Reparatie kiteboard

Door: Marcuz Reacties: 25 Hits: 4242
Marcuz 20 April / 2009 / 08:04
Hallo boarders,

Ik heb afgelopen najaar mijn board semi gesloopt; zie foto's. Ik heb 1 kant van het handsvat met insert en al eruit getrokken.
klik voor een grote versie

klik voor een grote versie

Iemand een idee of ik dit zelf kan fixen of dat ik het beter kan laten doen? Ik heb zelf nog geen ervaring in het zelf repareren maar als iemand een goede suggestie heeft dan wil ik dit zeker proberen.

Thanx alvast!

smirre 20 April / 2009 / 10:30
tijd voor een nieuw board. je deck ziet er gaar uit
d a jou

smirre had een 3 sterren sessie in Egmond aan Zee met maar liefst 16 - 19 knots op zijn RRD Obsession (2010)

wazzaah 20 April / 2009 / 11:54
Handle eraf en goed dichtsmeren met epoxy
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

paulg 20 April / 2009 / 12:16
Luister naar Wazzaah en niet naar Smirre: ff goed schoonmaken, ontvetten met aceton en een lekker bult epoxy eroverheen kliederen. Je board zal er niet minder om varen.

Epoxy is ook te koop bij de watersportwinkel, maar je hebt niet zoveel nodig, dus ik zou gewoon zo'n dubbelspuitje expoxy(lijm) van Bison kopen bij de Praxis ofzo.
Ik zou eerst het naar boven gekomen stukje dek naar beneden drukken: klien blokje hout of een moer precies op het hoogste punt. Balkje onder je kiteboard en een erboven en dan met 2 lijmklemmen zaakje naar elkaar toe persen.
Grovere methode: hamer
stuur maar een pm-etje als meer details wil

Marcuz 20 April / 2009 / 14:52
Thanx Wazzaahh & Paulg Smiley Ik ga kijken hoe t met die 2 lijmklemmen gaat lukken maar klinkt als een goede methode.
Mn boardje vaart erg lekker dus ik ga hem zeker proberen te fixen

MartjeB 20 April / 2009 / 16:54
Ik zou gaan voor "echte " epoxyhars en glasmatten.

Ook zou ik de losse zooi, voor reparatie iets wegsnijden.

mossel 20 April / 2009 / 17:58
Wat ik zou doen:
De bovenste laklaag eraf snijden tot op de plaats waar ze geplooid is.
Dan de losse delen van de kern van het board zoveel mogelijk verwijderen tot waar de insert heeft gezeten.
Dit dat weer vullen met epoxy en daarna de laklaag er mooi overleggen terug, zodat deze samen met epoxy uithardt.
Met klemmen krijg je niet een mooi glad resultaat denk ik.

Suczeven
als ze me missen, ben ik vissen

mossel had een 4 sterren sessie in Heist met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Ozone Reo (2019)

MartjeB 20 April / 2009 / 19:03
Je kunt evt. in 2 etappes werken.

Eerst de boel lijmen en klemmen, zodat je oude dek weeer vastzit en de vorm weer ok is.
Even huishoudfolie ertussen, want anders heb je een lijmtang als grabhandel.

Daarna met mat en epoxy de schade met enkele lagen versterken.

Bignelis 20 April / 2009 / 20:29
Als je het zelf niet kunt, dan kan ik je Jinne (van Brunotti) in Scheveningen aanbevelen, die heeft mij ook ooit met iets vergelijkbaars geholpen.
Grote dromers denken. Grote denkers dromen

Bignelis had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 17 - 18 knots op zijn Takoon Furia 2 (2009)

Marcuz 23 April / 2009 / 07:18
Thanx iedereen voor de reacties Smiley, hier kan ik zeker mee aan de slag! Ik zal het resultaat laten weten.

Jackee 25 April / 2009 / 04:04
Wat een meesterlijke boardoff moest dat geweest zijn...

Epoxy is genoeg.. glasmatje is niet echt neudig..
succes mate!
If I had to rate kiteboarding, it would be right up there next to shitting and cumming!

eddyc 25 April / 2009 / 17:46
Losse delen afsnijden en afbreken.
Schuren met schurrpapier.
Epoxy aanmaken en erin gieten. (best is West Epoxy: 48Ć¢ā€šĀ¬ voor 1kg)
Vanwege de kleine oppervalkte geen weefsel nodig.
eddyc

jojo 03 May / 2009 / 14:11
jep epoxy over heen en zie ook dat er geen insert meer in zit die eerst ff vast zetten met epoxy gewoon er omheen gieten. pas wel op dat er geen epoxy in je insert komt dus plak die eerst af!
My chicks rocken!

Marcuz 17 May / 2009 / 17:02
Afgelopen donderdag mn board gerepareerd met Polyesterhars en verharder en het leek er goed uit te zien. Zaterdag wezen varen, maar helaas heeft t niet mogen baten want binnen 10 min had ik t handsvat er alweer uit...
Zit dit hem misschien in een verschil tussen Polyester- en Epoxyhars? Want op de verpakking stond dat het geschikt wa svoor de reparatie van surfboarden.

litewave 17 May / 2009 / 17:06
Als ik jou was, liet ik die hele handle achterwege, weer repareren en dan de inserts ook dicht maken
me, myself and i

Kamo 17 May / 2009 / 18:59
mail even, dan kan ik 'm repareren voor je... netjes, met of zonder handle.
Shop | Gear | Kiterepair >> WWW.VERSUSSHOP.NL / TEN-KITEBOARDING.COM

Morres 17 May / 2009 / 20:43
Quote: Marcuz - 17 mei, 2009 (19:02)
Afgelopen donderdag mn board gerepareerd met Polyesterhars en verharder en het leek er goed uit te zien. Zaterdag wezen varen, maar helaas heeft t niet mogen baten want binnen 10 min had ik t handsvat er alweer uit...Zit dit hem misschien in een verschil tussen Polyester- en Epoxyhars? Want op de verpakking stond dat het geschikt wa svoor de reparatie van surfboarden.

dat label mag je niet geloven, ik zou zelfs mn geld terugvragen, want dat gaat al tien jaar niet meer op. repareren doe je met epoxy, gezien de boarden tegenwoordig met epoxy worden vervaardigd(windsurfboardjes) kiteboardjes worden altijd al zo'n btje met epoxy gefabriceerd, gezien de sport nog niet zo oud is.
Polyester is niet stevig genoeg. dus het moet met epoxy.

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

stan_b 21 May / 2009 / 14:26
met plamuur valt dit ook op te lossen, heb daar vroeger alle gaatjes mee gedicht in mijn windsurfplanken :)

stan_b had een 3 sterren sessie in Duinbergen met maar liefst 14 - 16 knots op zijn Naish Torch (2006)

Tijn 21 May / 2009 / 16:46
Geleerd van de meester: warm kaarsvet in je insert gieten en dan pas epoxy-en. Als alles uitgehard is haal je de kaarsvet er zo weer uit.
www.TijnvanEsch.com * www.facebook.com/TijnvanEschKiteboarding * Liquid Force Kiteboarding * KiteActive.com

Morres 21 May / 2009 / 17:08
http://www.faduursma.nl/?p=5&d=product&cid=4
epoxylijm heb je nodig, eventueel filler om plamuur aan te maken daarna wel ff lakken tegen afbraak door UV-straling

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

MartjeB 25 May / 2009 / 15:56
Quote: Morres - 17 mei, 2009 (22:43)
Quote: Marcuz - 17 mei, 2009 (19:02) Afgelopen donderdag mn board gerepareerd met Polyesterhars en verharder en het leek er goed uit te zien. Zaterdag wezen varen, maar helaas heeft t niet mogen baten want binnen 10 min had ik t handsvat er alweer uit...Zit dit hem misschien in een verschil tussen Polyester- en Epoxyhars? Want op de verpakking stond dat het geschikt wa svoor de reparatie van surfboarden. dat label mag je niet geloven, ik zou zelfs mn geld terugvragen, want dat gaat al tien jaar niet meer op. repareren doe je met epoxy, gezien de boarden tegenwoordig met epoxy worden vervaardigd(windsurfboardjes) kiteboardjes worden altijd al zo'n btje met epoxy gefabriceerd, gezien de sport nog niet zo oud is.Polyester is niet stevig genoeg. dus het moet met epoxy.

Wat ik niet begrijp; er wordt elke keer epoxy geschreven en jij koopt polyester????Smiley

Polyester houdt op polyester en niet op epoxy en epoxy houdt zowel op polyester als op epoxy.
Polyester is stevig genoeg; daar maken ze ook boten en kano's van. Jij hebt of je board niet opgeruwd, of polyester op een epoxy ondergrond geprobeerd te lijmen.
Epoxy is gewoon altijd goed, maar ook bij epoxy kan een soort waxlaag ontstaan die je eerst weg moet schuren.
Google maar eens op breeder doek of peel ply.

Onder invloed van UV verkleurt epoxy, het wordt niet slapper ofzo.

Morres 27 May / 2009 / 12:19
Quote: MartjeB - 25 mei, 2009 (17:56)
Google maar eens op breeder doek of peel ply. Onder invloed van UV verkleurt epoxy, het wordt niet slapper ofzo.

bLeeder, verder allemaal goede punten idd.

SlingyKites 27 May / 2009 / 16:56
Ik heb een Nobile board, en de tip was er bijna helemaal eraf gescheurd.... En die heb ik met glasmatten en epoxy gelijmd. en nu heb ik inmiddels al wel weer een nieuw board, maar met die Nobile heb ik ook alweer iets van 15 keer mee gevaren en hij vaart nog gewoon top! zonder scheuren.

Alleen me buitenste insert was helemaal volgelopen met die troepSmiley dus moet dat er nog eens een keertje uitdraaienSmiley @marcuz, als je gewoon je board op dat stuk(waar hij gescheurd is) helemaal vol lijmt met epoxy en glasmatten werkt dat denk ik het beste, en daarna zou ik je insert gewoon opnieuw gaan tappen met van die m5 of m6 tappersSmiley Nou succes ermee he!Smiley

Laters.
Naish Torch07 12m, Naish torch09 8m, Brunotti pro X model08 128x38. Opzoek naar vlieger/blowkart les

hoek 03 June / 2009 / 22:01
Voor dat je met polyester of epoxy gaat knoeien zorg er eerst voor dat het hout droog is!
als dit niet droog is dat ontstaat er geen reactie op het natte gedeelte dus geen hechting.
ook moet je nooit puur polyester in een gat mikken altijd mengen met glas weefsel haksel (kan je zelf maken door randjes van glas weefsel mat af te knippen ca 5 mm).
Tijdens het uitharden van het mengsel (ongeacht epoxy of polyester) ontstaat er warmte en dus spanningen.
Die spanningen resulteren in breuk.

Het omliggende materiaal opruwen zoals al eerder is aangegeven is.

verder is het verschil tussen polyester en epoxy de brosheid.
polyester is brosser dan epoxy qua sterkte is er bijna geen verschil, voor de mieren neukers..ja epoxy is 1 of 2% sterker maar weegt niet op tegen de prijs.

Nu ik toch bezig ben..
Als je een reparatie wil doen met meerdere lagen glas (complex) dan moet je er voor zorgen dat je met een mat begint (= glasvezeltjes die alle kanten op steken) gevolgd door weefsel (= glas dat onder 90 graden is gevlochten) en dan weer mat enz.

Treksterkte van een mat-weefsel complex is 200 newton per mm2 met hars 22 en 2% butanox als verharder.
Boven genoemde complex is de laagste kwaliteit en het goedkoopste (10 euro per kg) maar is in de meeste gevallen voldoende.
hoogst haalbare is 320 newton per mm2 maar die vind je alleen in de industrie.

voor de doorlezers,

carbon ipv glas zorgt voor max 4 tot6 % gewichts besparing, op een bord van 3 kg is dat 180 gram maar voor de dubbele prijs.
ik adviseer, eet een boterham minder voor dat je het water op gaat of ga effe pissen scheelt meestal meer dan 180 gram.

Haal er je voordeel uitSmiley
tja

gjxl 05 June / 2009 / 19:51
Wat Hoek zegt. En niet zoals de meeste mensen in dit topic zeggen de halfkapotte boel met lijmklemmen dichtklemmen etc. Gewoon eerst alles wat een beetje beschadigd is wegsnijden. Alleen dan kun je de ondergrond netjes schoonmaken, ontvetten, laten drogen, en opschuren.
Als je zelf niet zo handig bent: een boardbouwer doet dit ook voor max. 3 tientjes voor je.