Kraaijenbergse Plassen ?

Door: JorisIII Reacties: 6 Hits: 5697
JorisIII 05 September / 2011 / 14:55
Voor mijn werk ben ik regelmatig in Noord Limburg, onderweg naar huis zie ik vanaf de A73 wel eens enkele kites in de lucht tussen Malden en Cuijk. Morgen waait het, en kom ik daar weer langs. Daar de afslag nemen geeft mij waaarschijnlijk de enige kans om deze week nog enkele uurtjes op het water door te brengen.
Is er iemand die wel eens vaart op de Kraaijenbergse Plassen? Wat kan ik daar verwachten, waar moet ik precies zijn? Is kiten daar eigenlijk toegestaan? Do's, dont's, tips? alles is welkom.

idefixe 05 September / 2011 / 15:19
Ikzelf ken de locatie niet. Ga je even googelen dan zie je dat de stichting Brabants landschap de beheerder is van dit gebied.
Meestal zijn dit soort binnenlandse locaties niet echt geschikt voor het kitesurfen. Door omliggende bebouwing en bossages is het er vaak erg vlagerig.
Slingshot , Gibbon

vlieger-kid 05 September / 2011 / 17:30
Hallo,

Het is zeer vlagerig, maar er zijn mensen die er kunnen varen. Als de wind voorspelling goed is, kan je het best proberen.
Ik heb er zelf al een keer gevaren, daar is het tot nu toe bij gebleven. Dit komt vooral omdat ik geen vervoer heb.
Ik wil eventueel wel een keer afspreken? Vriend van me zeilt daar, die wil nog altijd een wedstrijdje doen tha loser!

Groeten,
Bob
Zandmotor "local"

vlieger-kid had een 5 sterren sessie in Vierlingsbeek met maar liefst 10 - 16 knots op zijn Liquid-Force HiFi Competition (2010)

I-Kite 08 September / 2011 / 19:11
Ik woon in de buurt! (20min met de auto) Als jullie gaan (en zeker weten dat het niet verboden is daar) geef ff een gil, ik wil wel mee!
Grtz Frank

(P.s. heb wel daar vlak om de hoek op de Maas een boete gehad i.v.m. wake-boarden waar het niet is toegestaan, was niet mals! Dus ik ben op mn hoede voor Rijkswaterstaat mensjes)
Without a kite you're just a swimmer! Don't be a swimmer!

I-Kite had een 4 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Gaastra Jekyll (2008)

JorisIII 08 September / 2011 / 20:34
Toen ik er van de week weer langs kwam en nog eens goed tussen de bomen door tuurde vanaf de snelweg zag ik dat er binnenvaartschepen voor anker lagen op de plas die ik voor ogen had. Lijkt me dus een no go. Maar gezien het uitblijven van echt positieve reacties had ik deze optie toch al uit mijn hoofd gezet.

draztic 10 September / 2011 / 20:45
Je kunt op de kraaijenbergse plassen aan 2 kanten van de snelweg kiten. Aan de kant van Cuijk bij de MacDonalds linksaf en dan aan het einde van de weg een viaduct over is aan de rechter kant een parkeerplaats. Er is niet veel plek om een kite op te laten en er staan palen in het water en bomen langs de kant. Als je aan het einde van eerdergenoemde weg links gaat richting Beers en die weg uitrijdt kom je bij een rotonde. Vanaf daar starten veel windsurfers. Kiten kan, maar er is heel weinig ruimte. Het is er sowieso super vlagerig dus het kan zijn dat je aan de andere kant van de plas eindig omdat de wind wegvalt.

Ik ga er eigenlijk alleen nog heen als het echt hard waait en ik weinig tijd heb (woon in Nijmegen). De binnenvaartschepen die je zag zijn van een zandafgravingsbedrijf en liggen in het weekend stil. Naast dat deel van de plas kun je ook launchen maar dat is verboden, en ik zou het zeker niet doen als ze aan het werk zijn..

Al met al kun je beter een middag vrij nemen en naar zee rijden :)

draztic had een 5 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 25 - 40 knots op zijn Gin Eskimo (2009)

Luka 05 October / 2011 / 17:21
Ik wil het ook een keer gaan proberen, heb niet altijd tijd om naar zee te gaan, hoorde vandaag van iemand die daar woont dat er toch regelmatig een paar kiters zijn.Als het een keer goed waait ben ik er.Luka