Soms moet je wel eens iets testen, omdat je er ineens zoveel over leest...
Dit had ik bij Xenon, vanwege hun mooie reclame, en hun mooie test resultaten in diverse magazines...
Tijd dus voor een ouderwetse hanglos test! (in het engels, want het is ook voor hangls.net)
New kid on the block: Xenon Kiteboards.
Seen in many magazines, and seen all over the internet it was time to meet this new brand!
Boards tested:Rayo: 134x41
Laluz: 132x40
Both boards have 54mm vins (50mm option) and a similar outline;
nice round concave and rocker around 5cm
Build construction (site info)
both boards have a wood core,
the rayo is wood reinforced with biax fiber glass
the laluz is a bit more advance with carbon stringers and a triax reinforcement.
First impression:
the boards look sweet, almost like candy specially the Rayo
So design wise the boards have passed. Plain simple and easy
However the Laluz cause its so white on the top, its hard to find in the foam/chop.
The Rayo is a real eye-catcher, but not every likes it based on the looks
.
Holding the boards gives a light impression...
Testing the flex, both boards have lots of flex
Specially the Rayo, lots en lots off flex in the tips and true the entire board.
The Laluz is a bit stiffer, but still has a lot of flex.
Xenon offers a 3 years extended breakage warranty! So the boards better te though!
Assembling the boards:
The pads & straps is a piece of cake, quick and easy. (also this assembling is great for when you go on holiday)
Also adjustment goes nice and smooth, you can make the straps really big, our as small as you want.
The board has 2 inserts, so you can choose your stance,
The pads have a wide adjustment so you can play a bit for the stance,
however now if you don't screw the straps hard enough the pads can have some friction and move, so be sure to really tighten the screws!
The pads are simple, no “air” but comfortable and not to soft.
The straps however are a bit to hard to what i’m used to
however when i’m riding the board it gives me lots of support
but i still feel a bit to hard.
Also i’m not really comfortable with the plastic moulds, cause i work my feet a lot sometimes i have direct contact with this mould. (must get used to this i guess)
Riding experience:
2 days wind & Sun!
wind speed: 24 knots
conditions, side shore, chop, small waves
First i get the Laluz out, directly i feel comfortable on the board and it has no problem with the chop.
The board goes really easy upwind and has a nice riding speed. Making turns, you directly feel the 54 mm fins working.
Testing the pop, the board has a nice smooth pop, not really aggressive but smooth...
For a freestyle board i think it has a bit to much flex, since a stiffer board can produce more pop. This is not a bad thing, cause I think hard landings will be soft and don't mess up your knees, and riding in the chop feels good, and since we have lots of chop here its all good!
Switching over to the Rayo, now I go even more upwind but I directly feel that this board even has more flex, what results in less pop.
I feels really comfortable, and I didn't feel the chop at all.
The Rayo is not my kind of board, but im pretty sure most riders would feel very safe on the boards and it invites to try tricks.
conclusion:
Xenon has a good fresh start, and the future looks promising.
The boards ride good for the dutch conditions, a bit to much flex in my opinion, but then again for the chop we always have a bit extra flex is nice!
Looking forward what xenon has to bring coming year!
Op verzoek van de anonieme hanglos user die mij mailde heb ik de tekst aangevuld met hoofdletters etc.
Mocht je het alsnog niet makkelijk te lezen vinden verzoek ik je om zelf de tekst aan te passen
en misschien vind je het ook wel wat om het te vertalen naar het Nederlands.
Als er nog vragen zijn naar het board beantwoord ik deze graag.
Het klinkt alleen alsof je niet helemaal overtuigt bent van de kwaliteiten. En 5cm rocker, dat is wel erg veel! Dan is het board al automatisch goed in chop Hoeveel concave hebben de boards?
Quote: Slis - 1 juli, 2010 (12:47)
Op verzoek van de anonieme hanglos user die mij mailde heb ik de tekst aangevuld met hoofdletters etc.Mocht je het alsnog niet makkelijk te lezen vinden verzoek ik je om zelf de tekst aan te passenen misschien vind je het ook wel wat om het te vertalen naar het Nederlands.Als er nog vragen zijn naar het board beantwoord ik deze graag.
Vertaling:
Xenon Kiteboards
Na veel van Xenon gezien te hebben in tijdschriften en overal op het internet werd het tijd om kennis te maken met dit nieuwe merk.
Geteste boards
Rayo: 134 x 41
Laluz: 132 x 40
Beide boards hebben 54 mm vinnen (50 mm optioneel) en een gelijkwaardige outline: ronde concaaf en rocker van rond de 5 cm
Bouwwijze
Beide boards hebben een houten kern. De kern van de Rayo is versterkt met biax glasvezel. De Laluz is wat meer geavanceerd met carbon en triax versterking.
Eerste indruk
De boards zien er top uit, met name de Rayo. Qua design zijn de boards geslaagd. Het nadeel van de Laluz is dat de witte bovenkant het board moeilijk te vinden maakt in schuimkoppen en choppy water. De Rayo heeft een heel uitgesproken ontwerp waardoor de meningen heel verschillend zijn.
Beide boards hebben zijn heel flexibel. De Laluz is het stijvere board van de twee. De Rayo is niet alleen flexibel in de tips maar ook door het hele board.
Xenon biedt 3 jaar garantie op het breken van de boards, dus de boards moeten wel sterk zijn!
Montage van de boards
De pads en voetbanden zijn snel en simpel te monteren, wat geweldig is als je op vakantie gaat. Het afstellen gaat goed, je kunt de voetbanden zo groot en zo klein maken als je wilt.
De boards hebben 2 inserts, dus je kunt kiezen voor een wide of narrow stance. Als je de schroeven niet stevig genoeg aandraait ontstaat er wat frictie dus zorg er voor dat je alles goed vast zet!
De pads zijn simpel, niet te hard of te zacht. De voetbanden zijn echter iets harder dan ik gewend ben. Hoewel dit voor veel steun zorgt voelt het net iets harder dan goed is. Ook ben ik niet erg tevreden met het harde plastic aangezien mijn voeten soms direct contact maken (ook al went dit).
Vaarbeleving
Twee dagen met wind en zon
Wind: 24 knopen
Condities: chop, kleine golfjes
Als eerste test ik de Lalux, meteen voel ik me comfortabel op het board. Het board heeft geen problemen met de chop. Upwind varen gaat erg gemakkelijk en het is een snel boardje. Bij bochten voel je dat de 54 mm vinnen hun werk goed doen. Het board heeft veel pop, niet aggressief maar smooth. Voor freestyle is dit board denk ik te flexibel aangezien je met een wat stijver board meer pop kunt ontwikkelen. Het voordeel hiervan is dat de landingen zacht zijn en je knieën niet kapot maken. Ook voelt het varen op choppy water goed.
Als tweede is de Rayo aan de beurt. Upwind varen gaat nog makkelijker dan bij de Lalux maar ik voel direct dat dit board nog flexibeler is, wat resulteert in minder pop. De Rayo vaart heel comfortabel en ik voelde de chop totaal niet. Dit is niet mijn type board, maar ik ben vrijwel zeker dat de meeste rijders zich erg veilig zouden voelen op dit board. Het board nodigt uit tot het proberen van tricks.
Conclusie
Xenon maakt een frisse start en de toekomst lijkt veelbelovend. De boards zijn goed voor de Nederlandse omstandigheden, maar zijn naar mijn mening iets te flexibel. Maar nogmaals voor de chop is het hebben van iets meer flex erg fijn!
Ik kijk uit naar wat Xenon volgend jaar zal brengen!
Quote: Slis - 1 juli, 2010 (14:52)
ik twijfel ook aan die 5cm rocker, ik dacht zelf meer aan 3a 3.5 wasechter xenon wist me te verzekeren dat het toch echt 5 was...Het is met recht een hele lichte concave, max 5mm.ik vind de boardjes erg mooi, maar ben niet heilig overtuigdmaar met 3 jaar "breek" garantie, helpt dat wel een beetje!
Meten is weten ;) 5 is gewoon bizar veel. Boardje was nog wel gewoon lekker snel?
Ik heb afgelopen maandag op de Rayo gevaren.
Planneert heel erg goed (beter als mijn Shinn) en die rocker is gewoon helemaal OK!
Want hij draait als een malle, je kunt er goed mee sliden en spelen.
Springen gaat ook beter als op mijn Shinn
en het allerbelangrijkste die Xenon boards zijn heel erg licht. Dat is erg lekker varen.
Heel fijn board dus.
Ga ik zeker scoren binnenkort.