Betalen om te kiten in Katwijk?

Door: KiterShorty Reacties: 43 Hits: 3433
KiterShorty 18 August / 2010 / 18:21
Ik wil morgen Katwijk aandoen om lekker te surfen.
Nou was ik daar vorige zomer en toen moest je betalen om te mogen surfen.
Is dat nog steeds zo en weet iemand waarom dat zo is?
Waar kun je gewoon surfen zonder te hoeven betalen?
Ik hoor graag van jullie!

mvg Joost
Kiting is all about fun!

KiterShorty had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 27 - 35 knots op zijn F-One Bandit III (2010)

Yorrick 18 August / 2010 / 18:24
Ja, dat is nog steeds zo. ik weet alleen niet waar je gratis kan
BeachBreak.nl!

Yorrick had een 4 sterren sessie in Noordwijk Noord met maar liefst 14 - 20 knots op zijn Naish Helix (2009)

Morres 18 August / 2010 / 21:17

ahahah, gewoon gaan surfen man, strand is van niemand(naja, van de staat, maar van niemand prive)
dikke lul dus

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

RefleXxx 18 August / 2010 / 21:30
Quote: Morres - 18 augustus, 2010 (22:17)
ahahah, gewoon gaan surfen man, strand is van niemand(naja, van de staat, maar van niemand prive)dikke lul dus

Dat is hier ook niet hetgene wat je tegenhoud om te kiten. Wat je wel tegenhoud is het APV waarin als het goed is staat dat je lid moet zijn van de club alvorens je daar mag kiten. Doe je dit niet betaal je alsnog, maar dan aan de staat Ik weet dat het lullig is maar dat is op veel plekken de enigste manier om een spot open te houden.

rubenkoster 18 August / 2010 / 21:39

rubenkoster had een 4 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 19 - 25 knots op zijn F-One Bandit III (2010)

dennisr 18 August / 2010 / 21:43
Als je morgen wilt oefenen zonder te betalen ga dan naar Langervelderslag!
Is ongeveer 10KM verderop en zijn altijd andere kiters aanwezig.

Succes morgen met oefenen

Morres 18 August / 2010 / 23:04
Quote: RefleXxx - 18 augustus, 2010 (23:30)
Quote: Morres - 18 augustus, 2010 (22:17)ahahah, gewoon gaan surfen man, strand is van niemand(naja, van de staat, maar van niemand prive)dikke lul dusDat is hier ook niet hetgene wat je tegenhoud om te kiten. Wat je wel tegenhoud is het APV waarin als het goed is staat dat je lid moet zijn van de club alvorens je daar mag kiten. Doe je dit niet betaal je alsnog, maar dan aan de staat Ik weet dat het lullig is maar dat is op veel plekken de enigste manier om een spot open te houden.

thx voor de verduidelijking!

Neemt niet weg dat het een pot onzin is! Als het lid zijn van de club nou gratis was, was het een ander verhaal, maar wat een onzin dit.

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

Mediator 18 August / 2010 / 23:19
betalen om ergens te kiten is ronduit belachelijk... punt, einde kwestie !

het leuke aan windsurfen en kitesurfen is net dat het een vorm van vrijheid is, en de WIND en de ZEE zijn er voor niks !

dat een club (lid)geld vraagt om gebruik te maken van hun faciliteiten is normaal, maar geld vragen om op de spot te komen... komaan doe nu is normaal, wie dit normaal vind is gewoon niet goed bij zen hoofd en zou beter zwijgen...
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

Martijn767 19 August / 2010 / 06:13
Als ik ergens moet betalen om te kiten, ga ik gewoon ergens anders heen.
Anders stap je gewoon een paar honderd meter of een km verder op en ga je lekker downwind daar langs :)

Betalen om de zee op te kunnen, BELACHELIJK (nog steeds).
Men had het ook anders kunnen doen.
Je wordt gratis of voor 1 euro lid en daarmee is de APV gecoverd.
sponsored by: ME, Myself and my Employer (giving me time at Sal, Cabo Verde :) )

Martijn767 had een 4 sterren sessie in Cape Verde, Sal met maar liefst 15 - 22 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

RefleXxx 19 August / 2010 / 06:54
Ik heb het persoonlijk ook altijd belachelijk gevonden maar dit is echt voor sommige plekken de enigste optie. De gemeente wil het enkel toestaan op die manier. Hoeveel het kost weet ik overigens niet maar denk er ook aan dat je dan echt gebruik mag maken van alle faciliteiten. En vaak hebben ze ook redelijk wat kosten omdat de gemeente eisen stelt aan de vereniging. Zo moeten sommige verenigingen (wet niet of het hier ook is) een reddingsboot hebben. Die is ook niet gratis natuurlijk.

Nogmaals zeer irritant maar als ik op mijn homespot ineens niet meer mag kiten ben ik blij dat ik voor een 50 euro per jaar bijvoorbeeld, gewoon weer mag kiten.

Yorrick 19 August / 2010 / 07:31
Die 70 euro per jaar is niets... en er vaart een boot voor je uit als je echt in de problemen zit.. ze hebben dit natuurlijk niet voor niks ingesteld er komen/kwamen steeds meer beginners die geen les nemen en gewoon zelf gaan proberen en een gevaar zijn voor de mede surfers!
BeachBreak.nl!

Yorrick had een 4 sterren sessie in Noordwijk Noord met maar liefst 14 - 20 knots op zijn Naish Helix (2009)

Stuiver 19 August / 2010 / 09:54
ja, en de gevorderde of oplettende kiter wordt daar weer eens voor bestraft.

ik vind het ronduit belachelijk! ik zou doorrijden naar een andere spot mocht je met de auto gaan ofzo.

Jaap S 19 August / 2010 / 10:07
Je hoeft in Katwijk heus niet over te betalen.
Maar als je voor een surfclub gaat kiten die maar 50m (met 200 kiters)tot zijn beschikking heeft kan je er zo maar niet wild gaan varen.
Dus hebben wij hier een afspraak met de politie dat wij een clubshirt gebruiken als wij het water op gaan.
Ben je geen lid dan dan krijg je te maken met de plaatselijke overheid, maar naast de gemeente grenzen is nog plaats zat hoor.
Succes

Jaap S had een 3 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 19 - 25 knots op zijn Ocean-Rodeo Rise (2010)

eDje 20 August / 2010 / 10:08

Betalen hoeft niet hoor,

Meldt je gewoon even bij de surfclub, of waar je ook gaat kiten en dan is er niks aan de hand. Kan me niet voorstellen dat er ooit iemand is geweest die heeft betaald om te kiten in Katwijk. Weet niet of je inmiddels geweest bent, of binnekort nog een keer komt. Maar van harte welkom.

Tot snel!

KiterShorty 20 August / 2010 / 10:58
Quote: eDje - 20 augustus, 2010 (11:08)
Betalen hoeft niet hoor,Meldt je gewoon even bij de surfclub, of waar je ook gaat kiten en dan is er niks aan de hand. Kan me niet voorstellen dat er ooit iemand is geweest die heeft betaald om te kiten in Katwijk. Weet niet of je inmiddels geweest bent, of binnekort nog een keer komt. Maar van harte welkom.Tot snel!

Hey Edje,

Ik ben vorig jaar 2 weken op vakantie geweest en ik heb iedere dag 5 euro moeten betalen.
Ik wil best weer terug naar katwijk vanwege de mooie spot, maar betalen vind ik eigenlijk onzin.
Ik ben dus bang dat ik weer 100 kilometer ga rijden en dan als nog moet betalen.
Weet je zeker dat het gratis is?

Mvg Joost
Kiting is all about fun!

KiterShorty had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 27 - 35 knots op zijn F-One Bandit III (2010)

dare 20 August / 2010 / 11:08
Ik betaal ook om te kitesurfen , 30 euro aan de NKV per jaar! Zo houden we de spots open en er worden zelfs nieuwe spots gecreeerd!
Dus iedereen NKV lid worden

rubenkoster 20 August / 2010 / 11:13
Quote: KiterShorty - 20 augustus, 2010 (11:58)
Quote: eDje - 20 augustus, 2010 (11:08)Betalen hoeft niet hoor,Meldt je gewoon even bij de surfclub, of waar je ook gaat kiten en dan is er niks aan de hand. Kan me niet voorstellen dat er ooit iemand is geweest die heeft betaald om te kiten in Katwijk. Weet niet of je inmiddels geweest bent, of binnekort nog een keer komt. Maar van harte welkom.Tot snel!Hey Edje,Ik ben vorig jaar 2 weken op vakantie geweest en ik heb iedere dag 5 euro moeten betalen.Ik wil best weer terug naar katwijk vanwege de mooie spot, maar betalen vind ik eigenlijk onzin.Ik ben dus bang dat ik weer 100 kilometer ga rijden en dan als nog moet betalen.Weet je zeker dat het gratis is?Mvg Joost
Edje komt blijkbaar nooit in katwijk.
Je moet betalen om daglid te worden, maar dat is eigenlijk ook niet meer de bedoeling. Daglidmaadschap is afgeschaft. Het is alleen nog mogeliijk als je van heel ver komt en het niet wist...
www.airtimekatwijk.nl

rubenkoster had een 4 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 19 - 25 knots op zijn F-One Bandit III (2010)

KiterShorty 20 August / 2010 / 11:42
Quote: dare - 20 augustus, 2010 (12:08)
Ik betaal ook om te kitesurfen , 30 euro aan de NKV per jaar! Zo houden we de spots open en er worden zelfs nieuwe spots gecreeerd!Dus iedereen NKV lid worden

Dat doe ik ook, maar dat is hierop niet van toepassing
Kiting is all about fun!

idefixe 20 August / 2010 / 11:56

Dat je als je ergens gaat kitesurfen aan bepaalde voorwaarden moet voldoen om de boel veilig te houden is ok.
Op het moment dat je het "mogen gebruiken van het strand / de zee" gaat koppelen aan het lidmaatschap van een locale vereniging ben je echt eng bezig.. Overigens ook in strijd met de wet:

Burgerlijk Wetboek Boek 5
* Artikel 26

De stranden der zee tot aan de duinvoet worden vermoed eigendom van de Staat te zijn.

Het strand is dus van ons allemaal!

de grondwet opent trouwens met een artikel betreffende het gelijkheidsbeginsel: Er mag bij regelgeveing geen onderscheid gemaakt worden op afkomst, geloof, lidmaatschap van een vereniging enz enz.
Ga je dus voorwaarden stellen voor een bepaalde activiteit dan gelden deze voorwaarden voor een ieder.

In België is het volgend jaar een stuk beter geregeld:
Ga je ergens kitesurfen dan meld je je bij de locale vereniging / organisatie aan. Na overleg van een bewijs van verzekering krijg je de regels van de locatie ( wat wel en wat niet , waar moet je op letten enz) Je hoeft geen lid te worden van de vereniging.
Het doen aanwezig zijn van reddingsmiddelen ( van de vereniging) wordt in België door de overheid ( met raad en daad) ondersteund!
Kitesurfzones worden verboden gebied voor zwemmers enz. Op het gebied van handhaving zijn duidelijke afspraken gemaakt.

Je kunt de regelgeving vwb kitesurfen op sommige plaatsen aan de kust ook vergelijken met andere activiteiten waarbij de onhoudbare wettelijke / juridische onderbouwing al snel op valt. Wat dacht je van deze:

In het verkeer gebeuren veel ongelukken. In Lelystad heeft men dan ook besloten dat alleen leden van de plaatselijke autovereniging gebruik mogen maken van de A6 ( het stuk wat onder de gemeente Lelystad valt) .
De rest van Nederland gaat maar lekker ergens anders autorijden.....

Of de duiksport ( onlangs 2 dodelijke ongevallen)
Het duiken in de Oosterschelde is voortaan alleen toegestaan voor leden van de duikvereniging "de vrolijke snorkel" .

Of "lekker in de zon liggen"
Door de schrikbarende toename van het aantal gevallen van huidkanker en de daarmee samenhangende hoge medische kosten, mogen alleen leden van de vereniging "het bruine velletje" voortaan aan het strand in de zon liggen.........

Door de enorme groei van het kitesurfen is het helaas niet uit te sluiten dat er "regulering" gaat komen. Echter deze regels moeten voor een ieder gelijk zijn.

BTW de Nederlandse overheid kan op korte termijn een fikse boete tegemoet zien wegens het niet nakomen van een ( behoorlijk oud) milieuwetgeving op Europees gebied waarin is bepaald dat bedrijven aan bepaalde milieuvoorwaarden moeten voldoen. Grote Internationals ( bedrijven als Shell enz. ) in Nederland, voldoen bij lange na niet aan de normen gesteld in deze overeenkomst. Ook na diverse maningen vanuit de EU heeft de Nl overheid op dit gebied weinig tot geen actie ondernomen.......... ( Hoezo Natura 2000 )

Slingshot , Gibbon

KiterShorty 20 August / 2010 / 12:38
Quote: idefixe - 20 augustus, 2010 (12:56)
Dat je als je ergens gaat kitesurfen aan bepaalde voorwaarden moet voldoen om de boel veilig te houden is ok.Op het moment dat je het "mogen gebruiken van het strand / de zee" gaat koppelen aan het lidmaatschap van een locale vereniging ben je echt eng bezig.. Overigens ook in strijd met de wet:Burgerlijk Wetboek Boek 5* Artikel 26De stranden der zee tot aan de duinvoet worden vermoed eigendom van de Staat te zijn.Het strand is dus van ons allemaal! de grondwet opent trouwens met een artikel betreffende het gelijkheidsbeginsel: Er mag bij regelgeveing geen onderscheid gemaakt worden op afkomst, geloof, lidmaatschap van een vereniging enz enz.Ga je dus voorwaarden stellen voor een bepaalde activiteit dan gelden deze voorwaarden voor een ieder.In België is het volgend jaar een stuk beter geregeld:Ga je ergens kitesurfen dan meld je je bij de locale vereniging / organisatie aan. Na overleg van een bewijs van verzekering krijg je de regels van de locatie ( wat wel en wat niet , waar moet je op letten enz) Je hoeft geen lid te worden van de vereniging.Het doen aanwezig zijn van reddingsmiddelen ( van de vereniging) wordt in België door de overheid ( met raad en daad) ondersteund!Kitesurfzones worden verboden gebied voor zwemmers enz. Op het gebied van handhaving zijn duidelijke afspraken gemaakt.Je kunt de regelgeving vwb kitesurfen op sommige plaatsen aan de kust ook vergelijken met andere activiteiten waarbij de onhoudbare wettelijke / juridische onderbouwing al snel op valt. Wat dacht je van deze:In het verkeer gebeuren veel ongelukken. In Lelystad heeft men dan ook besloten dat alleen leden van de plaatselijke autovereniging gebruik mogen maken van de A6 ( het stuk wat onder de gemeente Lelystad valt) .De rest van Nederland gaat maar lekker ergens anders autorijden.....Of de duiksport ( onlangs 2 dodelijke ongevallen)Het duiken in de Oosterschelde is voortaan alleen toegestaan voor leden van de duikvereniging "de vrolijke snorkel" .Of "lekker in de zon liggen"Door de schrikbarende toename van het aantal gevallen van huidkanker en de daarmee samenhangende hoge medische kosten, mogen alleen leden van de vereniging "het bruine velletje" voortaan aan het strand in de zon liggen.........Door de enorme groei van het kitesurfen is het helaas niet uit te sluiten dat er "regulering" gaat komen. Echter deze regels moeten voor een ieder gelijk zijn.BTW de Nederlandse overheid kan op korte termijn een fikse boete tegemoet zien wegens het niet nakomen van een ( behoorlijk oud) milieuwetgeving op Europees gebied waarin is bepaald dat bedrijven aan bepaalde milieuvoorwaarden moeten voldoen. Grote Internationals ( bedrijven als Shell enz. ) in Nederland, voldoen bij lange na niet aan de normen gesteld in deze overeenkomst. Ook na diverse maningen vanuit de EU heeft de Nl overheid op dit gebied weinig tot geen actie ondernomen.......... ( Hoezo Natura 2000 )

Als ik het goed begrijp is hetgeen wat Airtime Katwijk doet dus in strijd met de grondwet!
Ik kan daar dus gewoon gaan kiten, ookal worden de mensen daar dan boos?

Kiting is all about fun!

idefixe 20 August / 2010 / 13:27

Het is niet de plaatselijke vereniging die iets verkeerd doet!
Plaatselijke verenigingen zijn juist DE clubs die het mogelijk maken om daar te kunnen kitesurfen. Op zich is er dus niets mis mee als je daar iets ( een kleine vergoeding ) tegenover stelt. Dat moet dan wel voor iedereen mogelijk zijn ( ongeacht wel of geen lid van de vereniging.)

Het is de overheid die wetten / regulering opstelt. Helaas is het zo dat overheidsinstanties vaak graag weglopen voor problemen.
Een voorbeeldje:

Stel je gaat bij katwijk of Noordwijk "zomaar" het water op. Stel er komt een bekeuring / pv. Je laat dat voorkomen en ik geef het een hele dikke kans dat je dat wint. Gevolg: Gemeente zit met een NIET kloppende regulering en er is een grote kans dat het kitesurfen dan, op die locatie, helemaal verboden wordt.
Daar schiet dus niemand iets mee op, sterker nog "er is een spot minder" .

Het is en blijft een lastig onderwerp. Ikzelf ben zeer benieuwd hoe de regulering voor het komende jaar in België gaat functioneren.
Het komt er op neer dat je je WEL moet aanmelden ( en over een bewijs van WA / kitesurfen verzekering dient te beschikken. Het water blijft wel voor een ieder ( ongeacht lid van de plaatselijke club) toegankelijk. Zolang je maar aan de voor een ieder gestelde eisen voldoet.
Slingshot , Gibbon

Pj-Air 20 August / 2010 / 13:38
Hm...best apart, per ongeluk gequote en nu kan ik alleen nog in het quote veld typen.

Alle verhalen over vrijheid en grondwet (die me hier niet helemaal geschonden lijkt te worden, uitgangspunt is volgens mij gelijke gevallen gelijk behandelen en kitesurfers hebben natuurlijk wel wat verschillen met anderen) zijn natuurlijk mooi, maar je moet niet vergeten dat NL nu eenmaal niet zo heel veel ruimte heeft. APV's worden over het algemeen (als ik af ga op mijn eigen beperkte kennis) enkel ingesteld daar waar botsing is tussen zonaanbidders en kitesurfers en gelden vaak enkel gedurende het strand seizoen (of worden enkel dan actief gehandhaafd). Iedereen is het er denk ik over eens dat je niet wilt met kitesurfen dat je tussen de zwemmers en badgasten door moet slalommen. Begrijp de beperkingen dan ook wel. Is natuurlijk minder leuk dan vrijheid blijheid, maar daarvoor hebben ze het buitenland uitgevonden. Andere optie is om een droogpak aan te schaffen en in de winter alleen het water op te gaan.

Pj-Air had een 4 sterren sessie in Noordwijk Noord met maar liefst 25 - 40 knots op zijn Cabrinha FX (2017)

hoerizoon 22 August / 2010 / 15:06

Niet naar katwijk gaan!
Daar stinkt iedereen

rubenkoster 22 August / 2010 / 15:44
Quote: idefixe - 20 augustus, 2010 (12:56)
Dat je als je ergens gaat kitesurfen aan bepaalde voorwaarden moet voldoen om de boel veilig te houden is ok.Op het moment dat je het "mogen gebruiken van het strand / de zee" gaat koppelen aan het lidmaatschap van een locale vereniging ben je echt eng bezig.. Overigens ook in strijd met de wet:Burgerlijk Wetboek Boek 5* Artikel 26De stranden der zee tot aan de duinvoet worden vermoed eigendom van de Staat te zijn.Het strand is dus van ons allemaal!

Er staat toch 'worden vermoed eigendom van de staat te zijn''. Dus is het niet zeker of het eigendom van de staat is? Verder zijn er zoveel dingen die niet zomaar op het strand mogen.. Motorcross enz..?
Ook kan je wel eigenaar worden van een stuk strand. De strandtenten verhuren huisjes, die stukjes grond mogen de mensen die dat huisje huren gewoon claimen als er andere mensen op gaan zitten. Ook aan bijvoorbeeld de achter kant van het huisje. Dan is het strand toch ook niet van iedereen?

eDje 23 August / 2010 / 07:18
Quote: rubenkoster - 20 augustus, 2010 (13:13)
Quote: KiterShorty - 20 augustus, 2010 (11:58)Quote: eDje - 20 augustus, 2010 (11:08)Betalen hoeft niet hoor,Meldt je gewoon even bij de surfclub, of waar je ook gaat kiten en dan is er niks aan de hand. Kan me niet voorstellen dat er ooit iemand is geweest die heeft betaald om te kiten in Katwijk. Weet niet of je inmiddels geweest bent, of binnekort nog een keer komt. Maar van harte welkom.Tot snel!Hey Edje,Ik ben vorig jaar 2 weken op vakantie geweest en ik heb iedere dag 5 euro moeten betalen.Ik wil best weer terug naar katwijk vanwege de mooie spot, maar betalen vind ik eigenlijk onzin.Ik ben dus bang dat ik weer 100 kilometer ga rijden en dan als nog moet betalen.Weet je zeker dat het gratis is?Mvg JoostEdje komt blijkbaar nooit in katwijk.Je moet betalen om daglid te worden, maar dat is eigenlijk ook niet meer de bedoeling. Daglidmaadschap is afgeschaft. Het is alleen nog mogeliijk als je van heel ver komt en het niet wist...www.airtimekatwijk.nl

Ik woon er zelf, kom dus geregeld in Katwijk :) Sterker nog mijn spullen liggen ook gewoon op strand bij de KBS. Ik heb nog nooit iemand zien betalen om te kiten. Ik denk dat het allemaal wel mee valt met betalen voor een dagje kiten.

Tot op het water!!