Ik heb er nooit ge-kite maar wel veel wezen windsurfen, De goede kitespots liggen noordelijker en dat is niet voor niks.
In de hele vroege ochtend heb je de wind uit het zuiden, dus bij zonsopkomst het water op. Deze wind is het sterkste halverwege het meer waar de kitespots liggen ( versneld tussen rotswanden) en dan moet je denken aan >5Bft. Deze dooft begin/halverwege de ochtend al uit en aan het begin van de middag steekt de noordenwind op ( tot circa 16-18 uur ), deze wind is op zijn sterkst in het noorden en bij de kitespot al sterk afgezwakt dus dan moet je grootste kite uit de tas vermoed ik. In het Noorden bij Torbole ( windsurfers) heb je dan een 4-5 Bft, met veel geluk 6Bft, aan de overkant bij de rotsen kan daar 1 a 2 Bft meer wind staan.
Het betreft een thermische wind dus juli/augustus dus is daar niet veel van over, de beste wind heb je van maart tot en met juni.
In het zuiden heb je als wind- of kitesurfer echt niks te zoeken. Ik zou gewoon betalen voor een boot om te kiten ( thermische wind kan ook opeens wegvallen en dan lig je daar zonder hulp ) of anders je kitespullen thuis laten, er zijn wel plekken waar je zelf het water op kunt maar daar schijn je flink te moeten dalen/klimmen langs een steile wand om bij het water te komen.
CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)
Uhhhh
Ik ben een paar keer in de zomer wezen kiten en @ CVDV je keert het een beetje om
In de ochtend komt de wind uit het noorden, die begint zo een beetje rond 8.00-8.30 en je ziet m daadwerkelijk naderen over het water. Kracht ligt net ff tegen de 20 knopen maar soms met geluk ff wat harder. De winds sterft rond de lunch uit (komt dat ff goed uit) en begint na de lunch uit het zuiden te waaien (dan zijn de bergen en hogere gebieden namelijk opgewarmd)
Dus het is inderdaad een thermisch wind. Heel zeker (je kunt 5 van de 7 dagen kiten) maar komt zelden boven de 18-20 knopen. Je kunt gewoon heel de zomer prima kiten dus ook juli en augustus en met geluk zelfs nog september.
Het effect komt door de laagvlakten ten zuiden van het Gardameer en het Venturi-effecht van de hoge bergen en wanden waar door de luchtstroom versneld.
Je hebt in het zuiden inderdaad weinig te zoeken, het wordt vanaf Malcesine pas interessant. Het uiterste noorden (Torbole en Riva) zijn no-go voor kiters en eclusief voor plankboten.
Kiten is het best ter hoogte van Limone (westzijde) en Malcesine (Oostzijde) maar is zeeeer beperkt mogelijk vanaf de oever (melden bij de kiteclub Malcesine en vaak geen ruimte) en gebeurt meestal vanaf een boot. De zogenaamde kite-lift. Er is een nederlandse uitbater maar die vind ik absoluut geen aanrader (zijn meer met zichzelf bezig dan met de klanten, ik heb het meegemaakt dat ze bijna 3 kwartier nog zelf gingen kiten voordat ze de klanten terugbrachten naar Limone)
Vanuit Malcesine (en net erboven, naam even kwijt) heb ik betere ervaringen.
Jep, ik heb de windrichting omgedraaid maar de rest klopt, in het voorjaar is de wind echt veel harder. Ik heb er als windsurfer in het voorjaar dagen achter elkaar met 5 tot 6 meter zeilen, max 7 meter gevaren en dat lukt je in de zomermaanden niet.
CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)
Een keer geweest, nooit meer heen wat een ellende en toen windsurfte ik nog kan je nagaan.
Vorige eeuw in mei, bij Riva. Voor varen gingen we naar Torbole afstand van een paar KM waar je in de file stond.
Duur parkeren en in mei K..dt wind !!!
Ok thanks guys...duidelijke no go! Laat ik met verdriet mn vliegers thuis
Ik ga elke keer in april naar het gardameer. In de ochtend is het meestal onstabiele wind en heel (hard) namiddag is het stabiel maar vaak minder wind.
check eens windriders in google daar vind je al de uitleg.
Als je een 17 en een 12 mee neemt kan je meestal op het water. ochtend een 12 en 9
er is veel kans als ik dit jaar in de paasvakantie ga kite naar garda. moest je gaan check zeker xkite gardameer een super leuke club @ malcesine
ze brengen je met de boot (30 euro betalen) en als er iets is zijn ze direct bij jou! ze houden je goed in het oog en filmen je als je het vraagt :D
in google gwn xkite zoeken voor info club
in mei denk ik trouwens niet als er clubs open zijn, meestal als ik ga gaan ze juist open.
kort bij lazise richting malcesine heb je wat clubs heb ik gezien maar ik ga altijd naar de zelfde club nu al 2 jaar hoop dit jaar weer te gaan.
ze brengen je met de boot (30 euro betalen) en als er iets is zijn ze direct bij jou! ze houden je goed in het oog en filmen je als je het vraagt :D
Weekie kiten kost je dan 210 euro en dan komt de rest er nog bij
@ all,
Ben er vaak omdat ik een mountaibiker ben. Neem altijd ook mn kites mee eh heb altijd fantastische sessies.
Omdat:
A je er fantastish de ruimte hebt als je eenmaal op het water zit
B het water heerlijk deinend maar strak is
C de omgeving adembenemend
D Ik anders nooit op zoet watere komt en dat is wel lekker soms
E het heel windzeker is maar je idd wel een 12 als standaard moet beschouwen
Maar uiteindelijk zou ik het nooit als kite-bestemming pur-sang kiezen, simpelweg omdat het gewoon teveel gedoe is als je iedere dag het water op gaat en dan ook nog eens vast zit aan de tijdstippen van de clubs etc.
Nevertheless als je van lekker eten houd, mountainbiken, sportklimmen EN kitesurfen is de de IDEALE bestemming.
Hi Marcel,
Waar stap jij op het water en zijn de kosten daar hoog(ook clublid kosten ed)?
In Malcesine (volgens mij is dat xkite) en Navene bij kiteschool Navene (dat vindt ik persoonlijk de sympathiekste)
Als je een rittenkaartje neem(bv 5 keer) dan krijg je al 20% korting.Dus voor zo'n 25 euro zit je zo'n dikke 3 uur op t water
Bij Navene zit ook nog een club met een mini-launch-spot maar daar moet je lid van worden en de wind kan heel vervelend doen dicht op de kant.
Registreerde: 05 December 2014
Beste surfers,
Begin mei ga ik op vakantie naar t Gardameer. Schijnt vooral een goede spot in de zomer te zijn aangezien er dan bijna altijd wind is door de thermiek die ontstaat door opwarming van de bergen. Echter is het steeds eerder mooi weer in Italie en was afgelopen jaar de meivakantie zelfs warmer of gelijk aan de zomer vakantie. Nou ben ik al een paar keer aan t Gardameer geweest maar is het niet echt duidelijk waar je nou kan kiten en moet je volgens mij op de 4 plekken die bekend zijn allemaal betalen om je vlieger op te laten.
Aangezien ik in Peschiera zit (helemaal onderaan) en die betaalde spots bovenin vroeg ik me af of je in Sirmione of een andere plek ook kan kiten (wat dichterbij is).
Ik heb wel is iets gevonden over mensen die bij Sirmione kiten maar kan er weinigs officieels van vinden. Hebben jullie hier meer ervaring mee of kennen jullie nog goede spots?
Ik hoor het graag!