Here is an update on what rules will apply for any equipment used in Course Racing Competition.
The main idea is to make competition fair, which requires that every competitor can go in a shop and buy competitive equipment from the shelf. So, no more custom made boards or prototype kites. All equipment needs to be registered by the manufacturers and can then be found on a list on the IKA website. Only when the equipment is listed on this list it is allowed to be raced in international competitions.
National Associations may make different arrangements and allow older custom mades or non-registered equipment for an interim period to grow kiteboard racing locally, but for international competition these are the rules:
Every competitor has to register his equipment at the registration day of the event, chosing one board and a certain number of kites for the competition. There is currently a discussion about the number of kites allowed, varying between 3 kites (as at the moment in the production division) and an unlimited number. Realistcly, it will be something in between and will be announced as soon as possible.
Once this equipment is registered, it must be used throughout the whole competition, so it is important to make a wise decision when chosing especially the kite sizes.
Boards have to be on the production equipment list, with a maximum size of 190x70 cm, fins shall not be longer than 50 cm. We will also publish a FAQ in the next days which will clarify what competitors may change on their equipment and what they cant change.
Kites must be also production and registered on the equipment list, it looks like there will be no maximum size anymore as this seems to be not needed anymore. But again - no prototypes. The FAQ mentioned above will also clraify questions about custom bars, lines etc.
Er was toch ooit sprake van twee klasses? 1 om de innovatie te stimuleren, proto's en zelfbouw toegestaan, en 1 toegankelijke klasse, met productie spullen.
Bestaat die innovatieve klasse niet meer??
Wat is precies de toegevoegde waarde hiervan? Waren er mensen met zulke idioot goede kites dat niemand er tegenop kon? En zo ja, waarom liggen deze niet in de winkel nog dan? Idem met boards?
Lijkt me dat dit de vooruitgang van de sport alleen maar tegehoudt.
Deze discussie is nog steeds gaande. Aan deze publicatie van het IKA kan je zien waar de voorkeur van de IKA naar uitgaat. Maar dit is zeker niet hetgeen wat alle riders willen.
Vanaf 2012 wordt er gepusht voor 'production only'. Dit is in mijn optiek inderdaad een nekslag voor innovatie. Echter moeten de merken wel geld kunnen verdienen aan racen. Als het materiaal te snel ontwikkeld, zijn boards en kites te snel verouderd en verkoopt het dus niet meer.
@Jelte: het is nu wel het geval dat de custom boards en kites betr zijn dan de productie. De ontwikkeling gaat snel en als je dus de nieuwste inzichten in je customs kan verwerken, heb je dus voordeel in de wedstrijden.
@Wazzaah: custom boards kunnen vaak goedkoper zijn dan de boards in de winkel. Je kan naar de lokale shapergaan en er daar 1 laten bouwen. Zeker in de armere landen is een productieboard (tussen de 800 en 2000 euro) en rib uit je lijf.
Maar de aparte custom klasse is dus verdwenen? Lijkt me voor merken juist wel interresant om daar te gaan experimenteren met materiaal wat later in productie lijn weer terug komt.
En met mn twin tippie mag ik dus niet mee doen?
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)