Gevaarlijke Beginners Kiteshop

Door: FerdiH Reacties: 96 Hits: 12396
dr511 07 July / 2009 / 17:48
die worden gegeven door kitemobile dus dat zit wel goed
Ziki Ondergoed, schultenbrau

kiteboarderr 07 July / 2009 / 18:48
Het lijkt me duidelijk dat een shop zelf mag weten wat hij verkoopt. Of het handig is, is punt 2. Maar verder zat op de x4 al een quick release safety systeem en dat systeem is heus wel veilig. Kijk dat die gast een kite koop met bijna zero depower, daar komt hij vanzelf wel achter. Tis toch uiteindelijk de rider die hoofdverantwoordelijk is.
kite!!!

ronald777 07 July / 2009 / 19:43
Speciaal voor jantje: www.xlens.nl
Ze helpen echt heb ze zelf ook
13 bullaroo 9m waroo 3e boards, spleene, dakine

smirre 07 July / 2009 / 20:09
het is jammer maar kater (alkmaar) is niet goed op t gebied van kitesurfmateriaal. sommige verkopers zijn goed, maar zouden hun verantwoordelijk moeten nemen.

dit speelt overigens al 5 jaar ofzo
d a jou

smirre had een 3 sterren sessie in Egmond aan Zee met maar liefst 16 - 19 knots op zijn RRD Obsession (2010)

Bignelis 07 July / 2009 / 20:17
Spoetnik, nog iets gehoord van Kater, in het kader van hoor en wederhoor?

Ik heb zelf niet veel ervaring met Kater. In 2003 een Wipika Freeair 16m2 (2001) en een Fanatic McCoy 6.2 gekocht. Maar dat was in tha beginning....kan weinig zeggen over hun huidige verkooptechniek, buiten wat je dus van hun site haalt. Ik ben er, zelfs na een paar dappere pogingen van mensen hier om het te belichten van een andere kant, niet van gecharmeerd.
Grote dromers denken. Grote denkers dromen

Bignelis had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 17 - 18 knots op zijn Takoon Furia 2 (2009)

Stuiver 09 July / 2009 / 07:57
Uiteraard is de kiter verantwoordelijk voor z'n fouten. daar is geen discussie over.

De shop verkoopt door en kan zijn kwaliteit alleen maar verhogen met een goed advies. De vliegers worden immers niet gemaakt door Kater.

Laten we het zo zeggen, Kater heeft een uitdaging!
Ondanks mijn eigen fout om voor een dubbeltje op de 1e rang te willen zitten vind ik ook dat Kater nu in een iets te kwaad daglicht gesteld wordt.

jantje1994 09 July / 2009 / 08:01
srry voor de slechte spelling
zal er iets beter op gaan letten maar vaak type ik te snel

Baaltje 13 July / 2009 / 18:14
Ik heb nog een AR5 Bar liggen, zoude ze die willen kopen? Smiley
De safety is prima, het klitteband van de polsband doet het nog super! Smiley

Baaltje 13 July / 2009 / 18:19
Zou die kerel ook mensen belazeren met zijn overige verkopen?

http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http://watersport.marktplaats.nl/kitesurfen/262210082-slingshot-ignition-11m.html?xref=1

johndoe 13 July / 2009 / 18:23
Gruwelijk die oude jongens.... Daar zit tenminste nog echt hangtime in. Maar wel iets voor de gevorderde jongens onder ons.

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Bignelis 13 July / 2009 / 20:58
Spoetnik, nog steeds no news van Kater?

Bignelis had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 17 - 18 knots op zijn Takoon Furia 2 (2009)

Firewurx 13 July / 2009 / 21:04

Ach sommige shops proberen gewoon van hun stock af te komen, net als sommige particuliere verkopers overigens....

Ik quote een advertentie op Hanglos:

Ik heb een Naish V4 te koop.

Dit is een fantastische beginners kite.

Rienkiegotcha 13 July / 2009 / 23:15

Hallo Allemaal,

Ik heb me even geregistreerd omdat ik wel graag wilde reageren op dit topic. Ik ben zelf namelijk ook beginner en heb ook een kite gekocht bij kater omdat ze zo goedkoop waren.

Het zou best zo kunnen zijn dat ik de sport minder snel zou gaan beoefenen als ik eerst flink moet lopen uitgeven voordat ik wat kan. Vandaar dat ik een goedkope kite heb gekocht bij Kater.

Persoonlijk vind ik dat je zelf verantwoordelijk bent voor de gevaren. Tevens vind ik dat de gebruiker eerst zelf eens research moet doen voordat hij iets koopt. In deze moderne wereld kun je alles opzoeken op internet!

Kater heeft mijn bronnen van internet ook bevestigd. De conclusie is dan ook dat een x4 10m uit 2004 met bar en lijnen voor 100 euro erg goedkoop is, niet een perfecte beginnerskite is en dat nieuwere kites veiliger zouden moeten zijn.

Ja en lessen nemen voordat je zelf het water opgaat is ook van belangrijk gaf Kater aan. Ik heb echter aangegeven dat ik eerst nog geen lessen ga nemen en dit raadde Kater af. Vervolgens heeft hij echt super veel info gegeven. Over de safety systemen, hoe ze werken, dat beginners niet begrijpen hoeveel kracht een kite kan genereren, starten en landen met een kite, hoe de lijnen gemonteerd moesten worden, wat de gevolgen zijn als je het niet doet en ga zo maar door.

Ik heb nu een aantal keer gekite met een maatje die daar ook een kite heeft gekocht. Samen oefenen wij met zachte wind (tot max 15 knots) de eerste keren met minder dan 10 knots. Kater heeft ons dit ook verteld.

Ik heb ook veel opzocht via youtube en google en zo mijn basiskennis verworven. Het varen gaat al vrij goed. Ik kite alleen met zachte wind samen met een maatje.

Kortom ik denk niet dat men een zaak zoals kater alleen de schuld mag geven, Kater heeft in mij ogen niet slecht gehandeld. Het is een samenhang van de persoon in kwestie zelf en goede info van een kitewinkel. Indien Kater tekort zou komen qua info geven mogen zij hierop aangesproken worden, maar indien een beginnende kiter tekort komt in zijn informatievoorzieningen dan is het ook zijn eigen fout.

Hopelijk krijg ik nu niet allemaal gezeik over mij heen dat ik moet gaan lessenSmiley ik had al vliegerervaring en wakeboardervaring. Na de eerste keer kiten met zachte wind kon ik de kite redelijk handelen.. op een dag toen het vlagerig was ben ik gelijk gestopt. We staan ook redelijk vaak op het strand en besluiten dan om maar niet te gaan i.v.m. te harde wind.

Groetjes

Bignelis 14 July / 2009 / 06:35
Ha Rienkie,

Zoals jij jezelf omschrijft ben je een consument die zich goed inleest voordat hij iets aanschaft. Ook je voorbereidingen voor de sport (afgezien van lessen, maar dat zeg je zelf al) heb je voor zover je dat kon goed getroffen. Mede daardoor was je in staat om bij Kater de juiste vragen te stellen en heb je alles scherp voor ogen ten aanzien van het materiaal dat je gekocht hebt. Jij hebt je verantwoordelijkheid als consument genomen. Echter, niet iedere consument is hetzelfde, je hebt zelfs heel veel verschillende klanten in je surfwinkel.

De discussie die hier gevoerd wordt gaat daarom ook om de verantwoordelijkheid die een winkel heeft. Zoals je al aangeeft heeft Kater jou van juiste informatie voorzien en dat mag je van een zichzelfrespecterende kiteshop verwachten. Echter nog voordat een winkel info geeft heeft ze nog een andere verantwoordelijkheid; een morele / etische.

Hierbij doel ik op de vraag die ze zich moet stellen of ze de kites eigenlijk wel aan moet bieden. Met lager geprijst materieel trek je beginners aan, het is een dure sport zoals je zelf al zegt. Wetende dat de spullen verouderd zijn, toen al niet voor beginners waren en de vraag of er door al je verkopers voldoende voorlichting bij wordt gegeven, vind ik dat je je als shop af moet vragen of je de spullen nog te koop aan moet bieden. Dan zijn er nog de economische argumenten, maar de rekenvoorbeelden in dit topic laten zien dat ook die de moeite niet waard zijn.

Kortom, ik blijf van mening dat de shop zich af moet vragen of ze het materiaal niet gewoon moet gebruiken als etalage attributen en het gewoon niet moet verkopen.

Ten aanzien van jouw kitecarrière. Je lijkt nu idd de juiste omstandigheden te kiezen om je de kunsten eigen te maken. Ik hoop dat je hier scherp op blijft. Je bent met je vaardigheden (ook als gevorderde kiter) namelijk niet alleen verantwoordelijk voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van anderen. Vorig jaar kreeg ik op Scheveningen zelf een kite van een beginner die aan zn safety trok op zee in mijn lijnen en werd door 2 vliegers voortgesleurd. Ik kon gelukkig tijdig zijn lijnen doorsnijden, dus alles liep goed af.

Eigenwijzigheid is de mens eigen.....zeker die met een kleinere beurs en een grote wens..... be safe....

Jurrien 14 July / 2009 / 06:52
Eh ouwe troep?

Een Rhino 4 vaart precies hetzelfde als een fuel 08... helemaal TOP dus.

En als shop kan je prima ouwe meuk verkopen voor een zacht prijsje!
Maar zeker niet aan noobs verkopen die zichzelf gaan verwonden.
En dat kan je prima inschatten..
---===Kitefabriek IJmuiden===--- Kite reparaties zoals het hoort! facebook.com/kitedokter

Djee 14 July / 2009 / 07:22
uhm Rienkiegotcha of kater.nl Smiley
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

papa1968 14 July / 2009 / 08:42
Jeb aldoende word men soms wijzer ..door schade en schande jammer genoeg..heb het zelf ook zo ervaren..Het vervelende van dat soort winkels ( laten we het beestje maar niet bij de naam noemen Smiley) is dat ze nog steeds geen ervaren kiter als personeelslid hebben. Iemand met verstand van Kite's en het varen met kite's.. Als beginner ben je dan eigenlijk aan de goden over gelaten. Idd dan is goedkoop soms duurkoop..De shop in kwestie is lekker groot en voorzien van een ruime hoeveelheid watersport artikelen. Op zich wel jammer..gelukkig zijn er in de omgeving goede shops met betere en ervaren verkopers, die niet je niet meteen een dure kite verkopen maar je wel adviseren om, met iets meer geld, veiliger te varen. Misschien een idee voor een werkzoekende Hanglosser om met dit verhaal eens te solliciteren en in ieder geval alles met een veiliger advies te kunnen verkopen..met uitzondering dan van de 300eurie aan oude kite's..Hoewel er genoeg ervaren kiters nog kunnen rocken met die ouden kite's.. dat dan weer wel..Smiley Aloha en keep it safe.
Papa van Wouter, Martijn en Sarah en liefzoon Troy en lief van kitebabe in spee Debby

caas 14 July / 2009 / 09:55
Quote: Stuiver - 7 juli, 2009 (19:11)
Ben overigens erg blij met de actie van kitegear en zal er zeker gebruik van maken. (150 sloopvergoeding)

Mocht ik nog eens een nieuwe kite gaan kopen dan haal ik er eerst een bij Kater voor 50,-- en ruil deze gelijk in bij Kitegear. Heb ik toch weer 100 euro korting! Vind het een top idee!
Ik zou tegen de desbetreffende shop willen zeggen, regel een deal met Kitegear! Ben je gelijk van je ouwe kite's af en je krijgt er meer voor dan die 50,--

Succes!
wind is all we need!!!

caas had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 23 - 30 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Gypsy (2008)

idefixe 14 July / 2009 / 10:15
Quote: Djee - 14 juli, 2009 (09:22)
uhm Rienkiegotcha of kater.nl

Smiley zo heel af en toe zou ik best wel wat IP adressen willen zien Smiley

Slingshot , Gibbon

Highmen 14 July / 2009 / 10:37
Lekker om in een nichemarkt waar je het moet hebben van een kleine doelgroep, zo bekend staat. Smiley
Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

Rienkiegotcha 14 July / 2009 / 12:01

Quote: Djee - 14 juli, 2009 (08:22)
uhm Rienkiegotcha of kater.nl

Hey Djee wat bedoel je hiermee? Dat ik van Kater zelf ben? Hahaha nee dat niet:)

Magoed Bignelis in je standpunt kan ik mij wel inleven, maar toch kun je een kiteshop toch niet verbieden om ouder (niet veiliger) materiaal te verkopen. Daarbij komt ook, of je nou een oude kite verkoopt aan een beginneling of een nieuwe kite. Beide keren kan het levensgevaarlijk zijn. Het ligt hier weer aan de consument zelf en de kiteshop die de info moet geven die een beginner nodig heeft.

Producten worden nou eenmaal veiliger en beter (per dag, maand of jaar.ect..:) , daar ontkomen we niet aan. Zoals bij alle andere overjarige producten worden ze goedkoop verkocht.

Hoe kun je het probleem oplossen? De shop verbieden de overjarige kites te verkopen? Bij aanschaf van een kite je iko kitepas laten zien? of moeten we gewoon realistisch blijven en de eindverantwoordelijkheid bij de consument neerleggen?

Ik kan deze vraag ook niet zomaar beantwoorden maar ik weet wel dat je de sport wel een beetje ruig moet houden zoals alle andere extreme sporten.

Misschien kan iemand een goede voorlichtingsvideo maken met daarin alle gevaren die je moet weten voordat je er aan begint. Schrikt gezinnetjes en vriendje en vriendinnetje die willen kiten (newbies die totaal geen aanleg hebben)misschien wel af:)

Mijn motto als beginnende kiter is: zachte wind, open gebied, niet al te veel kiters om me heen, kleinere maat kite nemen dan de aanwezige kiters en verstand er bij houden.

En voor alle duidelijkheid ik ben niet van Kater!

PS. is er ook een uitgebreid topic die mij alle info geeft waarom een oudere kite uit 2004 minder veilig is dan een nieuwe kite? Dat de safety systemen beter werken kan punt 1 zijn, maar ben wel benieuwd of er nog meer verschillen zijn.

Dylan 14 July / 2009 / 12:29
Er zijn zat topics over en in heel veel topics komt het ook terug. Zo zijn de oude kites zogenoemde trekzakken, oftewel veel power, bijna geen depower. Dus zodra de wind toeneemt stuiter je overpowerd achter je kite aan, zeker als beginner. Over de herstartbaarheid is natuurlijk ook te twijfelen als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een Delta-C. MAAAAR bij beide punten kun je het vergelijken met een Slingshot Fuel van deze tijd, ook weinig depower en gewoon zelfde C-shape. Dus vooral de degelijkheid en de safety.

Mario 14 July / 2009 / 13:53
Quote: Rienkiegotcha - 14 juli, 2009 (14:01)
Quote: Djee - 14 juli, 2009 (08:22). Misschien kan iemand een goede voorlichtingsvideo maken met daarin alle gevaren die je moet weten voordat je er aan begint. Schrikt gezinnetjes en vriendje en vriendinnetje die willen kiten (newbies die totaal geen aanleg hebben)misschien wel af:)

Daar zijn de lessen voor Smiley

@ Dylan, ik denk dat je nog zal schrikken hoeveel depower een Fuel09 heeft in vergelijking met een kite uit 2003 of nog ouder,en herstarten is met een Fuel09 ook een peuleschilletje, lijntje trekken en klaar
WWW.KITESTUFF.NL

Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

barkruk13 14 July / 2009 / 15:26
Ik kan ook als beginnend bestuurder naar een motorzaak gaan en vragen om een R1 te kopen.
Tuurlijk willen ze hem graag verkopen maar met een beetje vragen vanuit de verkoper kunnen ze er ook achter komen dat je beginner bent en jou vertellen dat je beter een andere kunt kopen.
Van een motorzaak in de buurt weet ik dat hij iemand geen R1 wou verkopen omdat die domweg niet voor beginners zijn.
De jongen gaat ergens anders heen en ondervind inderdaad dat die motor niet voor beginners is........

Waarom zou dat bij een kite zaak anders zijn. Je hebt als verkoper toch ook je verantwoordelijkheid dat je kunt inschatten of iemand die kite kan handelen of niet. Wanneer je als verkoper twijfeld gewoon aan de koper vertellen dat hij beter een andere (misschien duurdere) kite kan kopen.

Bignelis 14 July / 2009 / 16:33
Ik heb het niet over verbieden, of dat het niet zo mogen. Maar als bedrijf heb je een bepaalde filosofie waar je achter kan staan. Als dat niet strookt met de markt wens, dus veiligheid voorop, dan vind ik dat WIJ dat als consumenten mogen uiten. Dat doen we middels dit forum. Het is vervolgens aan het bedrijf om te kiezen of ze iets met die info wil doen of niet.

Want, lets be honest, die goedkope kites raken ze wel kwijt.....maar ik ga niet meer naar deze winkel na het aanhoren van dit topic...

@ Rienkie, jij bent 1 consument en 1 kiter. Jij kan in staat zijn je de sport aan te leren, helemaal fantastisch. Maar over het algemeen geldt dat lessen de veiligheid bevorderen, ik denk ook voor jou. Hier op dit forum heb je een hoop liefhebbers van de sport, die geen negatieve publiciteit willen. Daarom willen we veel mensen die de sport beoefenen, maar vooral op een veilige manier. En zeg nou eerlijk....jouw manier is NIET de veiligste aanpak....wel een economische!