Leucate, Zuid Frankrijk, ervaringen?

Door: WindJunkie Reacties: 7 Hits: 6565
WindJunkie 03 January / 2011 / 15:22
Olaaa...

Juli en Augustus zal ik zowel Biscarrosse als Leucate in Frankrijk aandoen; heeft iemand ervaring met (de omgeving) Leucate? De 'do's and dont's van deze regio? Moeite waard of Kwalitatief Uiterst Teleurstellend? Mochten jullie nog ideeen hebben voor deze happy camper, dan hoor ik dat heel graag!

Merci bien!

loekflexifoil 03 January / 2011 / 18:18
Daar waait vaak de Tramontane, wind uit de bergen. Er zijn daar een aantal spots op binnenwater, vlak/choppy. Vlagerige vaak knoerharde wind. Als je de zee op wilt, (La Franqui, geloof ik) dan heb je daar vaak aflandige wind. Juist dan gaan de mensen daar varen. Dat vinden ze 'veiliger'. Ik vaar liever op zee met wat golven, maar liever niet met aflandige wind. Met knoerharde wind bedoel ik 50 knp. Voor mij een no-go. Neem je 5 metertje iig mee.

WindJunkie 03 January / 2011 / 20:26
ey loekflexifoil, merci bien voor je reactie,

50 knopen is mij echt veels te veel; en al helemaal in combinatie met aflandige wind. Weinig trek om van de Italiaanse kust geplukt te worden. Een 9.5 in combinatie met een schone 68 kilo is geen pre :) Heb er een aardige camping ('Le Fun') ontdekt; de sfeer lijkt me wel wat. Maar zal me op basis van jouw eerste advies toch op het binnenwater concentreren ;)

Groet,

stefkiter 03 January / 2011 / 22:06
ik ben er afgelopen zomer 2 weken geweest.
heb mij goed geamuseerd, de tramontana is idd een wind die met dikke 8-9 bft van over de bergen komt, maar je hebt er steeds nog spots met iets minder vlagerige wind, zeker in La veille Nouvelle, een dorpje iets noordelijker van Leucate.
gewoon een kleine kite meenemen, en rondtrekken naar de juiste spots, de locals helpen je trouwens ook goed met al je vragen

veel plezier!
www.core-kites.com/www.esqps.be/www.vliegermarkt.nl/www.holidayshop.nl

stefkiter had een 4 sterren sessie in Borssele met maar liefst 25 - 35 knots op zijn Core GTS (2011)

Decock 04 January / 2011 / 08:08
Hallo

Ik ben reeds 2 maal in Leucate geweest waarvan een keer in augustus. om te kunnen kiten moet je eigenlijk wachten tot de tramontana opkomt. de zeewind is in de zomer vaak niet sterk genoeg. De tramontana is een wind die 3-5-9 dagen duurt. je moet dus wel wat geluk hebben om hem te strikken op het moment dat je er verblijft.
een zeer goede plek om 'vlak' water te vinden is "etang de la palme". de wind is er wel zeer vlagerig en er is vaak veel volk door de verschillende lessen die er bezig zijn.
Neem zeker een kleine kite mee (6m) want met een 9 moet je niet veel beginnen. In deze 2 keer dat ik geweest ben heb ik al 2 mensen gezien die hééééél veel geluk hebben gehad en een goede beschermengel hebben rondlopen. ze gingen met een 9 meter, iedereen had het hen afgeraden' en vlogen beiden over de duin en waren minuten lang bewusteloos...

Tip: Luister altijd goed naar de locals en als je niet zeker bent..., blijf dan beter aan de kant.

oja... als er geen wind is zijn er ook veel bezienswaardigheden. Je zit immers al in catalonië en op 30 min van de Spaanse grens.

check misschien ook volgende link: http://www.vimeo.com/16590456 Dit is een filmpje dat ik afgelopen herfstvakantie gemaakt heb op la palme

Grtz Thomas
Icarus kitesurfshop ===> HTTP://WWW.ICARUSSURFCLUB.BE/

boarderbas 04 January / 2011 / 17:31
Je moet inderdaad gelukt hebben met de tramontane! Ik ben er 2x geweest in de zomervakantie en heb telkens ook een aantal dagen de termische wind vanuit zee gehad, die goed was voor mijn 10meter. Verder vaak de tramontane waarbij ik mn 7tje vaarde . Alleen op de eerste en laatste dag van de tramontane kan je gelukt hebben en zou je het wel met je 9 kunnen redden misschien!
Bij geen wind kun je altijd nog naar de wakeboardbaan in les Bacares of naar het aquapark vlakbij perpignan!

boarderbas had een 3 sterren sessie in Grevelingenmeer - Grevelingendam met maar liefst 12 - 17 knots op zijn Best Kahoona (2010)

martimor 04 January / 2011 / 17:54
ga al een paar jaar in mei een week naar la franqui.
supergoedkope camping, maar voor franse begrippen zeer schoon.
les coussoles geloof ik. vanaf daar maar 5 km rijden naar etang de la palme
vorig jaar van de 6 dagen 4 dagen gekite,
1 dag siteseeing, 1 dag wind van 50 en zelf vlagenvan 66 knopen gemeten met mn windmeter.
wind kan van 15 naar 30 knopen gaan, dus idd neem een kleine maat kite mee
oh ja, mocht je daar gaan kiten, zorg dat je niet te veel vooraan in de hoek gaat kiten, hier zijn veel beginners (lees prutsers) en kitescholen (dus ook beginners) met alle gevolgen van dien. als je achter ze langs wilt, houden ze hun kite vrolijk op 12 uur.
loop even door naar achteren, alle ruimte.

maar al met al nog nooit teleurgesteld terug gekomen, maar mei is er meer kans op de tramontana.
veel plezier daar.

edit, heerlijk om la palme weer te zien thomas, mei ga ik weer
www.mutinykites.com

WindJunkie 04 January / 2011 / 18:09
Merci jongens, merci, merci!

Ik zal een kleine meenemen, maar krijg wel het gevoel de tramontane te zullen gaan vermijden. Zal m'n neus in de wind zetten en kijken wat/hoe de rest doet en zich gedraagt...ga onder geen enkele voorwaarde risico's lopen; uit ervaring weet ik dat ik geen engeltje heb meevaren...
Spanje zal ongetwijfeld aan de orde komen; zijn 4 weken op pad dus daar moet ruimte voor gemaakt worden :)

Super jongens!

Ziet er goed uit Thomas; Kan nu helemaal niet meer wachten!