IKO Instructeurs opleiding in Nederland

Door: duffeaap Reacties: 42 Hits: 5575
duffeaap 23 September / 2008 / 16:21
Begin oktober zal er een IKO instructeurs opleiding plaats vinden in Wijk aan Zee en er zijn nog een paar plaatsen over.

De cursus zal plaatsvinden op woensdag 8 oktober t/m zondag 12 oktober. Hieraan vooraf zal de EHBO cursus gegeven worden, welke 1 van de vereisten is voor de cursus.

Voor de overige vereisten en voor meer informatie zie:
http://kitesafe.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=16&Itemid=31

Voor andere trainingsdata zie de IKO website:
http://www.ikointl.com/training-calendar.php

Neem contact op met mij voor meer informatie of om je aan te melden.
Email: iko@kitesafe.nl
Tel: 06 24401454

Jobb 23 September / 2008 / 17:51
IKO Vereisten
  • Minimaal 18 jaar oud.
  • IKO Level 3 Kiteboarder sinds 6 maanden:
    Doe een sprong, bocht en toeside varen. Tevens gecontroleerd kunnen kiten tussen andere kiters.
  • Bezit een IKO Assistant diploma of bewijs van lesgeven in een andere watersport.
  • Bezit een geldig EHBO diploma.
  • Bezit een motorboot certificaat of vergelijkbaar niveau indien deze niet noodzakelijk is in het huidige land.

Smileymoet je dit allemaal al hebben, of heb je dat als je de cursus goed hebt afgerond?

En deze cursus vindt plaats in nederland maar wordt gegeven in het engels als ik het goed begrijp?

Ik zie ook de data van alle cursussen, maar wordt de cursus nou echt alleen maar in oktober hier in nederland gegeven? Dus als je dan niet kunt moet je een jaar wachten?

Dylan 23 September / 2008 / 18:33
Jobb, dat is precies wat ik me ook afvroeg, moet je nu nog een cursus hebben gedaan om je IKO level 3 tehalen, of m oet je dat niveau gewoon hebben?
net als de rest, moet je die dingen allemaal hebben?

Bovendien ben ik helaas nog geen 18, en kan hem dus in oktober niet doen. Ging ik verder kijken en tm september (het eind van de data's op de site) staat er nergens meer eene cursus in Nederland.
Betekent dat, dat ik ook als ik wel 18 ben nog heel lang moet wachten tot ik hem weer hier kan doen?

piraat 23 September / 2008 / 18:43
je moet 6 maanden op dat niveau zitten !!

Level 3 is als je je IKO kaartje ( die je bij lessen krijgt ) vol hebt !

je moet dus ook al een beetje lesgeef ervaring hebben ( assisteren bij een iko instructeur )

EHBO kun je voorafgaand dus doen bij iko weten hoe je met een bootje om moet gaan

Als je dit allemaal hebt en je bent ook nog eens 18 dan kun je het gaan doen !
Jolly Roger

Dylan 23 September / 2008 / 18:59
Oke thx piraat!

Onbekende gebruiker 23 September / 2008 / 19:22
Jammer, nog even wachten dus!
Wil hem graag halen namelijk.
Jobb 23 September / 2008 / 19:34
Piraat. Je zegt dat je voorafgaand EHBO kunt doen bij IKO, maar er staat ook op de site:

"De IKO cursus begint met een EHBO-cursus waarbij je, als alles goed volgens de richtlijnen verloopt, aan het eind van de dag gecertificeerd wordt. Vervolgens ben je de resterende 5 dagen intensief met je mede-cursisten bezig op diverse gebieden. " etc

Ik ben ook nog geen 18, word in mei pas 18, en eind mei ben ik ook klaar met mijn examen. Dan zou ik graag een tijd willen gaan lesgeven. Maar dat is dus een beetje lastig..Smiley

Dylan 23 September / 2008 / 19:49
Ja jobb, dat is wat Piraat ook bedoeld volgens mij ;)

Maar we moeten blijkbaar alledrie nog even wachten tot we achttien zijn. Ik moet nog tot juli...
Maar ik heb even verder zitten uitzoeken, je kan wel vanaf je 16 als assistent meelopen, en dat heb je ook nodig om je IKO te kunnen halen. Dus dat kan je dus wel al doen voordat je 18 word.
Check maar even deze site: http://www.ikointl.com/assistant-instructor.php
Daar staat dan van assistent, maar ook meer info over de IKO.
Wel even je beste engels nodig, maar neem aan dat dat wel lukt

Onbekende gebruiker 23 September / 2008 / 19:50
Ha Ha, ik februari Smiley
wazzaah 23 September / 2008 / 19:51
En hoe kom je dan aan IKO Assistant diploma? wil altijd nog s mn IKO instructor halen maar dat assistant gedoe is beetje lasten te regelen.
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Dylan 23 September / 2008 / 19:52
pfoe, ja houd maar op, oudje Smiley
wij jonkies hebben wel nog geduld Smiley

edit: @ wazzaah, ik denk dat je dat gewoon via een school moet doen, wel IKO-gecertificeerd natuurlijk.
Denk dat de makkelijkste manier is

wazzaah 23 September / 2008 / 19:57
Jah, die kiteschool om de hoek bedoel je zeker Smiley
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Dylan 23 September / 2008 / 20:20
haha ja, ik zal ook wel stukje moet rijden voor een kiteschool, maar ja.
moeten er wat voor over hebben Smiley
Doe ik wel als ik weer paar weken in B-dam overnacht..

FlyingBee 23 September / 2008 / 20:26
Flink klote zeg ik kan dan niet aaaaaaaaaaaaaaah Smiley en wilde van het voorjaar naar Brasilië toe Smiley. Hoe moet je iko instructor worden? kan het nergens vinden.
AH, Fontys, www.nomadkiteboarding.com, Toyota Prius (lees Shell).

FlyingBee 23 September / 2008 / 20:29
Ja lekker handig zeg woon 150km van zee af pfffffffffffffff. Kan je ook zonder iko instructor die cursus doen of niet? Vind het nogal wat gedoe wat je moet doen om het te krijgen. Kost het minstens 1500 euro als je niet aan zee woont om er een aantal weken/weekenden te blijven om les te geven.Smiley

Dylan 23 September / 2008 / 20:33
ja inderdaad ergr veel werk allemaal, maar volgens mij kan je ook bij watersportverbond een goede opleiding doen tot leraar, ik ga dat zo even uitzoeken. Meer info volgt

Dylan 23 September / 2008 / 20:36
Voor wie?
De opleiding is bedoeld voor instructeurs die werkzaam (willen) zijn bij een door het Watersportverbond erkende kitesurfschool.

Cursusinhoud
Doormiddel van afwisselende werkvormen (met veel onderlinge instructie en instructie aan proefcursisten) zullen o.a. de volgende onderwerpen aan de orde komen: veiligheid, organisatie, structuur, planning, techniek, didactiek (lesgeefproces), methodiek (lesstof, opbouw en oefeningen), "klokprincipe" (= driedimensionale weergave van het krachtenspel van de kite), reglementen en materialen.

Minimum leeftijd
17 jaar

Cursusduur
Een midweek (14 dagdelen intern);
Stage (richtlijn: 15 dagdelen op eigen school/locatie; de exacte duur is persoonsafhankelijk);
Examendag (examen theorie en lesgeven).

Cursuskosten 2008
Centrale opleiding incl. examens & separaat examen Ledentarief centrale opleiding € 545,- (incl. overnachtingen, excl. eten en literatuur). Ledentarief voor examenprocedure na interne opleiding € 295,-

Erkenning
Na het succesvol afronden van de midweekcursus is men bevoegd om onder begeleiding les te geven. Na het succesvol doorlopen van de stage en het theorie- en lesgeefexamen,ontvangt de deelnemer het diploma "Watersportverbond Kitesurfinstructeur". Met dit diploma is men bevoegd om zelfstandig les te geven aan beginnende t/m gevorderde kitesurfers. De titel "Watersportverbond Kitesurfinstructeur" is voorbehouden aan gediplomeerde instructeurs die verbonden zijn aan een Watersportverbond-erkende kitesurfschool.

Informatiebrochure
Kijk op www.watersportacademy.nl voor de opleidingsbrochure 2008

CURSUSLOCATIES 2008
19 mei 2008
20 mei 2008
21 mei 2008
22 mei 2008
23 mei 2008
Inschrijven kan door middel van het inschrijf- en machtigingsformulier. Er zijn 18 cursusplaatsen beschikbaar; inschrijving geschiedt in volgorde van aanmelding. Twee weken voor aanvang van de cursus wordt de definitieve uitnodigingsbrief met routebeschrijving en de nodige informatie verstuurd.

Klik hier voor het inschrijfformulier.
Voor inhoudelijke vragen:
opleidingen@watersportverbond.nl

Dit staat op de Watersportverbond-site.
Nu vraag ik me af, of je dan wel op scholen les kan geven waar ze IKO vragen, en of het dus in het buitenland ook werkt. Weet iemand dat? Anders ga ik ze even mailen!

livingthadream 23 September / 2008 / 20:41
blijkbaar hebben jullie ook geld te veel, iko cursus kost volgens mijn dikke dooko...helaasSmiley
www.natural-high.nl Slingshot & Mystic

Daan89 23 September / 2008 / 20:41
De titel "Watersportverbond Kitesurfinstructeur" is voorbehouden aan gediplomeerde instructeurs die verbonden zijn aan een Watersportverbond-erkende kitesurfschool.

Ofterwel, je kunt alleen les geven binnen NL of een school in het buitenland met nederlandse eigenaren/instructeurs (die ook nog eens KNWV-erkend moeten zijn)! Ik denk dat ze je bij de IKO-scholen in het buitenland niet zo 1,2,3 accepteren dan?

Dylan 23 September / 2008 / 20:43
ik las het nog een keer goed door, en toen las ik het ook, net voordat je het zei.
daar heb je dus in NL wel wat aan, maar verder niet erg handig.
Je hebt dan wel de ervaring, maar als je dan in buitenland les gaat geven, moet je alsnog IKO halen...

FlyingBee 23 September / 2008 / 20:55
AAAAAAAaaah hoe piep is dit zeg Smiley. A rlxt gewoon pfff wil men gewoon paar maandjes les geven in het buitenland en zelf ondertussen ff wat tricks sticken is er weer zo'n niet georganiseerd geheel.
Toch in het buitenland die cursus maar doen dan denk ik Smiley.

Mosquito 23 September / 2008 / 20:55
Is er ook een verkorte opleiding voor gymleraren?

Maximaal 1 dag!

TMK 23 September / 2008 / 22:39
Ik in maart:

• Minimaal 18 jaar oud.
  • IKO Level 3 Kiteboarder sinds 6 maanden:
    Doe een sprong, bocht en toeside varen. Tevens gecontroleerd kunnen kiten tussen andere kiters.
  • Bezit een IKO Assistant diploma of bewijs van lesgeven in een andere watersport.
  • Bezit een geldig EHBO diploma.
  • Bezit een motorboot certificaat of vergelijkbaar niveau indien deze niet noodzakelijk is in het huidige land.

Alleen iko assistent word en de motorbootcerti word lastig.
Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

Jobb 24 September / 2008 / 00:02
Ja dat watersportverbond is alleen nederland. That sucks.
Dat je voor IKO ook eerst assistent moet zijn vind ik ook kut, wat een hoop gedoe zeg.

Weet iemand eigenlijk misschien ook wat de meeste gasten die dan in het buitenland ergens gaan lesgeven verdienen ongeveer? Zal natuurlijk verschillen per plek, maar er is vast een 'ongeveer'?

FlyingBee 24 September / 2008 / 11:18
Hopelijk gewoon genoeg voor daar te feesten, overnachten, eten en de terug reis en misschien nog iets over houden Smiley. Sick wil gewoon weg uit NL toch een jaar geen opleiding op moment en word hier gek.Smiley