Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)
Draggen zou effectiever moeten zijn. Alleen is het lastiger om een goed zwaard van je lichaam te maken omdat je ook je bord zult moeten vasthouden op dat moment. Je kunt dus niet je arm strekken en die gebruiken.
Wat effectiever is weet ik niet, ik neig naar draggen maar dat komt met name omdat ik nog niet zo goed kan varen.
Je kan met je arm op je board gaan liggen en er zo een zwaard/roer van maken zeg maar.
Of het effectiever is dan kiten weet ik niet, je kan namelijk wat minder goed sturen.
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
@ keesje, meer oefenen met bodydraggen dus
Goed leren met een hand te sturen, is belangrijk om weer bij je boardje te komen als ie upwind ligt, ook belangrijk als je to-side wil varen en als je wat verder bent is t ook makkelijker om voor iemand anders s een boardje op te halen.
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
jobb: gewoon met je kite 8jes door de powerzoon sturen
met les leer je dat als het goed is
maar om upwind te bodydraggen moet je kite aan de zijkant staan en dan als er weinig wind is valt hij soms half naar achteren en dan naar beneden.
maar als dat wel moet kunnen geef dan tips.
ik doe het door schuin op mijn board te gaan liggen (zonder board gewoon schuin) en over mijn schouder te kijken waar ik naartoe wil. dan stuur ik met mijn kite heen en weer in de rand van de powerzonen van 11 naar ongeveer naar negen.
als ik het zo fout doe geef dan tips
alvast bedankt
haha geen dankkeesje: ik probeer ook altijd op jou manier upwind te bodydraggen maar ik kom nog steeds niet helemaal upwind ook niet met hele harde wind (ik kan nog niet hoogte lopen met board heb pas net me eerste stukjes gevaren) maja vraag me ook af hoe andere mensen het doen. maja veel s6:P
gr daan
bij mij lukt het wel op die manier bij hardere wind. je moet als je het niet haalt langere stukken aan een keer varen en naar een punt proberen te bodydraggen dat je eigenlijk nooit zou kunnen halen dan kom je met meer wind al upwind.
nu nog met weinig wind.
Ik kan het niet uitstaan als ik niet kan kiten en probeer met heel weinig wind ook te varen. Als het dan niet lukt en de kite naar beneden stort, lukt bodydraggen op de manier die Wazzaah beschrijft nog erg goed. Beter zelfs dan lopen. En ik ben liever lui dan moe, dus gewoon draggen.
Ik was op Bonaire en daar is de wind altijd aflandig. Had op een gegeven moment net niet genoeg wind en merkt dat ik per rakje varen weer iets verder downwind was gegaan.. Ben vervolgens gaan bodydragen met mijn board in mijn gestrekte arm. Met het board voor mij uit geduwd, als een soort van superman, was ik vrij snel terug op de kant.. Dus graphandle van je board vasthouden en het board met gestrekte arm voor je uit duwen en met je onderarm je board iets aankanten en je gaat als een speer up-wind.
De kite kun je gewoon op 10 uur parkeren en hou je de bar met je andere hand vast.
CL koord laat je tussen je wijs en middelvinger lopen en je hebt de bar dus bijna in het midden vast..
Nu is het een kwestie van beweging vanuit de pols en gewoon veel oefen..
Wanneer de kite iets naar achter dreigt te vallen(vliegen) dan gewoon de bar iets van je af duwen en de kite komt weer terug in positie...
Dus "ja" bij weinig wind is bodydragen een oplossing
TIP 2 bij bodydragen...
lange rakken dragen want door het keren verlies je veel hoogte.
Dus beter 2 x 50 meter dragen dan 5 x 10 meter...
Succes
Ps op Bonaire was ook een resceu boot aanwezig maar wil natuurlijk zo lang mogelijk de eer hoog houden
HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)
Thanks HJ11, ik vermoedde al dat je op die manier nog wel hoogte kunt houden met weinig wind. Jij hebt t bewezen, top!
Is volgens mij een natuurgebied en op deze stek is de enige kiteschool incl alle voorzieningen aanwezig.
Langs de kant super vlak water... ook veel schilpadden, flamingo's en paar dolfijnen gezien tijdens een van mijn kitesessies.... Was echt super
@IAn graag gedaan en succes..
Ps... ff nog een foto van Bonaire
HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)
ik vermoed dat het fenomeen dat hierboven beschreven is, nl dat je al body draggend beter hoogte loopt dan al kitend verklaard kan worden.
Je kite vaart op de Schijnbare wind; er is de werkelijke wind (wind die waait), en de tegenwind (wind die je creert doordat je zelf vooruit gaat). De combinatie van deze 2 geeft de schijnbare wind. 't is op deze wind die je kite 'voelt'. (je kan dat met vectoren makkelijk tekenen)
Je voelt dat heel goed met buggy rijden. Buggy op halve wind, terwijl je niet vooruit gaat, en de kite zit voor je, en trekt je echt naar voor. Van zodra je echter vooruit begint te gaan 'schuift' de kite in het venster opnaar het midden toe... vanaf een bepaalde snelheid zit de kite bijna volledig in het midden van het venster, en trekt je bijna meer zijwaards dan voorwaarts.
Wil je echter hoogte lopen, dan is het belangrijk dat de kite naar de rand van het venster zit. (nogal logisch)
Ga je echter zelf vooruit, dan zit de kite een stuk verder naar het midden van het venster en gaat hoogtelopen veel moeilijker.
Dit fenomeen wordt nog versterkt wanneer er relatief weinig werkelijke wind is: je kite zit snel verder naar het midden van het venster.
omgekeerd kan je ook bij veel wind veel makkelijker opkruisen: de kite zit meer op de rand van het venster.
Bij Body draggen is het net omgekeerd: door te boddy draggen ga je minder snel vooruit, dus zit de kite verder in het venster, kan je beter hoogtelopen.
Deze techniek wordt door zeilers en windsurfers gebruikt bij wedstrijden: in de kruisrakken kunnen ze bij een vlaag even scherper varen, en dat doen ze ook ! Je kan dat duidelijk zien. Wanneer ze aan de wind varen, zie je ze 'zigzaggen'.
Idem voor de kiters die een vlaag moeten 'wegtrappen' met een kite met minder depower: je board zo hard kanten tot je jezelf afremt, de tegenwind neemt af, daardoor neemt de schijnbare wind ook af : je kite trekt minder en gaan onmiddellijk verder naar de rand van het venster. (trekkracht van kite is kwadratisch, dus iets minder wind geeft inmiddelijk veel minder trekkracht.)
Vaak lees je in artikels: de kite wil naar de rand van het venster: niets van, de lijnen zit gewoon ongeveer 90° op de schijnbare wind :-).
Voilà een beetje theorie, en hopelijk duidelijk. indien niet hoor ik het graag.
Nayy
Door op mijn board te liggen en de kite wat te sturen kon ik tijdens kbo2008 telkens weer terug komen bij de plek waar ik was gestart, en dat met die gekke vlagerige wind. Doordat je wat dieper in het water ligt verlies je bij vlagen ook minder snel hoogte, en is je rak dus ook effectiever.
Ook leuk: ik heb zondag overpowered met mijn 12m gebody(board)dragged, zelfde manier als hierboven omschreven maar dan met zo'n 30-40km/h en planeren als een speedboat! Het enige nadeel is dat je alleen nog maar kan stoppen door een buiteling over het water te maken
Dit is de enige echt goede oplossing! Spleen the Door rulz!
Als m'n 13m2 in de lucht blijft hangen kan ik al varen en super hoogte lopen...
Registreerde: 31 July 2003
Laatst viel de wind helemaal weg tijdens een sessie. Door heel hard te lussen kon ik nog net blijven staan en de kant bereiken. Daardoor verloor ik heel veel hoogte wat betekende dat ik met blote voeten via basaltblokken de kant op moest, gelijk allemaal sneeën in je voeten, allesbehalve ideaal.
Nu vroeg ik me laatst af of je in zo’n situatie niet beter kunt gaan bodydraggen richting de kant, kun je dan wellicht nog wel hoogte houden?
Heeft iemand wel eens geprobeerd om met heel weinig wind te wind in te draggen, lukt dat? Of een andere slimme truuk voor zo’n situatie.