Vrij kamperen in noord Spanje

Door: elzie Reacties: 10 Hits: 6638
elzie 19 May / 2013 / 20:32
Hoi,

Heeft iemand ervaring met het (semi-) vrij kamperen in een bus in Noord Spanje (Galicie en Asturias en Baskeland?)

We weten dat het in potugal overal kan maar over spanje is weinig te vinden...

Thanx

Elzie

sjoerdsantema 19 May / 2013 / 20:58
Spanje is hetzelfde verhaal.
#gobigorganaarjemoeder

sjoerdsantema had een 5 sterren sessie in Playa Chica met maar liefst 17 - 25 knots op zijn Blade Prime (2010)

martin404 20 May / 2013 / 16:05
Wees je er van bewust dat er verhoudingsgewijs veel armoede en criminaliteit in Spanje en Portugal is.
Niet dat je het niet moet doen, maar het is wel goed om er rekening mee te houden.

Bij mij is het in Spanje al een keer gebeurt dat ze naar binnen probeerde te komen. (op een vrij drukke parkeerplaats langs de snelweg)
Hoogstwaarschijnlijk hebben ze gas gebruikt.
ik kon me wel vaag herrinderen dat ik wakker was geworden van gerommel, maar dat ik niet heb gereageerd, terwijl ik normaal juist erg fel / parra reageer.
Ik slaap erg licht en normaal sta ik bij het minste of geringste geluidje, in 3 seconden met een knuppel naast me bus. (zonder overdrijven)
Altijd voor niks en dan is het een keertje echt iets ?

Gas in busjes/campers spuiten, schijnt in Spanje erg veel te gebeuren, maar ik kan het in mijn geval dus niet 100% zeker weten.
Ik was van tevoren al gewaarschuwd, maar je schrikt toch wel als je er achter komt.
Ben een forse kerel en niet bang uitgevallen, maar dat kunnen ze niet zien, als je in je bus ligt te slapen.
Aan de ene kant baal je dat je ze niet betrapt hebt, aan de andere kant zullen die gasten ook niet alleen en onvoorbereid op pad gaan.

Mijn slot was in ieder geval helemaal gesloopt, maar omdat mijn raam isolatie het palletje toevallig naar beneden bleef drukken, is de deur niet open gegaan.
Tegenwoordig heb ik een spanband bij me, die ik s'nachts tussen de linker en rechter deur-handel span.

(dit was nog voor de crisis)
No kite related brand affiliations

bertvh 21 May / 2013 / 07:30
bestaat een alarm (melder ) voor hee moesten ze met dat gas afkomen!

bertvh had een 4 sterren sessie in Tenerife - Flashpoint Beach met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

elzie 27 May / 2013 / 19:48
@ Martin:
wow das niet zo,n mooi verhaal!
Wij hebben in Portugal helemaal nergens last van gehad gelukkig maar hier wordt ik toch wel een beetje bang van...
Thanx voor je advies. Spanband is iig goed idee.
En een gas melder...hmmm dat wordt een soort vakantie-in-the-warzone idee...

martin404 27 May / 2013 / 23:07
Een gasmelder heb ik ook niet.
Ligt ook niet alleen aan die landen. Hier in NL is het niet anders.
s'nachts op verlaten parkeer-tereinen hangen soms gewoon vage figuren rond.

Erg regelmatig komt er in NL midden in de nacht ineens een auto met harde muziek naast me bus staan, terwijl ik lig te pitten.
Meestal lokale jeugd die daar stiekem blowen en niet door hebben dat er iemand in dat busje ligt.
Die zijn altijd wel over te halen om iets verderop te gaan staan.

Parkeren in een woonwijk is het veiligst, maar daar is s'morgens vaak ook meer verkeer etc.
Ik zoek het liefst een totaal verlaten plek, waar niemand iets te zoeken heeft en waarvan niemand ooit zou verwachten dat ik er ben.

Zal ik nog een leuk verhaal vertellen? :

Op het parkeertrein van snowworld in Landgraaf heb ik een keer gehad dat er 2 auto's met een group kale mafkezen een stukje verderop parkeerden.
ik heb een geblindeerd raam, dus ik zie hun wel, maar zij mij niet.
Kwamen bij mijn bus neuzen, dus ik heb het even aangekeken en toen me schuifdeur open gedaan.
In dit geval alleen een stukje, om aan te geven dat er iemand (klaar) zat, maar zonder direct confrontatie te zoeken.
(geen gezichtsverlies voor hun etc,)
Dan schrikken ze vaak een beetje, omdat ze dat niet verwachten en ook in dit geval dropen ze direct af.

Daarna weer gaan slapen en later die nacht kwam er een politiewagen het terein op (ik slaap ligt)
Ook dat aangekeken en ook zij kwamen bij me bus neuzen, dus ik weer me deur open gedaan, net toen er eentje met z'n neus bovenop stond om naar binnen te kijken (heb al vrij veel politie agenten op die manier flink laten schrikken. Blijft leuk )
Bleek dat groepje (nadat ze doorkregen dat mijn busje geen optie was) voor de lol 50 meter verderop een hijskraan bouwkeet in de fik te hebben gestoken.
Daarom waren die wouten daar nu.

Dan ben je toch blij dat je even wakker geworden bent.

Nou prettige reis alvast en slaap lekker !

martin404 27 May / 2013 / 23:37
Voor het perspectief :

Ik reis/slaap erg veel in mijn bus. Al jaren lang.
Vorig jaar bijvoorbeeld bij elkaar opgetelt zeker wel zo'n 5 maanden. (nachtjes, weekeinden, weken, maanden)
In al die jaren dat ik die bus heb, alleen in Tarifa 2x een maand op een camping gestaan, maar dat was goedkoop en alleen voor de electra en douches.
Voor de rest altijd op afgelegen parkeer-tereinen en langs snelwegen.

Dit waren de enige 2x dat ik me achteraf zorgen maakte.
Voor de rest nooit geen gedoe.

dapee2 30 May / 2013 / 09:03
dat gas verhaal ken ik vooral van festivals.
en dan met name in Belgie (werchter, Groezrock)
maar kan net zo makkelijk op lowlands, pinkpop gebeuren)
gas in je tent spuiten en vervolgens je portemonee en foon jatten. terwijl je gewoon in je tent ligt.
gebeurd door voornamelijk Oost Europeanen schijnbaar.

dapee2 had een 4 sterren sessie in Vrouwenpolder met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Naish Pivot (2021)

martin404 30 May / 2013 / 10:24
Quote: dapee2 - 30 mei, 2013 (10:03)
gebeurd door voornamelijk Oost Europeanen schijnbaar.

Ik had begrepen dat het meestal door criminelen werd gedaan

bart13 30 May / 2013 / 14:09
...

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

isaiahnichols 31 May / 2013 / 12:26
Bedankt voor disqusing deze vraag. Ik kreeg ook een kans om daar heen te gaan, maar ik weet is dat het veilig is of niet. Kamperen is altijd een leuk onderdeel van mijn leven. Ik ben van plan een kampeervakantie volgend alsjeblieft suggereren beste plek voor het.