Binnenwater kiten zeer onduidelijk

Door: Kenson Reacties: 29 Hits: 3323
Kenson 15 September / 2016 / 22:09

Hallo allemaal,

ik ben langs verschillende binnenwater stranden geweest op zoek naar kite spots. 
Bij een klein handvol is op het strandbord te zien dat windsurfen toegestaan is.

Wordt er op zo en boord explicit ook kitesurfen vermeld?
of, moet ik (net als wikipedia) vanuit gaan dat kitesurfen is een variant van windsurfen?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kitesurfen 

et1961 16 September / 2016 / 07:39

Vaak is het niet duidelijk, zo mag bij mij in de buurt gewindsurft worden op het Veerse Meer, maar er mag niet gekitesurft worden. En dit is volgens mij ook niet duidelijk aangegeven. Je ziet wel eens een toerist, die het niet weet, met zijn kite het water opgaan.

Verder zijn er bij mij in de buurt spots, waar duidelijk aangegeven is dat er niet gekite mag worden (bv. Rithem, Fort Rammekens), maar ik windsurf en kite daar al 25 jaar, zonder dat er ooit iemand is geweest die mij dat verbood. 

Ik zou gewoon gaan kiten op de spots die jij gevonden hebt, je hoort het namelijk wel als er niet gekite mag worden.... ;) En zolang het niet duidelijk aangegeven staat, kunnen ze je juridisch niets maken!

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

martin404 16 September / 2016 / 09:48

"zolang het niet duidelijk aangegeven staat, kunnen ze je juridisch niets maken!" is echt zulke grote onzin.

Moet er dan op elk strand een telefoonboek liggen met dingen die daar niet mogen, want anders is het gewoon toegestaan?

Artikel 1 : Midden op het strand niet je broek omlaag trekken en gaan zitten schijten.
Artikel 2 : Niet openlijk mastruberen

Artikel 3 : Geen chemicalien dumpen, etc. etc.)

Jij bent er zelf voor verrandwoordelijk, dat je in redelijke mate op de hoogte bent van de regels/wetten in onze maatschapij.

Als jij start met kitesurfen, moet jij dus zelf even uitzoeken, hoe het zit met de regels en wetten rond kitesurfen.

Net als dat wanneer je een fiets koopt, er van je verwacht word dat je op de hoogte bent van het feit, dat je na zonsondergang met verlichting moet rijden. (ook al staat dat bij geen enkel fietspad vermeld)

Doe je dat niet, dan kun je niet achteraf roepen "Hoe moest ik dat nou weten? Dat heeft niemand me vertelt van dat licht"

Zover ik weet, mag je in heel NL nergens op binnenwater kiten, tenzij er een door de gemeente een uitzondering is gemaakt.

Het is aan jouw zelf om uit te zoeken of die uitzondering voor jouw locatie is gemaakt, maar waarschijnlijk niet.

Last edit by: MARTIN404
No kite related brand affiliations

et1961 16 September / 2016 / 10:06

Zal best Martin, als er GEEN bord staat dat kitesurfen NIET is toegestaan, dan ga ik gewoon lekker kiten! En eenmaal lekker aan het knallen op het water, komt er echt niet een bevoegd iemand jouw vertellen dat het niet mag. En mocht dit gebeuren, dan zeg je simpel; dat wist ik niet, stond ook niet aangegeven....

Zelfde geldt voor verkeersregels, als ik mijn auto ergens parkeer waar niet aangegeven staat dat ik er niet mag parkeren, dan kan niemand mij bekeuren (juridisch iets maken) ;)

De voorbeelden (artikelen) die jij geeft, zijn nergens in het openbaar toegestaan, dat zijn zaken die je als burger zou moeten weten. Kitesurfen is niet verboden, dus op plaatsen waar dit niet toegestaan is, moet dat duidelijk aangegeven zijn!

Last edit by: ET1961

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

martin404 16 September / 2016 / 10:20

Ik moet je dan toch even waarschuwen : Parkeren is niet overal in NL toegestaan.

Als jij, waar dan ook in NL, je auto op de stoep parkeert, dan krijg je sowieso een boete.

Op de stoep parkeren mag namelijk nergens. (ook al is het parkeren van een auto zelf, helemaal niet illegaal)

Als er geen bordje staat, dat je hier wel op de stoep kunt parkeren, moet je er vanuit gaan dat het niet mag.

in NL op binnenwater kiten, mag ook nergens.

Tenzij je zeker weet dat er op die plek een uitzondering is gemaakt.

Jij weet dat blijkbaar niet, maar dat is toch echt je eigen schuld.

Staat er geen bordje dat het wel mag, dan betekent het dus, dat je juridisch geen poot hebt om op te staan.

Jij kunt wel denken "ik ga lekker kiten en er komt echt niemand wat van zeggen", maar dan adviseer ik je toch om hier, of op google naar de woorden "Kitesurfen" "BOA" en "Boete" te zoeken.

Als het goed is ligt de boete rond de 90,- euro

Boardmagician 16 September / 2016 / 11:05

@Martin404: wel grappig dat de inhoud van Artikel 1&2 de eerste dingen zijn die je hersenpan te binnen schieten, hahaha.{#emotions_dlg.schater.gif}

Everybody was a beginner once, but there's nothing wrong with ambition.

Boardmagician had een 3 sterren sessie in Sardinia, Porto Pollo met maar liefst 28 - 40 knots op zijn Core GTS2 (2013)

martin404 16 September / 2016 / 11:21

Artikel 3 moest ik ook echt lang over nadenken, want dat ligt zo ver van mijn belevingswereld {#emotions_dlg.push.gif}

Boardmagician 16 September / 2016 / 12:31

Nou, afhankelijk van wat je zo eet heb je Artikel 3 met Artikel 1 en 2 ook wel afgedekt hoor {#emotions_dlg.shutup.gif}

Everybody was a beginner once, but there's nothing wrong with ambition.

Boardmagician had een 3 sterren sessie in Sardinia, Porto Pollo met maar liefst 28 - 40 knots op zijn Core GTS2 (2013)

hangtime 16 September / 2016 / 15:35

Lol die 90 euro is mij wel een goede sessie waard. Ze komen me maar van het water halen, die regelneukers.

De overheid is veeeel te traag met het uitbreiden en toekennen van kitespots. 

Vergelijken met parkeren? Dat doe ik ook overal, het enige wat je krijgt is een boete. Prima toch? Ik zie het allemaal gewoon als extra belasting.

Last edit by: HANGTIME

et1961 16 September / 2016 / 16:07

+1 HANGTIME

Ze komen me maar van het water halen {#emotions_dlg.schater.gif}  Pcies, zo denk ik er ook over! {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Een k Marokkaan, mag/kan in dit land van alles roepen tegen het gezag (politie) en ik zou niet mogen kitesurfen op een mooi stuk water, komaan waar zijn we hier mee bezig in Nederland!? {#emotions_dlg.bonk.gif} 

Last edit by: ET1961

martin404 16 September / 2016 / 16:13

Met de opmerking van Hangtime, ben ik het helemaal eens.

En de argumenten die ET1961 opnoemt, zal ik ook allemaal opnoemen, als een BOA mij een boete wil gaan geven.

Ik ben het namelijk totaal niet eens met het nut van de regels. (dat kiten merkbaar invloed heeft op het Milieu, of "broedgebieden", of de veiligheid van de vaarwegen)

Ik ga alleen niet aan anderen adviseren, dat ze maar moeten doen wat ze willen, want niemand kan je wat maken.

Als je 90 euro het risico waard vind, moet je het (net als ik af en toe) lekker doen. 

martin404 16 September / 2016 / 16:28

Quote ET1961 : "Een k Marokkaan, mag/kan in dit land van alles roepen tegen het gezag (politie) en ik zou niet mogen kitesurfen op een mooi stuk water, komaan waar zijn we hier mee bezig in Nederland!?"

Ik maak me meer zorgen om het feit, dat we in dit land blijkbaar K racisten tegenwoordig alles maar laten roepen.

Als je voor 2001 dat zulk soort suggestieve opmerkingen rond liep te bazuinen, was je al snel op geen enkel feestje meer welkom.

Dan werd je (terecht !!!) gezien als een harstikke foute gast, waar eigenlijk niemand iets mee te maken wou hebben.

Racisten, populisten en bangmakers, proberen ons land te verranderen, maar Nederland moet weer zo worden als het vroeger was.

Een tollerant land, waar racisme ondubbelzinnig verafschuwd word.

Noem mij ouderwets, maar dat zijn de normen en waarden, waar ik nog steeds in geloof.

Dat is het land waar ik trots op ben.
Zo denkt de meerderheid er in dit land gelukkig ook over.

(In een verdeelt politiek landschap, met allemaal kleinere partijen, lijkt de PVV groot in de peilingen, maar t.o.v. het totaal aantal Nederlanders, is de Wilders aanhang maar een hele kleine minderheid.)

De overgrote meerderheid van Nederland, heeft gelukkig nog steeds een typhus hekel aan rasisten. (ook al durven ze het niet altijd meer hardop te zeggen)
Als Marrokanen-haters daar een probleem mee hebben en zich niet aan willen passen aan de traditionele normen en waarden van dit land, dan rotten ze maar op naar een ander land.

Ik adviseer Hongarije, of Zwitserland.

et1961 16 September / 2016 / 17:03

Ik geloof dat jij het nog niet helemaal snapt Martin! Moet IK mij aanpassen, NEE ik moet mij niet aanpassen, dat moeten de mensen die vanuit een ander land hier in Nederland zijn komen wonen.

Kijk jij wel eens naar Wegmisbruikers? Dan kan je zelf zien als er een Marokkaantje staande gehouden wordt, hoe ze te keer gaan tegen de Politie. Vindt je dat normaal, moeten wij dat tolereren? 

Zelfde geldt voor die Turk Boef en zijn hele bende kansloze vrienden, die denken hier in Nederland de boel te verzieken en verpesten. Dikke Q7 rijden en een wajong uitkering genieten. Vindt jij dat normaal?

Als je daar iets van (durft) te zeggen ben je een racist, zelfs jij beweert dat in je post hier boven. Beetje triest hoor.

Je schildert iedereen die op de PVV stemt af als een racist... Zo'n domme opmerking, zou je van een k Marokkaan verwachten...

PS. ik stem al jaren op de PVV (daarvoor Pim Fortuyn), in de hoop dat er nu echt eens iets gaat veranderen in Nederland. Dat LINKS lullen, RECHTS vullen ben ik inmiddels wel zat, net als vele andere miljoenen Nederlanders! 

wazzaah 16 September / 2016 / 17:29

"Ich habe es nicht gewusst", werkt al tijdje niet meer, als burger wordt van je verwacht de wet kennen in NL

Dan zijn er 2 categorien bij binnenwater: 1, kanalen en meren/open vaarwater waar zowel recreatie als beroeps scheepvaart gebruik van maken en 2, recreatie plassen, meren en afgravingen.

1. is gewoon verboden tenzij er een ontheffing is afgegeven voor een plek, het verbod staat in het BPR (binnenvaart politie reglement) overtreding van dit artikel 9.

2. is toegestaan als de plaatselijke gemeente geen verbod heeft ingesteld in het APV (algemene politie verordening), is het prive eigendom moet je de eigenaar erom vragen (bijvoorbeeld een boer maar dit kan ook Staatsbosbeheer zijn). Of je op die (meestal) kleine plassen wil kiten is een andere vraag.

Bekeuring is zowel voor het BPR als de APV (al zou je daar bij de rechter nog over kunnen steggelen) vastgesteld op € 230,- voor 2016, € 90,- was voor de crisis enzo ...

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

wazzaah 16 September / 2016 / 17:34

En t gaat over kiten op binnenwater, niet over hoe andere (mede)Nederlanders en buitenlandse toeristen met onze regels omgaan.

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

martin404 16 September / 2016 / 17:50

@ET1961 

Dit is mijn land en de meerderheid van dit land verafschuwd PVV stemmers.

Jullie mogen hier best blijven wonen, maar je hebt je inderdaad wel gewoon aan te passen.

Je word geen racist genoemd, omdat je iets "durft" te zeggen. 

Je word racist genoemd, om wat je zegt en de manier waarop je het zegt.

K Marrokanen doen altijd dit en dat, is juridisch misschien toelaatbaar, maar iedereen die jou zo hoort spreken, weet direct hoe laat het is.

Je hebt duidelijk een hekel aan een bepaalde bevolkingsgroep, gebaseerd op hun afkomst en daarom word je een racist genoemd.

Bij Pim kon je je nog enigsinds verschuilen achter het idee dat het pittig was, maar niet echt rasistisch.

De eerste jaren van Wilders kon je nog aankomen met "het gaat hem alleen om uitwassen van de islam en niet om Marrokanen als bevolkingsgroep. etc."

Tegenwoordig maakt Wilders er zelf steeds minder een geheim van : Het enige waar hij echt fanatiek in is, is zijn haat tegenover Marrokaanse Nederlanders en Turkse Nederlanders en elke ander groep met een donkerdere huidskleur als hem zelf, of een andere afkomst.

Iedereen die nu nog PVV stemt, is hypocriet, als hij nu nog vol houd, dat het helemaal niks met rasisme te maken heeft.
Wie nu nog niet doorheeft dat racisme de kernboodschap is van die man, heeft een enorme plaat voor z'n kop. (of liegt dat hij barst)

martin404 16 September / 2016 / 17:55

Ik heb gereageerd op iets waarvan ik vond dat een reactie op z'n plaats was.

(Als je vrienden van mij beledigt, door ze K te noemen, dan hou ik me niet stil)

Het is een discussie waar we hier niet uit gaan komen en die hier ook niet past.

Let's agree to disagree en het weer over kiten op binnenwater gaan hebben.

hangtime 16 September / 2016 / 18:05

Ga toch weg met je rascisme, mogen ze schrappen uit de grondwet.

Is niet te rijmen met vrijheid van meningsuiting.

Kinderen sluiten elkaar om de meest rare dingen uit, rood haar, merk, brildragend, noem maar op.

Leggen we de grens bij een huidskleur? Dan is het ineens wel zielig? Ik snap er niets van.

Men moet zich gewoon niet zo snel beledigd voelen, dat kleur denken slaat nergens op, trek je er dan ook niets van aan. Een roodharige kleuter heeft al meer weerstand opgebouwd tegen beledigingen dan menig kleurling.

@Martin: even relativeren ook a.u.b.

Ze K noemen, betekent een specifieke groep aanduiden.

Als we het over tokkies hebben, bedoelen we ook niet alle Nederlanders, maar een specifieke groep.

Last edit by: HANGTIME

martin404 16 September / 2016 / 18:25

Valt wat voor te zeggen.

Beledeging zou misschien niet strafbaar moeten zijn.
Maar vrijheid van meningsuiting, is dan ook het recht om iemand racist te noemen.

Of om hem terug te beledigen.

Wie kaatst kan de bal verwachten.

Het verbieden van Racisme als criterium voor uitsluiting van sollicitatie, zou ik echter wel in de grondwet houden.

Of dat de politie elke burger gelijk behandelt, voor gelijke overtredingen. etc.

Ondanks de grondwet gaat daar blijkbaar nog genoeg mis, maar roodharigen en brildragers hebben daar dan weer stukken minder last van.

Het gaat dus wel iets verder dan beledigingen van kinderen op het schoolplein.
Als dat het enige was, dan had je er (net als bij roodharigen) na de brugklas, ook van hun kant, nooit meer wat over gehoord.

martin404 16 September / 2016 / 18:41

@Hangtime

Je vergelijking zou kloppen als je zou zeggen "die Amsterdamse tokkies"

Door Amsterdamse er bij te zetten, laat je het in het midden, of je alleen de tokkies uit Amsterdam bedoelt, of dat je bedoelt, dat gewoon alle Amsterdammers tokkies zijn.

Waarschijnlijk bedoel je dan het laatste (misschien als een slechte grap ofzo), maar als iemand je er op aanspreekt, kun je altijd zeggen "Nee, ik bedoelde natuurlijk alleen de tokkies"

Die mogelijk dubbele betekenis, maakt een uitspraak als "die Amsterdamse tokkies" potentieel best wel een gluiperige uitspraak.

Datzelfde geld voor K Marrokanen.

Een duidelijker voorbeeld :

Als iemand zegt "die gierige Joden zouden ze eens hard aan moeten pakken" moet hij niet raar opkijken, als mensen denken dat hij het misschien niet alleen over een klein groepje Joden heeft, die aanwijsbaar gierig zijn.
Als iemand zegt "die gierige Joden" dan weet iedereen dat hij eigenlijk bedoelt, dat alle Joden gierig zijn.

Dit is een eindeloze discussie over de betekenis van bepaalde woorden en in welk verband ze gebruikt worden.
Vervelend genoeg, zit daarin echter ook het venijn.

martin404 16 September / 2016 / 18:42

We hebben het in ieder geval niet meer over verloren boardjes, dus dat is wel positief {#emotions_dlg.wink.gif}

wazzaah 16 September / 2016 / 19:10

Das zeker mooi, maar nu weer over binnenwater, bpr, apv etc graag, voor genoemde zaken is Geenstijl een betere plek denk ik.

mees 16 September / 2016 / 20:16

Haagse Harry zou zegguh: Kap nauh!!!

CvdV 17 September / 2016 / 21:47

Bewijs geleverd, op binnenwater varen is slecht voor je hersencellen, ga je raar van."communiceren"{#emotions_dlg.bonk.gif}

Offline als het waait

CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)

KiteShallow 18 September / 2016 / 06:50

Slotje, zeer onduidelijk en error 404 of topic verwijderen!