[update] 20 meter golven

Door: Rowin Reacties: 39 Hits: 8488
Rowin 01 November / 2006 / 19:16

Boei meet monstergolf boven Schiermonnikoog

Gepubliceerd op 08 november 2006, 13:29
Laatst bijgewerkt op 08 november 2006, 14:03

SCHIERMONNIKOOG -  Een golf zo hoog als een flat van zes verdiepingen. Ten noorden van Schiermonnikoog registreerde een meetboei van Rijkswaterstaat vorige week tijdens de noordwesterstorm een golf van 19,80 meter. Was het een monstergolf of een meetfout?

De monstergolf was 19,80 meter hoog en is waargenomen op een afstand van een paar zeemijl van de plek waar de Amelander reddingboot Anna Margaretha diezelfde ochtend een paar keer kapseisde. ,,Als de meetgegevens betrouwbaar zijn, is het uniek.  Dan is dit de hoogste individuele golf die wij ooit geregistreerd hebben'', zegt Leo Voogt van het Rijksinstituut voor Kust en Zee (RIKZ).

De golven op de Noordzee worden gemeten door speciale boeien. Die sturen de gegevens over hun bewegingen op de golven via een zender naar de wal. De golfhoogte is het verschil tussen het dal en de top van de golf.

Boven Schiermonnikoog is een golfhoogte hoger dan 11 meter een zeldzaamheid. Rijkswaterstaat heeft opdracht gegeven om de meetboei uit het water te halen. Hij wordt onderzocht in het laboratorium in Den Haag om uit te sluiten dat het om een meetfout gaat. 

 

he!

 

Kwam dit op actuele waterdate tegen:

 

Best ziek zullen we maar zeggen

 

Greetz. Rowin

Flyboarden.nl

jessevdam 01 November / 2006 / 20:20
2 freak waves :)

Fokke 01 November / 2006 / 20:22
fotooooos  
NVWK [www.wedstrijdkitesurfen.nl]

Fokke had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Takoon Furia LTD (2010)

Rowin 01 November / 2006 / 21:35

Ik ben er niet geweest , helaas geen pics (A), boten vaarden igg allemaal niet vandaag.

Flyboarden.nl

kitefreak101 01 November / 2006 / 21:48
wat the fack sick wil fotoos zien
slingshot feul !!

Nick 02 November / 2006 / 00:17
meetfouten denk k zo, zo diep is het op sommige stukken niet eens...
IF IT SWELLS, RIDE IT

roelieknoelie 02 November / 2006 / 22:14
ooit van monstergolven gehoord? kome wel s op de noordzee voor, zijn niet verklaarbare golven die in storm voorkome... 2x zo hoog of hoger dan de rest, en 2x zo stijl

justin 02 November / 2006 / 22:38
kdenk dat dit dan zulk soort golven waren
Geit

wouters 02 November / 2006 / 23:23
de duitse spiegel had ook iets van 17m golven gerapporteerd. 

Pedroh 03 November / 2006 / 11:28

wow vet man!

(l) C21H23NO5 (l)

stefkiter 03 November / 2006 / 11:56
is wel ziek
www.core-kites.com/www.esqps.be/www.vliegermarkt.nl/www.holidayshop.nl

stefkiter had een 4 sterren sessie in Borssele met maar liefst 25 - 35 knots op zijn Core GTS (2011)

Nick 03 November / 2006 / 11:58
 
Ergens de klok horen luiden zeg ik maar....

Fenomeen Roque Wave c.q. Freak Wave komt zeer zelden voor op "oceanen". Zo'n golf is incidenteel dus zou zich dit in de grafiek vertalen als een enkel streepje omhoog en niet een periode van tientallen minuten zoals hierboven.

Kom op jongens niet altijd aannemen wat je wordt voorgeschoteld, word je toch wel geleerd op school.

Wat literatuur om je wat in te lezen over dit onderwerp, als referentie zou ik even kijken naar de schaal van de grafiek 'The Draupner Wave' die (t) is in seconden!

Die amplitude boei was gewoon ff de weg kwijt, kijk een hoogte van 12m is zeer hoog en klinkt aannemelijker voor onze Noordelijke zee!

Freak wave

From Wikipedia, the free encyclopedia

Jump to: navigation, search
This article discusses deep ocean freak waves which occur far out at sea. For tsunami ("tidal" waves) and megatsunami (single giant waves due to impact or landslide in confined areas), see those articles.
The Draupner wave, a single giant wave measured on New Year's Day 1995, finally confirmed the existence of freak waves, which had previously been considered near-mythical
Enlarge
The Draupner wave, a single giant wave measured on New Year's Day 1995, finally confirmed the existence of freak waves, which had previously been considered near-mythical

Freak waves, also known as rogue waves or monster waves, are relatively large and spontaneous ocean surface waves which can sink even large ships and ocean liners. In oceanography, they are more concisely defined as waves that are more than double the significant wave height (SWH), which is itself defined as the mean of the largest third of waves in a wave record.
Once thought to be only legendary, they are now known to be a natural ocean phenomenon, not rare, but rarely encountered. Anecdotal evidence from mariners' testimonies and damages inflicted on ships suggested they occurred; however, their scientific measurement was only positively confirmed following measurements of a freak wave at the Draupner oil platform in the North Sea on January 1, 1995. During this event, minor damage was inflicted on the platform, confirming that the reading was valid.
In the course of the Project MaxWave, researchers from the GKSS Research Centre, using data collected by ESA satellites, identified a large number of radar signatures that may be evidence for freak waves. Further research is underway to verify the method that translates the radar echoes into sea surface elevation.
Freak waves have been cited in the media as a likely source of the sudden, inexplicable disappearance of many ocean-going vessels. However, although this is a credible explanation for unexplained losses, there is to date little clear evidence supporting this hypothesis nor any cases where the cause has been confirmed, and the claim is contradicted by information held by Lloyd's Register. [1][2] One of the very few cases in which evidence exists that may indicate a freak wave incident is the 1978 loss of the freighter München, detailed below. In February 2000, a British oceanographic research vessel sailing in the Rockall Trough west of Scotland encountered the largest waves ever recorded by scientific instruments in the open ocean. [3]

Contents

[hide]

[edit] History

Merchant ship labouring in heavy seas as huge wave looms ahead. Huge waves are common near the 100-fathom curve on the Bay of Biscay. Published in Fall 1993 issue of Mariner's Weather Log. Credits: NOAA Photo Library
Enlarge
Merchant ship labouring in heavy seas as huge wave looms ahead. Huge waves are common near the 100-fathom curve on the Bay of Biscay. Published in Fall 1993 issue of Mariner's Weather Log. Credits: NOAA Photo Library

It is common for mid-ocean storm waves to reach 7 metres (23 feet) in height, and in extreme conditions such waves can reach heights of 15 metres (50 feet). However, for centuries maritime lore told of the existence of vastly more massive waves — veritable monsters up to 30 metres (100 feet) in height (approximately the height of a 12-story building) — that could appear without warning in mid-ocean, against the prevailing current and wave direction, and often in perfectly clear weather. Such waves were said to consist of an almost vertical wall of water preceded by a trough so deep that it was referred to as a "hole in the sea"; a ship encountering a wave of such magnitude would be unlikely to survive the tremendous pressures of up to 100 tonnes/m2 (980 kPa) exerted by the weight of the breaking water, and would almost certainly be sunk in a matter of seconds. Usual ship design allows for rounded storm waves up to 15 m and pressures around 15 tonnes/m2 (147 kPa) without damage, and somewhat more (around 20 m) if some deformation is allowed for.[4]
Scientists long dismissed such stories, asserting that mathematical models indicated that ocean waves of greater than 15 metres in height were likely to be rare "once in 10,000 years" events. However, satellite imaging has in recent years confirmed that waves of up to 30 metres in height are much more common than mathematical probability would predict based on a linear model of wave size. In addition, pressure readings from buoys moored in the Gulf of Mexico at the time of Hurricane Katrina also indicate the presence of such large waves at the time of the storm. In fact, they seem to occur in all of the world's oceans many times every year. This has caused a re-examination of the reason for their existence, as well as reconsideration of the implications for ocean-going ship design.
These localized freak waves are not the same as tsunami or megatsunami. Tsunami are displacement waves which travel at high speed and are more or less unnoticeable in deep water; they only become dangerous as they approach the shoreline. In the deep sea, tsunami do not represent a threat to shipping. Megatsunami are also rare events, but only arise in confined spaces, such as inlets and river valleys. Freak waves, by contrast, are localized short-lived water phenomena that most frequently occur far out to sea.

[edit] Occurrence


The MaxWave project studied the ocean surface with radar over a 3-week period in 2001. They took 30,000 images each of a 10 x 5 km section of ocean in that time, resulting in a total imaged area of 1.5 million km². Giant waves were detected in 10 of these, or one per 150,000 km². A short-lived wave in a section of ocean this size is an extremely rare occurrence in its own right.[5]

[edit] Causes


The phenomenon of freak waves is still a matter of active research, so it is too early to say clearly what the most common causes are or whether they vary from place to place. The areas of highest predictable risk appear to be where a strong current runs counter to the primary direction of travel of the waves; the area near Cape Agulhas off the southern tip of Africa is one such area. However, since this thesis does not explain the existence of all waves which have been detected, several different mechanisms are likely, with localised variation. Suggested mechanisms for freak waves include the following:
  • Diffractive focusing by, perhaps, coast shape or seabed shape
  • Constructive interference — In this theory, several smaller wave trains meet in phase. Their crest heights combine to create a freak wave.[6]
  • Focusing by currents — Storm forced waves are driven into an opposing current. This results in shortening of wavelength, causing shoaling (i.e., increase in wave height), and oncoming wave trains to compress together into a freak wave.[6]
  • Nonlinear effects — It seems possible to have a freak wave occur by natural, nonlinear processes from a random background of smaller waves.[7] In such a case, it is hypothesised, an unusual, unstable wave type may form which 'sucks' energy from other waves, growing to a near-vertical monster itself, before becoming too unstable and collapsing shortly after. One simple model for this is a wave equation known as the nonlinear Schrödinger equation (NLS), in which a normal and perfectly accountable (by the standard linear model) wave begins to 'soak' energy from the waves immediately fore and aft, reducing them to minor ripples compared to other waves. Such a monster, and the abyssal trough commonly seen before and after it, may last only for some minutes before either breaking, or reducing in size again. The NLS is only valid in deep water conditions, and in shallow water an alternative such as the Boussinesq equation is used.
  • Normal part of the wave spectrum — Freak waves are not freaks at all but are part of normal wave generation process, albeit a rare extremity.[6]
  • Wind waves — While it is unlikely that wind alone can generate a freak wave, its effect combined with other mechanisms may provide a fuller explanation of freak wave phenomena. As wind blows over the ocean, energy is transferred to the sea surface. Phillips and Miles (1957, J. Fl. Mech.) provide some insight into the problem, though it remains a tricky problem.

The spatio-temporal focussing seen in the NLS equation can also occur when the nonlinearity is removed. In this case, focussing is primarily due to different waves coming into phase, rather than any energy transfer processes. Further analysis of freak waves using a fully nonlinear model by R.H. Gibbs (2005) brings this mode into question, as it is shown that a typical wavegroup focusses in such a way as to produce a significant wall of water, at the cost of a reduced height.
There are three categories of freak waves:
A comprehensive paper describing the ways that freak waves could form, complete with layman descriptions, photos and animations, can be found here.
A research group at the Umeå University, Sweden in August 2006 showed that normal stochastic wind driven waves, all of a sudden can give rise to monster waves. The nonlinear evolution of the instabilities was investigated by means of direct simulations of the time-dependent system of nonlinear equations.[8]

[edit] Encounters

  • In 1933 in the North Pacific, the Navy oiler USS Ramapo encountered a huge wave. The crew triangulated its height at 112 feet (34 meters). [9]
  • In 1942 while carying 15,000 American troops 700 miles from Scotland during a gale, RMS Queen Mary was broadsided by a 28-meter wave and nearly capsized. Queen Mary listed briefly about 52 degrees before the ship slowly righted itself.
  • In 1966, the Italian cruise ship Michelangelo was steaming toward New York when a giant wave tore a hole in its superstructure, smashed heavy glass 80 feet (24 meters) above the waterline, and killed a crewman and two passengers. [9]
  • The Wilstar, a Norwegian tanker, suffered structural damage from a rogue wave in 1974. [9]
  • In October 1977, the Stolt Surf ran into a rogue wave on a voyage across the Pacific from Singapore to Portland, and the engineer took photos of a wave higher than the 22-meter bridge deck. [10]
  • The six-year-old, 37,134-ton barge carrier MS München, lost at sea 1978. At 3am on 12 December she sent out a garbled Mayday message from the mid-Atlantic, but rescuers found only "a few bits of wreckage". This included an unlaunched lifeboat, stowed 20m above the water line, which had one of its attachment pins "twisted as though hit by an extreme force". The Maritime Court concluded that "bad weather had caused an unusual event". It is thought that a large wave knocked out the ship's controls (the bridge was sited forward), causing the ship to shift side-on to heavy seas, which eventually overwhelmed it. Although more than one wave was probably involved, this remains the most likely victim of a freak wave. [3]
  • Draupner wave (North Sea, 1995): first confirmed scientific evidence
  • RMS Queen Elizabeth 2 (North Atlantic, 1995), 29 meters, during bad weather in the North Atlantic.
The Master said it "came out of the darkness" and "looked like the White Cliffs of Dover." [4] (PDF) Newspaper reports at the time described the cruise liner as attempting to "surf" the near-vertical wave in order not to be sunk.
Bridge windows on both ships smashed, 30 meters above sea level, and all power and instrumentation lost. No adverse currents exist in that part of the world to explain the wave. The First Officer of the Caledonian Star stated it was "just like a mountain, a wall of water coming against us." [5] (PDF)
"The sea had actually calmed down when the [21 meter] wave seemed to come out of thin air... Our captain, who has 20 years on the job, said he never saw anything like it."
IF IT SWELLS, RIDE IT

Alex1 03 November / 2006 / 17:20

hehe Nick, je bent lekker bezig geweest. Interessant stuk wel trouwens als je er een beetje in geinteresseerd bent. Hier ook een bijdrage. Ik heb gemaild met het Ministerie van verkeer en waterstaat.

 

Goedenavond,

> Op een van de grafieken van afgelopen woensdag tijdens de storm kwam
> ik een naar mijn idee uitzonderlijke meting tegen. Ik wilde graag
> vragen of jullie kunnen aangeven of dit klopt omdat het om een golf
> van 20m gaat. In de bijlage staat de grafiek.

> Met vriendelijke groet,

> Alex ten Klei

 

Het antwoord:

 

Geachte heer Ten Klei,

Over de extreme maximale golfhoogten te Schiermonnikoog noord van woensdagochtend is al veel gediscussieerd binnen het RIKZ.

Er schijnt op dit moment geen reden te zijn om aan de juistheid van de waarnemingen te twijfelen.
De significante golfhoogte H1/3 bedroeg maximaal bijna 9 meter, zodat een maximale waarde van Hmax van 20 meter niet onmogelijk lijkt. Zie http://www.golfklimaat.nl/index.cfm?page=uitleg.golfparameters.

De golfhoogten te Schiermonnikoog noord tijdens de afgelopen storm waren de hoogste in de waarnemingsreeks, die loopt vanaf 1979.
Ook op de naburige meetpunten Eierlandse Gat en FINO ( http://www.bsh.de/de/Meeresdaten/Beobachtungen/Seegang/FNO.jsp ) werden extreme golfhoogten geregistreerd.

Het RIKZ is op dit moment bezig om nadere gegevens te verzamelen om deze uitzonderlijke golfhoogten te onderzoeken.

Heeft u naar aanleiding van deze e-mail nog vragen dan kunt u contact opnemen met de BasisInfoDesk.
De BasisInfoDesk is per e-mail en op werkdagen telefonisch bereikbaar van 09:00-12:00 en van 13:00-16:00.

 

 

Het misterie is nog niet opgelost dus!!!  Het blijkt in ieder geval dat de meetapparatuur niet specifiek genoeg is om een losse piek op de grafiek te laten zien maar een bredere periode bij een grote golf.

-DAVE- 03 November / 2006 / 17:52
jeuzuss wat VET ! 
Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

Nick 03 November / 2006 / 18:05

Definitie : de golfhoogte H1/3 is het gemiddelde van het hoogste 1/3 deel van alle golven in een golfveld.

Dit betekent dat ongeveer 1 op de 7 golven in het golfveld hoger is dan H1/3, dat 1 op de 100 golven hoger zal zijn dan ca. 1,5*H1/3 en dat de hoogste golf in de orde van 2*H1/3 kan zijn.

Als de gemiddelde hoogte van H1/3 9m was dan is 2*H1/3= 18m, frikking hoog dus!!

 

Ben benieuwd wat het onderzoek uitwijst


IF IT SWELLS, RIDE IT

Alex1 03 November / 2006 / 18:09
Ik blijf ze wel op de hielen zitten, want ik ben zelf ook errug beniewd.... 

Alex1 03 November / 2006 / 18:28

Tenslotte nog iets over de nauwkeurigheid van de golfparameters. Deze wordt maar voor een klein deel bepaald door de meetnauwkeurigheid van de boeien en baken. De meetnauwkeurigheid is over het algemeen ruim voldoende.
Bepalend voor de nauwkeurigheid van de golfparameters is hoofdzakelijk de nauwkeurigheid, waarmee het bemeten stukje van het zeeoppervlak maatgevend is voor de gehele toestand van de zee op die locatie. De meting van (meestal) 20 minuten is te beschouwen als een steekproef uit het totale zeeoppervlak.

 

Dit verklaart dus waarom die golf zo lang lijkt te duren.  

jessevdam 03 November / 2006 / 19:30

Dit soort golven moet je niet tegenkomen met kite surfen, ze zijn niet alleen maar 2x zo hoog je zijn ook nog is veel smaller waardoor het een soort muur van water is. Het zijn 2 of 3 golven die opgaan in een.

 

FF bedenken een 20 meter hoge muur van water sta je daar met je kiteje  

bram13impact 03 November / 2006 / 19:54

lekker afzet met een sprong

denk dat ruben hem wel heel hoog loopt dan 35 meter of zo 

http://www.xs4all.nl/~cbast/bram/ de foto site

roelieknoelie 03 November / 2006 / 20:31
dan word je kite door de golf gegrepen ookal staat ie op zenith :P

Alex1 03 November / 2006 / 21:27
Misschien iets voor Ruben als volgende project 

Fokke 04 November / 2006 / 10:41
weet iemand dan waar dit meetpunt precies ligt? want als je dan de waterdiepte weet kun je zo berekenen wat de maximaal mogelijke golfhoogte is, die -natuurkundig gezien- mogelijk is. Maar daarbij zet ik bij voorbaad natuurkundig gezien tussen haakjes, want golven hebben een zeer grillig karakter en eigenlijk zijn ze vrijwel niet te berekenen.
NVWK [www.wedstrijdkitesurfen.nl]

Fokke had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Takoon Furia LTD (2010)

-DAVE- 04 November / 2006 / 11:34

Ik heb een connectie die kan inloggen op het Booreilanden-intranet vd. Noordzee...

kijken of die wat meer info kan opvragen en ok de meetegevens van ieder eiland apart 

 

als het lukt  dan 

Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

Rowin 04 November / 2006 / 19:31
Zou wel lache zijn Dave
Flyboarden.nl

Pacific 04 November / 2006 / 22:05
 
Lokatie van meetpunt schiermonnikoog:

http://www.golfklimaat.nl/index.cfm?page=uitleg.meetlocaties

uitgebreide stationsnaam
meetnet
RD x
RD y
geografisch
NB
geografisch
OL
water-
diepte
m MSL

Schiermonnikoog noord Noordzee 206.527 623.483 53º35'44" 06º10'00" 19