Wijk aan Zee giftige Pieterman gesignaleerd

Door: richardkiter Reacties: 36 Hits: 5197
richardkiter 14 August / 2009 / 06:27

Heeft iemand ze al gezien. ???

Blijf dit weekend lekker thuis dan heb je er ook geen last van.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=100785&tijdlijn=2

http://rtvnh.nl/player.php?stream=ItemRadio&item=40809

WIJK AAN ZEE
De kleine pieterman is terug. De giftige visjes zorgen voor overlast langs de Noord-Hollandse kust.

Al een tiental mensen is gestoken. Er zijn jaren dat de pieterman zich niet laat zien, maar dit jaar hebben de reddingsbrigades op het strand het er druk mee.

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

StefanoMallorca 14 August / 2009 / 06:52
Goed dat je het even meldt Richardkiter. Het is toch altijd schrikken als je in zo'n visje stapt.
Don't be afraid of opposition. Remember, a kite rises against, not with the wind.

richardkiter 14 August / 2009 / 06:56
Op Mallorca kan je ook beter niet zijn met al die bom aanslagen of zit je gewoon in Nederland ???
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

StefanoMallorca 14 August / 2009 / 06:57
Ik zit in Nederland. Bedankt voor je bezorgdheid. Smiley
Don't be afraid of opposition. Remember, a kite rises against, not with the wind.

rieeees 14 August / 2009 / 07:28
Shit, Nou komen al die dudes naar IJmuiden Smiley

Woodmaster 14 August / 2009 / 07:35
Sorry maar IJmuiden is ook een risico gebied!!!!!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

D-ice 14 August / 2009 / 07:52
Nou allemaal ff een grote thermosfles met warm water mee van thuis Smiley

Nature 14 August / 2009 / 07:56
Gewoon even vragen of iemand over je voet pist Smiley
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

D-ice 14 August / 2009 / 08:01
een kwartier lang!
Nou dan moet gewoon elke kiter op het strand ff over je heen pissen Smiley

Djee 14 August / 2009 / 08:02
Quote: Nature - 14 augustus, 2009 (09:56)
Gewoon even vragen of iemand over je voet pist

je kan toch wel over je eigen voet een piesen, gewoon ff goed insmeren met je handen die voetzool Smiley
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Nature 14 August / 2009 / 08:35
Als je vergaat van de pijn is mikken meestal niet meer je sterkste punt dus toch even vragen denk ik Smiley
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

mig27 14 August / 2009 / 08:41
Het is een klein visje, maar de pijn en overlast die het veroorzaakt is echt behoorlijk! Veel erger als bijvoorbeeld een wespensteek. Gauw op je board stappen dus (als er uberhaupt nog iets van wind komt dit weekend Smiley)
Nog steeds lid van het NKV

JT_MEEL 14 August / 2009 / 08:48
Als je geen zin hebt om over je voet te pissen, kan je er schijnbaar ook een brandende peuk in de buurt houden....weer een excuus om niet te stoppen met roken.

Martijn767 14 August / 2009 / 08:53
schoenen aan dus!
sponsored by: ME, Myself and my Employer (giving me time at Sal, Cabo Verde :) )

Martijn767 had een 4 sterren sessie in Cape Verde, Sal met maar liefst 15 - 22 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

Braeckie 14 August / 2009 / 09:00
Ik had er nog nooit over gehoord, maar deze info vond ik dus op de site van het antigifcentrum:

Pieterman

De kleine pieterman (Echiichthys vipera) is een vis die op de zandbodem langsheen onze kustlijn leven. De pieterman heeft zeer een giftige stekel op de rug. Wandelaars of zwemmers raken meestal gewond doordat ze accidenteel een voet of hand zetten op een pieterman die zich verschanst in het zand van het ondiepe water. De grote pieterman (Trachinus draco) leeft in diep water. Vissers (zowel professionelen als amateurs) vinden ze vaak terug in hun netten.

Symptomen

De prik van zo’n stekel is zeer pijnlijk. De pijn kan zelfs zo uitgesproken zijn dat men er misselijk van wordt. Ter hoogte van het prikwonde ontstaat een zwelling al dan niet gepaard gaande met tintelingen.

Eerste hulp

Het gif is thermolabiel (wordt vernietigd door warmte). Om het te neutraliseren moet men de aangetaste zone zo snel mogelijk blootstellen aan een warmtebron en dit gedurende minimum 10 minuten : zo heet mogelijk water, warme lucht van een haardroger of een brandende sigaret zo dicht mogelijk (zonder echter te raken) tegen de steekwonde houden. Het Antigifcentrum van Marseille is zelfs voorstander van de ‘thermische shock’ techniek. Dit houdt in dat men eerst een warmtebron aanbrengt gedurende 2 minuten en daarna een koudebron : ijsblokjes gewikkeld in een handdoek (nooit ijs rechtstreeks op de huid aanbrengen!).

Nadien wordt de steekwonde ontsmet. De status van tetanusvaccinatie moet eveneens nagekeken worden.

Het slachtoffer mag een pijnstiller nemen en eventueel een anti-allergicum om de symptomen te verlichten.

Als twee uren later de symptomen nog uitgesproken zijn of wanneer de wonde geïnfecteerd lijkt, is medisch advies noodzakelijk.

Braeckie had een 4 sterren sessie in Serre Poncon - Embrun met maar liefst 14 - 18 knots op zijn Blade Vertigo (2010)

Woodmaster 14 August / 2009 / 09:05
Eéntje die rond december komt is dat een Zwarte pieterman?

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

kay 14 August / 2009 / 09:05
kwallen in het water, en vissies op de boden. gatver!

Kiteboedha 14 August / 2009 / 09:31
Twee weken geleden in Leucate op zo'n lief beestje getrapt en ik moet zeggen "fucking hell"Smiley dat doet echt pijn. Die franse beach dudes hebben me meteen een teiltje heet water aangeboden en 15 minuten later ging het alweer wat beter. Als het echt heel mooi weer is (zoals daar) dan is het zand ook heet genoeg dus dan met je pootje in het hete zand. Overigens maakt de stevig blazende tramontana veel goed.Smiley

C.U. all at the KBO2012 26 t/m 28 mei www.kiteboardopen.com

Highmen 14 August / 2009 / 09:44
Als je er met surf schoenen op gaat staan, kunnen ze je dan ook steken?
Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

D-ice 14 August / 2009 / 10:04
De kleine pieterman kan een lengte bereiken van 15 cm
dus ik denk dat die stekels niet door je schoenen heen gaan...

D-ice 14 August / 2009 / 10:04
Nog wat meer info voor de liefhebbers:

Pieterman (Trachinus sp.)

Pieterman is de gezamenlijke naam van twee be­kende vissoorten, die moeten worden onderscheiden in grote pieterman (Trachinus draco) en klei­ne pieterman (Trachinus vipera).
De grote pieterman kan een lengte bereiken van ca. 42 cm bij een gewicht van ca. 1 pond. In de zomer komt hij voor op diepten tussen 5 en 15 meter; op de dag ligt hij meestal tot aan de ogen ingegraven in het zand van de bodem. In de nacht komt hij naar hogere waterlagen om jacht te maken op kleine visjes. De grote pieterman is talrijk in de Noordzee en komt, vooral in de zomer, dicht onder de kust. De eerste rugvin van de pieterman is zeer scherp en enigszins giftig. De kleine pieterman kan een lengte bereiken van 15 cm en deze soort houdt zich voortdurend op in ondiep water. Vaak blijven zij in grote getale achter in de kommen die door de vloed ontstaan. De met de hengel gevangen exemplaren zijn meestal kleine pietermannen.

http://www.eurovissers.nl/Records/Pieterman.jpg

dr511 14 August / 2009 / 10:49
zijn ze nog een beetje te eten dan ? want als ik er dan toch op trap vreet ik em op ook
Ziki Ondergoed, schultenbrau

rieeees 14 August / 2009 / 10:53
Quote: dr511 - 14 augustus, 2009 (12:49)
zijn ze nog een beetje te eten dan ? want als ik er dan toch op trap vreet ik em op ook

Smiley

Echter, je zal wel de stekels eraf moeten halen. Ben benieuwd hoe zo een visje smaakt Smiley

wazzaah 14 August / 2009 / 10:55
Jahoor prima te eten, wel oppassen met fileren dus Smiley
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Woodmaster 14 August / 2009 / 11:11
Anders deze schoenen aan met kiten zie;
E

Erg Trendy!!!!klik voor een grote versie
Goeie Pieterman die daar doorheen komt!Smiley