IKO Instructeurs opleiding in Nederland

Door: duffeaap Reacties: 42 Hits: 5576
dom 24 September / 2008 / 11:30
IKO assistent kan je eventueel halen bij kartaboardsports te ijmuiden. Stuur een mailtje naar irwan(apenstaartje) kartaboardsports.nl voor meer info. Opleiding is intern georganiseerd en moet gegeven worden door iemand met minimaal IKO lvl 2. Deze stage bied tevens veel werkperspectief voor de toekomst en eventueel ook het meedoen aan reizen georganiseerd door kitetrips.

Greetz dominique
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

FlyingBee 24 September / 2008 / 11:39
SUPER, Dom je bent een held ga ik dat eens proberen maar eerst ff werken en geld verdienen voor me nieuwe boardje en studie schuld dokken en dan les geven Smiley
AH, Fontys, www.nomadkiteboarding.com, Toyota Prius (lees Shell).

slingshotkiter 24 September / 2008 / 11:43
Ik was van plan om volgend jaar voor half jaar naar bonaire te gaan. en daar een IKO curcus te volgen.

Nu zie ik deze lijst: http://www.ikointl.com/training-calendar.php

en zie ik geen bonaire er bij staan in 2009??
weet iemand of er nog wel volgend jaar IKO curcussen worden gegeven in bonaire?
Of moet ik dan echt een anders land kiezen?

Ciao Thomas

Dylan 24 September / 2008 / 11:48
Denk dat je dna ander land moet opzoeken, geloof dat ze maar heeeel beperkt de IKO-opleiding doen..
Voor de gasten onder ons die nog de IKO Assistent willen halen:
http://www.hanglos.nl/news/9163705E-3430-47D5-9017-FE3FF6AA56FF/Kitesurf:Kiteleraren_gezocht.html
Wat werkt die zoekfunctie toch goed!
Het is uit 2007, maar ze doen het vast nog wel als je even een mailtje stuurd.
IJmuiden is net even iets te ver voor mij, kom uit Den Haag, maar dan is Noordwijk super Smiley

slingshotkiter 24 September / 2008 / 11:58
Um.. maar ik weet dat ze dit jaar (ergens in juli/aug.) ofzo ook IKO curcus hebben gegeven in bonaire.
En die staat er ook niet bij.. ik heb wel tijdje terug een mail gestuurd naar die gasten in bonaire zelf. maar heb nog steeds geen antwoord dus ik wacht nog wel even af.

FlyingBee 24 September / 2008 / 12:09
Maar om assistant instructor te worden heb je geen vaarbewijs nodig dat lees ik toch goed?
Dus dan kan je nu je assistant instructor halen en dan als je je vaarbewijs hebt je instructor.
Of kan je je instructor halen en daarna je vaarbewijs dat die dan pas geldig word?

FlyingBee 24 September / 2008 / 12:10
Oct 14, 2008 -
Oct 14, 2008

Wijk aan Zee Netherlands Kitesafe
Stephan Zaat
Ph: 31 62 440 1454
Fax: Medic in English Oct 15, 2008 -
Oct 20, 2008

Wijk aan Zee Netherlands Kitesafe
Stephan Zaat
Ph: 31 62 440 1454
Fax:

duffeaap 24 September / 2008 / 12:36
Aangezien ik veel vragen hierover krijg zal ik proberen wat meer duidelijkheid te schetsen.

De vereisten zijn een duidelijke richtlijn waar je op getoetst wordt. Een aantal zijn absoluut verplicht (zoals de leeftijd en het EHBO diploma) en daar zal geen uitzondering op gemaakt worden.
Daarnaast zal op een individuele basis worden gekeken wat er wel en niet voldoende is.

Boot ervaring:
Als jij al een tijd les geeft zonder diploma en goed kunt kiten, maar je hebt weinig ervaring met een motorbootje, dan is dat niet zo erg als je altijd op het strand les geeft. Geef je standaard les met boot (bijvoorbeeld met aflandige wind) dan weegt dit onderdeel een stuk zwaarder.

6 maanden level 3 kiter:
Het is een kitesurf instructeurs cursus, dus er word wel verwacht dat je voldoende kennis en ervaring hebt om dit veilig te kunnen overbrengen aan je student. Als je net 6 maanden kite, maar wel een sprongetje kunt, hoeveel ervaring heb je dan? Maar wat als je elke dag op het water stond in die 6 maanden?
Je hoeft uiteraard niet een IKO kaartje hiervoor te tonen. Dit mag je bewijzen tijdens de cursus.

Lesgeef ervaring in kitesurfen, andere watersport en een bewijs hiervan.
Dit is de lastigste voor velen, maar de cursus is niet voor iedereen. De cursus is voor mensen die graag kiteles willen geven. Daar moet je ook wat voor doen. Zodra je je IKO op zak hebt kan je ook overal aan het werk en heb je je investering er ook zo weer uit.
Met beperkte ervaring zul je vaak wel mee kunnen doen, maar dat hangt af van de organisator en de examiner. Denk er wel om dat je zonder eerdere lesgeef ervaring het een stuk zwaarder krijgt dan anderen.

Tijdens de cursus komen erg veel dingen aan bod en dat binnen een korte tijd. Daarom is een bepaalde basis essentieel.

>Ofterwel, je kunt alleen les geven binnen NL of een school in het buitenland met nederlandse >eigenaren/instructeurs (die ook nog eens KNWV-erkend moeten zijn)! Ik denk dat ze je bij de IKO-scholen >in het buitenland niet zo 1,2,3 accepteren dan?

De reden waarom je met een KNWV diploma niet bij een IKO center terecht is omdat de verzekeringsmaatschappij waar de IKO een contract mee heeft deze certificering niet toelaat. Ik ben in overleg met de KNWV om een soort cross-over te ontwikkelen om in een verkort traject van KNWV naar IKO te gaan en andersom. Ik wil dat deze winter uitwerken en volgend jaar meerdere malen aanbieden.

>Ik zie ook de data van alle cursussen, maar wordt de cursus nou echt alleen maar in oktober hier in >nederland gegeven? Dus als je dan niet kunt moet je een jaar wachten?

Nee, er was een cursus eind augustus. Dan nu deze in oktober. Daarna is het te koud dus gaan we begin volgend jaar weer verder. Exacte data heb ik nog niet, maar ik verwacht er 4 te gaan geven in Nederland volgend jaar. Het zal er ongeveer zo uit zien: april, mei, juli/augustus, september.

Ik hoop dat ik hierdoor wat onduidelijkheid heb kunnen opklaren. Eventueel kan je ook direct met me mailen of bellen.

duffeaap 24 September / 2008 / 12:38
Helaas is het niet helemaal goed gegaan bij de aanmelding van de cursus in Oktober bij de IKO.

Dit zijn de data:
De cursus zal plaatsvinden op woensdag 8 oktober t/m zondag 12 oktober. Hieraan vooraf zal de EHBO cursus gegeven worden, welke 1 van de vereisten is voor de cursus.

Jobb 24 September / 2008 / 23:32
Oke, bedankt voor deze info!
Als ik het goed begrijp is jouw oproep dus trouwens alleen voor mensen die nu al assistent instructor zijn toch.

Dan heb ik nog een paar vragen:
Hoeveel kost de iko instructor cursus? Waarvoor jij dus de oproep doet.
Als je eenmaal gecertificeerd iko instructor bent, krijg je makkelijk een baan? Oftewel hoe zit het met vraag/aanbod wat dat betreft? (Ik hoop op een eerlijk antwoord.)
Bij die cursussen, komt bijna iedereen er meestal wel door heen, of ligt dat anders?

justkitehigh 25 September / 2008 / 00:22
Ik ga dus de cursus bij stephan doen, ikzelf was al in bezit van ehbo vanwege voormalig werk. Opzich als je ervaren kiter bent met goed verstand voor veiligheid en zekerheid zal de cursus niet al te veel tegenslagen geven. Voordeel van deze erkenning is overal ter wereld les kunnen geven. Woon zelf in brazillie en ben bezig met eigen bedrijfje en IKO is gewoon verreist anders word je door je publiek/klanten gewoon afgekeurd. Wat betreft werk aanbod je ziet vaak genoeg posts met instructeurs gezocht. Naar mijn weten is het aantal IKO instructeurs vooral in ontwikkelingslanden erg schaars. Ik moet ook naar NL komen om mijn IKO te halen omdat in brazil niets is. En jobb als je echt specifiek opzoek bent naar baantje... zodra ik mijn iko heb ga ik beginnne in brazil dus als je wil kan je werken (aanbod is er dus Smiley)...

greetz

erik
Smiley
kiting?? hell yeaah

FlyingBee 25 September / 2008 / 11:41
Super rlxt Smiley Nou in April ga ik die doen en dan meteen naar het buitenland eerst werken en nieuwe spullen fixen haha.

surf_dude 25 September / 2008 / 12:20
hey ik ben 17 jaar en wil erg graag voor mijn IKO Assistant diploma gaan.
kan dat ook op 8 t/m 12 oktober.anders kan ik natuurlijk nooit kite instructeur wordenSmiley
taste it - kitesurfing

dom 25 September / 2008 / 12:46
Surf dude, Even lezen. Assistent kan je halen bij een kiteschool met iko lvl 2 instructeurs. Dit wordt in de vorm van een stage gedaan en de kosten zijn ook stukken lager. Nogmaals wil ik je hiervoor graag doorverwijzen naar irwan(at)kartaboardsports.nl. Wij verzorgen deze stages en hebben ook altijd interresse in goede bekwame iko instructeurs.
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

slingshotkiter 25 September / 2008 / 13:56
ik hoorde dat er in bonaire schijnbaar toch in april 2009 IKO cursus word gegevenSmiley
Maar dit lag er beetje aan hoeveel mensen er zich gingen aanmelden ofzo

FlyingBee 25 September / 2008 / 19:12
Met een hele delegatie naar BONAIRE Smiley

Jobb 26 September / 2008 / 00:00
Quote: FlyingBee - Vandaag 19:12
Met een hele delegatie naar BONAIRE
Ja krijgen we straks nog groepskorting ookSmiley

Emiel 26 September / 2008 / 10:25
ik heb hem destijds in belgie gehaald, dat was ook prima te doen.
assistant kan je echt bij elke iko school halen, meestal vinden ze het wel relext om je erbij te hebben voor de hulp. normaal kost hij 80e maar je kan het ook verrekenen met salaris ofzo. niet veel gedoe om die te halen iig. geloof dat je 12 uur les moet geven en boekje in moet vullen.
Topsup.nl - Topsloep.nl