Review Martinique

Door: Caspian Reacties: 6 Hits: 2931
Caspian 10 January / 2017 / 20:27

Allen,

Ik ben net terug van een fantastische (kite)reis naar Martinique. Martinique is misschien geen al te voor de hand liggende kitesurfbestemming maar als onderdeel van de Antillen kan het toch rekenen op een redelijke windzekerheid. Op aanvraag van Fransqxl schrijf ik er nu mijn verhaal over. Indien er nog verdere vragen zijn, stel ze gerust.

Mijn korte conclusie is dat ik een fantastische reis heb gehad. Ondanks dat windfinder slechts 51% windzekerheid geeft, hebben we elke dag kunnen kiten. De locals gaan er ook prat op dat je toch minstens 75% van de dagen kunt kiten tijdens het windseizoen (Dec-Mei). Mijn vriendin (60kg) kon kiten met 7-12m kites, ikzelf (85kg) heb me vooral geamuseerd met mijn 12m kite.

De locals hebben ook een beter idee van het weer dan windfinder btw…

In depth info vind je hieronder terug...

Voorbereiding

Martinique is een deel van Frankrijk. Je hebt dus geen paspoort nodig en het lijkt dus alsof we reizen binnen Europa. Enkel de vlucht valt wat langer uit dan gemiddeld. Misschien is het niet het wilde en onbekende avontuur dat je zoekt, maar als je een relaxte en onbezorgde reis wilt, is Martinique wel een optie.

De vluchten zijn voor België en Nederland heel betaalbaar en handig. Het leek me in eerste instantie wat omslachtig met de overstappen in Parijs maar alle maatschappijen hebben het ontzettend goed geregeld en na 14u ben je in de Caraïben. 

Nederland:
De logische keuze is AirFrance/KLM. Zij vliegen dagelijks tussen Amsterdam en Charles De Gaulle. De AirFrance bus brengt je dan naar Orly. En vanuit Orly vlieg je dan rechtstreeks op Fort de France. Deze vlucht duurt nog eens 9 uur. 
Kostprijs: 500€-600€ laagseizoen 800€ hoogseizoen

België:
AirFrance, Corsair en Air Craïbes bieden een TGVAIR ticket aan. Dit wil zeggen vanuit Brussel Midi richting Parijs Massy, vaak met overstap. De bus staat je daar op te wachten om je naar de luchthaven van Orly te brengen. Hierna is het dezelfde rechtstreekse vlucht naar Fort de France.
Kostprijs: 500€-600€ laagseizoen 800€ hoogseizoen

Opgepast: Je bent zelf verantwoordelijk voor je bagage tijdens de overstappen in Parijs

XL Airways vliegt rechtstreeks vanuit Charles de Gaulle en kan dus een handiger alternatief zijn, zonder de overstappen, maar tijdens mijn zoektocht kwamen ze steevast enkele 100'en euro's duurder uit. 

Een Boardbag toevoegen aan je retourtje kost je 100€ per stuk (max23kg).

De luchtvaartmaatschappijen vliegen vooral met A330's (en vanaf maart ook met de nieuwe A350's).

Het verblijf

Als uitvalsbasis kozen wij voor Le Vauclin. Dit is een klein vissersdorpje bij Pointe Faula, de bekendste kitespot van het eiland. Je hebt hier een beperkt aanbod van hotels en airbnb’s. Het nachtleven is ook beperkt. Een zotte feestvakantie moet je dus niet verwachten. Maar het is een aangenaam dorp met enkele cafés en restaurantjes. Het is wel aangeraden om op voorhand je eten te bestellen in de restaurants zodat ze je eten zeker in huis hebben.

Hotel: Le Village de la Pointe
Dit hotel ligt recht aan de spot. Dichterbij kan bijna niet! Als je enkel wilt kiten, is het er ideaal. Je moet hoogstens 200m wandelen. Het nadeel is echter dat het vrij duur uitvalt zeker omdat er geen eten of drinken inbegrepen is.

AirBnb: Chateau Paille
Wij verbleven in Chateau Paille, een wijk ten noorden van Le Vauclin waar ook de UCPA zich bevindt. De afstand was ongeveer een 3km en was dus zeker doenbaar. Op de website vind je nog verschillende andere opties.

Onze keuze ging uit naar Airbnb omdat we zo voor dezelfde prijs als het hotel een auto en verblijf hadden. Hierdoor zaten we niet vast en konden we het hele eiland ontdekken. 495€ voor 2 weken in een mega huis vonden wij geen slechte deal (vs 1050€ hotel).

Vervoer

Er is geen uitgebreid lokaal vervoersnetwerk. Enkel in en rond Fort de France vind je bussen, trams en boten. Om het eiland rond te geraken heb je wel busjes die duidelijk aangeduid zijn. Maar de frequentie is naar sommige locaties, inclusief Le Vauclin, echt te laag om op te rekenen. Er wordt dus naar hartenlust gelift.

Wij huurden een auto bij Avis. Maar alle bekende maatschappijen zijn te vinden op de luchthaven. Hertz, Budget, Europcar, ... . Er zijn ook lokale verhuurbedrijven, maar dat moet je misschien zelf verder uitdiepen. Wij waren echter heel tevreden met onze spiksplinternieuwe Volkswagen Polo 5 deurs (400€). Enkel de motor was soms te licht, maar we geraakten overal toch vlot. 

De spots

La Pointe Faula

Zoals eerder vermeld is La Pointe Faula met voorsprong de bekendste spot van het eiland. Hier komt menig kiter vanuit de hele wereld naartoe om zich eens uit te leven. Blijkbaar is er in januari ook een bekende internationale competitie. 
De regels van de spot hangen uit aan een bord maar de locals staan ook altijd open voor een praatje. Indien je de regels overtreedt, maken ze het je ook snel genoeg duidelijk.
Het vertrek is het moeilijkste. Het strand is van beperkte grootte maar wel met een gras ondergrond. Er is altijd hulp aanwezig om je kite op te laten. Eens de kite in de lucht is, zul je enkele keren moeten opkruisen met onshore wind om zo voorbij de punt te kunnen kiten waar de lagune zich uitstrekt. 4km lang, 500m breed, vlak (warm) water en ondiep. Ideaal voor de freerider en freestyler maar ook de beginners komen zeker aan hun trekken.

Cap Chevalier

Minder bekend, minder groot, minder druk, minder snobistisch dan Pointe Faula maar daarom zeker niet minder aan te raden. De lagune was iets kleiner maar we waren er steevast met slechts een paar kiters waardoor we meer dan genoeg ruimte hadden. Het strand is mega gezellig en de sfeer is meer relaxt. Het grootste nadeel was dat je de kite in het water moest oplaten omdat het strand slechts enkele meters breed is. De wind is hier wel iets meer side-shore dan in Pointe Faula. De golven zijn hier ook iets dichter bij, mocht je willen wave riden maar ze leken me toch redelijk wild…

Pointe Du Bout

Hier zou er sprake moeten zijn van een versterkend venturi effect maar dat hebben wij niet ondervonden. Deze spot sprak mij minder aan omdat het vertrek heel omslachtig is. Ook de setting was minder mooi en de aflandige wind (rescue bootjes liggen klaar).

Wij hebben ook enkele kiters gezien in Le Marin maar deze spot hebben we zelf niet verkend. Ook denk ik dat er nog meer kitespots mogelijk moeten zijn. Maar het grootste probleem is het strand of het ontbreken ervan. Let ook op dat in verschillende baaien de wind vlagerig is of soms helemaal weg valt. 

Ik hoop dat dit voor sommigen onder ons nuttig is en indien je meer wilt weten, just ask...

Cheers,

Caspian

Nature 11 January / 2017 / 11:07

Geen visum ;) wel een passpoort

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Fransqxl 11 January / 2017 / 15:31

Bedankt voor dit fantastisch reisverslag,

Maar post ook wat foto's, en flimpjes van deze prachtige vakantie (go-poro) voor de beeldvorming.

Als je op kitehigh.nl post krijgt je reisverslag een stuk meer bekijks dan op deze website.

*Zijn er ook plekken in de lagoon die 1 meter of meer diep zijn ?.

*Op welke kitespots moet je uitkijken voor koraal of rotsen (net) onder het water oppervlak ?. Of kun je die op tijd zien?.

*Hoeveel uur bestelde je eten van te voren bij restaurants?.

* Mag je overal langs de oost-kust kiten of alleen op de kitespots? . Op youtube zie ik ook mensen die  ver buiten de kitespots kiten.

* Kun je een link of wat foto's posten van je verblijf. Dit kan ik namelijk niet vinden.

* Heb je ook naar elandjes voor de kust gekite ?. Dat heb ik ook mensen op youtube zien doen.

* Heb je ook excursies gedaan naar het regenwoud, canyoning, wandelen, Mount Pelee beklommen, natuur reservaten bezocht

Alvast super bedankt voor het beantwoorden van mijn  vragen. Ik wil er zelf ook naar toe.....

FransQXL

Last edit by: FRANSQXL

Caspian 11 January / 2017 / 17:24

Ik zal mijn best doen om wat foto's te posten en een filmpje te maken. Ik heb echter wel niet veel gefilmd dus dat zal eerder beperkt zijn... Meer later dus...

Je hebt enkel je identiteitskaart nodig alsof je binnen Europa reist. We hebben deze ook enkel bij terugkomst in Orly moeten laten zien. Voor de rest hebben we ze niet gebruikt. Een passpoort/reispas heb je dus niet nodig. 

Als je meer wilt weten over onze verblijfplaats:
https://www.airbnb.be/rooms/11512312

De lagune's zijn over het algemeen 1m diep. Maar er zitten zeker ook diepere stukken bij. Zeker bij Pointe Faula heb je keuze te veel. De eerste 500m zijn zanderig of met zeewier ondiep, daarna wordt het iets choppier maar ook een flink stuk dieper. Hier zaten dan ook vaak foilers en daarachter heb je de golven. Ook hier zitten kiters maar dan ben je al gauw op een anderhalve kilometer van de kust.
Cap chevalier is iets rotsiger maar door de helderheid van het water zie je altijd en overal de obstakels aankomen.

Over het algemeen is kiten verboden op het eiland en wordt het enkel toegelaten aan Pointe Faula. Maar indien je een geschikte plek vindt om je kite op te laten, en je stoort niemand, is er een gedoogbeleid. Daarom ook dat er altijd wordt gekite ver weg van de kust. Zo doen locals trips tussen Cap Chevalier en Le Robert. De eilanden zullen ook wel bezocht worden maar daar hebben we niet veel informatie over gelezen/gezocht

De meeste excursies hebben wij ongeorganiseerd gedaan. Gewoon de auto in springen en het eiland verkennen. De wandeltochten doorheen de mangrove's en het regenwoud staan super goed aangeduid. Het enige probleem met bijvoorbeeld Mt Pelee is dat het er heel vaak regent en dat deze hierdoor altijd in de wolken hangt. Gorge de La Falaises is een leuke (en toegankelijke) uitstap naar enkele knappe watervallen. 

Wat mij geleid heeft in mijn beslissing was ook deze review:
http://www.welovetokite.com/destinations/martinique/

Fransqxl 12 January / 2017 / 08:35

Caspian,

Bedankt...... Allemaal heel duidelijk uitgelegd.

Gorge de La Falaises had ik nog niet ontdekt op internet...onwijs mooi.

Als ik nog verdere vragen heb meld ik me bij jou. Ik ben al op de meest eilanden van de west indies geweest maar nog niet op Martinique. Staat dit of volgend jaar op mijn planning.

Frans QXL

Caspian 14 January / 2017 / 14:34

Kleine video edit, maar zoals ik  al zei... We hebben niet zo super veel gefilmd. Geniet ervan

https://www.dropbox.com/s/dvmn7awqs2yejea/Martinique.mp4?dl=0

Als er nog vragen zijn, stel ze maar

Last edit by: CASPIAN

Fransqxl 15 January / 2017 / 22:41

Yooo Caspian,

Leuke video zeg....met mooie muziek and vibes. Vooral die opnames in het regenwoud vind ik echt geweldig. Dat moet o.a. Gorge de La Falaises zijn , toch ?.  Ik raak helemaal in de sfeer...echt top..en waanzinnig mooi. Ik krijg zo'n zin om te gaan....Dank je wel. :- ) 

Frans