Welke temperatuur met wetsuit?

Door: Koentjj Reacties: 45 Hits: 11328
Koentjj 10 October / 2009 / 15:17
Misschien een beetje een beginnersvraagje, maar ik kite nooit met koud weer...

Tot hoe koud (watertemp/buitentemp) kun je kiten met een 5/3mm wetsuit?
En wat is handig om bij kouder aan te schaffen? schoentje of handschoenen of cap, of allemaal?
En ik heb wel eens gehoord dat een shorty onder je suit ook lekker warm kan zijn.

Alle tips zijn welkom,
Groeten Koen

FerdiH 10 October / 2009 / 15:24
Met een shorty over/onder je pak, handschoentjes, schoentjes en een goeie cap
kan je het hele jaar doorkiten

FerdiH had een 5 sterren sessie in Julianadorp met maar liefst 27 - 33 knots op zijn F-One Tribal (2007)

Kitehert 10 October / 2009 / 21:09
Je hebt ook pakken met volledig 5mm of zelfs met delen 7mm
Dat is wel weer warmer.
Surfen in echt koud water heeft volgens mij wel serieuse gevaren.
Als je een tijdje in het water komt te liggen ga je toch afkoelen en dat kan link zijn...

FrEeZe 10 October / 2009 / 21:25
Ik vaar het hele jaar door met m'n 5/3, in de winter ff een 2mm neopreen lycra dr onder, schoentjes en handschoentjes, en als 't echt moet ff die cap op en oordoppen in...

maar denk dat ik daar deze winter maar ff vanaf zie en de warmte opzoek ;)

NickSchouten 11 October / 2009 / 08:17
Ik heb vorig jaar met een 4/3 die nog te kort was ook het heele jaar door gevaren.
2x zelfs in schelinkhout gevaren dat er blokken ijs aan de kant dreven dus moest je
eerst door het ijs en wat verder op het water was gewoon water en als nog 1 uurtje
gevaren iedere keer. ( wel met schoentje's en handschoentjes uiteraardSmiley )
liquid force hifi-comp and liquid force contract 2011!

Woodmaster 11 October / 2009 / 08:22
Quote: NickSchouten - 11 oktober, 2009 (10:17)
Ik heb vorig jaar met een 4/3 die nog te kort was ook het heele jaar door gevaren.2x zelfs in schelinkhout gevaren dat er blokken ijs aan de kant dreven dus moest jeeerst door het ijs en wat verder op het water was gewoon water en als nog 1 uurtjegevaren iedere keer. ( wel met schoentje's en handschoentjes uiteraard )

En mutsje uiteraard!
Vorig jaar ook doorgevaren en zal het dit jaat ook doorvaren...tsja verslaafd he!Smiley
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

keesje 11 October / 2009 / 08:23
met schoentjes een handschoentjes heb ik het de hele winter gered

wazzaah 11 October / 2009 / 08:30
- Schoentjes heb je al vrij snel nodig omdat je voeten toch de hele tijd t water raken. Ik heb er een hekel aan en dus vaar ik vanaf eind oktober niet meer in NL
- Cap is belangrijk als er een koude wind staat (oost/Noord) en het bewolkt is, je verliest veel warmte bij je hoofd.
Je hebt ook caps met shirtje eraan vast. Nadeel daarvan vind ik dat als je crasht het water onder je cap over je lichaam stroomt.
- short eronder is heerlijk, vaar ik bijna t hele jaar mee Smiley onder het motto beter te warm als te koud Smiley Shorty's zitten ook wat strakker om je lichaam lijkt me.

Dus: Shorty eronder, dan schoentjes, dan cap en dan als laatste nog handschoentjes
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

FerdiH 11 October / 2009 / 08:38
Inderdaad is zo'n cap met lycra eraan vast gewoon ruk.
Ik heb er ook een en je krijgt na iedere crash weer een verse golf koud water over je lichaam. Ik ga dit jaar voor een losse cap met een soort flap eronder die je onder je lycra doet zodat hij niet begint te flapperen.

En een thermolycra is idd een aanrader, 2mm extra neopreen doet wonderen.

en als het binnenwater begint te bevriezen moet je lekker op zee gaan, dat bevriest niet en is tov binnenwater meestal een graad of 2-3 warmer

FerdiH had een 5 sterren sessie in Julianadorp met maar liefst 27 - 33 knots op zijn F-One Tribal (2007)

wazzaah 11 October / 2009 / 08:43
En je hebt natuurlijk ook nopg van die geweldige neopreen haarbanden die je oren warm houden Smiley
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

dr511 11 October / 2009 / 09:25
of wat meer spek op de botten
Ziki Ondergoed, schultenbrau

naishkiterbelgium 11 October / 2009 / 09:54
Als beginner lig je vaak meer in het koude water dan dat je erop staat te surfen -> zorg dus eerst dat je degelijk kan varen voor je 'undercooled' in het water ligt

FerdiH 11 October / 2009 / 10:10
ook zo. Als je nog niet lekker kan varen en er meer in ligt moet je het wel goed aan jezelf afvragen of het de moeite en
het risico waard is om door te gaan deze winter. Want na een paar minuten in water van een graad of 2-3 ben je verkleumd en onderkoeld.
Dat kan ook niet de bedoeling zijn

Je kan natuurlijk ook een flyboard kopen en daar lekker mee raggen van de winter, en dan in april weer beginnen met kiten.

naishflow 11 October / 2009 / 12:04
veel patat eten, berenburgh mee, niks aan de hand :D
Naish - Crazyfly boards

C0G 11 October / 2009 / 14:34
Of je kan je portemonnee trekken en een droogpak aanschaffen. Ik heb 'm dit weekend weer aangetrokken en voel me behoorlijk comfortabel en warm. Smiley
Maar dat was niet de vraag natuurlijk, sorry! Smiley

C0G had een 4 sterren sessie in Castricum aan Zee met maar liefst 20 - 26 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

FrEeZe 11 October / 2009 / 15:22
vandaag op de Slufter 1 (of 2?) gasten die met een jas en broek aan op 't water stonden? Of is dat een 'fashion' droogpak? Ik snapte er niks van iig...

NickSchouten 11 October / 2009 / 16:32
Quote: FrEeZe - 11 oktober, 2009 (16:22)
vandaag op de Slufter 1 (of 2?) gasten die met een jas en broek aan op 't water stonden? Of is dat een 'fashion' droogpak? Ik snapte er niks van iig...

deze bedoel jij? dit is een droogpak NPX lucifer.

liquid force hifi-comp and liquid force contract 2011!

Djee 11 October / 2009 / 16:45
t is nog veeeeelste warm voor droogpakken handschoenen en schoentjes. Op Wijk nog iemand in een shorty zien varen Smiley
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

mariekemove 11 October / 2009 / 18:24
Ik heb vorige jaar nog in november met 5/3 gekite. En vrouwen schijnen het altijd kouder te hebben Smiley
Ben van plan dit jaar gewoon hele jaar door te kiten. Mijn pak (Maui Magic) heeft zo'n zilverkleurige binnenkant en is veel warmer dan mijn andere 5/4-pak.

Nog even dikkere schoentjes en ik kan gewoon lekker door!

Nature 11 October / 2009 / 18:27
Quote: Djee - 11 oktober, 2009 (18:45)
t is nog veeeeelste warm voor droogpakken handschoenen en schoentjes. Op Wijk nog iemand in een shorty zien varen
dat is vragen om problemen! hoe warmbloedig je ook bent de kou is sneller bij je dan je denkt.

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

eddyc 11 October / 2009 / 20:09
4 graden lucht / 4 graden water
Best een lycra onderaan doen en een plastiek regenjasje doet wonderen
eddyc

Nypx 11 October / 2009 / 20:16
Ik weet et wel, schoentjes en handschoentjes SmileySmiley
Play hard go pro

FrEeZe 11 October / 2009 / 21:51
Quote: NickSchouten - 11 oktober, 2009 (18:32)
Quote: FrEeZe - 11 oktober, 2009 (16:22) vandaag op de Slufter 1 (of 2?) gasten die met een jas en broek aan op 't water stonden? Of is dat een 'fashion' droogpak? Ik snapte er niks van iig... deze bedoel jij? dit is een droogpak NPX lucifer.

Haha ja dat was 'm... takke, zo koud is 't toch nog niet nu, dat er nu al mensen met een droogpak gaan varen? Kzou 'm lekker bewaren voor onder de 10 graden!

Zag er wel raar uit, alsof iemand ff z'n snowboard outfit wilde showen.. maar dat kan aan mij liggen...

mkite 12 October / 2009 / 07:06
Tja ik kite in principe het hele jaar door zolang er geen ijs ligt.

Wel handig om op een gegeven moment schoentjes handschoenen en cap aan te hebben.

Ik heb een titaniumshirtje onder mijn pak en dat helpt nog een hoop voor de warmte.

isomis 12 October / 2009 / 07:08
ik heb altijd de regel: onder de 10 graden wordt het gewoon kut.
zucht...