Ja, ik weet ook nog niet helemaal hoe dat zit aangezien ook ik redelijk recent begonnen ben.
Misschien is het handig om hier te vermelden wat voor kite je gehaald hebt (Merk, type, jaar) zodat de wat meer ervaren onder ons gerichter informatie kunnen geven.
Zelf vlieg ik momenteel met een Naish Torch 2005, 12m2 5lijns kite en ook ik had dit probleem af en toen (al heb ik hem nog maar 2 keer op water met te weinig wind kunnen proberen). Inmiddels weet ik dat ik even aan die strap in het midden moet sjorren zodat ie goed gepowered is.
Ook moet ik niet met te weinig wind het water op, want zoals vandaag wilde hij steeds over me heen kruipen toen het minder waaide. Wanneer de wind aanzette/ toenam kon ik de bar helemaal loslaten en bleef de kite mooi boven me op 12uur hangen zonder over me heen te willen vliegen. Zodra de wind minder werd, begon de kite weer over me heen te vliegen... Misschien geld voor jou hetzelfde, maar dit is nou niet bepaald informatie van een pro
Succes!
Meeste beginners zijn aan het knoeien met veel te weinig wind.. ga je kite afstellen als het meer dan 9 knopen waait.. dan weet je het zeker, alles benden, valt de kite gewoon uit de lucht , en hangt alles slap ja..
-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)
Bedankt alvast voor de tips. Tis ook wel "leuk" om te horen dat anderen dat probleem ook hebben. Het verhaal van Mike is heel goed herkenbaar . Vliegen gaat wel, maar zodra je ff niet oplet wilde ie wel eens over me heen komen.
Ik heb overigens twee kites aangeschaft: een slingshot fuel 9m en 13m, allebei uit 2004. Afgelopen zaterdag zag ik iemand op het water heen een weer scheuren met exact dezelfde kite (de 13), dus het was in ieder geval te doen.
Registreerde: 12 June 2006
Hey allemaal
Ik ben net begonnen met kitesurfen en ben het na een les zelf maar eens gaan proberen. Het lessen ging goed (dikke windkracht 5) en aangezien ik al wat vlieger ervaring heb, had ik het kiten vrij snel onder controle. Doordat er echter best hoge golven waren met veel stroming lukte het alleen met het board niet zo. Maar afgelopen zaterdag was het een goed moment om het op een rustig plekje maar eens zelf te doen.
Het probleem waar ik alleen steeds mee moest worstelen was het (in mijn ogen) niet stabiel zijn van de kite. Heel vaak wilde de kite over mij heen vliegen en daar dan gezellig neer storten. Heel irritant als je in het water met je board ligt te stuntelen. Normaal zie ik al die kiters altijd zo relaxed met hun kite naast zich naar het water lopen, maar dat lukte mij al niet.
Heeft iemand hier tips voor? Volgens mij is het een kwestie van afstellen (powerlijnen wat strakker of juist niet).
Alvast bedankt
Herman