lijnen goed oprollen

Door: superbadu Reacties: 33 Hits: 4754
superbadu 10 March / 2009 / 13:05
Hallo,

Ik ben redelijk nieuw in de kitesurfsport en heb een vraagje mbt tot de kite lijnen. Iedere keer als ik mijn kite wil gebruiken zit ik een ganse tijd te klooien met de lijnen. De rode en blauwe lijn zitten iedere keer gedraaid rond de witte lijnen. Nochtans rol ik mijn lijnen op zoals geleerd tijdens de kitesurflessen. Bar in de ene hand en dan iedere keer 8-ten maken en op het laatste een knoop erin.

Weet iemand een oplossing? Hoe doen jullie het?
-live what you love-

bernard 10 March / 2009 / 13:17
voor het oprollen je lijnen goed leggen. (lijnen aan kite laten, lijnen op spanning en dan bar goed draaien, desnoods ff uitlopen zoals je dat ook voor het kiten doet.) Daarna kruislings oprollen zoals geleerd tijdens de les...

bernard had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 24 - 33 knots op zijn SlingShot RPM (2011)

isomis 10 March / 2009 / 13:27
iddd, gekruist oprollen is de trick. Tevens kan je het niet helemaal voorkomen als je continu met je lijnen in het water ligt, natte lijnen hebben de neiging om door elkaar te gaan.
zucht...

tannie 10 March / 2009 / 15:41
Hangt van je bar af volgens mij. Had ook geleerd om 8jes te maken. Maar bij mijn bar gaat het makkelijker als je het gewoon van de ene naar de andere kant oprol. (in het water wel achtjes maaken scheelt enorm)
blondje

tannie had een 2 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 17 - 26 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Smoke (2010)

gjxl 10 March / 2009 / 15:43
Je moet bij het oprollen en afrollen de bar aan dezelfde kant vasthouden.

SlingyKites 10 March / 2009 / 16:27
IK rol nooit mijn lijnen in achtjes opSmiley gewoon normaal oprollen maar wel strak als je hem dan afrolt gaat ie altijd goedSmiley bij mij danSmiley
Naish Torch07 12m, Naish torch09 8m, Brunotti pro X model08 128x38. Opzoek naar vlieger/blowkart les

temp_spikey 10 March / 2009 / 16:27
neem aan dat je er 5 heb ? ... check voor dat je het water afgaat ...of er niks in het midden zit gedraaid ( als je er wel 5 heb en je maakt back/front rolls zal het zkr zo zijn ) , (eenmaal geland) haal ze van je kite ....zet elke lijn tussen een vinger ...( na het eerste stukkie met dikke touwtjes e.d ) ....en rollen maar, idd 8ies ..onthou bij afrollen dat je niet met je bar gaat draaien viel spass :)
www.KiteCamps.eu / www.KiteBroker.com /www.KiteBoardles.nl /Advance Kites

robzon 10 March / 2009 / 16:50
Na het kiten zorg ik dat mijn lijnen goed liggen (downwind) en rol ze op terwijl de lijnen nog aan de kite zitten.
Voor het laatste stukje lukt dat niet meer, maar dan zet ik eerst de lijnen vast met het elastiek aan het eind van de bar, maak de lijnen los van m'n kite en rol de rest er overheen.
Als ik de volgende keer weer ga kiten dan rol ik het het eerste stukje af (tot het elastiek), maak ze dan direct aan m'n kite vast (ze zitten dan al in goede volgorde als het goed is).
Daarna rol ik de rest af.
9 van de 10 keer zitten m'n lijnen dan direct goed.
Strak op en afrollen helpt al de helft volgens mij.

FlyingBee 10 March / 2009 / 17:00
@Robson is alleen een goed idee als iemand zo weet hoe zijn lijnen moeten lopen als iemand net begint kan het pijnlijk worden Smiley
AH, Fontys, www.nomadkiteboarding.com, Toyota Prius (lees Shell).

SlingyKites 10 March / 2009 / 17:05
Quote: temp_spikey - Vandaag 16:27
neem aan dat je er 5 heb ? ...check voor dat je het water afgaat ...of er niks in het midden zit gedraaid ( als je er wel 5 heb en je maakt back/front rolls zal het zkr zo zijn ) , (eenmaal geland) haal ze van je kite ....zet elke lijn tussen een vinger ...( na het eerste stukkie met dikke touwtjes e.d ) ....en rollen maar, idd 8ies ..onthou bij afrollen dat je niet met je bar gaat draaien viel spass :)

IK heb bij 2 kites 5 lijnen en bij 1 kite gewoon 4 lijnen ;)
Naish Torch07 12m, Naish torch09 8m, Brunotti pro X model08 128x38. Opzoek naar vlieger/blowkart les

temp_spikey 10 March / 2009 / 18:49
@ Slingy ...and your point is ? :)
www.KiteCamps.eu / www.KiteBroker.com /www.KiteBoardles.nl /Advance Kites

SlingyKites 10 March / 2009 / 18:58
Je had het toch over mijn bericht of niet dan gapp...?Smiley

Woodmaster 10 March / 2009 / 19:02
Lijnen.......Welke lijnen????Smiley
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

Vission 10 March / 2009 / 19:13
die bij je tooming;)
Ozone..Spleene..

isomis 10 March / 2009 / 19:46
Je weet wel hoe je lijnen moet uitlopen?

binnenste lijnen binnen de benen en de buitenste buiten de benen. Daarnaast hou je met de vingers van één hand de lijnen uit elkaar en trek je je lijnen af met je andere handSmiley 

Met die techniek krijg ik elke lijnen binnen no time uit elkaar.  Vissers doen het ook zo, als de lijnen door elkaar zitten.
zucht...

bluppie 10 March / 2009 / 22:31
maak als je de lijnen wil uitrollen alle uiteindjes aan je board vast. Zorg dat je board niet verschuift.
Rol je lijnen uit en trek ze strak. De helft van de knopen zijn er uit!

bartlood 11 March / 2009 / 08:31
Ik heb een hele brede bar met erop iets van een molen, daarmee kan je supermakkelijk oprollen.
Ik prik alleen mijn vingers altijd aan het haakje, suggesties ?

superbadu 11 March / 2009 / 10:47
Hallo,

Bedankt Smileyallemaal voor de reactie, kga eens kijken welke methode me het best ligt...
-live what you love-

superbadu 11 March / 2009 / 10:48
Hallo,

Bedankt Smileyallemaal voor de reactie, kga eens kijken welke methode me het best ligt...
-live what you love-

mano 11 March / 2009 / 15:24
Als je je bar bijna hebt opgerolt en je sleeves bijna in de lucht hangen, gaan vaak door de wind de sleeves in elkaar draaien. Wat ik meestal doe is de lijnen aan elkaar katteklauwen als je ze loshaalt van de kite. Een simpel iets en vermijd dat de sleeves in elkaar gaan hangen.

Wat ook goed werkt zoals anderen al voorstelde je uiteindes aan een board ofzo en even straktrekken. Soms zitten lijnen in elkaar gedraaid in het begin, maar aan het einde weer teruggedraaid. Hierdoor zit je onwijs te klooien om die eerste draaien eruit te krijgen, terwijl het zichtzelf helemaal los haalt. Als je de uiteindes aan een board, steen, paaltje of iemand z'n vinger vastknoopt en even flink aan je bar schud gaan die draaien er vaak uit.

ALs het echt in de knoop zit, werkt het ook heel goed om de uiteindes van alle lijnen behalve 1 ergens aan vast te knopen en voorzichtig die ene lijn vanuit de kant van de bar uit de wikkelingen trekken. Loop dan wel een stuk naar achter en leg deze in een bochtje neer en niet op een hoopje anders kun je snel weer beginnen. Dan doe je dat met nog een andere lijn todat er twee lijnen over zijn en deze kun je uitdraaien.

Als je ziet dat je lijnen zelf erg gedraaid zitten (niet om elkaar maar de lijn zelf) is het handig deze eens goed uit te draaien. Gedraaide lijnen willen sneller in zichzelf gaan draaien of om andere lijnen heen slaan.....

piraat 11 March / 2009 / 18:20
makkelijkste is gewoon even de tijd nemen , secuur werken zowel met oprollen als afrollen idd in 8 tjes.
je kunt nooit helemaal voorkomen dat ze niet om elkaar heen draaien .(maakt ook niet uit !)

en als je dan met afrollen toch 3 keer moet lopen om ze uit elkaar te friemelen SO WHAT ?? neem de tijd en check dubbel of je goed aangekoppeld bent !
Jolly Roger

jojo 11 March / 2009 / 18:29
jongens houd hem niet zo aan het lijntjeSmiley
My chicks rocken!

Ricardo 11 March / 2009 / 19:56
Een tijdje geleden was er ook een product dat gepromote werd op events. Als je je lijnen van je kite losmaakte dan kun je ze vast maken aan dat ding, zodat als je lijnen gedraaid zijn, ze altijd met z'n vieren gedraaid zijn. Heb je dan je bar uitgerold kun je ze gewoon aan je kite vast maken. In het geval van gedraaide lijnen kun je dan gewoon je bar een paar keer draaien en dan zit het weer goed, omdat de lijnen op 2 punten allebei vast zitten en je het als geheel op- en uitrold.

Heeft ook een nadeel, je hoeft je lijnen niet meer uit te lopen waardoor je beschadigingen aan je lijnen over het hoofd kunt gaan zien.

nils 11 March / 2009 / 21:19
dat produkt van Ricardo is vast door een Duitser bedacht!!!
Zo de wind waait waait mijn jasje.

mano 11 March / 2009 / 22:53
Dat is leuk en aardig, maar als er een lijn om je bar heen lust ofzo en je rolt uit zitten ze nog niet helemaal goed. Mijn ervaring is dat de gemiddelde kiter niet altijd weet hoe hij die 'knoop' er weer uit krijgt zonder zijn lijnen los te maken. Kun je dat ding net zo goed niet gebruiken.....