Leren springen

Door: TMK Reacties: 51 Hits: 5413
Waldo 09 September / 2008 / 23:50
Ruben, leg jij nu even het verschil uit tussen een paar meter omhoog en een kilometer de lucht in?

Daxx 10 September / 2008 / 00:20
Quote: ZOAA - Dinsdag 09 September, 2008 22:04
Oke bedankt, dat is wel even verhelderend, ik begon het allemaal een beetje door elkaar te halen, ik kan niet wachten om weer te gaan oefenen :) ik vaar tot nu toe alleen op binnenwater..maar ik kan wel varen nu (ook upwind) en heb de kite goed onder controle, waar kan ik nu het beste beginnen als ik het op zee wil gaan proberen? en hoe kan ik oefenen met mn kite herstarten in diep water als er geen diep water is.. ennnn is het niet beter om met westen wind te beginnen aan de kust dan met zuidwesten wind?

Ik denk dat zuid westen wind toch juist een goede wind is om te starten op zee, ook al heb ik er het er zelf vanaf het begin af aan op geleerd.. Daarbij denk ik niet dat diep of ondiep water verschil maakt in het relaunchen van je kite?

Of je moet natuurlijk bedoelen dat er golven zijn?

Oh, Westen wind leren springen is best wel gevaarlijk omdat je nooit weet of er een windvlaag komt of niet en t kan zo maar fout gaan..
VEGAS

Daxx had een 3 sterren sessie in Rockanje met maar liefst 25 - 35 knots op zijn North Vegas (2007)

Harm_Noordwijk 10 September / 2008 / 07:25
Quote: Daxx - Vandaag 00:20
Quote: ZOAA - Dinsdag 09 September, 2008 22:04 Oke bedankt, dat is wel even verhelderend, ik begon het allemaal een beetje door elkaar te halen, ik kan niet wachten om weer te gaan oefenen :) ik vaar tot nu toe alleen op binnenwater..maar ik kan wel varen nu (ook upwind) en heb de kite goed onder controle, waar kan ik nu het beste beginnen als ik het op zee wil gaan proberen? en hoe kan ik oefenen met mn kite herstarten in diep water als er geen diep water is.. ennnn is het niet beter om met westen wind te beginnen aan de kust dan met zuidwesten wind? Ik denk dat zuid westen wind toch juist een goede wind is om te starten op zee, ook al heb ik er het er zelf vanaf het begin af aan op geleerd.. Daarbij denk ik niet dat diep of ondiep water verschil maakt in het relaunchen van je kite? Of je moet natuurlijk bedoelen dat er golven zijn? Oh, Westen wind leren springen is best wel gevaarlijk omdat je nooit weet of er een windvlaag komt of niet en t kan zo maar fout gaan..

idd zuidwest is beter dan west, met west wordt je door de golven en de pal aanlandige wind op het strand gegooid bij het waterstarten... als je niet snel genoeg bent.
Ook is het het makkelijk om een uur voor laagwater te gaan kiten omdat dan de stroming en de golven minder zijn dit blijft zo tot 1 1/2 uur na laagwater. Dit geldt ook met hoogwater.

succes!
Ik ben niet goed! Ik ben gewoon arrogant!

Dylan 10 September / 2008 / 08:33
Starten in diep water is wel even wat anders dan starten in ondiep water. Vergelijk Oostvoorne en Scheveningen bijv.
Bij Oostvoorne loop je gewoon even zodat de kite aan rand van windvenster ligt. lukt het niet kan een andere kiter even afstappen en de kite oplaten.
Op diep water moet je alles liggend doen, en bij sommige kites betekend dat: zwemmen!
Niet heel veel verschil maar wel even wennen en blijf vooral rustig!

TMK 10 September / 2008 / 10:10
Quote: jorush - Dinsdag 09 September, 2008 22:08
nog een keer extra -probeer zo snel mogelijk te varen-kite op 10uur-bar aantrekken-tegelijkertijd kite insturen naar 1uur-op dat moment kant je met je bord nog meer aan (meer achterover leunen)-op het moment dat je kite je van het water trekt pop je echtra (even je bord extreem upwind sturen)-blalalblab de rest boeit want het gaat jou om het springen en niet om het landen ik weet precies wat je bedoeld want dat had ik vroeger ook.Je denkt, ja ik stuur me kite in, maar er gebeurd niks. Als je niet gelift wordt kan dat liggen aan:- de timing van het insturen en afzetten (als je te laat afzet wordt je weggetrokken en ga je sowieso niet hoger dan 2meter). Als je te vroeg afzet is het ook niet veel soeps. Dat is dus echt 100x proberen en dan ga je het begrijpen. JE voelt je kite trekken en in die paar miliseconden ben jij net je afzet aan het afronden.Wat erg kan helpen is niet naar je kite kijken tijdens het insturen, want dan ga je rechterop staan en meer downwind. Probeer naar de plek te kijken waar je af wil gaan zetten op het water. Dat helpt! - Je moet ook snappen hoe het eigenlijk kan dat je spring met een kite. Ik denk dat de simpelste manier als volgt is om dat uit te leggen.Door de snelheid die je (Bijv) naar links maakt plots wordt onderbroken omdat je kite niet meer links staat op 10 uur maar nu rechts op 1uur, wordt je dus eigenlijk geremd. Als je niet af zou zetten en je zou je kite niet heel hard insturen dan zou je simpelweg afremmen en wegzakken in het water. Maar juist omdat je je kite HARD stuurd en jij hard naar links gaat ontstaat die lift. Die energie dat jij naar links gaat en die kite naar rechts resulteerd in het feit dat jij je kite achterna gaat. Als dit alsnog onduidlijk is kan je het met twee vingers uitbeelden. Een vinger ben jij en de vinger van je andere hand is je kite. Zolang jij niet precies weet waarom je springt of hoe het komt dat je gelift wordt kan je ook minder goed springen. Iets begrijpen is heel belangrijk. Eerst begrijpen, dan doen. Denk maar terug aan hoe je het windvenster heb leren snappen, de windrichting etc. ER zijn nog genoeg mensen die al jaren kiten en nog steeds niet helemaal snappen waar ze moeten gaan staan met op oplaten van hun kite ten opzichte van de windrichting. Pas als je dat begrijpt, ga je goed staan, same same met springen, but different Suc6, als ik je op ijmuiden zie leg ik je het graag uit, maar zorg niet dat je vlak voor de kant gaat springen met WEST!

Qua hoogte begrijp ik wat je bedoelt.
Met board lukte het me om 1 meter de lucht in te gaan, terwijl zonder board ik toch wel 4 meter deed Smiley
En inderdaad, in het begin bleef ik vaak plakken aan het water.

Ik heb wel het idee wat je bedoelt, maar dan zou ik et echt met mn ogen moeten zien Smiley
Als je me wilt helpen, GRAAG! Smiley

Ik ben bereid om keihard op mn bek te gaan Smiley

Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

jorush 10 September / 2008 / 22:24
hard aanvaren, je kite hard en gepowered insturen en goed afzetten. Dat is de key!

jorush had een 3 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 20 knots op zijn SlingShot Fuel (2011)

jordy_hero 10 September / 2008 / 22:30
Gewoon rammen dan val je maar een keer keihard maar daarna weet je wel hoe je het moet doen :)
Bruut kite :)

Woodmaster 10 September / 2008 / 22:43
Quote: jordy_hero - Vandaag 22:30
Gewoon rammen dan val je maar een keer keihard maar daarna weet je wel hoe je het moet doen:)

Hoe je het moet doen? eerder hoe je het Niet moet doen!Smiley
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

jordy_hero 10 September / 2008 / 22:46
Jawel want zo heb ik het ook geleerd daarna ga je het rustiger doen.

Woodmaster gewoon proberen keihard rammen haha.

Woodmaster 10 September / 2008 / 22:50
Jordy ik bedoel ...Als je keihard valt dan weet je eerder hoe het niet moet dan dat je weet hoe het wel moet.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

jordy_hero 10 September / 2008 / 22:52
In me eerste post pagina 1 heb ik uitgeled hoe het moet. Nu geeft hij aan dat hij te voorzichtig is. Ja dan moet je een keer rammen. Dan komt het echt goed hoor net een sprookje :)

piraat 11 September / 2008 / 10:25
1) vaar met de kite in het begin op 10.30 .....later kun je het vanaf 10.00 gaan doen
2) terwijl je je kite terug stuurt naar 1300 blijf je zelf door varen , edge je board dus meer druk op je hielen !
3) let op dat je de kite in 1 keer terug stuurt zonder tussenstapjes, met een bow /sle trek je ook de bar aan op het moment dat de kite op 12.30 is

Ga niet als een gek terug rammen maar bou het op , rustig aan steeds een beetje harder terug die kite !!
Probeer terwijl je terug stuurt zolang mogelijk je rail te houden en door te varen !!!!

Ga in het begin nog niet roteren want dan raak je de kluts kwijt dus blijf rustig ff naar je kite kijken waar die staat , tijdens de sprong geniet je van het uitzicht !!!!! ( je hebt eventjes !!)

4) enjoy the flight ( check waar de kite is !)
5) je gaat naar beneden ....stuur de kite rustig terug in je vaar richting
6) kijk naar de plek waar je gaat neerkomen ( spot je landingsplaats)
7) als je neerkomt moet je kite weer helemaal terug zijn zodat je weer wat voorwaardse snelheid hebt om smooth te landen , staat je kite nog achter je valt hij uit de lucht omdat je er onder door springt (voorkom dit !!) staat hij nog te hoog zak je als een zak aardappels naar beneden met een dikke plons !

Als je de eerste sprongetjes netjes kan landen en je komt hoger en hoger dan kun je je gaan storten op roteren ( wat onze politie hond vertelde is zoals het is , waar e naar kijkt daar draai je naar !)
Jolly Roger

Woodmaster 11 September / 2008 / 12:10
@ Piraat. Copy...Done....TYSmiley

Harm_Noordwijk 11 September / 2008 / 14:28
voor het springen...

je hoeft niet meteen de pop uit je board te halen...probeer eerst maar eens de lucht in te komen.
wat ik mensen altijd leer:

hou de kite op 11uur, maak snelheid, probeer hetgevoel te krijgen dat je overpowered staat. dan ga je vanzelf al naar achter leunen. buig je knieën om de druk op te vangen.. als je het gevoel hebt dat je hem niet meer houd, kite terug sturen naar 12uur. als je het gevoel krijgt gelift te worden moet je je benen strekken, zeg maar springen.
Je zal merken dat je de lucht in vliegt. Probeer dit eerst een paar keer. zit nog niet in over de landing. omhoog gaan is nu het belangrijkst.
Als je denkt dat je dit beheerst en de kontlandingen zat bent dan kan je over de landing na gaan denken.
Kijk waar je wilt gaan landen, op het moment dat je weer naar beneden gaat moet je de kite weer terugsturen in de vaar-richting zodat je weer een beetje lift krijgt en voorwaartse snelheid voor een zachte landing.

nog een paar tips:

te vroeg afzetten: resultaat: je slingert horizontaal onder je kite door.
te laat afzetten: resultaat: een crash voorover oftewel face-plant
ik kom niet los: oorzaak: je hebt te weinig druk: stuur de kite meer door het windvenster dus niet van 1uur terug naar 12uu maar van 2uur terug naar 12uur.
ik kom niet los: oorzaak: je hebt te weinig vaarsnelheid: oplossing: maak meer snelheid door iets meer downwind te gaan varen.

ik kom te vroeg los: oorzaak: je hebt te veel druk :oplossing: kite depoweren en/of stuur m minder door het windvenster dus niet van 2uur terug naar 12uu maar van 1uur terug naar 12uur
ik ga draaien:oplossing: trek je knieën in en leun meer naar achter, dit stopt de rotatie

Hoe meer snelheid je hebt en hoe sneller je terug stuurt des te hoger je sprong.
Gebruik een golf als schans.

succes met oefenen.
Ik ben niet goed! Ik ben gewoon arrogant!

jordy_hero 11 September / 2008 / 14:30
Mooie uitleg Harm ;)

bramer 11 September / 2008 / 17:33
wat je bij veel beginnende springers ziet, is dat ze downwind beginnen te varen wanneer ze hun kite omhoog sturen. Hierdoor vaar je als het ware de druk/kracht uit je kite en zal je dus ook niet de lucht in gaan.. probeer echt zolang mogelijk je boardje aan te kanten, maar behoud wel je snelheid..

jordy_hero 11 September / 2008 / 18:07
Proberen je board keihard te kanten tot dat je bijna niet meer kan en dan wat harm zegt :)

TMK 30 September / 2008 / 18:57
Vandaag was het een succes
Wel gecrash en kontlandingen. Een paar kleine sprongen heb ik wel kunnen landen.

Volgens Daan maakte ik de sprongen waarbij ik kontlandingen maakte toch wel 4 meter Smiley

Ik had et lef niet om hard te gaan en of hard in te sturen, want ging al voor mn gevoel zo hoog Smiley
Maakte wel mooie klappers (plat op borst, board voor mn maag, bijna voor mn kop etc etc.. Smiley)

Anyway, voor serieuze sprongen ging het lekker! Smiley

nlkiter 30 September / 2008 / 19:22
http://www.kitefilm.com/eng/weeklytrick.asp

Jumping part 1 & 2 Smiley

Djee 30 September / 2008 / 20:16
nog een tip niet springen als ik in de buurt ben Smiley pjd
haha gelukkig liep t goed af.... op t end zag ik j wel verstringt in een andere kite Smiley
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

TMK 30 September / 2008 / 20:25
Quote: Djee - Vandaag 20:16
nog een tip niet springen als ik in de buurt ben pjdhaha gelukkig liep t goed af.... op t end zag ik j wel verstringt in een andere kite

Jij hebt toch die zwarte bandit? Smiley
Idd, liep goed af.

ja, hij kwam uit de lucht vallen.
Dat is ook allemaal goedgekomen. Kon er achteraf wel om lachen Smiley

Wat ik nu fout doe is een zachte landing kunnen maken, en ik draai ook evt.
Dus ik moet even leren de kite zo te kunnen sturen om zacht te landen..
Ik zag ze vaak springen, ook aan Jur gevraagd en ik weet in theorie hoe het moet, maar praktijk werkt niet mee Smiley

Jurrien 30 September / 2008 / 20:32
Blijven oefenen..als het niet lukt neem je een stapje terug.
succes Smiley
---===Kitefabriek IJmuiden===--- Kite reparaties zoals het hoort! facebook.com/kitedokter

Djee 30 September / 2008 / 20:38
Quote: TMK - Vandaag 20:25
Quote: Djee - Vandaag 20:16 nog een tip niet springen als ik in de buurt ben pjdhaha gelukkig liep t goed af.... op t end zag ik j wel verstringt in een andere kite Jij hebt toch die zwarte bandit? Idd, liep goed af. ja, hij kwam uit de lucht vallen.Dat is ook allemaal goedgekomen. Kon er achteraf wel om lachen Wat ik nu fout doe is een zachte landing kunnen maken, en ik draai ook evt. Dus ik moet even leren de kite zo te kunnen sturen om zacht te landen..Ik zag ze vaak springen, ook aan Jur gevraagd en ik weet in theorie hoe het moet, maar praktijk werkt niet mee

Jep thats me Smiley
Was super vandaag, morgen iets t veel van t goede, 9 is de kleinste maat die ik heb Smiley
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Daxx 30 September / 2008 / 23:06
Ik heb mn negen na VIJF EN EEN HALVE WEEK nog steeds niet gerepareerd, leuk bedrijf dat KUTBUS.. mis weer wat lol deze week nuSmiley
VEGAS

Daxx had een 3 sterren sessie in Rockanje met maar liefst 25 - 35 knots op zijn North Vegas (2007)

TORRO 01 October / 2008 / 10:09
Tering kan je hem beter naar het coraaltje brengen ik had een zooitje scheuren waar je u tegen zegt (ook bladders geknalt) 1 week later weer in huis. Kite ziet er weer als nieuw uit. Smiley

1 2 3 Next Page Last Page