Leren springen

Door: TMK Reacties: 51 Hits: 5412
TMK 07 September / 2008 / 14:43

Ik begin al toch echt hele stukken te varen zonder te crashen! Smiley

Sinds ik mn Caution heb wil ik alleen maar leren springen.

Maar hoe moet dat?

Soms lukt het me om de lucht in te gaan zonder een golf, voor een half metertje ofzo.

Verder kan ik alleen over de golven heen poppen en mezelf met een golf lanceren en dan 1 of 2 meter in de lucht zweven.

Maar hoe kan ik nou op vlak water lekker jumpen? Ik zie hier en daar instructies en movies en hoor het zo van kiters. Maar ik weet niet wat ik fout doe Smiley

Ashamed to ask, maar iemand die me op ijmuiden aanwijzingen zou willen geven? Smiley

Met een golf probeer ik het zo.

Ik ga richting een golf, ga met het hele vlak van het board er tegenaan.

Als ik net met mn board bij de golf zit en zo spring, probeer ik mijn kite al op 11-12 uur te hebben en zo weg te zweven. Maar dat blijft bij boardjump en zweven..

Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

jordy_hero 07 September / 2008 / 14:45
Basis is goed, stuur je kite door naar 1 uur en trek gelijk de bar naar je toe je zal voelen dat je gelijk een powerlift krijgt. geniet van flyintime, en plan gelijk je landig waar je wil gaan landen. Succes :)
Bruut kite :)

surf_dude 07 September / 2008 / 15:32

vergeet hem ook niet weer terug te sturen naar beneden als je weer daalt.

ander flikkert je kite uit de lucht. succes Smiley

taste it - kitesurfing

Daxx 07 September / 2008 / 15:34

Hey TMK, ik zal mn heerlijke spray in jou gezicht van afgelopen woensdag eventjes goedmakenSmiley

_

Je komt aangevaren (zoals jij wilt op vlak water) met een lekker vaartje met kite op 10/11 uur gewoon zoals je normaal hoogte loopt.. Dan stuur je terug naar 12/1 uur terwijl je je bar aangetrokken houd(dan stuurt je kite sneller) en dan krijg je zoals jordy hierboven zegt inderdaad in één keer lift. Stuur je kite wanneer je merkt dat je weer daalt, op tijd weer terug naar 10 uur ( zelfde kant op die je eerst voer!!, is makkelijker met leren) en draai je board downwind, je merkt dan dat je in de lucht alweer vaart krijgt in horizontale richting, landen en dan weer druk geven op je heelside zodat je weer hoogte gaat lopenSmiley

-edit- Waarom is er in de nieuwe versie van hanglos nog steeds niets gedaan aan het irritante feit dat we geen witregels kunnen hebben in onze tekst!!!!!!Smiley

VEGAS

Daxx had een 3 sterren sessie in Rockanje met maar liefst 25 - 35 knots op zijn North Vegas (2007)

TMK 07 September / 2008 / 15:34

Maar ga niet airborne..

Iemand van dichtbij zien springen zou moeten helpen Smiley

Daxx 07 September / 2008 / 15:38

Ehm, ja probeer echt je bar in te trekken en door te sturen naar 12 uur, vanaf 10 uur naar 12 uur gaat ook hoger dan van 11 uur rustig naar 12, dan doe je het zelfde als een bocht maken(vaarrichting veranderen)

En volgende x als ik er ben zal ik wel ff naar je toekomen ofzo..Smiley

VEGAS

Daxx had een 3 sterren sessie in Rockanje met maar liefst 25 - 35 knots op zijn North Vegas (2007)

MarkVP 07 September / 2008 / 15:43
  Ik zit met hetzelfde dilemma, je moet blijkbaar (zoals Jordy ook al zegd) verder terug sturen. Op onderstaande site staan 2 filmpjes (jumping part 1 en 2), vond ik erg verhelderend. En je bar aantrekkenSmiley...
http://www.kitefilm.com/eng/weeklytrick.asp

Succes, ik hoop morgen ook weer verder te gaan oefenen, vooral het landen blijft lastig Smiley.

MarkVP had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 23 - 29 knots op zijn SlingShot TD2 (2007)

TMK 07 September / 2008 / 23:57
 Ja dat filmpje had ik al gezien. Maar werd er ook niet veel wijzer van.

Ik moet denk ik ook niet bang zijn om keihard op mn smoel te gaan Smiley

Terugsturen ken ik al, maar dat doe ik nog te zacht ivm lancering.

Dus daarom begeleiding nodig Smiley

Dat ik woensdag bezig was met mn Caution, sprong ik uit mn board en vloog ik 5 meter hoog ofzo, maarja.. de landing was ook niet van je het Smiley

keesje 08 September / 2008 / 00:03
ik kom ook niet hoog hoor
maar oor de landing goed downwind landen en uit
ervaring het goede moment zoeken om kite in te sturen
ik heb problemen met hoog komen niet met landenSmiley

Marc_87 08 September / 2008 / 00:13
Ik heb een filmpje met mijn kitecam gemaakt, dan kan je ook goed zien hoe je
de kite moet sturen. Ik zal is kijken of ik die morgen kan uploaden.
Powered by Flysurfer

swiftenaar 08 September / 2008 / 01:03
@keesje hoog komen is gewoon feller insturen of grotere kitemaat/meer wind..

als ik net met mijn 7m2 kan varen kom k ook niet veel hoger dan een meter of 2.. pak k in die wind daarintegen mijn 11m2 dan gaat t hoog..

de rest staat allemaal al aangegeven.. kite insturen, bar aantrekken en voor je dode punt kite trugsturen, anders spring je eronderdoor!

suc7
Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

HJ11 08 September / 2008 / 03:43
Quote: TMK - Zondag 07 September, 2008 15:34
Maar ga niet airborne.. Iemand van dichtbij zien springen zou moeten helpen

Wat DAXX zegt klopt...
maar vergeet ook niet om ff de druk in je kite op te bouwen dmv het edgen van je board. Dus ff je board snel downwind insturen en dan aankanten. Tijdens die beweging doe je de kite van 11 naar 12.30 uur en trekt je de bar in een korte ruk aan. Spreekt voor zich dat je tijdens de sprong je bar aangetrokken moet houden.
Bij elke kite werkt het weer anders maar dit is ongeveer de principe voor een SLE/Hybride/bow kite Smiley
Wanneer je in de lucht hangt krijg je het volgende probleem.
Je gaat waarschijnlijk onbedoeld een rotatie inzetten.
De truck is..... je lichaam volgt je hoofd Smiley

Dus
* kijk je naar beneden dan zet je een klein beetje een voorwaartse rotatie in.
* Kijk je omhoog dan is dat makkelijker voor bv een tail grap. (voorst been strekken en andere in trekken)
* Kijk je naar achteren dan zet je een achterwaartse rotatie in.
* Wil je lang en hoog blijven hangen...kijk dan gewoon recht, in de sprong/vaar richting, vooruit en spot dan je landing

Probeer anders ook even de maximale POP uit je board te halen en dan krijg je ook een beter gevoel en timing voor de afzet
http://www.youtube.com/watch?v=D5o_WT-kFDg

Succes Smiley

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)

Woodmaster 08 September / 2008 / 09:30
Succes TMK.
Ben eind van de middag ook van de party dus wellicht kan je zien oefenen.Smiley
En dan ik nog hehe.
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

Dylan 08 September / 2008 / 10:29
HJ voegt idd toch wel een belangrijk stuk toe, edgen.
stukje downind dan hard upwind aankanten, dan voel je de pop vanzelf, en dat in combi met het sturen van je kite en je gaat vlieggennnnn. timing, its all about timing!
veel oefenen en gewoon doen!
succes Smiley

Govert 08 September / 2008 / 10:55
OefenenOefenenOefenenOefenenOefenenOefenenOefenenOefenenOefenenOefenen ... Smiley

Govert had een 4 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot Fuel (2011)

TMK 08 September / 2008 / 11:19
Hehe Smiley Dankje, ik zal mn best doen.

Helaas gaat et em vandaag niet worden, op zo'n mooie dag.

Ivm schade aan mn kite Smiley

Maar dat kom allemaal weer goed Smiley Ik moet alleen nog nalopen of er verdere schaden is, en dan op mn lijntje wachten het fixen van de stiksels in mn kite.

Zodra het klaar is ga ik zeker weer het water op! Smiley

Vliegenaar 08 September / 2008 / 13:36
Ik kwam laatst deze site tegen die het allemaal duidelijk uitlegt: http://www.abc-of-kitesurfing.com/info/jumping.asp

Die hele site is trouwens erg goed, bijna een must-read voor iedere beginnende kiter.

TMK 09 September / 2008 / 21:19
Ben wezen springen, lukt al aardig.. basis komt er al aan.

Maar ik moet dus eigenlijk downwind springen?

Dylan 09 September / 2008 / 21:24
nou je vaart stukje downwind, kant hard aan upwind, en dan als je springt ga je altijd wel een stuk downwind, maar dat is logisch.

TMK 09 September / 2008 / 21:35
Quote: Dylan - Vandaag 21:24
nou je vaart stukje downwind, kant hard aan upwind, en dan als je springt ga je altijd wel een stuk downwind, maar dat is logisch.

Ik vaar, rag mn board upwind,zodra ik een golfje raak zet ik af, en daarvoor stuur ik mn kite tegen de richting in.

En dan spring ik..

Maar het zijn dus sprongen die ik niet onder controle heb. Moet het gevoel krijgen hoe hoog ik ga, wanneer ik ga, of ik niet ga draaien etc.

ZOAA 09 September / 2008 / 21:48
Quote: Vliegenaar - Maandag 08 September, 2008 13:36
Ik kwam laatst deze site tegen die het allemaal duidelijk uitlegt: http://www.abc-of-kitesurfing.com/info/jumping.asp Die hele site is trouwens erg goed, bijna een must-read voor iedere beginnende kiter.

hier staat dat je vlak voordat je de lucht in getrokken wordt, je benen moet strekken en je board weer vlak op het water moet houden..

Ik ben ook nog aan het leren springen, en ik had het probleem dat mn board af en toe als het ware vastzoog aan het water... en ik een soort bodydrag maakte..

wat doe ik dan allemaal fout, behalve dat ik wrrs zowiezo mn kite niet hard genoeg instuurde, maar als ik mn board tegen een golf instuur lukt het wel, maar zodra ik mn board vlak op het water hou tijdens de afzet zuigt hij vast..

dus snap ik niet helemaal waarom er staat dat je je board vlak moet houden..

.
-maar ik ben nog maar een klein meisje dat aan het beginnen is, dus maak me niet af Smiley-
best nemesis 8m, best waroo 5m, nobile 555 special girl edition 125x40

Daxx 09 September / 2008 / 21:52
@ ZOAA

Ik denk dat het is omdat je voor je sprong , net zoals bij poppen met je kite op 45 graden, gewoon aan moet kanten en je kite insturen totdat je het water uitgelift word, verschil bij poppen is dat je jezelf van het water duwt en bij boosten zoals het ook wel genoemt word, je gewoon gelanceerd word, ow en stuur je kite altijd terug naar de kant waar je eerst voer, dan is stukken makkelijker om te leren!!Smiley
VEGAS

Dylan 09 September / 2008 / 21:56
je zal wat gedurfder moeten poppen, anders ga je niet hard genoeg upwind en blijft je board plakken.
en vergeet niet je buikspieren te spannen!

ZOAA 09 September / 2008 / 22:04
Oke bedanktSmiley, dat is wel even verhelderend, ik begon het allemaal een beetje door elkaar te halen, ik kan niet wachten om weer te gaan oefenen :)

ik vaar tot nu toe alleen op binnenwater..
maar ik kan wel varen nu (ook upwind) en heb de kite goed onder controle, waar kan ik nu het beste beginnen als ik het op zee wil gaan proberen? en hoe kan ik oefenen met mn kite herstarten in diep water als er geen diep water is..

ennnn is het niet beter om met westen wind te beginnen aan de kust dan met zuidwesten wind?

best nemesis 8m, best waroo 5m, nobile 555 special girl edition 125x40

jorush 09 September / 2008 / 22:08
nog een keer extra

-probeer zo snel mogelijk te varen
-kite op 10uur
-bar aantrekken
-tegelijkertijd kite insturen naar 1uur
-op dat moment kant je met je bord nog meer aan (meer achterover leunen)
-op het moment dat je kite je van het water trekt pop je echtra (even je bord extreem upwind sturen)
-blalalblab de rest boeit want het gaat jou om het springen en niet om het landen

ik weet precies wat je bedoeld want dat had ik vroeger ook.
Je denkt, ja ik stuur me kite in, maar er gebeurd niks.

Als je niet gelift wordt kan dat liggen aan:
- de timing van het insturen en afzetten (als je te laat afzet wordt je weggetrokken en ga je sowieso niet hoger dan 2meter). Als je te vroeg afzet is het ook niet veel soeps. Dat is dus echt 100x proberen en dan ga je het begrijpen. JE voelt je kite trekken en in die paar miliseconden ben jij net je afzet aan het afronden.
Wat erg kan helpen is niet naar je kite kijken tijdens het insturen, want dan ga je rechterop staan en meer downwind. Probeer naar de plek te kijken waar je af wil gaan zetten op het water. Dat helpt!

- Je moet ook snappen hoe het eigenlijk kan dat je spring met een kite. Ik denk dat de simpelste manier als volgt is om dat uit te leggen.
Door de snelheid die je (Bijv) naar links maakt plots wordt onderbroken omdat je kite niet meer links staat op 10 uur maar nu rechts op 1uur, wordt je dus eigenlijk geremd. Als je niet af zou zetten en je zou je kite niet heel hard insturen dan zou je simpelweg afremmen en wegzakken in het water. Maar juist omdat je je kite HARD stuurd en jij hard naar links gaat ontstaat die lift. Die energie dat jij naar links gaat en die kite naar rechts resulteerd in het feit dat jij je kite achterna gaat. Als dit alsnog onduidlijk is kan je het met twee vingers uitbeelden. Een vinger ben jij en de vinger van je andere hand is je kite. Zolang jij niet precies weet waarom je springt of hoe het komt dat je gelift wordt kan je ook minder goed springen. Iets begrijpen is heel belangrijk. Eerst begrijpen, dan doen.

Denk maar terug aan hoe je het windvenster heb leren snappen, de windrichting etc. ER zijn nog genoeg mensen die al jaren kiten en nog steeds niet helemaal snappen waar ze moeten gaan staan met op oplaten van hun kite ten opzichte van de windrichting. Pas als je dat begrijpt, ga je goed staan, same same met springen, but different Smiley

Suc6, als ik je op ijmuiden zie leg ik je het graag uit, maar zorg niet dat je vlak voor de kant gaat springen met WEST! Smiley

jorush had een 3 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 20 knots op zijn SlingShot Fuel (2011)

1 2 3 Next Page Last Page