Kiteschool hebben..

Door: Donut Reacties: 49 Hits: 2194
Donut 25 January / 2010 / 09:51
Ik vraag me altijd af waarom men een kiteschool begint.

Ja ik snap dat mensen enthousiast zijn over de sport en het over willen dragen, (maar doe dat dan aan je vrienden)
en ja, het is belangrijk dat het met veilig leert kiten, daarmee helemaal mee eens.

Maar jan en alleman leren kiten en daar zoveel mogelijk mensen voor aantrekken worden de spots alleen maar drukker en drukker van.

Mij lijkt het nou ook niet de leukste manier om met je hobby bezig te zijn, andere mensen dagelijks leren kiten en volgens mij zijn er ook andere manieren om je centjes te verdienen.

Misschien zou je zeggen, zodat de sport groeit en professionelr/groter wordt, maar daar zit ik persoonlijk ook nooit echt op te wachten. Ook daarmee komen er weer meer en meer kiters op het water, wat over het algemeen juist niet de geliefheid van de kiter in hand werkt.
Volgens mij kun je de deze sport nog het beste waarborgen door een beetje klein te houden eerlijk gezegd.

Reacties? Mis ik iets?

Enige dat ik trouwens kan bedenken is dat het natuurlijk wel stoer overkomt als je kan zeggen dat je een kiteleraar bent.. Maar goed om dat nou voor het belang van de spo(r)t(s) te zetten...
Smiley

ZORK

Vission 25 January / 2010 / 09:55
Je moet natuurlijk gewoon een beginner lekker laten klooien op het water zodat die bij de korste keren door jou lijnen heen vliegt.
Kitesurfen is nou eenmaal een populaire sport en veel mensen willen dat doen. Daar hoort les bij! En hoe meer scholen hoe meer concurentie tussen elkaar. Dat is weer gunstig voor de gene die les wil. Ik vind het goed dat er veel scholen aanwezig zijn in NL. Maar dan moet de school er wel voor zorgen dat ze goede leraren in dienst hebben natuurlijk. En dan niet zomaar iemand van het water plukken en vragen of hij/zij leraar wil worden.
Ozone..Spleene..

Donut 25 January / 2010 / 10:02
Dat beginners minder klooien op het water is ook wat mij beterft een mooi gevolg van kitescholen in NL!

Maar is dat nou de reden dat men een kiteschool begint, zodat mensen veiliger kiten en je minder last van beginners hebt?
ZORK

D-ice 25 January / 2010 / 10:02
Tja waarom wordt je skileraar...
laat iedereen gewoon lekker van de berg af pleuren

Tja waarom wordt je tennisleraar...
laat iedereen maar gewoon lekker een beetje tegen dat balletje beuken

Tja waarom wordt je zwemleraar...
laat iedereen maar gewoon verzuipen

Vraag-aanbod
Proffesionalisering van de sport
Groei van de sport in het algemeen (qua niveau, matriaal enz enz)
Les hoort bij een sport.....

Tja... of jij wat mist???
denk dat jij een hoop mist...

Als jij nu gewoon lekker stopt met kiten is het voor ons ook weer wat rustiger op het water...
(plus rustiger op het forum)

Waarom zou jij wel de sport mogen beoefenen en mogen andere het niet meer leren???

Succes Smiley

Rolfjes 25 January / 2010 / 10:07
Rik tis klooien of knoeien, maar niet Knooien ;)!

Reactie op je stukje:

Zoals je aangeeft wordt het inderdaad steeds drukker op het strand/water. Denk je niet dat dit ongeveer hetzelfde is qua trend als windsurfen? Er is een tijd geweest dat heel veel mensen aan het windsurfen zijn (dit was in een periode dat ik nog klein was ;)!)

Dat zal ongetwijfeld met kitesurfen ook zo zijn. Tot die periode is aangebroken zullen we samen de spots en elkaar goed in de gaten moeten houden. Elkaar attent maken op gevaarlijke situaties en aanraden om les te nemen aan mensen wie de sport willen gaan beoefenen. Vergis je niet want aan de andere kant is deze hobby duur en vergt veel tijd om het kite door te krijgen (uitzonderingen daargelaten;)!)

Core Riot XR³ 7m² // Core Riot XR² 10m² // Core Fusion

Rolfjes had een 3 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 14 - 20 knots op zijn Core Riot XR (2010)

Donut 25 January / 2010 / 10:12
Bedankt voor je fijne reactie D-ice, ik vind je vergelijk met Tennis- en zwem leraar niet echt goed, omdat het voor die sporten idd alleem naar leuk is als er zoveel mogelijk mensen aan meedoen.
Daar heb je ook minder snel te maken met ruimtegebrek.
En ik geef ook aan dat veiligheid wel erg belangrijk is

En wat mij betreft mogen alle mensen leren kitesurfen en niet alleen ik, het gaat mij erom dat je met een kiteschool
actief reclame maakt en zoveel mogelijk mensen het water op probeert te krijgen.
ZORK

Highmen 25 January / 2010 / 10:13
Laten we voorop stellen dat het mooi is dat er kitescholen zijn zodat de sport naar een hoger niveau getild kan worden. Om spots open te houden heb je draagvlak nodig. Hoe meer mensen er kiten hoe groter het draagvlak bij de gemeente en overheid zal zijn. Minder kiters = minder draagvlak bij de overheid, gevolg: Meer spots die worden gesloten.

Doordat er meer scholen zijn gaat de prijs naar beneden waardoor er meer mensen les nemen ipv zelf te oefenen, dus minder ongelukken.

Wat mij daarin tegen een doorn in het oog is, is de wildgroei aan scholen. Ze zitten elkaar en de andere kiters op de spot in de weg. Dit zou best wel wat minder mogen. Door meer scholen zullen er niet meer mensen gaan kiten. Mensen die willen kiten beginnen toch wel.

Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

D-ice 25 January / 2010 / 10:20
@Donut:

Wat denk jij als jij op zaterdag naar het zwembad gaat om ff lekker baantjes te trekken...
Is het zwembad dan ook niet stampvol met kleine kinderen die net hebben leren zwemmen??
JA, maar dat zegt nog niet dat ze het niet mogen leren...

Het zelfde geld voor tennis.... jij wil op zaterdag middag een baantje reserveren bij de lokale tennisvereniging.... denk jij dat je niet een beetje op tijd moet zijn... anders zitten de banen vol....

Een leuke sport trekt veel publiek...
Daarbij is kiten ook nog een vrij nieuwe sport en "gevaarlijker" dan bv tennis. Dit trekt nog meer mensen aan...
Dit zal in de loop der jaren uiteindelijk tot een wat vastere kern gaan leiden die het blijven doen met een veel kleienere stroom beginners... alleen dit heeft tijd nodig! (zie reactie van Rolfjes mbt windsurfen)

Tot die tijd zal het druk zijn en mag je blij zijn dat er mensen hun beroep willen maken van kitesurf les geven.
Dit zodat JIJ redelijk veilig het water op kunt gaan samen met de rest...

Donut 25 January / 2010 / 10:26
Met dat laatste ben ik het ook wel eens D-ice.
Het lijkt alleen zo massaal te worden de laatste jaren er is echt een ongeloofelijke toestroom.
Dat heeft natuurlijk ook wel wat met de populairiteit van de sport te maken en niet alleen met de scholen.
Ik ben benieuwd hoe het deze zomer weer wordt
ZORK

pimpoldi 25 January / 2010 / 10:30
Beetje een rare vraag vind ik het.
Maar ik vind het ook een beetje egoistisch van je, want waarom zou jij wel mogen kiten, en anderen niet?
en aan zee is er genoeg ruimte! althans, waar ik kite wel.
Ook is het een stuk veiliger voor jou, want anders krijg je veel beginners die niet weten welk materiaal ze gebruiken, en hoe ze het moeten gebruiken. Er hoeft maar 1 stuntelaar tussen te zitten op binnewater, en hij heeft zo 20 man te pakken!

Goed dat er scholen zijn!

Wel vind ik dat sommige scholen een stuk meer aandacht mogen geven aan de werking van een vlieger.
Maar daar gaat dit topic niet overSmiley
,,, born with a hangloose,,,

pimpoldi had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 21 - 26 knots op zijn Ocean-Rodeo Razor (2012)

-DAVE- 25 January / 2010 / 10:30
Je wordt leraar om de volgende redenen:

- Centen, geld verdien met iets wat je aanstaat
- overdragen van kennis
- liefde voor je vak / de sport
- intentie om mensen te helpen.
- veiligheid op het water bevorderen

En bovenstaande is voor iedere leraar in een andere Prioriteiten-indeling te maken,
bijvoorbeeld je kan ook leraar zijn uit pure overtuiging iets goeds te doen, en waarbij centen op een laatste komen.
Verder is je stelling en vraagstelling erg dom kortzichting en vreselijk kort door de bocht en eenzijdig, Donut.
Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

Vission 25 January / 2010 / 10:34
Quote: Rolfjes - 25 januari, 2010 (11:07)
Rik tis klooien of knoeien, maar niet Knooien ;)! Reactie op je stukje: Zoals je aangeeft wordt het inderdaad steeds drukker op het strand/water. Denk je niet dat dit ongeveer hetzelfde is qua trend als windsurfen? Er is een tijd geweest dat heel veel mensen aan het windsurfen zijn (dit was in een periode dat ik nog klein was ;)!) Dat zal ongetwijfeld met kitesurfen ook zo zijn. Tot die periode is aangebroken zullen we samen de spots en elkaar goed in de gaten moeten houden. Elkaar attent maken op gevaarlijke situaties en aanraden om les te nemen aan mensen wie de sport willen gaan beoefenen. Vergis je niet want aan de andere kant is deze hobby duur en vergt veel tijd om het kite door te krijgen (uitzonderingen daargelaten;)!)

Heb het aangepast!

En zoals dave het zegt. Dat is de reden waarom iemand een kiteleraar wordt!
Ozone..Spleene..

johndoe 25 January / 2010 / 10:38
we hebben weer een remie erbij Smiley

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Donut 25 January / 2010 / 10:43
Fair enough, kan weining afdoen aan jullie reacties
Ik snap de genoemde redenen om kiteleraar te worden ook wel, de kitescholen hebben ook goede effecten,
namelijk verhoogde veiligheid
ZORK

Woodmaster 25 January / 2010 / 10:49
Oja dit is weer zo'n topic om niets anders dan goeds te spreken over mensen die een kiteschool willen beginnen
Dus hou ik men kritische mond maar....ACH SCHIJT!!!!!!!!!!!!!!!!
Een Kiteschool beginnen is natuurlijk goed voor de sport mits het door mensen wordt gedaan die het ook goed bedoelen.
Dus niet (en dat zijn er nog al wat!!!!!) mensen die TOF willen doen...alleen maar om de centjes denken en je laten klungelen zodat je terug komt.......andere kiters?scholen in de weg zitten.....stoer willen doen (oh dat zei ik al Smiley).
En ja het is helaas zo dat wanneer je een paar rakkies kan varen en een beetje hoog kan lopen je een stoere Kiteschool kan beginnen.
Oh wacht moet je eerst niet zo'n belangrijke IKO dinges ofzoiets gaan halen Smiley
Maar gelukkig zijn er nog genoeg scholen die wel serieus en veilig met mensen en de lessen omgaan.......Gellukig!!!!!Smiley
Nou mensen kom maar op met de minnetjes!!!!!!!!!!!!!!!Smiley
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

dom 25 January / 2010 / 12:04
Woodmaster:
Ik denk dat je opleidingen als IKO tot zo verre onderschat dat als je hier goed mee omgaat (lees meeloopstages en intensieve training achteraf) het een perfecte basis kan zijn voor een goede instructeur. Ik geef zelf al een jaar of 5 les en sinds 3 jaar ben ik ook IKO instructeur en heb ik kennis van de VDWS en KNWV opleidingen en ik ben er van overtuigd dat dit alles veel houvast heeft gegeven bij de lessen.
@Donut:
Hoe heb jij leren kitesurfen dan? Er zijn ook nog steeds rij instructeurs... Ondanks het feit dat ik me gruwelijk iriteer aan files komen er nog steeds nieuwe mensen bij op de weg maar waarom zouden zij het recht niet hebben om daar te mogen rijden. We betalen immers allen belasting.
Zelfde geld voor de stranden. Deze zijn eigendom van ons allemaal en take it or leave it we hebben het te delen:)
Waarschijnlijk durf je zelf nog niet verder dan heupdiep water maar als je die angst eenmaal overwonnen hebt zul je zien dat het allemaal best mee valt met die drukte in Nederland.
Mijn beweegredenen om instructeur te worden komen redelijk overeen met wat Dave opgaf.
Het is de meest dankbare manier om met je liefde voor de sport een zakcentje te verdienen en het geeft een onwijs goed gevoel als ik 2 maanden na een les een cursist zie springen zonder dat dit onverantwoord gebeurd.
Tevens werk je op het strand wat inhoud dat je altijd bent op de plek waar je zo van houd:)
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

alain_ 25 January / 2010 / 12:10
Quote: dom - 25 januari, 2010 (13:04)
Deze zijn eigendom van ons allemaal en take it or leave it we hebben het te delen:)Waarschijnlijk durf je zelf nog niet verder dan heupdiep water maar als je die angst eenmaal overwonnen hebt zul je zien dat het allemaal best mee valt met die drukte in Nederland.

Kom jij eens een middagje met west op horst kiten. suicide zeg ik jeSmiley
dan heb je ook nog van die vette duitse scholen!Smiley
binnewaterspots zijn gewoon druk. klaar. beter dat NKV er 6 nieuwe heeft geregeld!Smiley

Advance kiteboarding - Underwave

alain_ had een 5 sterren sessie in Wolderwijd - Zeewolde met maar liefst 10 - 17 knots op zijn Advance Kaiman (2010)

BadBrains 25 January / 2010 / 12:12
@DoNut, dit is echt een nutty opmerking.
Homo Sapiens non urinat in ventum...

kruimeltje 25 January / 2010 / 12:17
Quote: alain_ - 25 januari, 2010 (13:10)
Quote: dom - 25 januari, 2010 (13:04) Deze zijn eigendom van ons allemaal en take it or leave it we hebben het te delen:)Waarschijnlijk durf je zelf nog niet verder dan heupdiep water maar als je die angst eenmaal overwonnen hebt zul je zien dat het allemaal best mee valt met die drukte in Nederland.
Kom jij eens een middagje met west op horst kiten. suicide zeg ik jedan heb je ook nog van die vette duitse scholen!binnewaterspots zijn gewoon druk. klaar. beter dat NKV er 6 nieuwe heeft geregeld!
ga je toch gewoon een stukje upwind of downwind? ik zie het probleem niet hoor

Telstarshop - Telstarboardshop

kruimeltje had een 2 sterren sessie in Strand Horst met maar liefst 12 - 19 knots op zijn Naish Torch (2010)

Donut 25 January / 2010 / 12:20
Sorry mensen, ik trek de keutel in. mijn stelling iets te eenzijdig gedeponeerd, zie ook mijn voorgaande reacties
ZORK

Woodmaster 25 January / 2010 / 12:46
Quote: dom - 25 januari, 2010 (13:04)
Woodmaster:Ik denk dat je opleidingen als IKO tot zo verre onderschat dat als je hier goed mee omgaat (lees meeloopstages en intensieve training achteraf) het een perfecte basis kan zijn voor een goede instructeur. Ik geef zelf al een jaar of 5 les en sinds 3 jaar ben ik ook IKO instructeur en heb ik kennis van de VDWS en KNWV opleidingen en ik ben er van overtuigd dat dit alles veel houvast heeft gegeven bij de lessen.

Dan hoor jij waarschijnlijk bij die groep van scholen die er juist mee omgaat. Neemt niet weg dat er steeds veel, en er komen er steeds meer bij, sjompie scholen zijn die het hoofdzakelijk doen voor de poen en/of stoerdoenerij!
Ik bedoel.....ik kan toch ook NU een schooltje beginnen zonder enige papieren? Wie controleert mij? Wie houd mij tegen? Het is toch een VRIJ beroep? Correct me if i'm wrong!!!!!!
En die papiertjes zeggen niets als de persoon in kwestie een zuiger is!
Ik denk dat ervaring het meest nuttige is daarmee doe je mensen/matriaal/vaar kennis mee op en dat is toch wel het kostbaarst....EN VEILIGST!!!!

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

Woodmaster 25 January / 2010 / 12:58
@ Donut, Rages zijn nou eenmaal drukke tijden voor iets wat een rage is. Vroeg of laat wordt de kaft wel van het koren gescheiden en de crisis helpt daar ook wel een handje mee.
En anders ga je toch lekker doordeweeks dan ik het vaak lekker rustig.

Wauw al 16 minnetje..es kijken hoever jij komtSmiley

zeehond 25 January / 2010 / 13:21
Volle spots? Jonge.. zoek je toch een zandbank op ofzoSmiley Daar heb je de mooiste dagen

ostendlocal 25 January / 2010 / 13:55
Donut, wel beetje ondoordachte stelling he.
Ook redelijk egoïstisch.
Het is een leuke sport, veel mensen willen het doen, en de kitescholen helpen om de mensen(die willen luisteren) op een veilige manier te leren kiten.
Er zijn misschien een paar minder leuke scholen, daar weet ik niets over, maar de meeste scholen willen dat hun leerlingen het op een veilige manier leren.
Vaak zijn het ook dudes die later op je spot komen kiten, en dan kan je beter een goeie les geven zodat ze later minder problemen veroorzaken op je spot(en andere spots.). Voor iedereen win win situatie dus.
Het gaat bij de meesten niet alleen om geld hoor, ik geef liever half uurtje langer les(niet betaald) dan dat ik ze naar huis moet sturen zonder genoeg geleerd te hebben.

En Woodmaster, wil je aub eens zo volwassen worden om te kappen met dat gezeik over die min kudo's??

ostendlocal had een 2 sterren sessie in Oostende met maar liefst 16 - 18 knots op zijn SlingShot Fuel (2012)

Stuiver 25 January / 2010 / 14:19
Hoe meer mensen op het water hoe meer rekening je moet houden met eenieder! omdat je toch niet zo heel gemakkelijk uitwijkt als je onervaren bent is het essentiel dat je les volgt.

en bovendien gaat oefenen daar waar je de ruimte hebt en krijgt. Een instructeur kan je de spots en gebieden aanwijzen waar je lekker veilig de controle kan krijgen die vereist is.
net zoals in het verkeer kunnen er gewonden vallen door jou fout.

Je loopt ook niet zomaar weg over het water... althans er zijn hier een aantal kiters die ik wel over water zie lopen!!!

dus van mij mogen er nog veel meer instructeurs komen die een goede input kunnen geven aan de sport en gedragscode's welke er toch zijn tussen de regels in. en ik hoop dat dit zo blijft. zolang het op een forum uitgesproken kan worden is het fantastisch want dan blijft het onderling.

Laat het alsjeblieft een vrije sport blijven. en hier kunnen de instructeurs zeer veel invloed in hebben!

en je hoeft je keutel niet in te trekken! dan hebben alle reacties geen zin gehad, als het maar invloed heeft gehad op je mening en je snapt waarom deze instructeurs zo belangrijk zijn.