kitesurfen in egypte

Door: JspKite Reacties: 20 Hits: 7137
johndoe 14 January / 2008 / 21:08

heej, ik ga tijdens juli op vakantie naar egypte maar ik weet ni welke wind er staat dus ik had graag geweten welke kite ik het best kan meenemen.

ik ben vrij licht (62kilogr.).

heeft er iemand tips?

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Guiri 14 January / 2008 / 21:27

Neem al je kites maar mee!!! Ik was er afgelopen zomer 6 weken en heb echt alles gehad. Ook 3 weken geen tot weinig wind. Max 14 knopen.. Daarna 3 weken 20 knopen. Heeerrrrlijk  Volgens de mensen daar ( El gouna) was het niet echt normaal dat het niet waaide in de zomer. Dat jaar daarvoor was het zelfs vaak 30 knopen geweest.

Waar ga ja precies naar toe in Egypte?

onno 15 January / 2008 / 19:30

Ola,

In de zomer waait het vaak en hard in egypte!

En aangezien je niet zwaar bent zou ik zeker niet groter dan 12 gaan!

onno

north naish mystic

onno had een 5 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 20 knots op zijn Naish Park (2012)

mik 15 January / 2008 / 20:33
Hoe is de wind in februari?

mik had een 4 sterren sessie in Ijsselmeer - Workum met maar liefst 15 - 20 knots op zijn Best Waroo (2009)

richardKL 15 January / 2008 / 21:32
Ik ben nu de laatste 3 jaren (telkens 3 weken in juli/aug) in Egypte geweest. Ook een keer in februari. Mijn ervaring is dat de wind in de zomer toch niet al te sterk is. Ik (88 kg) had meestal mijn 14 in de lucht  en de wind was bijna altijd tegen 13.00 uur weg! Alleen als er veel wind staat heb je kans dat hij de hele dag blijft. Als het daar 20 knopen waait is dat hetzelfde als hier 14 knopen (vraag me niet naar technische uitleg, kunnen anderen beter uitleggen) Het kan er inderdaad ook echt hard waaien, heb ik helaas niet al te veel meegemaakt. In februari/maart moet je een beetje geluk gehad. Vorig jaar een week geweest en elke dag goed kunnen varen met 10 mtr, maar tegen 13.00 uur kakt de wind in en komt tegen 16.00 terug als je geluk hebt. Twee vrienden waren respectievelijk 1 en 2 weken eerder en hebben alleen maar aan het strand gezeten. Ik ga dit jaar maar een Fuerte checken.

PETER1310 17 January / 2008 / 22:28

Ben zojuist terug van SHARM EL SHEIK , ( eind dec/begin JAn 2008 )
http://www.colonawatersports.com/sharmelsheikh/sharmelsheikh.html

Bijna alle dagen wind gehad , was ook een super kiteclub aldaar
steeds met 14 m² gekite , doch één dag met 8 m². Weeg wel 84 kg

EL GOUNA ook reeds 2 maal geweest ( pasen 2007 en pasen 2006 )
Steeds wind , met pasen 2007 bijna elke dag ca 6 Bf .
Heb wel de indruk dat windfinder minder aangeeft dan het reeel is aldaar .

JeWeDe 18 January / 2008 / 22:25

Haai,

klopt inderdaad wat hiervoor staat, onderschat niet het effect van de luchtdicht heid of zoiets het waait vaak harder dan windfinder aangeeft maar wel met minder kracht. toch is het effectief meer dan wat er op de website aangegeven wordt.

Ik heb zes maanden in Ras Sudr gezeten. Het weer station is daar ,geheel volgend egyptische gebruiken, precies achter een mooie rij bomen geplaatst.

kortom als er 3 bft werd voorspeld op weeronline was het juichen. een voorspellig van 4bft resulteerde in klotsende oksels en natte plekken onder de stoel. een voorspelling van 5 bft heb ik nooit gezien maar heb toch een paar keer aan de kant gestaan twijfelend of ik de zeven wel of niet zou houden... ook wel of de zestien wel of niet zou vliegen.

als je met een bow gaat is twaalf  zat, anders een veertien c.

if its not enough, get drunk!

martl20 20 January / 2010 / 12:34
Ik ga 9 februari een paar dagen naar egypte en verblijf in het Dreams resort hotel in Sharm el Sheikh, nu ben ik opzoek naar kitespots en zie dat el Nabq de dichtsbijzijnde spot is maar krijg het idee dat dat niet op loopafstand is. Ik vraag me ook af of je echt op de spots moet zijn om te kitesurfen of dat dat ook op de stranden voor het hotel kan en ik dan niet de enige ben.

Highmen 20 January / 2010 / 13:21
Quote: richardKL - 15 januari, 2008 (22:32)
Ik ben nu de laatste 3 jaren (telkens 3 weken in juli/aug) in Egypte geweest. Ook een keer in februari. Mijn ervaring is dat de wind in de zomer toch niet al te sterk is. Ik (88 kg) had meestal mijn 14 in de lucht en de wind was bijna altijd tegen 13.00 uur weg! Alleen als er veel wind staat heb je kans dat hij de hele dag blijft. Als het daar 20 knopen waait is dat hetzelfde als hier 14 knopen (vraag me niet naar technische uitleg, kunnen anderen beter uitleggen) Het kan er inderdaad ook echt hard waaien, heb ik helaas niet al te veel meegemaakt. In februari/maart moet je een beetje geluk gehad. Vorig jaar een week geweest en elke dag goed kunnen varen met 10 mtr, maar tegen 13.00 uur kakt de wind in en komt tegen 16.00 terug als je geluk hebt. Twee vrienden waren respectievelijk 1 en 2 weken eerder en hebben alleen maar aan het strand gezeten. Ik ga dit jaar maar een Fuerte checken.

Hey Richard,

Alles goed? We zijn jou afgelopen zomer nog tegen gekomen in Hurghada!

Hier staat de uitleg van de invloed van temperatuur op de wind: klik
Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

lucc 20 January / 2010 / 15:28
tulip hotel marsa alam super hotel mooien kite spotSmiley
http://www.hanglos.nl/gallery/212688/kitegallery-foto-lucc.html

lucc had een 3 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 16 - 22 knots op zijn Best Waroo (2010)

crossbowkiter 20 January / 2010 / 18:28
Ik ben 3 weken in Egypte geweest,in augustus.
Het waaide op 3 keer na alle dagen.
Ik heb m'n 12-9-7 ook alle drie veel gebruikt,maar mijn 9 het meest.
Ik weeg ongeveer evenveel als jij,dus als ik jou was zou ik ook een 9 meenemen,als je die hebtSmiley

crossbowkiter 20 January / 2010 / 18:29
owja we zaten in El GounaSmiley

R-oy 21 January / 2010 / 22:10
weet iemand hoe de wind in mei is?? wil er graag naar toeSmiley

Morres 21 January / 2010 / 22:33
de wind is net uit mij gevlogenSmiley

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

richardkiter 21 January / 2010 / 23:23
Top vacantie ga je geen spijt van hebben zie filmpie

http://www.vimeo.com/7308747

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

tjaptjoi 22 January / 2010 / 13:32
Hey Morres je wind blijft de hele tijd hier op Bonaire hangen! Thanx dude!
Kitesurfschool Freeriderz www.kitesurfles.net

johndoe 23 January / 2010 / 11:35
Ik ga nu voor de 5e keer naar Hurghada, jasmin village. Ik heb altijd minimaal 10 van de 15 dagen kunnen kiten, het ene jaar wat meer andere jaar iets minder. Ik heb altijd een 13 en 9 bij mij maar weeg 90 kg dus als je een 7/12 setje o.i.d. hebt gaat dat wel lukken.

He Richard, alles goed met vrouw en kids ? ik geloof dat we elkaar twee jaar geleden in Jasmin ontmoet hebben.

Groet Dick

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

JaapS 24 January / 2010 / 14:14
Quote: Derk - 23 januari, 2010 (12:35)
Ik ga nu voor de 5e keer naar Hurghada, jasmin village. Ik heb altijd minimaal 10 van de 15 dagen kunnen kiten, het ene jaar wat meer andere jaar iets minder.
Ik ga ook toevallig ook voor de 5e keer naar Jasmin', wanneer ga je dit jaar. (ik ga 6 mrt 2wk) Aan het kitestrand is het lekker rustig en ook leuk als het niet waait toch? (snorkelen enz)

www.mysticboarding.com

Woodmaster 24 January / 2010 / 14:59
Voorlopig ff geen Egypte..1 keer is meer dan genoeg!
Er zijn nog zoveel andere leukere boeiendere spots/landen te bezoeken.
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

richardkiter 24 January / 2010 / 23:30
Quote: Derk - 23 januari, 2010 (12:35)
Ik ga nu voor de 5e keer naar Hurghada, jasmin village. Ik heb altijd minimaal 10 van de 15 dagen kunnen kiten, het ene jaar wat meer andere jaar iets minder. Ik heb altijd een 13 en 9 bij mij maar weeg 90 kg dus als je een 7/12 setje o.i.d. hebt gaat dat wel lukken. He Richard, alles goed met vrouw en kids ? ik geloof dat we elkaar twee jaar geleden in Jasmin ontmoet hebben. Groet Dick

Hallo Dick

Bedoel je mij ???? Ik ben nog nooit in Jasmin geweest

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Highmen 24 January / 2010 / 23:41
Quote: richardkiter - 25 januari, 2010 (00:30)
Quote: Derk - 23 januari, 2010 (12:35) Ik ga nu voor de 5e keer naar Hurghada, jasmin village. Ik heb altijd minimaal 10 van de 15 dagen kunnen kiten, het ene jaar wat meer andere jaar iets minder. Ik heb altijd een 13 en 9 bij mij maar weeg 90 kg dus als je een 7/12 setje o.i.d. hebt gaat dat wel lukken. He Richard, alles goed met vrouw en kids ? ik geloof dat we elkaar twee jaar geleden in Jasmin ontmoet hebben. Groet Dick Hallo Dick Bedoel je mij ???? Ik ben nog nooit in Jasmin geweest

Ik denk dat hij Richard Lieftink bedoelt...die zat namelijk altijd in Hurghada.
Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)