Betalen om te kiten in Katwijk?

Door: KiterShorty Reacties: 43 Hits: 3435
rubenkoster 23 August / 2010 / 07:29
Ik woon er zelf, kom dus geregeld in Katwijk :) Sterker nog mijn spullen liggen ook gewoon op strand bij de KBS. Ik heb nog nooit iemand zien betalen om te kiten. Ik denk dat het allemaal wel mee valt met betalen voor een dagje kiten.Tot op het water!!
Ik kom uit rijnsburg, en ik kite alleen maar op katwijk
En je bent verplicht om een hesje aan te doen, en dus daglid te worden, altans bij airtime.

rubenkoster had een 4 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 19 - 25 knots op zijn F-One Bandit III (2010)

micky70 24 August / 2010 / 00:33
Wat blijkbaar nog "bijna" niemand helemaal doorheeft is dat regulering door middel van verenigingen de enige mogelijkheid is om het kitesurfen in de toekomst mogelijk te houden! Gezien de drukte en de daarmee gepaart gaande ergenissen en ongelukken gaat het tijd worden voor bepaalde regels.

Regel 1: iedere kiter verplicht lid van het NKV i.v.m. W.A. verzekering! (je zult je kite maar laten crashen op het hoofd van een kleuter/medekiter en je bent niet "voldoende" verzekerd! )
Regel 2: iedere lesser in 2011 minimaal 2 lessen en een daarbij behorend "vaarbewijs".
Regel 3: de kiters die al "kunnen" kiten een (kostenloze) proef afleggen (NKV) en een vaarbewijs overhandigen. (vaarbewijs dus verplicht stellen in 2011)
Regel 4: buitenlanders een proeve van bekwaamheid afnemen en de mogelijk geven voor vakantie vaarbewijs of jaar vaarbewijs. Buitenlanders moeten een bewijs van (kite) verzekering overleggen om te mogen kiten.

Reguleren dus die hele hap! Als je wil voetballen, moet je lid worden van een vereniging, als je wil golfen heb je een GVB nodig en moet je (dag) lid worden om te spelen, wil je schaken dan ga je ook lid worden van een vereniging enz.

Idefixe/Tom, jij kraakt het beleid van Airtime (Katwijk) af terwijl jijzelf week in, week uit op Mirns politieagent speelt (in je vrije tijd) om te zorgen dat alles goed verloopt en er geen kiters in verboden gebieden varen (om de spot open te houden).
Ik snap jouw kritiek op Airtime niet zo goed, zeker gezien het feit dat jij namens het NKV spreekt. Misschien een "ver van je bed show" omdat je in Katwijk zelf nooit kite en niet helemaal goed op de hoogde bent van de bestaande situatie?

Airtime heeft afspraken met de gemeente Katwijk/politie gemaakt over het openhouden/gedogen van de kitespot. De afspraak is dat iedereen een duidelijk herkenbaar hesje draagt. Als een kiter in de toegestane zone zonder hesje (geen lid/daglid) vaart komt de vereniging haar afspraken met de gemeente/politie niet na en is er dus de spreekwoordelijke stront aan de knikker. Lijkt mij een goede zaak.

Zie de regels van Airtime: http://www.airtimekatwijk.nl/index.php/reglement.html (promotie voor het NKV)

Wat mij betreft mag op elke spot een kitesurfvereniging komen (tegen betaling/lidmaatschap NKV) die toezicht houdt op het aantal kiters (leden en dagleden), afspraken maakt met diverse kitesurf scholen (vol = vol) over leszone's, het toegestane aantal lessers per dag, en vooral belangrijk, tot welke windkracht mag er les gegeven worden.
Uiteraard staat daar toezicht tegenover conform de regels en moet daar iets tegenoverstaan zoals een reddingsboot in geval van nood (ontlasten we de KNRM mee en is goed voor het imago), duidelijke regels die zichtbaar zijn voor een ieder, omkleedmogelijkheden, een kantine, een douche enz.

Elke kiter geeft jaarlijks veel, heel veel geld uit aan zijn uitrusting. 2/3 kite's, wetsuite, droogpak, trapeze, schoentjes enz.
Dan nog benzine geld om naar en van een spot te rijden, eventuele kitetrips, voedsel en drank voor het lichaam...enz.

Per kiter ga ik gemiddeld uit van zo'n 2500 euro per jaar.
Inmiddels zijn we volgens schattingen met 15000 beoefenaars.
Een verplicht lidmaatschap van het NKV (of een nieuwe daadkrachtigere organisatie!) van 100 euro (is dus 4% van je kitesurf budget) per jaar levert dan dus anderhalf miljoen euro op waar in mijn ogen wel het een en ander mee gerealiseerd moet kunnen worden! (Lees mensen/ kiters die zich fulltime gaan bemoeien met het reguleren en open houden van de spots)

Topsessie vandaag met 1 hele harde crash dus.....

kiter30 24 August / 2010 / 06:22
betalen om te kiten slaat echt nergens op dan ga je toch 100 meter verdr staan:)

idefixe 24 August / 2010 / 07:45
Quote: micky70 - 24 augustus, 2010 (02:33)
Idefixe/Tom, jij kraakt het beleid van Airtime (Katwijk) af terwijl jijzelf week in, week uit op Mirns politieagent speelt (in je vrije tijd) om te zorgen dat alles goed verloopt en er geen kiters in verboden gebieden varen (om de spot open te houden).Ik snap jouw kritiek op Airtime niet zo goed, zeker gezien het feit dat jij namens het NKV spreekt. Misschien een "ver van je bed show" omdat je in Katwijk zelf nooit kite en niet helemaal goed op de hoogde bent van de bestaande situatie?

Goed lezen Micky : ik citeer mijzelf
Het is niet de plaatselijke vereniging die iets verkeerd doet!
Plaatselijke verenigingen zijn juist DE clubs die het mogelijk maken om daar te kunnen kitesurfen. Op zich is er dus niets mis mee als je daar iets ( een kleine vergoeding ) tegenover stelt.
Dat moet dan wel voor iedereen mogelijk zijn ( ongeacht wel of geen lid van de vereniging.)

Ongeveer 95% van m'n werkzaamheden voor de NKV betreft locaties waar ik nooit / zelden kom. Ik vind je opmerking dat het een "ver van m'n bed show" is dan ook niet helemaal correct.

Slingshot , Gibbon

bart13 24 August / 2010 / 13:09
Nah micky wat jij zegt kan niet, neem bijvoorbeeld lauwersoog, vorige week 19 knopen, 6-8 kite's op het water. Hier kun je niet fulltime iemand opzetten want dat zal moeten als je verplicht in het bezit moet zijn van een kite bewijs, nou kun je wel zeggen dat je het bij een ongeluk later na kunt gaan of hij in bezit is van zo'n pasje maar wat als er een duitser daar wil varen om 8 uur s' ochtens op een maandag, dat kan niet want er is niemand die kan controleren of hij wel bekwaam is. weg vrijheid blijheid.

En daar komt bij, ik ben student dat geld wat jij blijkbaar elk jaar uitgeeft dat verdien ik niet eens in een jaar, 100 euro is voor mij fucking veel geld. Als morgen mijn kite kapot scheurt zal ik geen nieuwe kunnen kopen het komende seizoen.

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

Yorrick 24 August / 2010 / 13:39
Als je gaat werken kan je makkelijk verdienen..

die 70-100 euro heb ik er zeker voor over..
BeachBreak.nl!

Yorrick had een 4 sterren sessie in Noordwijk Noord met maar liefst 14 - 20 knots op zijn Naish Helix (2009)

bart13 24 August / 2010 / 14:16
Quote: Yorrick - 24 augustus, 2010 (15:39)
Als je gaat werken kan je makkelijk verdienen..die 70-100 euro heb ik er zeker voor over..

Ja he.... Nou bij deze als er een kiteschool in het hoge noorden mij met terugwerkende kracht wil opleiden tot instructeur zal ik de eerste 100 euro die ik verdien storten aan het nkv. Zo niet zul je nog ff moeten wat ik binnenkort zal schenken aan de kitecommunity :)

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

rubenkoster 24 August / 2010 / 14:47
Quote: bart13 - 24 augustus, 2010 (14:09)
Nah micky wat jij zegt kan niet, neem bijvoorbeeld lauwersoog, vorige week 19 knopen, 6-8 kite's op het water. Hier kun je niet fulltime iemand opzetten want dat zal moeten als je verplicht in het bezit moet zijn van een kite bewijs, nou kun je wel zeggen dat je het bij een ongeluk later na kunt gaan of hij in bezit is van zo'n pasje maar wat als er een duitser daar wil varen om 8 uur s' ochtens op een maandag, dat kan niet want er is niemand die kan controleren of hij wel bekwaam is. weg vrijheid blijheid.En daar komt bij, ik ben student dat geld wat jij blijkbaar elk jaar uitgeeft dat verdien ik niet eens in een jaar, 100 euro is voor mij fucking veel geld. Als morgen mijn kite kapot scheurt zal ik geen nieuwe kunnen kopen het komende seizoen.
Je hoeft toch niet op elke spot iemand fulltime neer te zetten om te controleren! De sociale controle onder kiters zelf zal dat probleem wel oplossen.
En dat argument geld in het dagelijks leven nergens. Er is toch niemand die beargumenteerd dat door rood licht rijden niet verboden zou moeten worden omdat politie agenten niet overal kunnen kijken....?

rubenkoster had een 4 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 19 - 25 knots op zijn F-One Bandit III (2010)

bart13 24 August / 2010 / 15:04
Quote: rubenkoster - 24 augustus, 2010 (16:47)
Quote: bart13 - 24 augustus, 2010 (14:09)Nah micky wat jij zegt kan niet, neem bijvoorbeeld lauwersoog, vorige week 19 knopen, 6-8 kite's op het water. Hier kun je niet fulltime iemand opzetten want dat zal moeten als je verplicht in het bezit moet zijn van een kite bewijs, nou kun je wel zeggen dat je het bij een ongeluk later na kunt gaan of hij in bezit is van zo'n pasje maar wat als er een duitser daar wil varen om 8 uur s' ochtens op een maandag, dat kan niet want er is niemand die kan controleren of hij wel bekwaam is. weg vrijheid blijheid.En daar komt bij, ik ben student dat geld wat jij blijkbaar elk jaar uitgeeft dat verdien ik niet eens in een jaar, 100 euro is voor mij fucking veel geld. Als morgen mijn kite kapot scheurt zal ik geen nieuwe kunnen kopen het komende seizoen.Je hoeft toch niet op elke spot iemand fulltime neer te zetten om te controleren! De sociale controle onder kiters zelf zal dat probleem wel oplossen.En dat argument geld in het dagelijks leven nergens. Er is toch niemand die beargumenteerd dat door rood licht rijden niet verboden zou moeten worden omdat politie agenten niet overal kunnen kijken....?

Nee dat klopt, weet je waarom? Omdat je in duitsland een rijbewijs kunt halen die volgens europese regels in nederland geldt en ook werkt. Op het moment dat die duitser op de maandag ochtend in nederland wil gaan kiten moet er dus een examinator klaarstaan om hem te keuren want zonder mag hij niet het water op. Mag hij wel het water op omdat hij een duitser is kun je het systeem wel weggooien.

En die sociale controle die zou er nu ook al moeten zijn, dat moet uit jezelf komen. Stel je voor er is eenklootzak aan het kiten waarvan jij denkt, die heeft geen pasje. Vervolgens vraag je netjes heb jij wel een pasje meneer? zegt hij nee en gaat het water weer op. Wat kun jij dan als burger doen Niks behalve de politie bellen nou lekkere sfeer hoor!

rubenkoster 24 August / 2010 / 15:34
Quote: bart13 - 24 augustus, 2010 (16:04)
Nee dat klopt, weet je waarom? Omdat je in duitsland een rijbewijs kunt halen die volgens europese regels in nederland geldt en ook werkt. Op het moment dat die duitser op de maandag ochtend in nederland wil gaan kiten moet er dus een examinator klaarstaan om hem te keuren want zonder mag hij niet het water op. Mag hij wel het water op omdat hij een duitser is kun je het systeem wel weggooien.En die sociale controle die zou er nu ook al moeten zijn, dat moet uit jezelf komen. Stel je voor er is eenklootzak aan het kiten waarvan jij denkt, die heeft geen pasje. Vervolgens vraag je netjes heb jij wel een pasje meneer? zegt hij nee en gaat het water weer op. Wat kun jij dan als burger doen Niks behalve de politie bellen nou lekkere sfeer hoor!

Dan zou er dus of een internationaal systeem moeten komen, of we weren alle duitsers. Dan gaan ze vanzelf wel de goede papieren halen.

Het feit dat er ook mensen zijn die zonder pasje gaan is geen argument om te zeggen dat het hele systeem dan geen zin heeft, er zijn altijd mensen die zich niet aan het systeem zullen houden, maar dit wil niet zeggen dat het systeem niet over het algemeen meer veiligheid en meer ruimte voor spots schept!

nils 24 August / 2010 / 15:38
Eens met Micky, als je je niet verenigd ( via NKV op lokale vereniging ) wordt je zo overrompeld door ambtenaren of commercie!
Zo de wind waait waait mijn jasje.

bart13 24 August / 2010 / 16:03
Quote: rubenkoster - 24 augustus, 2010 (17:34)
Quote: bart13 - 24 augustus, 2010 (16:04)Nee dat klopt, weet je waarom? Omdat je in duitsland een rijbewijs kunt halen die volgens europese regels in nederland geldt en ook werkt. Op het moment dat die duitser op de maandag ochtend in nederland wil gaan kiten moet er dus een examinator klaarstaan om hem te keuren want zonder mag hij niet het water op. Mag hij wel het water op omdat hij een duitser is kun je het systeem wel weggooien.En die sociale controle die zou er nu ook al moeten zijn, dat moet uit jezelf komen. Stel je voor er is eenklootzak aan het kiten waarvan jij denkt, die heeft geen pasje. Vervolgens vraag je netjes heb jij wel een pasje meneer? zegt hij nee en gaat het water weer op. Wat kun jij dan als burger doen Niks behalve de politie bellen nou lekkere sfeer hoor!Dan zou er dus of een internationaal systeem moeten komen, of we weren alle duitsers. Dan gaan ze vanzelf wel de goede papieren halen. Het feit dat er ook mensen zijn die zonder pasje gaan is geen argument om te zeggen dat het hele systeem dan geen zin heeft, er zijn altijd mensen die zich niet aan het systeem zullen houden, maar dit wil niet zeggen dat het systeem niet over het algemeen meer veiligheid en meer ruimte voor spots schept!

Precies, maar een internationaal systeem klinkt in mijn oren super omslachtig en moeilijk om de kwaliteit er van te handhaven. (iko?)

Ook mee eens, die mensen heb je altijd en om naar jouw vorige voorbeeld terug te koppelen, sommige mensen die door rood rijden komen er mee weg omdat het onmogelijk is om elk klein kruispuntje met een stoplicht te controleren. Als je het water opgaat zonder pasje( je gaat door rood) en je krijgt een ongeluk (botsing) dan kun je naderhand controleren of hij dat heeft en komt de dader alsnog op de koffie. Echter denk ik dat het probleem zit, zoals ik eerder al zei. Kiten is een vrije sport en als je verplicht bent een pasje te hebben dan kunnen dagjes mensen (duitsers) niet kiten wanneer ze willen want geef nou toe, het is niet rendabel om op maandag ochtend iemand neer te zetten om te wachten op die eene duitser die misschien wil kiten. Een oplossing zou kunnen zijn een soort van hotline waar je van te voren heen kunt bellen ofzo maar ook dit heeft een groot aantal min punten.
En zoals micky eerder zei; dat je als je wil voetballen moet je ook lid worden van een club, dit is natuurlijk niet waar ik pak gewoon een bal uit de schuur en ga hier op het veldje een potje trappen. Wil ik mee doen aan de KNVB amateur league dan moet ik wel lid zijn van een club/knvb

swiftenaar 24 August / 2010 / 17:13

betalen voor deze sport doe ik op 1 manier: NKV, verder ga ik niet (oke eigen materiaal daargelaten en de brandstofkosten e.d.) dan maar op kleine niet BPR wateren vertoefen, een VERPLICHT (bah wat een rotwoord) vaarbewijs voor een vrije sport als kitesurfen, is ronduit absurd.. (=mening).

nog 1 punt: de handhaving hiervan gaat veel te veel kosten, sociale controle word lompweg mensen terug hun auto in trappen want dat gaat niet werken met de momentele mentaliteit op het strand.. tips worden in de wind geslagen en wanneer je met een vraag komt word je of raar aangekeken omdat men je niet verstaat (duitsers) of zowiets hebben van ja doeg, ga niet met jou praten (ben de knapste niet).. HELAAS

zo ff spuien moest er ff uit

Joost
Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

JekylWAZ 26 August / 2010 / 13:26
Haha betalen om te mogen kiten ja juist.....NOT

Gelukkig zijn kitespullen ook al zo goedkoop....

rubenkoster 26 August / 2010 / 14:16
Ik snap wel dat kiten het vrijheid blijheid gevoel oproept, maar er komt een punt in de tijd dat we misschien niet anders kunnen dan reguleren omdat het anders uit de hand gaat lopen....

Shizzle 26 August / 2010 / 14:25
Wat een gezever!! Nu komen de "Out of the Box" ideeen --> betalen om te mogen kitesurfen op water en strand dat je niet kunt ownen :)

Lol... dat werkt nu ja op enkele spots waar de mensen zo gek zijn om te betalen! Ik lees uit meerdere berichten dat mensen denken dat dit DE toekomst is voor het kitesurfen in Nederland.... :)... Wat denk je zelf?? 15.000 of meer kiters die lidmaatschap gaan betalen om het water te mogen betreden!

Houdt er alvast rekening mee dat ik een zwart rider wordt dan :)

Kitesmurf

Yoram 26 August / 2010 / 19:37
Betalen om te kiten Ben zelf gratis lid van een club, ze hebben een reddingsboot, douche, kleedruimtes en een relaxede bar en people. Waarom zou ik betalen om bij Airtime te gaan kiten, pak dan liever me eigen boot en start dan wel voor Airtime vanaf het water, valt weinig tegen te doen als je de wetgeving erop naslaat

Ik heb me materiaal verzekerd, mezelf en een speciale aansprakelijkheidsverzekering, nog 100 euro dokken om ergens te mogen kiten gaat dus helemaal nergens over. Ik heb zeker 4 vaste spots, mag ik zometeen zeker 400 euro gaan betalen om te kiten, koop ik liever een nieuwe wetsuit. En die mooi weer kiters die 5x per jaar kiten moeten die ook 100 euro betalen om ergens lid te worden?

Iedereen verplicht stellen dat ze tenminste les hebben gehad (valt makkelijk aan te tonen bijvoorbeeld met een IKO pasjes, hoeven de huidige kiters tenminste ook geen pasje meer te halen), kan er bij mij nog in. Maar de rest, nee, de boel reguleert zich echt zelf wel.

Wat gaat er nog meer komen? Zometeen niet meer mogen kiten boven de 6bft? Er zullen nog steeds ongelukken gebeuren schroeven we de grens steeds iets meer naar beneden, mogen we zometeen alleen nog maar met 3bft varen. Wie moeten we dan bedanken?
Yoram

Yoram had een 3 sterren sessie in Murrebue met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Ozone C4 (2014)

Elon 26 August / 2010 / 21:29
Quote: rubenkoster - 22 augustus, 2010 (17:44)
Quote: idefixe - 20 augustus, 2010 (12:56)Dat je als je ergens gaat kitesurfen aan bepaalde voorwaarden moet voldoen om de boel veilig te houden is ok.Op het moment dat je het "mogen gebruiken van het strand / de zee" gaat koppelen aan het lidmaatschap van een locale vereniging ben je echt eng bezig.. Overigens ook in strijd met de wet:Burgerlijk Wetboek Boek 5* Artikel 26De stranden der zee tot aan de duinvoet worden vermoed eigendom van de Staat te zijn.Het strand is dus van ons allemaal!Er staat toch 'worden vermoed eigendom van de staat te zijn''. Dus is het niet zeker of het eigendom van de staat is? Verder zijn er zoveel dingen die niet zomaar op het strand mogen.. Motorcross enz..?Ook kan je wel eigenaar worden van een stuk strand. De strandtenten verhuren huisjes, die stukjes grond mogen de mensen die dat huisje huren gewoon claimen als er andere mensen op gaan zitten. Ook aan bijvoorbeeld de achter kant van het huisje. Dan is het strand toch ook niet van iedereen?

privé strand kan je kopen inderdaad maar het water blijft nogsteeds van niemand.
- KiBoCo.nl -

Elon had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 20 - 24 knots op zijn Duotone Dice (2019)

Elon 26 August / 2010 / 21:38
Quote: micky70 - 24 augustus, 2010 (02:33)
.Elke kiter geeft jaarlijks veel, heel veel geld uit aan zijn uitrusting. 2/3 kite's, wetsuite, droogpak, trapeze, schoentjes enz.Dan nog benzine geld om naar en van een spot te rijden, eventuele kitetrips, voedsel en drank voor het lichaam...enz.

Per kiter ga ik gemiddeld uit van zo'n 2500 euro per jaar.Inmiddels zijn we volgens schattingen met 15000 beoefenaars.

Een verplicht lidmaatschap van het NKV (of een nieuwe daadkrachtigere organisatie!) van 100 euro (is dus 4% van je kitesurf budget) per jaar levert dan dus anderhalf miljoen euro op waar in mijn ogen wel het een en ander mee gerealiseerd moet kunnen worden! (Lees mensen/ kiters die zich fulltime gaan bemoeien met het reguleren en open houden van de spots)
ik weet niet hoor maar ik moet gewoon hard sparen voor mijn uitrusting. nog ff honderd euro bij mijn standaard uitgaven is bij mij wel wat meer als 4%

- KiBoCo.nl -

Elon had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 20 - 24 knots op zijn Duotone Dice (2019)