Gevaarlijke Beginners Kiteshop

Door: FerdiH Reacties: 96 Hits: 12446
johndoe 05 July / 2009 / 16:53
Deze dennis die €300,- heeft geboden, word ook egt zoooó hard genaaid!
http://link.marktplaats.nl/262210082

Als je zo iets ziet, denk je egt... wat zielig het is, als beginner gelijk genaaid te worden, door zo mooi verkoop praatje. Smiley

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

johndoe 05 July / 2009 / 16:57
Deze Dennis word hier volgensmij ook zo hard genaaid!
:http://link.marktplaats.nl/262210082

toch jammer, dat hij waarschijnlijk gelijk als beginner word genaaid.
Met je wel verdiende centjes. Smiley

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

FerdiH 05 July / 2009 / 17:26
Heb net dat topic op kh gelezen. Zijn er bij Kater wel verkopers die bekend zijn met de sport??
En als dat wel zo is lijkt het mij dat die gasten ook wel een beetje de forums in de gaten houden

Trieste zaak dit

FerdiH had een 5 sterren sessie in Julianadorp met maar liefst 27 - 33 knots op zijn F-One Tribal (2007)

Slis 05 July / 2009 / 18:25
Idefix heeft bij rechte eind,
shop mag verkopen wat die wil
3 jaar geleden waren dat destijds de nieuwste modellen~!
BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

Kamo 05 July / 2009 / 18:52
@ slis, 3 jaar geleden waren 2003 kites ook al 3 jaar oud... we zijn 2009.

en kites uit 2003 kiteonly verkopen aan beginners is sowieso vragen om geklooi en gepruts.
Shop | Gear | Kiterepair >> WWW.VERSUSSHOP.NL / TEN-KITEBOARDING.COM

Bignelis 05 July / 2009 / 18:54
@ Idefix en Slis: Dat iemand het recht heeft om wat te doen betekent nog niet dat je het recht moet uitoefenen. Zeker als je als winkel qua toekomstige omzet afhankelijk bent van het succes van de sport, dan heb je een belang om de sport niet in discrediet bij politici te brengen door ongelukken in de hand te werken.

"Moral Hazard" noemt men dit in de economische wetenschap. Als je meer weet dan de tegenpartij (assymetrische informatie) en deze informatie gebruikt om er zelf voordeel van te halen. Het is een keuze van Kater om deze producten aan te bieden. Goed, met de lage prijs geven ze eigenlijk al aan dat de producten oud zijn en niet meer van deze tijd. Hiermee verleiden ze echter beginners om een cheap start te maken, maw met een lage prijs kan je meerdere signalen geven.

Waar het dan op aan komt is dat ze behoorlijke voorlichting geven tijdens de verkoop. Hetgeen volgens mij er op neer komt dat ze iedere startend kiter AFRADEN om die kites te kopen. Het waren toen en zijn nu al helemaal niet beginnerskites!

Kortom:
- Aanbieden van de producten is legaal (juridisch)
- Daadwerkelijk verkopen van deze kites aan beginners is moreel verwerpelijk
- Toekomstige omzet brengt men zelf in gevaar
- Imagoschade die nu opgelopen wordt sta ik persoonlijk 100% achter
Grote dromers denken. Grote denkers dromen

Bignelis had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 17 - 18 knots op zijn Takoon Furia 2 (2009)

Mosquito 05 July / 2009 / 20:32
Wel een beetje stom dit.

Weet nog dat ik als herintreder bij het windsurfen ook om advies vroeg bij een shop.
Wilde leren waterstarten en het op zee gaan proberen.

Toen smeerden ze me een zeil aan met zes cambers en een open masthoes.

Duurde nog een hele poos voordat ik in de gaten had dat ze onverkoopbaar spul gedropt hadden.

Nooit meer teruggeweest. vaste klant geworden bij de buurman!

mano 05 July / 2009 / 20:37
Ben het met Vinni eens. Een shop mag verkopen wat hij wil. Als een shop iemand blij kan maken met een overjarig model, waarom niet? Beetje vreemd dat Hanglossers dit moeten bepalen voor een shop. Ik zeg zonde om weg te gooien. Smiley

Dat een shop hier het juiste advies bij geeft, is wel te hopen. Maar dit geld ook voor een 2009 kite. Als een shop je aanraad met windkracht 6 een 12 meter bowkite op te laten, is dit misschien nog veel erger dan dat deze shop een kite uit 2003 op z'n site zet.

Laten we niet vergeten dat deze gast op het strand een 'eigenwijs mannetje' was, dus weet niemand hier (behalve dat eigenwijze mannetje himself en een medewerker van een shop - waarschijnlijk kater) wat deze shop medewerker hem precies heeft aangeraden of geadviseerd. Voordat we allerlei shops gaan zwartmaken.....

Verder vind ik het ook niet helemaal kloppen dat een wat oudere kite meteen gevaarlijk is. Een modernere kite (waarschijnlijk) veiliger, maar oudere kite zelf hoeft niet per se gevaarlijk. Safety release misschien niet zo makkelijk, en comfort stukken minder, maar om het nou meteen extreem gevaarlijk te noemen....? Duizenden mensen hebben het met 2002 en 2003 kites geleerd.

Beetje het idee van een oldtimer auto. Een moderne auto waarschijnlijk veliger, maar om nou meteen te gaan roepen dat alle oldtimers van de weg af moeten en niet meer mogen worden verkocht? get a grip....(tijd voor wind)

Uiteraard zou ik deze oude kites niet aanraden voor beginners, zeker niet de modellen die toen ook al geen beginnerskite waren. Ook leert een beginner het waarschijnlijk stukken sneller met een moderne kite. Maar om nou te gaan roepen dat ze niet meer verkocht mogen worden, en hierbij ook nog eens een shop een beetje zwart maken, na een verhaal van een 'eigenwijs mannetje' vind ik een beetje ver gaan.

spoetnik 06 July / 2009 / 06:25
Mensen lezen hier dingen die er volgens mij helemaal niet staan.
Ik zeg niet tegen die winkel dat het verboden is om die oude troep te verkopen, ik vraag ze waarom ze dat doen. Als ze vertellen dat er een select groepje kiters is van de oude garde die met 'vintage' kites willen varen, dan is dat een goede motivatie. Als ze gaan melden dat dit inruil kites zijn, en dat die ideaal vor beginners zijn, dan weet je wel wat voor sjop het is.

Ik wacht de reactie van kater af....

WWW.BYSLIS.NL :: WWW.VERSUSSHOP.NL

dr511 06 July / 2009 / 07:45
mmm een nieuwe stroming oldschool met oldschool kites. lekker met je 2 lijner fullboots en picklefork die mobe´s er uit knallen of was dat nou weer newschool ?
Ziki Ondergoed, schultenbrau

johndoe 06 July / 2009 / 20:10
Quote: Teunuzzz - 5 juli, 2009 (16:11)
Quote: bart13 - 5 juli, 2009 (14:59) http://www.hanglos.nl/forum/180540/kiteforum-x4-2004-lek.html ? Ff voor de duidelijkheid, ik ben die die topic heeft geplaatst. Maar niet de persoon in bovenstaand verhaal! Ik wilde gaan varen bij Gronau, Dreilandersee. Ik heb wel gelesd en ben nog aan het lessen, bijna me IKO binnen. Maar daar voor moet ik oefenen, dat gaat dus niet lukken met een lekke kite. Heb een 12m2 crossbow 2 maar die kan met deze lichte wind niet omhoog. Groet, Teun

Teun, ik kom zelf uit Enschede, maar volgens mij is kiten op de Drielandersee verboden. Daarnaas lijkt het mij ook geen erg geschikte locatie om te leren kiten.

Teunuzzz 06 July / 2009 / 20:29
Quote: Airjan - 6 juli, 2009 (21:10)
Teun, ik kom zelf uit Enschede, maar volgens mij is kiten op de Drielandersee verboden. Daarnaas lijkt het mij ook geen erg geschikte locatie om te leren kiten.

Ik heb er achteraan gemaild. het is daar niet verboden maar wel erg klein. Maar ik werk komende zes weken in utrecht. Dus ga lekker oefenen op Muiderberg :D

johndoe 06 July / 2009 / 21:21
Quote: v_duin - 5 juli, 2009 (14:29)
het gevoel dat jezus ermee heeft gevaren
die had toch geen kite nodig?

Puppananny 06 July / 2009 / 21:40
Wat is er mis met een kite uit 2003? De meeste kites uit dit bouwjaar hebben hetzelfde release mechanisme als de fuel - 4 lijns 2009? Meer last van vlagerige wind ja klopt. Maar is dit dan direct "levens gevaarlijk" -> nee. Als hij naar de shop gaat een een splinternieuwe fuel, vervolgens optuigt in de 4 lijn setup dan is dat net zo "gevaarlijk". Maar dan is iederen ineens ok. Moet iedereen dan met een waroo beginnen?

BTW zolang er op de kitesurf school van harry v. met een kite in een zwembad wordt gevaren. waar hebben we het dan nog over?
Cabrinha Switchblade IDS 6 en 10 mtr Nobile 666-08; North Rocketfish 08

FerdiH 06 July / 2009 / 21:57
Quote: Puppananny - 6 juli, 2009 (23:40)
BTW zolang er op de kitesurf school van harry v. met een kite in een zwembad wordt gevaren. waar hebben we het dan nog over?

Is een beetje domme opmerking. Hij kan het al en goed ook, maar het gaat hier over beginners die met oude kites gaan beginnen en ook nog eens zonder lessen.

Kater moet zich echt gaan afvragen wat ze verkopen, Alleen de spullen of ook de sport

FerdiH had een 5 sterren sessie in Julianadorp met maar liefst 27 - 33 knots op zijn F-One Tribal (2007)

mano 06 July / 2009 / 22:10
zag vandaag op de Slufter nog een gast varen met een Airblast uit ik denk 2002 of 2003. had het prima naar zijn zin. Smiley

isomis 06 July / 2009 / 23:03
idd het is de rijder die koopt, de winkel is gewoon zakelijk zijn geld aan het verdienen. Ok, bij een grote shop kan je verwachten dat ze ook nog een beetje verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Echter je kan dit niet bij een kleine shop verwachten. Zo'n shop kan misschien slecht rond komen tijdens deze crisis en moet zijn kroost thuis wel eten geven
zucht...

spoetnik 07 July / 2009 / 05:45
Dat is wel heel erg korte termijn denken hoor. Nu die paar tientjes pakken, maar wel het kitesurf image om zeep helpen, en hiermee voorkomen dat je ooit nog nieuwe kites kan verkopen!!

Vandaag zijn ze weer open, ben benieuwd naar hun reactie op de vele mails die ze ongetwijfeld hebben gekregen.
WWW.BYSLIS.NL :: WWW.VERSUSSHOP.NL

kitesufferd 07 July / 2009 / 06:13
..en het is zo simpel Smiley: Waarom de moeite nemen om 6 tot 8 beginners een kite van 50,- euro aan te smeren = E300,- tot 400,-. Investeer die moeite dan om aan 1 op de 8 beginners die in de shop komen een veilige (=duurdere) kite te verkopen. Deze tevreden beginner zal vervolgens ongetwijfeld ook nog terugkomen in de shop, niet om te klagen maar om extra materiaal te kopen als board, wetsuit, trapeze, handschoenen, 2e kite, 3e kite, droogpak, vette shorts, handschoenen, laarsjes, tas, weer een nieuwe kite, vettere shorts etc. etc. SmileySmiley
Very funny, Scotty. Now beam down my clothes!

kitesufferd had een 5 sterren sessie in Strand Horst met maar liefst 16 - 20 knots op zijn F-One Bandit VII (2014)

jantje1994 07 July / 2009 / 10:18
srry hoor maar dei shop
is niet geod bezig net als die man
ik ben zelf ook net begonen met kite
ben met 2 vrienden even op het droge geweest om toch even te voelen wat me kite doet en hoe sterk die is maar hij blijft nu in de tas totdat ik heb gelest
lessen wil ik nog in de vakantie gaan doen
hoop dat die zaak snel gesloten word heb me kite ook gekoch 2e hans
maar het is een perfeckt ding

9m slingshot diesel
ben er erg blij mee

maar die winkel moet dicht
vind ik
Smiley

isomis 07 July / 2009 / 10:56
ik heb me oude blacktip uit 2001 ook verkocht voor 50 euro aan een beginner, so what? Geld is geld.

Ok, ik heb hem wel 100 keer gezegd, dat het een oude kut kite is en dat het gevaarlijk is, maar hij wou ehm toch hebben. Toen hij kwam ook nog 100 keer uitgelegd dat safety brak is.
zucht...

dr511 07 July / 2009 / 12:11
nou jantje 1994 volgens mei kun jou betert eerst wat lesen nederlans neme
Ziki Ondergoed, schultenbrau

Mosquito 07 July / 2009 / 12:45
Hij heet eigenlijk Pietje.
Maar hij is zwaar dyslesbybeet.

Stuiver 07 July / 2009 / 17:11
Hoi allemaal,

Nou, ik ben dus een beginner en dacht ook een mooie koop (nooit uit de tas geweest zeiden ze, prima vliegertje,) te hebben gedaan daar bij Kater... Ben overigens erg blij met de actie van kitegear en zal er zeker gebruik van maken. (150 sloopvergoeding)

De heren van een goeie kiteschop wisten mij te vertellen dat de vlieger 'gevaarlijk' is en er veiligere safety's zijn ontworpen. Dank aan de heren van 't coraaltje!

Maar goed, Kater, weer een ervaring rijker neem iemand aan die er verstand van heeft! En adviseer iedereen om eerst te lessen voordat je gaat kopen.

Einde Kater voor mij!!! geen stuiver!!!

tina 07 July / 2009 / 17:28
http://www.a-dream.nl/kater/kt-07jul09.html

Nou die lessen kan je tegenwoordig ook bij Kater nemen, ik hoop niet dat die adviseur daar dan lesgeeft Smiley