Kater van het kiten , wtf!?! o.O

Door: TMK Reacties: 39 Hits: 2031
TMK 25 July / 2009 / 22:16
Ik was vrijdag van 1 tot 7 wezen kiten (effectief 5 uur lang). Alleen maar springen, snoeihard gevaren met een overpowerde kite etc etc.

En natuurlijk (harde) crashes, sprays, waardoor ik alleen maar zeewater in mn bek kreeg (incl een slok Smiley).
Creperend naar huis gefietst, gamen, en slapen (om 3 uurSmiley). Word ik wakker om 9 uur.
Koppijn als hell, spierpijn, where the hell am i?, en een vieze smaak in mn bek van het zoute water.
Heb ik gewoon een kater van het kiten Smiley ja, wtf man..
Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

wazzaah 25 July / 2009 / 22:17
idd een kater, oftewel te weinig water gedronken
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

bart13 25 July / 2009 / 22:46
Een 'kater' krijg je doorgaans door veel alcohol te drinken en uit te gaan. Doordat je bijvoorbeeld bier drinkt verlies je meer vocht dan dat het bier aan je lichaam toevoegd. Doordat je danst, springt of gewoon gek doet transpireer je ook meer dan gemiddeld. Dit zorgt ervoor dat je lichaam uitdroogt en omdat voornamelijk in je hoofd veel water nodig is krijg je koppijn. Als jij veel sport = transpireren, veel in de zon en veel zout binnenkrijgt kun je hetzelfde resultaat aan het halen.

Dan drink ik nu me laatste biertje :D

PS, je kunt ook watervergiftiging krijgen. Mensen denken dat ze veel moeten drinken omdat ze anders uitdrogen. Echter verlies je door zweten ook veel zout(proef maar)en als je dan alleen maar water drinkt gaat het fout, je kunt er zelfs aan dood gaan kijk maar naar de nijmeegse vierdaagse een paar jaar geleden.

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

crossbowkiter 25 July / 2009 / 22:49
Je hebt toch geen bier op tijdens het kiten??Smiley

Teunuzzz 26 July / 2009 / 13:06
Als je te veel zout drinkt/ eet, raak je ook uitgedroogd. Kan dus de zelfde verschijnselen hebben als een kater. Denk dat die slok zout water voor jou de boos doener had kunnen zijn

kay 26 July / 2009 / 13:21
5 uur intens sporten, 6 uur slapen, zout water.. te weinig gedronken... Ik kan wel begrijpen waarom je een kater hebt hoor! Smiley

Magic_Ed 26 July / 2009 / 13:50
2 uur intensief varen compenseren met halve liter water...

Als je het echt goed wilt doen, moet je zorgen voor veel water, een beetje zout en 's avonds goed eten.
w w w . v e r s u s s h o p . n l

isomis 26 July / 2009 / 14:12
en `s avonds ook nog rukken, dat is de boosdoener!!
zucht...

bart13 26 July / 2009 / 14:31
Macaroni als ontbijt.

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

pimpoldi 26 July / 2009 / 14:36
wees blij! dit is het gevolg van een dikke sessie! ik vind het soms wel lekker dat als je thuis komt en de volgende morge wakker word dat je bijna niet kan lopen! doet me denken aan hoe lekker de sessie wasSmiley
,,, born with a hangloose,,,

pimpoldi had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 21 - 26 knots op zijn Ocean-Rodeo Razor (2012)

Lars91 26 July / 2009 / 16:14
Quote: isomis - 26 juli, 2009 (16:12)
en `s avonds ook nog rukken, dat is de boosdoener!!

Smiley
Fuels en een matras voor weinig wind

Lars91 had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 15 - 19 knots op zijn SlingShot Fuel (2007)

martin404 26 July / 2009 / 16:29
Zoals iedereen al zegt : water !!!

Paar kopjes 1 tot 2 uur voor het kiten, vlak voor het kiten 2 kopjes, om het uur een kleine pauze invoegen met minstens 1 kopje, en na het kiten bijtanken met minimaal 3a4 kopjes.

Door het kiten zweet je als een otter.
Zweet is zout en daardoor verlies je dus heel veel zout wat je hersens nodig heeft om normaal te functioneren.
Daar krijg je die kater door.
Teveel drinken is ook niet goed trouwens. Als je het precies wilt weten moet je jezelf voor en na het kiten wegen.
Als je pakweg 1 kilo kwijt bent geraakt heb je genoeg gedronken.
Ook een goede manier om te checken of je genoeg drinkt: drink waneer je dorst hebt.

Je lichaam neemt zout niet snel genoeg op om het verlies tijdens het zweten te compenceren, dus een beetje zout eten tijdens het kiten kan geen kwaad, maar lost het probleem niet op.
Doordat ik tijdens het kiten doorgaans vaak zout water binnen krijg, neem ik geen extra zout tot me ofzo.
Vaak snack ik op de terugweg wat zoute pinda's of een zakje chips, maar of dat nodig is? In ons hedendaags dieet zit al zoveel zout dat je het snel genoeg aanvult.

Het is het beste als hetgeen wat je tijdens en na het kiten drinkt veel suiker bevat. Zelf doe ik multivitamine vruchtensap met vaak wat druivensuiker daar aan toegevoegd.
Suiker is wat je spieren direct na inspanning nodig hebben om door te gaan met functioneren en zichzelf te regenareren.
3 a 4 uur voor het kiten eet ik het liefts een stevig bord havermout of brinta. Dit zorgt ervoor dat je spieren verzadigt zijn op het moment dat je gaat kiten.
Tijdens het kiten dus een zoete drank, een banaaan (daarin zitten suikers en eiwitten en een stof die verzuring tegengaat), plakje ontbijtkoek en wellicht wat zuurtjes.
Na het kiten liefst snel een hoop koolhydraten binnen zien te krijgen. Macaroni, spagettie, bami of wederom havermout.
2 uur na het kiten eiwitten. Kip, eieren, etc
Dit alles zorgt ervoor dat je spieren goed kunnen herstellen, je dus minder spierpijn krijgt, sterkere spieren krijgt, minder uitgeput raakt (wat ook meehelpt aan die kater), en zo snel mogelijk weer fit bent voor de volgende sessie.
No kite related brand affiliations

martin404 26 July / 2009 / 16:33
Quote: pimpoldi - 26 juli, 2009 (15:36)
wees blij! dit is het gevolg van een dikke sessie! ik vind het soms wel lekker dat als je thuis komt en de volgende morge wakker word dat je bijna niet kan lopen! doet me denken aan hoe lekker de sessie was

Door bijna overdreven bewust te eten en drinken probeer ik ook dat effect, zo min mogelijk te laten wezen.
(wat me even goed in veel gevallen niet lukt)

kay 26 July / 2009 / 16:36
kopjes water? haha

bart13 26 July / 2009 / 17:17
Sonja bakker doet ook aan kiten, Martin?

martin404 26 July / 2009 / 17:46
Quote: bart13 - 26 juli, 2009 (18:17)
Sonja bakker doet ook aan kiten, Martin?

Heb dat boek nooit gelezen, maar schijnt best wel zinnige info in te staan over dit soort zaken Smiley
Tis zo'n beetje de basis kennis die iedere actieve sporter zou moeten hebben over zijn lichaam, maar die vooral bij de extreemsporters nogal eens ontbreekt.
Gemiddelde wielrenner hoef je dit echt niet uit te leggen.

martin404 26 July / 2009 / 17:51
Quote: kay - 26 juli, 2009 (17:36)
kopjes water? haha

0.2 liter Smiley

bart13 26 July / 2009 / 18:28
Het was ook nit lullig bedoeld hoor ;) Uiteraard heb je wel gelijk dat sommigen hier wel eens over na mogen denken. BTW Soep is ideaal, vocht zout en het is redelijk 'hartig'. Alleen is zout aan de kust niet echt nodig.

martin404 26 July / 2009 / 18:31
Beetje dubbel maar dit lees ik net elders :

4. Voldoende vocht Zorg ervoor voldoende te drinken. Bij kortdurende inspanningen, bijvoorbeeld een training van een uur, is water drinken een goede manier om vochtverlies aan te vullen.

5. Mineralen en koolhydraten aanvullen Bij langere trainingsperioden en tijdens wedstrijden is het verstandig om niet alleen het vocht, maar ook de mineralen en koolhydraten aan te vullen. Isotone dranken zijn hiertoe uitstekend geschikt. Na één à twee uur sporten raken ook de koolhydraatreserves uitgeput. Sportdranken met extra energie kunnen de sportprestaties verbeteren. Vermijd het drinken van energiedranken (hypertoon), daar het vochtverlies in het algemeen groter is dan het energieverlies.

6. Géén zouttabletten Vroeger werden zouttabletten soms aanbevolen op warme, hete wedstrijddagen. Doe dit echter niet. Hoewel het juist is dat zweet zout bevat, is het gebruiken van zouttabletten vergelijkbaar met het drinken van zeewater als je dorst hebt. Het verergert het probleem alleen maar. Drink ruim vocht en vul het verlies van zouten aan met het natuurlijke zout van je voeding. 8. Gewichtsverlies peilen Weeg jezelf voor en na de training of wedstrijd. Een gewichtsverlies van slechts drie procent (twee liter vocht voor iemand van zeventig kilo) zorgt voor een ernstige afname van de prestatie. Vul vochttekorten binnen 24 uur aan. De tekorten kunnen steeds meer oplopen waardoor bij een wedstrijd van meerdere dagen, een tennistoernooi bijvoorbeeld, op de derde dag problemen kunnen ontstaan.

Was ik zelf nog vergeten, maar Redbull of cola is niet verstandig.
Cafeine verbetert je prestaties enigsinds, maar bevordert vochtverlies.
Zelf drink ik wel 1 bilkje ongeveer 1 uur voordat ik ga kiten.
De cafeine heeft enkele uren na gebruik het meeste positieve effect op je prestaties.

Onbekende gebruiker 26 July / 2009 / 18:57
Gewoon 2 liter water aan houden per dag. En wat ook helpt, is gewoon even een break nemen tussen het kiten door... Ik neem altijd 1 break, dan drink ik wat, en dan ga ik weer knallen. En spierpijn is af zien hoor! Smiley
Aleph 26 July / 2009 / 19:51
Veel drinken en een proteine-shake een uurtje na het kiten. Ook nog eentje volgende ochtend en nul spierpijn en katergevoel meer...
Gaastra Jekyll 8 + 14 (2008) & 10 (2009)

roberto-b 26 July / 2009 / 20:19
smaakte het water ook zoutSmiley? en werd je wakker met een tientje tussen je tenen??? dan was het de kitesessie niet hehehe

Magic_Ed 26 July / 2009 / 20:46
Klinkt alsof jij ervaring hebt met die zoute smaak en een tientje tussen je tenen...
w w w . v e r s u s s h o p . n l

Woodmaster 26 July / 2009 / 21:50
Quote: TMK - 26 juli, 2009 (00:16)
Ik was vrijdag van 1 tot 7 wezen kiten (effectief 5 uur lang). Alleen maar springen, snoeihard gevaren met een overpowerde kite etc etc. En natuurlijk (harde) crashes, sprays, waardoor ik alleen maar zeewater in mn bek kreeg (incl een slok ).Creperend naar huis gefietst, gamen, en slapen (om 3 uur). Word ik wakker om 9 uur.Koppijn als hell, spierpijn, where the hell am i?, en een vieze smaak in mn bek van het zoute water. Heb ik gewoon een kater van het kiten ja, wtf man..

Opschepper!Smiley
Maarre dat je 's ochtends nog een zoute bek hebt..... Tandjes niet gepoets voor het slapen gaan?
Als ik een slok overheerlijke bruine IJmuidense drap binnenkrijg drink ik en spoel ik men mond altijd na een sessie of tijdens een pauze. Heb daarom altijd een flesje water in men tas!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

kay 26 July / 2009 / 22:30
ice tea werkt echt geweldig tegen die smerige zoute smaak! echt een aanradertje!