swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)
Om uit te proberen:
Ondanks het feit dat ik een wat zwaardere kiter ben (95 kg) gaat hoogte lopen eigenlijk prima. Naast de eigenschappen van het materiaal ben ik er van overtuigd dat de rider zelf de meeste invloed heeft op het gebeuren "hoogtelopen" .
Het valt mij vaak op dat de meeste kiters uitstekend hoogte lopen door op de rem ( rail) te trappen. Vlieger gaat naar de rand van het windvenster en samen met de weerstand van je board ga je upwind. Het beste "low-up wind"effekt verkrijg je door niet bang te zijn eerst wat meters af te vallen, ( je bouwt "snelheid" op) vervolgens je vlieger dusdanig (de)poweren dat hij het "snelste"vliegt, nu ga je niet je rail het water indouwen maar stuur je vanuit je heupen upwind , boardje vlak houden. UP you go !
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)
Yep.... Spleene Monster Door.... en dan het liefst met een lekker grote Twinskin... (net dat beetje extra power )
Vaar ik zelf ook vaak mee... en als iedereen naar de kant aan het dobberen is vaar ik nog rustig verder.... ideaaaaalll!!!
Het is goed mogelijk om upwind te bodydraggen. Ik ben er helaas erg goed in geworden bij het kiten zonder leash. De truuk is om de kite vlak boven het water te hangen, en met de voorste hand een zwaard te maken. Gevolg: bij zwakke wind is het onvermijdelijk dat de kite het water gaat raken, en dat moet je ten alle tijden voorkomen omdat dat de zaken alleen maar ingewikkelder kan maken.
Jongens ik moet jullie wat bekennen!
Ik heb uit m'n nek zitten l.ll.n toen ik het over die beenruglag had, ik hoop dat het geen beginnende dementie is maar gewoon een lichte storing vanwege hoge stressfactoren(zal ik jullie verder niet mee lastig vallen).
Verzachtende omstandigheid is misschien dat ik toen ik dat schreef bijna twee jaar dan wel wat gevaren heb maar zeker geen capriolen uit kon halen waar ik mijn boardje kwijt zou kunnen raken.
Schansje zoeken, kite insturen
, met je neusje lipje raken
, gekatapulteerd worden in een onvrijwillige spin
, oriëntatie even weg
, kiteloopje d'rbij
, pffft
, crashje
, boardje kwijt
.
Daar was ik toen dus enthousiast mee bezig en had dus wat gelegenheid mij in het bodydraggen te bekwamen.
Afgelopen zomer, ik was er weer aan toe om mezelf weer wat crashes toe te staan en dus in de gelegenheid mijn dragtechniek verder bij te schaven, bleek mijn zelf bedachte "relaxte" techniek dus gewoon voor geen meter te werken.
Val maar over me heen, meer zeg ik er niet over.
Maar goed, toch wel een interessant thema, dus ga ik vrolijk verder met het aandragen van probeersels.
Wat ik nu (en nu herinner ik mij) en toen ook al deed is de kite neerleggen(weinig wind en niet al te barre golven) en met schoolslag upwind zwemmen.
Ik merk dat gewoon draggen niet altijd even goed werkt, soms ben je er zo en soms schiet je geen meter op, ik vermoed dat stroming een rol speelt.
Zou het zo zijn dat stroming met de wind mee er voor zorgt dat je snel bij je boardje bent(of je boardje bij jou?) en stroming tegen de wind in dat je er moeilijk bij komt(of je boardje op de stroom van je afdrijft?)
Die zogenaamde zwaardfunctie van je arm waar mensen het over hebben. Een echte zwaardfunctie kan het volgens mij nooit zijn omdat een zwaard op langsstroming en onder en overdruk werkt.
Neem als voorbeeld een windsurfsvin, als de langsstroming verstoort is(spin out), schiet je board meteen uit de vaarrichting en een schip dat dwars op de wind ligt heeft niets meer aan zijn zwaard, hoogstens verlijert het minder snel.
Wel kan je arm een weerstandfunctie vervullen waardoor je minder snel met je kite downwind getrokken wordt en je kite daardoor beter aan de rand van het windvenster blijft en meer druk houdt.
Druk die je, als je vervolgens je lichaam goed stijf houdt en in de juiste hoek ten opzichte van de trekrichting van de kite, kunt gebruiken om "ergens" te komen.
ik laat m'n kite op 12u staan en begin dan te spartellen
je bent dan wel kapot als je aan je boardje komt
is mijn ervaring toch...
Die heb ik wel eens naar beneden zien fladderen, was niet de minste kiter, duurde wel een poosje voordat hij z'n boeltje weer op orde had.
Je vaart natuurlijk wel als eerste, heb je helemaal gelijk in.
Registreerde: 03 August 2004
Laatst viel de wind helemaal weg tijdens een sessie.
Quote: hifly - Dinsdag 01 Juli, 2008 21:55 een vette spleene kopen ? Dit is de enige echt goede oplossing!
En hoezo is dat een oplossing? Neem je dat slagschip elke sessie mee op je rug ofzo, voor als de wind plotseling wegvalt?