Soma Bay Egypte

Door: vanbo Reacties: 19 Hits: 5946
vanbo 25 June / 2009 / 15:39
Heeft er iemand ervaring met de kitespot in soma bay in Egypte ?
info over de spot en de wind rond deze periode is welkom Smiley
vanbo

Bruno 28 June / 2009 / 08:15
Ben niet in Soma geweest, maar wel in Safaga. Dat ligt een paar km ten zuiden van Soma bay. Ik weet wel dat je kleine downwinders kan maken naar Safaga en de taxi terug kan nemen.

Check deze link voor wind in Safaga: Mistral skyriders

Meest betrouwbare windsite voor die streek is Weather Online.

coconutplukker 28 June / 2009 / 08:54
Wij logeerden in Safaga en hebben een paar keer een excursie met de boot naar Soma bay gedaan.
Zelf heb ik daar met een 9m en een 12m gevaren. 's Morgens was er precies wat meer wind ( stevige 6 bft) die na de middag wat afzwakte naar een 4-5 bft.
Achteraf bekeken hadden we veel beter in Soma bay gelogeerd. Hotel Intercontinental Abu Soma is daar een aanrader. De spot ligt er voor de deur en er is een kiteclub.Bij hoogtij zeker 100m water tot kniediepte. Bij laagtij voor de zekerheid eventjes wandelen (alleen maar zand) en dan kilometers ver plat water. Je kunt zelfs na een klein eilandje kiten (Tobia Island) http://images.google.be/imgres?imgurl=http://www.panoramio.com/photos/original/277452.jpg&imgrefurl=http://www.panoramio.com/photo/277452&usg=__E2ec35h9BEwOUbQc8v0-oh538ys=&h=480&w=640&sz=71&hl=nl&start=1&tbnid=_DdLbae_6dn4PM:&tbnh=103&tbnw=137&prev=/images?q=tobia island&gbv=2&hl=nl&sa=G
Dus,geen stenen,rif enz. enkel zeer grote koraaleilandjes die je vanop een km ver ziet liggen.

Greetz,K.

johndoe 01 July / 2009 / 07:50
Wij zaten tussen Abu Soma en Safaga. Koraal dicht bij strand links,perfect om te snorkelen, koraalvissen schildpad enzenz. Vanaf het strand Rechts was helemaal geweldig om te kiten. Maar inderdaad moest je wel opletten op de grotere koraaleilandjes De windcondities zijn niet altijd even goed. Mei en juni meestal wel maar ook een aantal maanden beduidend minder.

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

jobjol 03 July / 2009 / 13:46
Ik ben net 5 uur terug van Soma Bay Smiley
Leuke spot, je kan ook naar diverse eilandjes varen.
Water is mooi vlak maar in de 7 dagen dat ik er was wel een paar windloze dagen gehad (geen idee of dat bijzonder is)
Yara beach club is een mooie plek om te verblijven. De rest van de hotels zijn allemaal mega 60 plusser resorts.

Pas op voor scherpe dingen op het strand en het coraal in het water Smiley
No comment

jobjol had een 0 sterren sessie in Petten met maar liefst 18 - 28 knots op zijn Naish Torch (2012)

hifly 04 July / 2009 / 18:53
Heb vanmiddag met iemand zitten praten over deze spot , was zeer enthousiast erover . dikke wind , 5 sterren behandeling ( soms is het wat overdreven ) maar schijnbaar zeker niet slecht .

Ik ga de periode mei eens bekijken ...
Who pay's peanuts get's monkey's

rheupink 06 July / 2009 / 09:24
Ik ga de eerste 2 weken van september naar Soma Bay met 11m Passion dus ben benieuwd!
RookieRodolfo

Mers 30 August / 2009 / 12:22
Hallo mensen, ik ben net twee dagen terug van Soma Bay. Je hebt er twee kitespots. De een ligt ten zuiden en heet Surfmotions en de andere ligt noordelijker en heet 7bft. Wij hebben bij 7bft gekitesurfd. Het is een aflandige spot, echter heb je daar geen hinder van. De beginners worden perfect in de gaten gehouden en keurig opgehaald met een bootje. Het koraal is op afstand dus ook daar hoef je geen rekening mee te houden. Tobia Island is inimini, er worden trips geregeld waar de rescue mee gaat en je krijgt er twee drankjes. Om de 40 min komt de schuttel. De accomodatie is op en top. Voor 48 euro krijg je een afsluitbare box voor je kitemateriaal. De rescue is daarbij inbegrepen. Het restaurant os super goed. Je krijgt zoveel dat je beter een gerecht kan bestellen en delen met zijn twee. Het personeel is zeer behulpzaam en voor de dames geen probleem. Ze vertonen geen irritant gedrag.

Wij zelf hadden een hotel in Makadi Bay, dat lag 20 min met de auto verderop. Maar ja dat reizen loonde zich wel. We hebben maar 650 all-in voor 2 personen betaald (incl transfer vliegtuig) dus die paar centen voor de taxi konden er echt nog wel af.

Go for it, Pain is just temporary!!

netraam 31 August / 2009 / 11:45
Top Mers! Smiley Klinkt goed, wij moesten daar ook maar eens overwinteren. Ik ga snel opzoek naar de jaarrapporten van Soma Bay.

ps. is er ook nog iets te doen voor de fans die meegaan en niet kiten? Smiley

netraam had een 3 sterren sessie in Schellinkhout met maar liefst 15 - 20 knots op zijn North Rebel (2010)

vanbo 31 August / 2009 / 12:20
ben er uiteindelijk een weekje geweest rond 20 juli en heel de week bijna geen wind gehadSmiley dus toch niet zo windzeker in juli.
ik zat in hotel carribean. leuk hotel, maar kitespot voor dat hotel is daar shit omdat de wind over een hotel moet en super gusty is.
je kan beter aan die surfclub 7bf zitten. daar is de wind stabieler
wel mooie spot daar
klik voor een grote versie
klik voor een grote versie
vanbo

Leander_B 25 September / 2009 / 19:51
Ik ga er half oktober heen. Heeft iemand nog bruikbare info voor ons? Wat te doen op windstille dagen etc..
Without the kite, you're just a swimmer (Shannon Best - Kiteboarding 101 -)

yellowscream 26 September / 2009 / 06:33
quad trip
dive safari
visit luxor
...

yellowscream had een 2 sterren sessie in De Panne met maar liefst 14 - 18 knots op zijn North Rebel (2010)

lucc 26 September / 2009 / 07:30
ik ga in december naar het tuilp hotel weet iemand daar iets over

lucc had een 3 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 16 - 22 knots op zijn Best Waroo (2010)

rheupink 29 September / 2009 / 16:28
Ik was de eerste twee weken met vriending en dochhter van 3 in Hotel Caribbean World in Soma Bay en heb ervaren dat de noorderwind bij de kiteclub inderdaad supervlagerig was doordat het InterContinental Hotel in de weg staat. Terugkomen naar het strand is nog wel te doen maar vanaf Planet Allsports starten is iets voor de gevorderden. Een Oostenrijker was daardoor boos en ging met een taxi naar 7Bft, ik nam zelf de Zodiac naar de baai aan de andere kant van het InterContinental hotel. In de twee wken dat ik in Caribbean World zat heb ik daat slechts 2 andere kiters (Oostenrijker & Pool) en 2 Russische leerlingen gezien. Verder veel Oostblokkers (m.n. Slowaken) in dat hotel maar je hebt geen last van die lui, je verstaat ze niet en ze bemoeien zich ook nergens mee. Ik heb de eerste week 7 dagen met 7m gevaren en de 2e week 4 dagen met de 11m, dus september is qua wind de beste maand.
Mijn dochter en vriendin hebben zich ook goed vermaakt dus we gaan waarschijnlijk wel weer terug nu ik de weg in die baai een beetje ken en hopelijk volgende keer gevorderd genoeg ben om van het hotelstrand te starten en landen. De jongens van Planet Allsports en de managers Egon & Franzi zijn ook geschikt en behulpzaam.
Misschien helpt dit in je keuze.

RookieRodolfo

jef 25 September / 2010 / 23:02
Ik ben net terug en heb gereden in de 'windriders' club en in de 7bft in soma bay. 7bft is een heel mooie spot en er was zeer constante wind(7 dage lang elke dag wind) Ik vroeg mij af of je eiglijk moet betalen om in de Surfmotion (voor het Intercontinental hotel) te varen? want daar dicht bij ligt een hotel, ali baba waar je half pension voor 15 eur per dag kan logeren, en het is goed eten! ( geen overdreven buffetten, maar wel lekker)

jurputje 26 September / 2010 / 18:09
als je genoeg geld hebt, zou ik in de robinson club gaan zitten en elke dag het bisje naar de 7bft kitehouse nemen, die gaat om de 40 min en gaat heen en terug (gratis) verder heb je in het hotel echt alles, en is super leuk daar bij 7bft, iedereen helpt je en altijd wind!
Slingshot kiteboarding/Brunotti--JVP-Kiteboarding

skydirk 27 September / 2010 / 11:49
Vergeet niet dat november, december, januari de slechtste periode is in Egypte wat wind betreft. Ik was in Safaga eind april om te windsurfen. Als windsurfer had ik elke dag gedurende 2-3 uur goeie wind maar de kiters konden van 's morgens tot 's avonds op het water. Ondertussen ben ik ook beginnen kiten. Ik zat in een Egyptisch lowbudget hotel (Ali Baba) in Safaga en huurde mijn materiaal bij Tornado club. De kiters van Tornado vertrokken om 9 uur met de boot naar Soma Bay met de boot en kwamen rond 17 uur terug. Voor mensen die een goedkope vakantie willen en geen groot toeristisch hotel, was dit een goed alternatief. Geboekt via High Tech Travel in België. Om te windsurfen lag de Mistral club wel op een beter plaats dan de Tornado club maar het was er ook veel drukker omdat de club aan één van die grote hotels (vol met Russen) gelegen was.

bert-en-jacqueline 13 November / 2010 / 23:07
Ons oog is ook gevallen op het Caribbean World hotel, maar wie weet hoe de verbinding is tussen dat hotel en 7bft kitehouse??
En wat de kosten van dat vervoer zijn.
Hotel ziet er netjes uit op foto's en video's.
Iemand tips???
Have fun!! BEST-Riders.

jurputje 14 November / 2010 / 08:51
er gaat een busje langs een paar hotels, dus dat zou je op e site moeten vinden, anders gaat hij er niet langs.
Slingshot kiteboarding/Brunotti--JVP-Kiteboarding

bertvh 11 December / 2010 / 09:42
ben ook 1e week jan in carraiben, denk toch wel van voor t hotel eers te proberen is toch relaxter ivm geen transfer naar 7 bf.
zien wel als we der zijn
zijn der nog members die periode???

bertvh had een 4 sterren sessie in Tenerife - Flashpoint Beach met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Ozone Enduro (2016)