Kiteschool hebben..

Door: Donut Reacties: 49 Hits: 2195
isiskank 25 January / 2010 / 14:22
ik ben het helemaal met topicstarter eens.

ik vind dat de sport geborgen moet blijven. natuurlijk moet er goede begeleiding bestaan voor mensen die het willen leren, maar het mooiste zou zijn als het ons geheim blijft:) helaas zit dat er niet in.

ostendlocal 25 January / 2010 / 14:29
Quote: isiskank - 25 januari, 2010 (15:22)
ik ben het helemaal met topicstarter eens. ik vind dat de sport geborgen moet blijven. natuurlijk moet er goede begeleiding bestaan voor mensen die het willen leren, maar het mooiste zou zijn als het ons geheim blijft:) helaas zit dat er niet in.

denk nu eens even na over wat je zegt..
Als het ons geheim blijft...
sport geborgen blijven...
komop, dat is nu toch bullshit..
We hadden de sport beter verborgen gehouden voor mensen met die mening.Smiley

ostendlocal had een 2 sterren sessie in Oostende met maar liefst 16 - 18 knots op zijn SlingShot Fuel (2012)

Simolo 25 January / 2010 / 14:37
@ Isiskank: Als het ons geheim moet blijven, stem ik je uit de geheime groep der kitesurfgerechtigden en mag je het geheim niet meer delen... Smiley

Uitsluiten is niet goed! Iedereen moet de kans krijgen om van deze fantastische sport te genieten, zolang het maar zo veilig als mogelijk gebeurd voor iedereen (vandaar de lessen) Smiley Ik vind het soms ook kut dat het zo druk is op het water, maar als je goed kite kan je daar wel mee om en kruis je eerst wat op om daar te varen waar haast niemand geraakt.

En zoals eerder aangehaald, de sport is nu aan het boomen en over een paar jaar wordt het wel weer rustiger omdat er velen het gewoon is wouden proberen en de sport dan laten vallen en op de volgende extreme sport af te gaan.
Sifakah! - Made In Belgium

strekke 25 January / 2010 / 14:53
Tja, is gewoon vraag en aanbod. Het is zeker nu wel een hype/rage denk ik, die zal binnen een paar jaar wel overwaaien. Ook niet vergeten dat:

meer vraag & aanbod => meer mensen die er zich mee gaan bezig houden => meer concurrentie => meer druk om "beter" en "vernieuwend" uit de hoek te komen => elk jaar innovaties en beter materiaal voor iedereen Smiley

dom 25 January / 2010 / 14:54
@ Woodmaster. Klopt als je een school wil beginnen dan kan dat. Wel is het echter zo dat je niet verzekerd bent en dit zou best wel wat vaker vermeld mogen worden.
Tevens denk ik dat het aan ons ervaren kiters is om het kaf van het koren te scheiden wat betreft kitescholen. Mensen komen aan de ervaren kiters om advies vragen over waar les te krijgen. Als de ervaren kiters hun best doen om de goede scholen deze leerlingen te geven verdwijnd de rest vanzelf.

Truuc is: Momenteel heel veel scholen vanwege enorme groeimarkt. Als dit weer afvlakt zullen de slechte scholen weer net zo hard verdwijnen als ze ooit gekomen zijn. Kwaliteit wint op de lange baan altijd.
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

D-ice 25 January / 2010 / 15:07
Ik vraag me altijd een beetje af hoelang mensen als isiskank en donut al bezig zijn met de sport.....

sinds 2009 misschien??? Smiley

Woodmaster 25 January / 2010 / 15:09
Quote: dom - 25 januari, 2010 (15:54)
@ Woodmaster. Klopt als je een school wil beginnen dan kan dat. Wel is het echter zo dat je niet verzekerd bent en dit zou best wel wat vaker vermeld mogen worden.Tevens denk ik dat het aan ons ervaren kiters is om het kaf van het koren te scheiden wat betreft kitescholen. Mensen komen aan de ervaren kiters om advies vragen over waar les te krijgen. Als de ervaren kiters hun best doen om de goede scholen deze leerlingen te geven verdwijnd de rest vanzelf. Truuc is: Momenteel heel veel scholen vanwege enorme groeimarkt. Als dit weer afvlakt zullen de slechte scholen weer net zo hard verdwijnen als ze ooit gekomen zijn. Kwaliteit wint op de lange baan altijd.
Zo helemaal mee eensSmiley

Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

lucc 25 January / 2010 / 15:30
nuteloos topic

lucc had een 3 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 16 - 22 knots op zijn Best Waroo (2010)

pimpoldi 25 January / 2010 / 15:35
@ isiskank

HAHAHAHAHAHA
ik ga gewoon stuk hierom.
Als je de sport had uitgevonden, oké, dan mag je het zeggen. Maar komop, wij schieten jou tog ook niet af omdat jij kitesurft?
gun iedereen het plezier dat je zelf ook beleefd!
Het is een supergave sport, en je kan ook gewoon relaksten met de mensen die er zijn!
Smiley
,,, born with a hangloose,,,

pimpoldi had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 21 - 26 knots op zijn Ocean-Rodeo Razor (2012)

pallo 25 January / 2010 / 16:09
waarom word je een rechter?

criminelen kunnen zichzelf ook wle straffenSmiley

beetje apart misschien maar jij hebt kitesurfen toch ook geleerd en vind het toch ook tof? waarom een ander dan niet. voetballen doe je ook niet in je eentje. ok er zijn veel beginners maar dat hoort erbij en als je gevordert bent ga je toch lekker iets meer hoogte lopen of de zee op? ik heb daar in ieder geval altijd de ruimte. zelfs op een drukke dag bij oostvoorneSmiley

pallo had een 2 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 9 - 15 knots op zijn Gaastra Jekyll (2009)

mr007 25 January / 2010 / 16:23
Ik ben het volkomen eens met Donut. Zelf heb ik het kiten vorig jaar ontdekt en het is in de zomer gewoon echt druk. Ik vind dat iedereen die nu nog niet met kiten is begonnen gewoon pech heeft, hadden ze maar eerder moeten beginnen. Om ervoor te zorgen dat er niet nog meer kiters bij komen stel ik voor filmen bij een kitespot te verbieden. Alle filmpjes op youtube waarin kiten als leuke sport in beeld word gebracht moeten dan ook van youtube worden verwijderd. Tevens moeten de kitespots hermetisch van de buitenwereld worden afgesloten. Dit kunnen we bereiken met dranghekken en politielinten. Niet kiters kunnen dan niet meer in de buurt van een kitespot komen en hierdoor komen ze niet in de verleiding om ook te gaan kiten. Als we hier als community voor zorgen weet ik zeker dat we het weer rust krijgen op het water! Smiley

PhilipS 25 January / 2010 / 16:45
Quote: mr007 - 25 januari, 2010 (17:23)
Ik ben het volkomen eens met Donut. Zelf heb ik het kiten vorig jaar ontdekt en het is in de zomer gewoon echt druk. Ik vind dat iedereen die nu nog niet met kiten is begonnen gewoon pech heeft, hadden ze maar eerder moeten beginnen. Om ervoor te zorgen dat er niet nog meer kiters bij komen stel ik voor filmen bij een kitespot te verbieden. Alle filmpjes op youtube waarin kiten als leuke sport in beeld word gebracht moeten dan ook van youtube worden verwijderd. Tevens moeten de kitespots hermetisch van de buitenwereld worden afgesloten. Dit kunnen we bereiken met dranghekken en politielinten. Niet kiters kunnen dan niet meer in de buurt van een kitespot komen en hierdoor komen ze niet in de verleiding om ook te gaan kiten. Als we hier als community voor zorgen weet ik zeker dat we het weer rust krijgen op het water!

Wacht... Dit meen je toch niet echt he? Want dan is het wel het DEBIELSTE dat ik ooit heb gehoord Smiley

En voor de mensen die het te druk vinden... STEL JE NIET ZO AAN.. Als je een tegenligger ziet, dan kijk je diegene aan (in de ogen, ja, of ben je soms contact-gestoord??) en beslist dan dmv lichaamstaal wie upwind/downwind gaat! Ook zie je 't aan de kite van de tegenligger.. Gaat ie omhoog, dan ga jij dus downwind, of gaat ie omlaag? Dan moet jij dus upwind blijven varen.. (Of je gebruikt de standaard regeltjes, maar keb wel gemerkt dat niet iedereen de voorrangsregels kent, vandaar; LICHAAMSTAAL) En voordat je springt kijk je gewoon effe om je heen, is dat nou zo moeilijk??Smiley

Sjezus.. Ik ben zelf ook pas 'echt' vorig jaar begonnen. 'k Had al eerder 3 lesjes gehad, maar heb er toen toch nog eentje genomen, om er weer een beetje in terug te komen.. Dus niet zelf kloten en andere hinderen met je gekloot, of misschien zelfs verwonden?? Smiley

Gewoon les nemen en niet zo zeiken.. We leven nou eenmaal met meerdere op deze aardkloot.. Des te meer mensen gaan kiten, des te meer spots er zullen komen..
Blade

PhilipS had een 4 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 35 knots op zijn Blade Trigger (2011)

pimpoldi 25 January / 2010 / 16:55
we kunnen dit topic ook gewoon dichtgooien, die dude snapt nu ook wel dat hij raar denkt...
het slaat ook gewoon nergens op, om andere mensen een sport te verbieden die je niet eens zelf hebt uitgevonden.
lekker knallen op het water! en geen gezeur.
Al ga je gewoon zo hard beulen dat iedereen het water afgaat om te kijken, heb je alle ruimte!

DUS OEFENEN MAAR!Smiley

BAM!
,,, born with a hangloose,,,

pimpoldi had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 21 - 26 knots op zijn Ocean-Rodeo Razor (2012)

idefixe 25 January / 2010 / 17:12
Zou dit topic zijn aangemaakt door iemand met een account uit de beginjaren van de kitesport zou ik de ( voor de mensen die echt het eerste begin hebben meegemaakt) frustratie goed kunnen begrijpen.
Met het toenmalig materiaal moest je echt uit het goede hout zijn gesneden om aan een vlieger te gaan hangen.
Overigens is juist het enthousiasme en de geweldige dingen die deze gasten lieten zien de aanleiding voor veel mensen geweest om ook met deze geweldige sport te beginnen!
( misschien voor de topicstarter eens iets om over na te denken)
De enorme groei die we de afgelopen jaren hebben meegemaakt is inderdaad misschien een beetje ( voor de sport zelf) TE explosief geweest. Inderdaad zijn veel locaties overbevolkt.
Vergeet echter niet dat deze enorme groei de sport vanuit commercieel oogpunt gezien ook veel aantrekkelijker heeft gemaakt. Technische ontwikkelingen zijn hierdoor in een enorme stroomversnelling geraakt. Misschien heeft de topicstarter het daar wel aan te danken dat hij nu ook aan een vlieger hangt Smiley .
De ontwikkeling van de kitescholen is een goede stap in dit hele proces! Ik moet er niet aan denken dat al die beginners zonder enige vorm van scholing het water op stuiteren. Waarschijnlijk hadden we dan nu de status van de waterscooters: Zo'n beetje overal in Nl ( en vele andere landen) gewoon verboden!
De groei van de kitesport is wel de oorzaak dat de diverse overheidsinstanties nu echt niet meer om het bestaan van het kitesurfen heen kunnen. We zijn er! en er wordt met ons rekening gehouden. De NKV boekt echt goede resultaten op het gebied van spotbehoud. Nl kitesurfers staan internationaal op een 1e en 2e plaats.
Het gaat best wel goed met "onze sport" .
Vergeet ook niet dat veel cursisten bij de kitescholen niet verder gaan met de sport. Een goede kiteschool is DE ideale gelegenheid om mensen op een verantwoorde manier kennis te laten maken met de sport. Ik moet er niet aan denken dat al die nieuwkomers ff lekker zelfstandig aan de bak gaan om uit te vinden of kitesurfen wel iets voor hun is.......
Ik ben overigens wel benieuwd of de instructeurs wel eens tegen een cursist zeggen dat ze beter kunnen gaan biljarten ofzo........
Uitspraken als "vaargarantie....... " vind ik in dat opzicht dan wel weer een mindere ontwikkeling.

Slingshot , Gibbon

Mediator 25 January / 2010 / 17:50
gelijkachtige stelling om het bij de leuke sporten te houden:

ik skate al ongeveer 18 jaar...
op een zomerdag zit een klein skatepark propvol met kleine skatertjes die je aanloop keer op keer verknallen...
en dit is dan nog een sport waarin amper lessen bestaan dus moeten ze wel in de weg gaan lopen om het te kunnen leren...
moet ik ze daarom nu één voor één de nek gaan omwringen zodat ik de plaats zou hebben om tricks te doen ??

same thing

wees blij dat je deel uitmaakt van een sport in volle bloei !

en ga op zee kiten ipv op binnenwater... sowieso al minder druk...
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

Woodmaster 25 January / 2010 / 18:01
slotje!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

Slis 25 January / 2010 / 18:20
nee min cudo's Smiley
BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

Onbekende gebruiker 25 January / 2010 / 18:25
...Enige dat ik trouwens kan bedenken is dat het natuurlijk wel stoer overkomt als je kan zeggen dat je een kiteleraar bent...

Ik ben een kiteleraar... Ja je hebt helemaal gelijk, het voelt goed! Smiley
JASPER016 25 January / 2010 / 18:28
overbevolking van spots is gevolg voor veiligmaatregelen=> is nieuwe spots openen(vind ik zelf goede oplossingSmiley)

JASPER016 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 12 - 18 knots op zijn Airush Razor (2017)

Vission 25 January / 2010 / 18:41
Quote: JASPER016 - 25 januari, 2010 (19:28)
overbevolking van spots is gevolg voor veiligmaatregelen=> is nieuwe spots openen(vind ik zelf goede oplossing)

Nou als jij dat nou even gaat regelen!Smiley
Ozone..Spleene..

alain_ 25 January / 2010 / 20:31
Quote: Vission - 25 januari, 2010 (19:41)
Quote: JASPER016 - 25 januari, 2010 (19:28) overbevolking van spots is gevolg voor veiligmaatregelen=> is nieuwe spots openen(vind ik zelf goede oplossing)Nou als jij dat nou even gaat regelen!

helemaal eens met vission!
Beter bump je nieuw spots open, in plaats van ouwe gallary pic'sSmiley
En vergeet niet je jaarlijkse contributie bij de NKV netjes te betalen hè! SmileySmiley
En waarom is donut niet level -1? Smiley
Advance kiteboarding - Underwave

alain_ had een 5 sterren sessie in Wolderwijd - Zeewolde met maar liefst 10 - 17 knots op zijn Advance Kaiman (2010)

Stuiver 25 January / 2010 / 20:46
Topics als dit bevestigd naar beginners (die zo slim zijn om zich te informeren op open forums als deze) dat zij misschien geen les nodig hebben en kan (zeer waarschijnlijk onbedoeld door topicstarter) leiden tot ongelukken.

Beginners die gewoon naar marktplaats gaan en een kite van 18m2 kopen en denken die te kunnen houden met 6 BFT. want ach, dat je omhoog gaat is toch de bedoeling!!!

het niveau is helaas weer ver te zoeken.

Reindert94 25 January / 2010 / 20:54
Quote: D-ice - 25 januari, 2010 (16:07)
Ik vraag me altijd een beetje af hoelang mensen als isiskank en donut al bezig zijn met de sport..... sinds 2009 misschien???
Ik ben ook in 2009 begonnenSmiley

FLYHIGH.BE & Airush gear

Reindert94 had een 4 sterren sessie in Blankenberge met maar liefst 18 - 23 knots op zijn Airush Wave (2016)

dom 26 January / 2010 / 07:16
@ Idefixe: Sluit me volledig aan bij jou. En om antwoord te geven op je vraag of we wel eens mensen naar de biljartzaal doorsturen: Ik doe dit persoonlijk alleen als mensen niet gemotiveerd zijn. Wij hebben een meisje in onze lessen gehad die bijna 2 jaar lang ieder weekend kwam lesnemen voor ze eindelijk vertrouwen had in het feit dat ze het zelf kon. Het ging zelfs zo ver dat we haar maar gratis les gaven omdat we het niet meer konden aanzien. Nu kleine 4 jaar bezig en kan springen, switch varen, backrolls etc. Sommige mensen hebben heel erg lang de tijd nodig om deze sport te leren beheersen, maar bijna iedereen kan het (mits de juiste motivatie).

Vaargarantie en dergelijke begrijp ik ook helemaal niets.... De definitie van varen is een rekbaar begrip en natuurlijk krijg je iemand na 3 lessen wel 10 seconden zijn plank op maar het gevoel dat de cursist vaart heeft die echt nog niet... om zulke populistische garanties aan te bieden moet je bijna wel ..... .......... heten;)
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

JayJayE 26 January / 2010 / 08:21
Ben ook net begonnen hier in Kaapstad. Les gehad bij Cape Sports Centre op Langebaan. IKO School en ik ben blij dat ik les neem. Waarom? Alleen al om de veiligheid. Verder zal het voor mij, wanneer ik in Nederland op het water sta ook eerst wel kloten zijn en andere mensen in de weg zitten. Tja, sorry, maar met zeilen is dat precies zo geweest. Als ik nu het water op ga met een bootje moet je ook soms wijken omdat er iemand in zo'n badkuip gewoon nog te veel bezig is met z'n zeil. Is dat een probleem? Ja, als je er een probleem van maakt!

Accepteer gewoon dat niet iedereen direct op z'n board staat en dat een kite van een beginneling soms onverwachte dingen kan doen. En indien je het helemaal fout ziet gaan en jij bent al gevorderd, heb dan juist de ballen om zo'n persoon te helpen/advies te geven want dan zal hij/zij er alleen maar van leren.