Kitesurfen Dahab, Egypte

Door: Crispijn Reacties: 8 Hits: 4104
Crispijn 05 June / 2012 / 09:27
Verlekkert ben ik aan het kijken voor een vakantie met mijn vriendin in Dahab in eind oktober/november. Hoe is het dan met de wind? De gemiddelden op windfinder zijn over de dag en zijn dan net te weinig maar ik kan me voorstellen dat de wind in een bepaalde tijd aan gaat, en dat je dan prima in de middag kan kitesurfen en dat 's avonds de wind weer uit gaat. Klopt dit?

Wat zijn jullie ervaringen wat betreft wind, accommodaties en andere dingen die je moet zien als je in Dahab geweest bent?

Ik ben benieuwd!

Crispijn had een 2 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Ozone Instinct Light II (2008)

Crispijn 13 June / 2012 / 16:30
Niemand ervaring in Dahab?

Crispijn had een 2 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Ozone Instinct Light II (2008)

rogierrr 13 June / 2012 / 18:04
Hi Crispijn, ik ben vorig jaar in Dahab geweest (begin juli). Ik weet niet of ik daar weer snel heen zou gaan, Toen ik er zat heb ik wel redelijk wat wind gehad, meestal waaide het in de ochtend en in de loop van de middag. Verder zijn de kite mogelijkheden in de baai beperkt. Je mag als kiter zijnde alleen in de aangegeven laguna kiten waar je tevens ook veel met hoog en laag water te kampen hebt. Wel wordt er vanuit de kiteschool "happy kite" kite-trips georganiseerd. Anders zou je hen moeten contacten. Ik verbleef in het Hilton, was verder prima.
Je kan er wel erg mooi duiken en het stadje zelf is ook wel gezellig, het is allemaal er niet zo massaal als de bekendere plekken in Egypte
Als je puur voor kiten wil gaan zou je beter naar andere mogelijkheden kunnen gaan kijken.
Succes er mee! Gr.

djrevmoon 13 June / 2012 / 18:07
Jawel, vanmorgen teruggekomen uit Dahab, was mijn derde keer daar ;-) Was daar niet alleen voor kiten, ook voor duiken. Fijne combi want als het niet waait kun je lekker duiken! Ik was er vorig jaar oktober en mei ook. Meestal waait de wind in de ochtend en vroege middag en wordt daarna minder. Echter, als je in de Laguna wilt kiten dan moet je ook op het tij letten. Laag tij betekent postzegeltje om op te varen. Dan moet je uitwijken naar zee maar als je zoals ik daar niet ervaren bent, moet je daar wegblijven (het is niet zoals in NL met reddingsbrigade en kustwacht etc). Wat wel een leuke optie is als je dat kunt/wilt zijn de downwinders die ze bij Soul Kite organiseren. Dan ga je bij de Blue Hole het water op en zak je langs Dahab af naar de Laguna. Heb het zelf nog niet aangedurfd, maar de volgende keer wss wel.
Je kunt bij een van de kite schooltjes die er zitten voor een paar euro per dag je spullen stallen (en thee drinken/jointjes roken) zodat je niet elke keer alles mee hoeft te slepen in de taxi. De Laguna zit 5 minuten bij Dahab 'city centry'. De drie schooltjes die ik ken zijn Happy Kite, Soul Kite en Harry Nash. Die laatste is commercieel en prijzig maar heeft wel goede faciliteiten. Happy Kite is russisch maar heeft wel een paar mensen die engels spreken. Soul Kite vond ik de meest prettige relaxte hangout.

Ik zou zeker niet in een hotel bij de laguna blijven. Er zijn daar geen restaurants/bars, alleen vervallen halfafgebouwde hotels en appartementen en woestijn vol met vuilnis. Je kunt vele malen beter in de buurt van de Lighthouse in dahab blijven, en voor 5 tot 10 pond (7.5 pond = 1 EUR) de taxi naar de laguna nemen elke dag. Fijne hangplekken in Dahab zijn Red Sea Relax (dakterras, goede bar, zeer vriendelijk personeel), de Yalla Bar (shisha/blowtje roken).

En hoewel kiten natuurlijk superleuk is, als je een duikbrevet hebt, ga dan zeker duiken daar, he rif is super, we hebben deze keer 8 duiken gemaakt en de rest gekite.
"Gravity is a myth: this planet sucks!"

djrevmoon 13 June / 2012 / 18:26
en inderdaad eens met rogierrr dat als je alleen maar wilt kiten, Dahab niet de beste plek is.... maar met duiken erbij is het apenrelaxed.
"Gravity is a myth: this planet sucks!"

Jorgovic 26 June / 2012 / 13:05
Ik ben 6 jaar geleden 1 week in juni in Dahab verbleven. Hotel Hilton wat een erg mooie locatie is

Toen was ik nog aan het windsurfen en spullen gehuurd bij de mistral club. Wind was aflandige. 1 dag windstil 5 dagen 5 a 6 bft 1 dag zelfs 8 a 9 bft. Toen ik er verbleef heb ik continu een rode vlag gezien, wat betekend dat er niet gekite mag worden, vanwege de vlagerige wind.

Zelf zal ik er dus niet zo snel heen gaan voor het kiten.

sjoerdsantema 26 June / 2012 / 16:28
Ben naar Ras Abu Galum geweest. Is echt een fantastische plek vlakbij Dahab. Geen stroom, geen internet en elke dag wind en een lagune waar niemand komt. Luxe moet je niet verwachten, wel eten en leven met bedoeienen en een vlak waterspot die je nergens anders vindt.

Als je wil heb ik thuis een nummer voor je liggen van de eigenaar. Hij kan je oppikken in Dahab en regelt verder alles. Je slaapt in rieten hutjes met dunne matrasjes, maar wordt wel elke paar uur getracteerd op een lokaal feestmaal van de meest vriendelijke mensen die je je maar kan bedenken.

Kortom: een echte kitevakantie zonder overbodige luxe en vriendelijke mensen.

Zoek ook eens op youtube op "where the wind blows" van Blade. Die video is daar opgenomen.
#gobigorganaarjemoeder

sjoerdsantema had een 5 sterren sessie in Playa Chica met maar liefst 17 - 25 knots op zijn Blade Prime (2010)

Woodmaster 26 June / 2012 / 17:06
Heb toch liever wat luxe voor tussen de sessie's door hoor!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

harryNaish 27 June / 2012 / 19:20
Twee keer in Dahab geweest en telkens van de 7 dagen maar liefst 5 dagen kunnen knallen met 7m (30/35 knopen). Bij hoog water is de Laguna leuk, wel wat lessers. Ik zat buiten Dahab in Le Meridien een luxe resort o.b.v. half pension zonder polsbandjes en russen... :-) Voor dit hotel is Club Mistral gevestigd, niet groot. Kite oplaten is op zich wel te doen maar de wind is hier ligt aflandig en vlagerig. Dus kite omhoog en direct het water in. Wel heb je bij de surfclub een grote steiger. Als je redelijk kunt varen prima, maar voor een beginner niet aan te raden om hier te oefenen. Steiger staat namelijk dicht bij club Mistral Sinds vorig jaar hebben ze ook een mat in het water gelegd zodat je ook op je blote voeten het water in kunt. Buiten de mat een net aan het strand liggen nogal wat stenen. Voorzichtig dus. Hotel is 5 sterrensuper, eten idem, check hun site. (heb gasten van Hilton naar Meridien zien verhuizen omdat ze het een beter hotel vonden) De dagen dat het niet waiit kan je lekker snorkelen of net als ik duiken. Het dorpje is leuk, zeker voor Egyptische begrippen. Tis een oud hippie dorp met veel winkeltjes. Ik zat er een keer in mei/juni en september met flink wat wind dus. Ps. laat je niet verleiden tot het kopen van een visum, heb je in de Sinai niet nodig. Scheelt weer een paar tientjes.