smirre had een 3 sterren sessie in Egmond aan Zee met maar liefst 16 - 19 knots op zijn RRD Obsession (2010)
Bignelis had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 17 - 18 knots op zijn Takoon Furia 2 (2009)
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)
Bignelis had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 17 - 18 knots op zijn Takoon Furia 2 (2009)
Hallo Allemaal,
Ik heb me even geregistreerd omdat ik wel graag wilde reageren op dit topic. Ik ben zelf namelijk ook beginner en heb ook een kite gekocht bij kater omdat ze zo goedkoop waren.
Het zou best zo kunnen zijn dat ik de sport minder snel zou gaan beoefenen als ik eerst flink moet lopen uitgeven voordat ik wat kan. Vandaar dat ik een goedkope kite heb gekocht bij Kater.
Persoonlijk vind ik dat je zelf verantwoordelijk bent voor de gevaren. Tevens vind ik dat de gebruiker eerst zelf eens research moet doen voordat hij iets koopt. In deze moderne wereld kun je alles opzoeken op internet!
Kater heeft mijn bronnen van internet ook bevestigd. De conclusie is dan ook dat een x4 10m uit 2004 met bar en lijnen voor 100 euro erg goedkoop is, niet een perfecte beginnerskite is en dat nieuwere kites veiliger zouden moeten zijn.
Ja en lessen nemen voordat je zelf het water opgaat is ook van belangrijk gaf Kater aan. Ik heb echter aangegeven dat ik eerst nog geen lessen ga nemen en dit raadde Kater af. Vervolgens heeft hij echt super veel info gegeven. Over de safety systemen, hoe ze werken, dat beginners niet begrijpen hoeveel kracht een kite kan genereren, starten en landen met een kite, hoe de lijnen gemonteerd moesten worden, wat de gevolgen zijn als je het niet doet en ga zo maar door.
Ik heb nu een aantal keer gekite met een maatje die daar ook een kite heeft gekocht. Samen oefenen wij met zachte wind (tot max 15 knots) de eerste keren met minder dan 10 knots. Kater heeft ons dit ook verteld.
Ik heb ook veel opzocht via youtube en google en zo mijn basiskennis verworven. Het varen gaat al vrij goed. Ik kite alleen met zachte wind samen met een maatje.
Kortom ik denk niet dat men een zaak zoals kater alleen de schuld mag geven, Kater heeft in mij ogen niet slecht gehandeld. Het is een samenhang van de persoon in kwestie zelf en goede info van een kitewinkel. Indien Kater tekort zou komen qua info geven mogen zij hierop aangesproken worden, maar indien een beginnende kiter tekort komt in zijn informatievoorzieningen dan is het ook zijn eigen fout.
Hopelijk krijg ik nu niet allemaal gezeik over mij heen dat ik moet gaan lessen ik had al vliegerervaring en wakeboardervaring. Na de eerste keer kiten met zachte wind kon ik de kite redelijk handelen.. op een dag toen het vlagerig was ben ik gelijk gestopt. We staan ook redelijk vaak op het strand en besluiten dan om maar niet te gaan i.v.m. te harde wind.
Groetjes
Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)
caas had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 23 - 30 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Gypsy (2008)
Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)
Quote: Djee - 14 juli, 2009 (08:22)
uhm Rienkiegotcha of kater.nl
Hey Djee wat bedoel je hiermee? Dat ik van Kater zelf ben? Hahaha nee dat niet:)
Magoed Bignelis in je standpunt kan ik mij wel inleven, maar toch kun je een kiteshop toch niet verbieden om ouder (niet veiliger) materiaal te verkopen. Daarbij komt ook, of je nou een oude kite verkoopt aan een beginneling of een nieuwe kite. Beide keren kan het levensgevaarlijk zijn. Het ligt hier weer aan de consument zelf en de kiteshop die de info moet geven die een beginner nodig heeft.
Producten worden nou eenmaal veiliger en beter (per dag, maand of jaar.ect..:) , daar ontkomen we niet aan. Zoals bij alle andere overjarige producten worden ze goedkoop verkocht.
Hoe kun je het probleem oplossen? De shop verbieden de overjarige kites te verkopen? Bij aanschaf van een kite je iko kitepas laten zien? of moeten we gewoon realistisch blijven en de eindverantwoordelijkheid bij de consument neerleggen?
Ik kan deze vraag ook niet zomaar beantwoorden maar ik weet wel dat je de sport wel een beetje ruig moet houden zoals alle andere extreme sporten.
Misschien kan iemand een goede voorlichtingsvideo maken met daarin alle gevaren die je moet weten voordat je er aan begint. Schrikt gezinnetjes en vriendje en vriendinnetje die willen kiten (newbies die totaal geen aanleg hebben)misschien wel af:)
Mijn motto als beginnende kiter is: zachte wind, open gebied, niet al te veel kiters om me heen, kleinere maat kite nemen dan de aanwezige kiters en verstand er bij houden.
En voor alle duidelijkheid ik ben niet van Kater!
PS. is er ook een uitgebreid topic die mij alle info geeft waarom een oudere kite uit 2004 minder veilig is dan een nieuwe kite? Dat de safety systemen beter werken kan punt 1 zijn, maar ben wel benieuwd of er nog meer verschillen zijn.
Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)
Registreerde: 18 July 2005