lijnen herstellen

Door: peanut Reacties: 1 Hits: 1154
peanut 23 August / 2009 / 22:20
hi gasten...
was wat aan het rondkijken om een nieuwe fifth te bestellen voor m'n kiteje tot ik een pagina tegenkwam die er ietwat oubollig uitzag maar waar misschien nog wel wat inzit...
ik trof hetvolgende aan:

Je lijnen kunnen worden gerepareerd als ze gebroken zijn. Niet met een simpele knoop, maar met een splitsing. Als je de lijn zou repareren met een knoop dan verzwak je hem alleen maar. Maar met een splitsing kan je 85%/95% terug winnen aan orginele sterkte. De moderne lijnen zijn gemaakt van Dyneema, een vrij glad polymeer. Ze hebben een holle kern. Om de lijn te repareren heb je een sleevenaald (een soort dubbel gevouwen ijzerdraadje) nodig. Voor de rest hoef je alleen maar de tekeningen te volgen.
1.) Maak de vezels wat losser aan de uiteinden van de lijnstukken. Steek de naald op een afstand van 25cm van het einde van de lijn in de kern van de lijn. Wurm hem nu 10cm verder richting het gebroken uiteinde. Daar laat je de naald weer naar buiten komen.
2.) Steek het andere uiteinde van het andere lijn gedeelte door de lus van de naar buiten komende sleevenaald. Haal nu voorzichtig de naald terug.
3.) Herhaal stap 1 en 2 zodat de twee splitsen netje naast elkaar liggen.
4.) Knip nu de uitstekende stukjes lijn weg. Test de verbinding voorzichtig met je handen. De spanning op de lijn moet geleidelijk opgebouwd worden anders laat de splits los. Gebruik daarom niet direct de lijn in harde wind. Als de lijn toch nog los mocht laten haal dan de lijnen over een grotere afstand door elkaar.

aangezien het maar om een fifth gaat (en ik 'm eiglijk niet echt super nodig heb) dacht ik om het es uit te proberen...
hij zat toch wat losjes dus die 10 cm zullen het niet maken.

en ik wou even andere meningen horen ook.

jordy_hero 24 August / 2009 / 07:49
Wat een moeite ik zou gewoon een nieuwe bestellen met de garantie dat die minder snel breekt.
Bruut kite :)