Ik heb daar ook heel lang over gedaan. Achteraf weet ik nu dat ik destijds mijn kite teveel bovenlangs stuurde en daardoor alleen maar lift kreeg, maar geen snelheid. Ik stuur mijn kite nu bv van 1 uur naar links onder, dus schuin door de powerzone. Je moet je kite een lekkere lange bocht laten maken, zodat je genoeg snelheid krijgt om te blijven varen. Soms stuur ik 'm pas terug als 'ie net een meter boven het water is, maar wanneer dat precies is, hangt natuurlijk vooral van de wind af.
En de wakeboard tip hierboven is goed! Dat heeft mij ook geholpen, maar dan moet je het wel achter een boot doen, want met zo'n kabelbaan start je volgens mij niet vanuit het water.
Ja, je start wel uit het water met die kabelbaan, (als beginner tenminste) maar je gaat direct volle snelheid in tegenstelling tot een speedboat. Het is moeilijker te leren dan de waterstart met een kite vond ik zelf. Je kunt ze wel vragen de baan even iets langzamer te zetten (Almere) dan lukt het eerder.
Ik kon dus al een beetje de wakeboard start toen ik ging kiten. In de zee kreeg ik het niet goed voor elkaar. Maar in vlak water was slechts EEN gouden tip van een vriend genoeg om me direct op het bord te helpen: Niet proberen gelijk opzij te varen, maar eerst een paar meter recht achter de kite aan gaan.
Stel dat je uiteindelijk naar rechts wilt, dan stuur je de kite vrij diep van 11 naar 2 uur. Je steekt je rechterbeen naar voren zodat de punt wijst naar waar de wind heen gaat. Gewicht op je achterste been, anders duikt de punt het water in. Daarna ga je natuurlijk op je hakken leunen om naar rechts te sturen.
Mocht je niet genoeg kracht krijgen dan moet je dieper insturen. Je kunt dit het beste oefenen met een beetje kleine kite vond ik. Als je bijna overpowered bent is het een stuk lastiger.
Toen ik daarna voor het eerst weer op de wakeboard baan was, hoefde ik niet eens na te denken over de start...
Er vanuitgaande dat je met de waterstart het wegvaren bedoelt?
Hier een paar tips die mij in het begin goed geholpen hebben:
1. Veiligheid! Heel belangrijk dat je jezelf lekker op je gemak voelt! Als je vooraf zorgt dat je eigen veiligheid en die van anderen in orde is, sta je gewoon veel lekkerder op het water. Is er genoeg ruimte downwind? Ga niet vlak voor de kant oefenen. Ga na een goede beginnersspot waar je kunt staan en loop eerst een flink eind upwind. Met z'n tweetjes oefenen met 1 kite/board scheelt.
2. Heb je de goede maat vlieger? Kijk naar de kites waar de anderen mee varen. Twijfel? => Vragen!!! Bij een te kleine kite kom je gewoon erg moeilijk weg. Bij een te grote kite word je in het begin veel "gelanceerd" Ikzelf heb heel wat uurtjes lopen klooien met een te kleine kite.
3. Ga ( vooral in het begin) heeel veeel bodydraggen. ( wel in wat dieper water!) Doe dit niet in het vaarwater van andere kiters. maar een flink eind uit de buurt. Da's fijn voor jezelf en voor anderen.
4. Wil je bijvoorbeeld naar rechts wegvaren. Stuur dan eerst de kite een stukkie naar links voordat je hem naar rechts door de powerzone stuurt.
5. Bij het insturen van je kite je board geheel downwind! Voorste been strekken / achterste been => knie naar je schouder.Eerst downwind wegvaren dus en daarna "aankanten" .
6. Bij het insturen van je kite : JE ARMEN GESTREKT HOUDEN . Dus niet aan je bar gaan hangen maar aan je trapeze. Vooral (ex)windsurfers hebben de neiging om aan de bar te gaan hangen.
7. Als je "klaar voor de start"in het water ligt, iedere keer weer ff denken: 1 armen strekken. 2 board in de goede richting / voorste been strekken. 3 vlieger iets de andere kant opsturen en terug door de powerzone. 4 HOUD JE ARMEN GESTREKT.
Nogmaals zorg voor genoeg ruimte downwind dan heb je alle tijd. En dan nog ff een tip voor je omgeving: Als je door het water loopt en er zijn er andere kiters houd dan je vlieger even laag dan kan iedereen makkelijk langs je heen varen.
Have fun
Bedankt voor de tips ik ga er zeker wat mee doen!! En uiteraard hoe meer tips hoe beter!!!!!!!
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)
beginnertje,
ik sukkelde ook lang tot ik een paradoxale tip kreeg die me meteen hielp: niet teveel aan je bar trekken maar wat meegeven. Paradoxaal omdat trekken poweren is, maar je mag dat blijkbaar niet te snel doen. De persoon die mij de truc leerde had het ook op die manier geleerd, ze zei dat je wind in je kite moet laten komen om te vertrekken. Sorry, ik kan het niet beter uitleggen.
Verder kan ik een brede plank alleen maar aanraden. Een Nobile Extended is een zeer goede koop, leer je heel snel mee en kun je later optimaal blijven gebruiken bij weinig wind.
Succes,
W
Ik heb zeer lang geknoeid met het waterstarten. Uiteindelijk bleek ik 2 dingen verkeerd te doen: ik strekte m'n voorste been onvoldoende en ik ging steeds oefenen met veel te weinig wind. Nu lukt het me meestal goed maar het is toch nog een kwestie van veel oefenen. En de tips van idefix zijn natuurlijk super belangrijk!
liflaf had een 3 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 21 - 27 knots op zijn North Vegas (2010)
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)
Gaaf deze tips
Ook ik als beginner krijg die kl*te waterstart maar niet voor elkaar.
Ga deze eens proberen. Hoop dat er weer eens een weekend komt met een leuke wind. Voor volgende week dinsdag staat de wind weer goed aan gegeven maar ja dan moet ik werken
Ga eerst met met powerkite, matras of nasawing, sporen trekken op het strand. Gewoon met een 3 of 4 meter kite vol door depowerzone met je hakken in het zand. Je leert zo precies hoe je je gewicht moet plaatsen. Te veel hangen en je gaat op je reet te weinig hangen, meelopen of voorover buigen en je gaat op je buik.
Kun je de krachten beheersen, (dus je weet precies wanneer je kite welke power levert en versnelt etc,) dan blijf je in balans, minder hangen dus meer rechtop bij weinig druk, meer hangen bij veel kite druk.
Probeer ook eens sporen te trekken waarbij je ene voet voor je andere voet staat een beetje schuin staan. Je kunt ook zittend proberen weg te glijden en te gaan staan.
Met een boord aan je voeten is excact hetzelfde. Let wel op als je kite groter is (zoals bij kitesurfen) dan stuur je hem langzaam langs de rand van het venster in. De hoeveelheid kracht die je nodig hebt moet je leren voelen. Voor de rest alle tips van hierboven zijn ok.
wat ik je zelf aan kan raden is om je strap iets aan te trekken.
dan depowert je kite iets meer en gaat hij iets makkelijker omhoog.
nu is het een kwestie van als je een klein beetje snelheid hebt de kite nog een paar x
omhoog en omlaag sturen door de powerzone hierdoor krijg je snelheid.
als dit allemaal voor elkaar is je hebt aangekant en wat snelheid
kun je hem gewoon op 1 lijn houden zonder omhoog en omlaag te sturen.
dit is gewoon een kwestie van proberen en voelen wat je zelf het lekkerste vind.
ik vaar het hem liefst zo laag mogelijk bij het water maar dat is voor iedereen anders.
in elk geval veel succes!
Je bar aantrekken als je naar beneden stuurt, lossen na het terug naar boven sturen tot max. 1u bij weinig wind en dan terug naar beneden en aantrekken, niet persé helemaal maar speel er wat mee.
In het naar beneden sturen kun je makkelijker aankanten (achteruit leunen), dan train je al meteen je upwind varen, en in het naar boven sturen laat je je plank wat vlakker lopen op het water.
succes ermee!
@ Beginnertje : Heb hetzelfde probleem meegemaakt. Koop de DVD van Fatsand Productions - Progression beginner. Echt een TOP dvd. Bekijk 'm, bekijk 'm nog eens, en ... bekijk 'm nog eens, zolang tot hij gebrand staat in je control-room. Het zit em in de details.
@ iedereen : als persoonlijke noot wil ik toch even vermelden dat het mij een goed gevoel geeft dat er zoveel wijze raad wordt gegeven aan een beginnende kiter.
CU on the water.
Registreerde: 24 October 2001
Wie heeft er nog meer in het begin van zijn kitecarriere last gehad van het maar niet onder de knie krijgen van de waterstart? Weet iemand een oplossing of kan iemand mij misschien moed in spreken?