flapdrollen op Muiderberg

Door: Slis Reacties: 79 Hits: 8509
djavin 09 October / 2006 / 16:54

Marktplaatskiter:

iemand die de ballen verstand heeft van het kitesurfen, overmoedig denkt geen les nodig te hebben, de eerste de beste (goedkoopste) kite op marktplaats koopt, zich niet intresseert voor besturing of veiligheidssysteem, met een nog grotere oen naar een kitelocatie gaat, alle goed bedoelde opmerkingen aldaar richting hem/haar negeert, of nog erger met aggressief gescheld beantwoord, in ieder geval niet tot rede vastbaar is en met gevaar voor eigen leven en die van omstanders tracht te 'kitesurfen' Respect voor de sport, medemens en zichzelf is van pas te vinden na een harde crash...

Denk dat dat het wel ongeveer is

Zou er dan toch een kitevaardigheidsbewijs moeten komen? en wie gaat dat dan weer controleren?

bram13impact 09 October / 2006 / 16:59
het kite aware team die als je vind dat je dom doet gewoon eff chekken of je wel een kitevaardigheidsbewijs hebt zo niet moet je op rotten en eff les nemen.
http://www.xs4all.nl/~cbast/bram/ de foto site

-DAVE- 09 October / 2006 / 17:05

Ja Bram dat bedoel ik .  Djavin  heeft verders inderdaad een goede beschrijving ervan gegeven.

Sebby, blijf dan in Muiderberg  dan is daar in ieder geval iemand met brains die nog iets kan verrichten aldaar.

Zeker als je wijk al te erg vind.. wat ik niet kan geloven.

Wel vreemd omdat ik er niet meer kom,  MAG ik er ook niks over zeggen als er wantoestanden gebeuren toch?      erg vreemd...  want kiten is toch ONZE sport?

Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

dom 09 October / 2006 / 17:18

nou dave, ik ben toevallig afgelopen maandag in wijk geweest en gister op ijmuiden en beide dagen ben ik bijna zo ver gekomen mensen neer te knuppelen. 

Allereerst maandag in wijk, gezellig veel windsurfers, weinig kiters. (het poeierde natuurlijk ook behoorlijk). Ik wachtte het weer nog eventjes af want er was afnemende wind voorspeld en ik hou wel van hakken, maar overdrijven is ook een kunst. Vervolgens een duitser met een takoon kite uit naar schatting 2001 die het wel even ging proberen. Hij had een 9m2 opstaan wat NET te doen was voor die takoon. Helaas had deze man zijn lijnen niet goed gecontroleerd en brak een pigtail van de stuurlijn van zn kite terwijl hij op het strand stond. Resultaat, een over het strand stuiterende duitser met een loopende kite. Ik ben boven op die gast gesprongen en heb zn kite losgemaakt, want van een werkende safety was geen sprake. Irwan is nog bijna onthoofd door de lijnen van zn kite en het enige wat eruit kwam is alles klar. Uiteindelijk nam de wind iets af en ging ik zelf het water op en tot mijn grote verbazing zie ik dezelfde takoon weer de lucht in gaan. GELUKKIG ging het goed maar wat een AAP.

Vervolgens gister op muiderberg, Paul had het er al over op de vorige pagina. Een kerel van in de 40 die met een 7m2 airrush op het strand aan het spelen was maar niet wist hoe hij ermee om moest gaan. Vervolgens geeft hij de kite aan een mannetje van naar schatting 8 jaar oud, die vervolgens alle kanten opstuiterde en 150 meter verder na zn bar losgelaten te hebben tot stilstand kwam. Zijn pa gaf in eerste instantie geen kick en de jongen begon zijn bar binnen te halen waarna de kite weer de lucht in ging en de jongen met lijnen om zn handen gewikkeld stond. GELUKKIG gingen de lijnen los. Vervolgens komt pa die de bar overpakt en er zelf vandoor vliegt met kind aan de leash stuiterend erachteraan.  Toen ik dat zag ben ik er naar toe gelopen en heb ik ze vriendelijk verzocht te stoppen met vliegeren in verband met een algeheel vlieger verbod op ijmuiderstrand. Na dit gemeld te hebben wees hij verwijtend naar andere kites van surfers en zelfs na hem rustig uit gelegd te hebben dat deze mensen het water op gingen vond hij het belachelijk wat ik zei en wist hij me te melden dat hij de vlieger had gekocht van coraaltje als oefenvlieger. Ook toen heb ik hem nog verteld dat hij beter in het water kon gaan oefenen maar hij wist me te vertellen dat hij wel wachtte op de politie. Vervolgens ben ik naar mn telefoon gelopen en heb ik irwan gebeld om te overleggen wat te doen. Op het moment dat hij me zag bellen ging de vlieger naar beneden en werd door 3 kids aan beide tips vol in de wind vastgehouden terwijl pa de lijnen oprolde. Stel je voor dat ze hem losgelaten hadden en de lijnen waren half opgerold. Kids in de lijnen, een onbestuurbare kite en verzin maar verder. Zie je ooit nog een airrush op t strand, schoppen.

F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

isomis 09 October / 2006 / 17:20
knok team oprichten? zero tolerance? 
zucht...

nijntje 09 October / 2006 / 17:46
quote: -DAVE- - Maandag 09 Oktober, 2006(17:05)
 Wel vreemd omdat ik er niet meer kom,  MAG ik er ook niks over zeggen als er wantoestanden gebeuren toch?      erg vreemd...  want kiten is toch ONZE sport?

@dave: denk dat de je eerder aangevallen wordt op de manier waarop je reageerde, dan dat je reageerde.

on-topic: Als er zondag dan niemand was om mensen aan te spreken zal dat wel een rede gehad hebben.  Iedere local met een beetje gezond verstand weet dat je er met West gewoon niets te zoeken heb. En al helemaal met een draaiende wind naar ZW-Z.

Als de condities goed zijn voor Muiderberg NW tot O. Dan zijn de lokals er ook en is de sfeer prima. Blijft gewoon een drukke/lastige topspot om te kiten.

Misschien is het wel jammer voor de sport dat dit gebeurt wat Dom beschrijfd, maar vrees dat het allemaal nog wel meer gaat worden nu het een bekendere sport gaat worden.

De nadelen zullen de roekeloze kiters zijn(zal je altijd wel blijven houden / hopen dat het Kite-Aware gaat werken) , de voordelen goedkopere kites  

Dat er wat moet gebeuren is wel duidelijk na al dit soort posts de laaste tijd. Dus als je er wat aan wil doen: join- Kite-Aware

@Dom: Dat mensen niet luisteren als je ze aanspreekt gebeurt ook op andere spots. Op Mirns was er ook een Duitser met een SSLink vriendelijk verzocht weg te gaan. Kom ik zaterdag net aanlopen om een kijkje te menen of het iets is. Zie ik hem net langs zuizen over het gras met z'n 12mtr. Even de wind gemeten daar,25knopen gem.

Is net of het juist bij die roekeloze mensen het altijd goed gaat en bij de oplettende, ervaren kiter het ongeluk in een klein hoekje zit.

Alleen geschikt voor 16+ (knopen :o) )

nijntje had een 4 sterren sessie in Muiderberg met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Vegas (2006)

Laticamba 09 October / 2006 / 17:53
Iedereen hierboven lid worden van Kite Aware, zeg ik..

Bignelis 09 October / 2006 / 18:04

@ Sebby, ik ben toevallig de auteur. Als ik zie dat iemand in de problemen zit en ik KAN helpen zal ik dat ten alle tijden doen. Alleen als je GOED LEEST, dan zie je dat ik mijn kite al afgetuigd had en ik dus geen mogelijkheid had om die flapdrol blauwe boxer 16 te gaan helpen. Daarbij vraag ik me af hoe ik dat moet doen als ik zelf een kite vast heb, en hij zijn kite in het water heeft. Als je er regelmatig komt dan weet je ook dat je niet snel je even naar almere vaart.....nee dat verwijt kun je me niet maken.

Dat ik naar Muiderberg ben gegaan komt omdat ik me baseerde op de voorspelling van de dag ervoor, waarin stond dat de wind in de middag naar WNW zou draaien. Dat het anders is als je er aankomt kan gebeuren. Verder heb ik prima gekite en ook met wat relaxte lui gesproken, die het compleet met me eens waren voor wat betreft de flapdrollen. Natuurlijk zijn er relaxte lui, die er natuurlijk ook meer zijn met de goede windrichting. Als je goed leest zeik ik de spot ook niet af maar geef ik een sarcastisch verslag van een aantal flapdrollen dat zich daar toevallig zaterdag ophield. Ik hoopte eigenlijk dat zij dit zouden lezen en durven te reageren.....

Dus sebby, goed lezen en niet zo veroordelen als je er zelf niet bij was.

Grote dromers denken. Grote denkers dromen

Bignelis had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 17 - 18 knots op zijn Takoon Furia 2 (2009)

Sebby 09 October / 2006 / 19:28

Ik zit vaak in Muiderberg en het beeld wat jij schetst klopt niet. Je komt 1x kijken en gelijk je mening klaar.

Daarom was ik geirriteerd, want dat is niet eerlijk tegenover de vaste aanhang, die z'n best doet.

Jammer dat je een verkeerde 1ste indruk heb gekregen, maar kom gauw nog een keertje varen. Super gezellig.

JWT

Bignelis 09 October / 2006 / 19:40

@ Sebby, Ik zeik de spot niet af, lees zin 4/5, prachtige spot. Ik zeik puur de flapdrollen af die zich daar als een flapdrol gedroegen. Ik sluit niet uit dat ik het nog een keer kom bewonderen met een mooie Noorden wind.

Mijn doel, nogmaals, was slechts de figuren aanspreken / belachelijk maken, die er die zaterdag waren, zeg zelf, de dingen die ik beschrijf, die zouden niet moeten kunnen. Niet alleen niet op Muiderberg, maar nergens niet.

Grote dromers denken. Grote denkers dromen

Bignelis had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 17 - 18 knots op zijn Takoon Furia 2 (2009)

Sebby 09 October / 2006 / 20:37

Ik zie dat je bedoeling anders ik dan ik dacht, goed dat je het nog even toelicht. Zand erover, hoop ik

Ik heb mijn eerste reactie verfijnt.

Toch komen er meteen reacties die manen de spot te sluiten en er wordt gesugereerd dat  we niet opletten/aanspreken. Dat is toch wel jammer.

Uitendelijk heb ik wel iets geleerd, namelijk wat een marktplaatskiter is.

JWT

peterb 09 October / 2006 / 22:15

Ook op wijk heb je flapdrollen. Afgelopen zaterdagmiddag weer heel veel gezien. Ten eerste die enorme flapdrol met die Rebel 9. Ik liep met mijn kite het water in (kite laag net boven het water) komt hij onder mij door en knalt met zijn domme kop tegen mijn kite aan, kite valt om hem heen en voordat hij het weet ligt hij midden tussen al mijn lijnen. Zelfs om zijn nek!!!! Gelukkig voor hem gooide ik gelijk mijn lijnen los (voordat de kite weer lekker de lucht in kon gaan) en ren naar hem toe en dan beweert hij koeltjes dat hij het een beetje verkeerd heeft ingeschat!!!! Het was 25 tot 30 knopen en zijn nek was er finaal vanaf gegaan als de kite vol de wind gepakt had. Na ja hij gelijk verder varen en ik ben 3 kwartier bezig geweest om mijn lijnen uit de knoop te halen. ()&*@#)_(&#@ enhet ergste is, hij begreep niet hoeveel mazzel hij heeft gehad!!!! Kunnen dit soort mongolen zonder enig besef van realiteit en gevaar niet voorgoed verbannen worden????

Trouwens die flapdrollen van Christiaan Brouwer en co moeten ook maar eens op cursus om de voorrangsregels te leren ipv alleen maar oog voor de camera te hebben!!!

nlkiter 09 October / 2006 / 22:57

@ Dave: Moet me er toch even mee bemoeien. Kan me nog een verhaal herinneren van idioten op IJmuiden een aantal weken geleden waarbij jij je zo druk maakte, maar waar uiteindelijk bleek dat ook jizelf niets had gedaan om erger te voorkomen.

Kan me vaak vinden in je opmerkingen, ook nu weer, maar het spreekwoord over de pot en de ketel gaat toch een beetje op hier, of niet

mallepietje 09 October / 2006 / 23:06
Zeg slimkees met je aanspreken. Alsof er met West/zuid/West altijd locals daaro aanwezig zijn  om iemand aan te kunnen spreken. Zijn altijd mensen die geen kloot verstand van wind hebben die dan daar aan het kutten zijn.

piraat 09 October / 2006 / 23:33

hahahahaha ik voel spanning !!!

ik wil niet stoken !............................................muiderberg ..................zoetwater..................gretverdemme !!

Dave ................................zoetwaterFLAPDROLLEN hihihihhihih !!!   

Dom ...............tja ................hahahahaha

Jolly Roger

Thetheo 09 October / 2006 / 23:33

idd zijn het niet alleen de marktplaats-kiters die lopen te sukkelen. Ik maak het enorm vaak mee dat redelijke ervaren kiters vlak (en stilletjes) achter me aanvaren en me blijven volgens tot  1 meter voor de kust!!!  Of je kijkt naar achteren en ziet opeens een kite 2 meter boven je staan???? En zelfs maak ik mee dat ervaren dudes vlak voor je neus een mega jump inzetten en vervolgens precies in jou vaarlijn  crashen........echte mega irritant...

Maw beginners maken soms door onkunde en onwetendheid fouten...maar (zeer )ervaren kiters die lopen te kloten en alle regels negeren, dat vind ik nog veel kwalijker!!!!

Helaas het wordt steeds drukker op het water...maar laten we effe een beetje nadenken op het water ....amen

-DAVE- 09 October / 2006 / 23:42

nee piraat, ik voel geen spanning ,gewoon ware woorden en goeie discussie.

maar we hebben van doen met zoetwatermossels dat is waar

@Nlkiter, ja ik wilde zelf zo snel mogelijk het water op, en  heb niks gezegd :\

en wat thetheo zegt is idd, heel herkenbaar, oh ja ik was niet met de cam met christiaan en co bezig hoor

pak aan die knurften!

Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

JoskeJ 10 October / 2006 / 12:01

Ik ben zaterdag ook even gaan kijken in Muiderberg en er zijn ook mij nogal wat dingen op gevallen:

1. Er was GEEN local te vinden want die weten donders goed dat er niet te kiten valt bij wind uit deze richting.

2. Er stonden inderdaad met name "beginners" te klooien want met wind uit deze richting kan je daar gewoon NIET kiten.

3. De "vriendelijke" vriend met zijn 16 heb ook ik aangesproken maar hij had duidelijk geen "zin/ verstand" om te luisteren.

4. Vanaf de kant was het absoluut NIET in te schatten hoeveel wind er verderop stond. Ook voor die jongen met zijn arm uit de kom was het helaas iets te vlagerig en te onstuimig. Ik heb het zien gebeuren en de vlagen waren duidelijk te veel voor zijn maat kite. Hetzelfde geldt helaas ook voor Bignelis zelf die ik inderdaad met zijn 13 ook behoorlijk heb zien ploeteren in de vlagen.   

Helaas ben ik het met heel veel mensen eens dat kitesurfen op de verkeerde weg is. Het is veel te makkelijk om aan materiaal te komen en mensen hebben TOTAAL GEEN idee wat wind voor kracht op kan bouwen in een kite.

johndoe 10 October / 2006 / 14:19

@ dave

ik spreek al vaak genoeg mensen aan die enorm aan het kloten zijn. als ik op de kant sta, sta ik meestal mensen uit te leggen hoe dingen werken welke bepaalde veiligheids dingen werk, hoe ze hun kite moeten tomen, lijnen uitleggen (om in de knoop raken te voorkoomen), welke kite ze nu het beste kunnen pakken, welke kite ze moeten eigenlijkkopen (voor de marktplaats-kiters),enz,enz.

voor de rest de echte locals doen dit ook al tijd en proberen ook met man en macht de spot open te houden, door te zorgen dat mensen niet in het zwemmersgebied komen etc. dus daar mee zit het wel snor.

en als je nog meer wil zeiken, kom dan eerst een paar kijken voor je weer begint.

en de camera mensen moeten inderdaad aangesproken worden. tis gwoon te gevaarlijk voor woorden als er weer iemand staat te filmen en een paar moeten er zo nodig op staan, ze kijken dan gewoon niet meer op of om.

ik was er ook afgelopen zaterdag maar k was snel weer weg nadat ik merkte dat het gewoon te vlagerig en in de vlagen te hard waaide en te veel W-ZW was. wat niet te merken was aan de kant door de bomen.

Muiderberg is gewoon weg een topspot met soms een paar enorme flapdrollen er tussen maar dat heb je overal dus nu ff ophouden met zeiken over muiderberg.

en nu gaan we gewoon weer kiten. amen 

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

johndoe 10 October / 2006 / 14:25

en oh ja over sluiten van muiderberg hoeft er al helemaal niet meer begonnen te worden met als argument dat er een stel flapdrollen zijn. anders kunnen we ijmuiden wel eerder gaan sluiten omdat daar toch de meeste ongelukken gebeuren. (met gewonden en doden en zo)

dat is toch vrij lomp  

ik zeg toch ook niet dat ijmuiden gesloten moet worden als ik net weer een kranten beicht heb gelezen over weer een gewonde bij ijmuiden terwijl ik er niet bij was of nog nooit meer dan twee keer op die spot gevaren heb. dat slaat gewoon nergens op.

zo dat moest er ff uit.

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

bram13impact 10 October / 2006 / 14:30
he lars moet je eff luister die doodelijke ongelukken op ijmuiden zijn allemaal gasten geweest die wel goed konde kiten en geen flapdrollen 
http://www.xs4all.nl/~cbast/bram/ de foto site

rimmert 10 October / 2006 / 15:13
Dat zegt ie ook helemaal niet...
- www.KITESTART.nl - De meest complete startpagina voor kitesurfers! -

mallepietje 10 October / 2006 / 18:20
@ brametje Mensen met een verkeersongeluk konden waarschijnlijk ook goed auto rijden.

piraat 10 October / 2006 / 21:02

zoetwater mosselen .........................prachtige tekst

ik voel wederom spanning ...............

mallepipo......................mensen MET een verkeersongeluk ????

DE ZEE ..........................      alles aan ijselemeertje  sluiten die boel !!!!

Jolly Roger

johan75 10 October / 2006 / 21:29

Ik was als 1 van de eerste kiters op het water zaterdag op muiderberg, om 10:00 om precies te zijn. De wind was iets WZW maar zou draaien richting WNW was de voorspelling, en daarbij ook iets afnemen.

Ik heb het alleen nog niet zo vlagerig meegemaakt. Een sonic 11 is dan te groot voor mijn gewicht, en later zag ik dat er vlagen van 30 knopen tussen zaten. Ik heb nog wel gevaren maar niet echt lekker, en ben later ook naar huis gegaan.

Het punt op Muiderberg met Westenwind is het volgende:

Aan de kant lijkt het windstil omdat de bomen alles tegen houden. Wanneer je niet veel ervaring hebt zal je gauw een te grote kite op zetten. Dan wordt je hard gestraft omdat de wind voorbij de bomen dubbel zo hard aankomt.

Tevens is het waterpeil nu op winterniveau en dus 20 cm lager dan normaal. Dit is wel iets om rekening mee te houden wanneer je head first een landing inzet.

Verders blijf MB een gezellige spot en kite ik er graag en nog steeds met veel plezier.

[06 Waroo 7m] [07 Rhino 10m] [Nobile 666 129x39] [Spleene Session 141]