Afstellen kite

Door: Herminator Reacties: 7 Hits: 1603
Herminator 12 June / 2006 / 23:05

Hey allemaal

 

Ik ben net begonnen met kitesurfen en ben het na een les zelf maar eens gaan proberen. Het lessen ging goed (dikke windkracht 5) en aangezien ik al wat vlieger ervaring heb, had ik het kiten vrij snel onder controle. Doordat er echter best hoge golven waren met veel stroming lukte het alleen met het board niet zo. Maar afgelopen zaterdag was het een goed moment om het op een rustig plekje maar eens zelf te doen.

 

Het probleem waar ik alleen steeds mee moest worstelen was het (in mijn ogen) niet stabiel zijn van de kite. Heel vaak wilde de kite over mij heen vliegen en daar dan gezellig neer storten. Heel irritant als je in het water met je board ligt te stuntelen. Normaal zie ik al die kiters altijd zo relaxed met hun kite naast zich naar het water lopen, maar dat lukte mij al niet.

 

Heeft iemand hier tips voor? Volgens mij is het een kwestie van afstellen (powerlijnen wat strakker of juist niet).

 

Alvast bedankt

 

Herman

Mike_Witte 12 June / 2006 / 23:23

Ja, ik weet ook nog niet helemaal hoe dat zit aangezien ook ik redelijk recent begonnen ben.

 

Misschien is het handig om hier te vermelden wat voor kite je gehaald hebt (Merk, type, jaar) zodat de wat meer ervaren onder ons gerichter informatie kunnen geven.

 

Zelf vlieg ik momenteel met een Naish Torch 2005, 12m2 5lijns kite en ook ik had dit probleem af en toen (al heb ik hem nog maar 2 keer op water met te weinig wind kunnen proberen). Inmiddels weet ik dat ik even aan die strap in het midden moet sjorren zodat ie goed gepowered is.

 

Ook moet ik niet met te weinig wind het water op, want zoals vandaag wilde hij steeds over me heen kruipen toen het minder waaide. Wanneer de wind aanzette/ toenam kon ik de bar helemaal loslaten en bleef de kite mooi boven me op 12uur hangen zonder over me heen te willen vliegen. Zodra de wind minder werd, begon de kite weer over me heen te vliegen... Misschien geld voor jou hetzelfde, maar dit is nou niet bepaald informatie van een pro

 

Succes!

sjoerdd 12 June / 2006 / 23:30
je kan proberen je stuurlijnen wat korter te zetten, ik had er eerst ook last van maar kep me stuurlijnen een knoopje strakker gedaan en nooit meer last van gehad. succes dermee
   

jaapd 13 June / 2006 / 00:36
Zijn volgens mij allemaal kleine dingetjes: Altijd de bar een beetje aangetrokken houden zodat er een gelijkmatige spanning op de stuurlijnen staat, de kite niet in het midden laten staan maar iets er naast of nog beter de kite heen en weer blijven sturen. En als je start voeten in de banden en gelijk insturen want als je vlieger dan gaat dan ben je te laat met op staan en achteruit lopen
send it!

Mike_Witte 13 June / 2006 / 07:49
Kan, maar bij mij was dat duidelijk niet het geval... Natuurlijk, zolang ik bleef sturen vloog de kite niet over me heen, maar wat erg duidelijk was, is dat met meer wind hij ook stabieler bleef/blijft hangen. Daarom ga ik nu niet meer aantobben met net te weinig wind

-DAVE- 13 June / 2006 / 09:01

Meeste beginners zijn aan het knoeien met veel te weinig wind..  ga je kite afstellen als het meer dan 9 knopen waait..  dan weet je het zeker,  alles benden, valt de kite gewoon uit de lucht , en hangt alles slap ja..



 

Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

Herminator 13 June / 2006 / 09:03

Bedankt alvast voor de tips. Tis ook wel "leuk" om te horen dat anderen dat probleem ook hebben. Het verhaal van Mike is heel goed herkenbaar . Vliegen gaat wel, maar zodra je ff niet oplet wilde ie wel eens over me heen komen.

 

Ik heb overigens twee kites aangeschaft: een slingshot fuel 9m en 13m, allebei uit 2004. Afgelopen zaterdag zag ik iemand op het water heen een weer scheuren met exact dezelfde kite (de 13), dus het was in ieder geval te doen.

Fre 13 June / 2006 / 10:09
bij weinig wind is het vooral nodig dat je je kite zoveel mogelijk in beweging houdt. en als hij echt over je heen vliegt inderdaad de stuurlijnen iets korter maken.