Kiten met weinig wind

Door: Kitehert Reacties: 87 Hits: 8962
Kitehert 01 April / 2010 / 17:32
Vandaag was er lekker veel wind. Daarvoor zou ik nog wel eens een kleinere kite erbij willen.
Maar veel vaker is er net te weinig wind om lekker te kunnen varen. Wat is de beste remedie om toch te kunnen varen?
Een grotere kite? Maar mijn 12m2 is dan bijvoorbeeld al een stukkie trager om te sturen dan de 8m2, een 14/16m2 is dan vast niet fijn, of valt dat mee?
Heeft bijv. een flysurfer (e.d.) nog voordeel met weinig wind?
En hoeveel scheelt een (veel) groter board? Of bijv. zo'n waveboard met wat drijfvermogen?
Ben benieuwd naar jullie ideeën!

kobrin 01 April / 2010 / 17:46

Flysurfer is niet te kloppen.

Maar met een groot board kom je ook al een heel eind, iets van 150*42 ofzo.
www.aboards.eu

kobrin had een 3 sterren sessie in Oosterschelde - Oesterdam met maar liefst 17 - 21 knots op zijn Ozone Catalyst (2014)

swiftenaar 01 April / 2010 / 17:50
GHallo Kitebambi!

Mijn ervaring is dat een groter board leuker is met low-wind dan een grote kite. Met tubekites zou ik persoonlijk nooit groter dan 12m kopen omdat deze sloom zijn en je er echt de lucht niet mee ingaat vanwege de snelhied(weeg 65 kiklo).

een groter board (liefst met lekkr potje drijfvermogen lees waveboard) scheelt een knoop of 3/4 (mijn ervaring met 11m fuel 09) qua low-end. Ik heb op een Naish waveboard uit het jaar 0 gevaren toen met vrij weinig wind, dat is dan nog best leuk, niet spectaculair, maar leuk dat het kan met practisch geen wind!

Flysmurfers heb ik geen ervaring mee, maar naar horen zeggen (en enkele keren gezien opt water) goede low-end, maar of het leuk is om met een 19m speed 2 "tubekites" uit te gaan lachen met 8/10 knopen..

doe mij maar gewoon 15-20 knoopjes of erboven anders is de lol er gauw vanaf!

succes
Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

PhilipS 01 April / 2010 / 17:56
Óf een Flysurfer oid erbij, óf een groter board (twintip). Een 16m tube kite heb je niets aan. Die zal niet sneller de lucht in gaan dan je 12m doordat ie zwaarder is.

Een waveboard met low wind condities is niets aan.. Zeker niet in NL want dan staan er meestal ook geen lekkere golven.
Blade

PhilipS had een 4 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 35 knots op zijn Blade Trigger (2011)

Nature 01 April / 2010 / 18:20
of je koopt gewoon 1 midden maat 9-10 lever je in op je lowend en uiteindelijke highend.

Zelf voorstander van de 12-7 combinatie (works for me) tis een gat maar inc. met de juiste kite is het te doen.
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Mauro 01 April / 2010 / 18:26
Ik ben ooit begonnen met een 10-14 setje. Maar die 14 is bijna niet uit de tas geweest. Wat andere al gezegt hebben.. Met een groter board bereik je meer dan een grotere kite. Die moet je niet meer groter dan een 12m nemen.

Ik heb nu zelf een 10-7 combinatie, omdat ik het met minder wind dan voor de 10 niet echt spannend vind
Sportzeker, O'neill

alain_ 01 April / 2010 / 18:31
onder de 14 knopen kan je eigenlijk alleen nog varen
ik denk dat het voor een jaartje leuk is. er vanuit gaant dat je een beginner bent? kan het helemaal fout hebben hoor!

maar alleen wat op en neer varen ga IK niet voor het water in.

mischien jij wel, dat kan natuurlijk!

dan is een flysurfer zeker een goede optie! ik zou even gaan testen als ik jouw was!

succes
Advance kiteboarding - Underwave

alain_ had een 5 sterren sessie in Wolderwijd - Zeewolde met maar liefst 10 - 17 knots op zijn Advance Kaiman (2010)

JeWeDe 01 April / 2010 / 18:37
Ik kon met een 14 c shape net zo lang varen als de expats met een 16m waroo en cabrinha.
En met sommige 12 bow voer ik ze dr ook uit.
groot board heb je meer aan dan zon zwaar lomp ding dat moet vliegen.

Lars91 01 April / 2010 / 18:42
Hier een flysurfer speed2 19m gebruiker: persoonlijk vind ik het juist saai om met een 13 icm met een waveboard te varen ik vaar veel liever met een gewoon board en dan lekker vol power wakestijl doen ipv dat ''saaie'' heen en weer gevaar.
Zelf kan ik lekker kiten vanaf 11 knoop met mn gewone boardje ( moet wel zeggen dat dit boardje behoorlijk wat meer druk in de kite moet hebben dan andere boardjes ).
Zelf heb ik ook nog een skim boardje deze gebruik ik echter bijna nooit, want de fun is er wat af om onder 11 knoop te varen.
Wanneer de wind aantrekt bv 18 knoop kun je heerlijk hoog en lang zweven, af en toe is dit echt heerlijk en zie je andere kiters om je heen denken wow wat moet hij met zoon grote kite op het water met deze wind
Vorige vakantie in Egypte heb ik de low-end van de kite getest en die lag bij mij rond de 5-7 knoop zelf weeg ik 75kg (gemeten door windmeter op kitestation ) met een monster door, leuk is anders maar ik was al lang bij dat ik kon varen ( 3 dagen er voor windstil en laatste dag vakantie )
Doordat het doek heel erg licht is zal de kite nooit uit de lucht vallen wanneer de wind iets afzakt.
Oja ik vind flysurfer heel erg goede kites in low-wind omstandigheden 5-18 knoop maar boven de 16 knoop pak ik liever mn fuels
Fuels en een matras voor weinig wind

Lars91 had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 15 - 19 knots op zijn SlingShot Fuel (2007)

naishkiterbelgium 01 April / 2010 / 18:55

Kiten met weinig wind is als op café gaan en enkel colaatjes drinken...

Rolfjes 01 April / 2010 / 19:03
Samen met Harold heb ik ook een FS. Een Psycho III 13m². Deze hebben we erbij gekocht voor inderdaad de dagen met minder wind. We kunnen varen van 13 tot 17 knopen. Tis net even het stukje dat je mist met een 10m².

Kwaliteit is goed maar het is een heel andere manier van handlen. Kite is trager en een foil reageert anders als een tubekite .

Toch raadt ik je aan (mocht de situatie zich voordoen) gewoon een keer te proberen, wij hebben in iedergeval veel lol gehad van de Smuffert
Core Riot XR³ 7m² // Core Riot XR² 10m² // Core Fusion

Rolfjes had een 3 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 14 - 20 knots op zijn Core Riot XR (2010)

Lars91 01 April / 2010 / 19:05
Quote: naishkiterbelgium - 1 april, 2010 (20:55)
Kiten met weinig wind is als op café gaan en enkel colaatjes drinken...

bla bla bla..
Maar ik moet een uurtje rijden voordat ik bij de spot ben, niets is kutter dat als je er uiteindelijk bent de voorspellingen toch niet zo goed waren dan is het super relaxed om te kunnen kiten toch?
Fuels en een matras voor weinig wind

Lars91 had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 15 - 19 knots op zijn SlingShot Fuel (2007)

Woodmaster 01 April / 2010 / 19:27
Ik heb ooit een ouwe 16m uit 2005 gekocht waar ik toch al een aantal keren lekker heb mee gevaren terwijl anderen zaten te sukkelen sinassen met hun 12 ofzo. Is inderdaad wat logger maar dat went wel en wat springen betreft geen enkel problemen mee.
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

Hollandkiter 01 April / 2010 / 19:37
Als je een echte licht weer kite wil kom je (bij de huidige kites) uit op de Flysurfer Speed 3 en of je dat lekker vind varen? Daar kom je alleen achter door het uit te proberen. In Zuid Holland kan dat bij Eddy (Versus shop) en in Noord Holland kan je ze bij mij testen in Egmond aan Zee. Op dit moment heb ik een speed3 12 en 15 liggen om uit te proberen. Ook op Sticked in Wijk aan Zee kan je ze testen. Dus mogelijkheden genoeg.

johndoe 02 April / 2010 / 07:19
Quote: Rolfjes - 1 april, 2010 (21:03)
Samen met Harold heb ik ook een FS. Een Psycho III 13m². Deze hebben we erbij gekocht voor inderdaad de dagen met minder wind. We kunnen varen van 13 tot 17 knopen.

Begrijp me niet verkeerd maar als je dan toch een flysurfer koopt voor de lowend neem dan een grotere. 13knopen is een lowend die ik ook haal met mijn 10m Epic Screamer met een 126cm TT dus met een waveboard of skim haal je 11/12knp. Nu weeg ik 70/75kg dus kan zo zijn dat jij zwaarder weegt maar ik zou echt de topicstarter aanraden om dan een grotere flysurfer te kopen.

Persoonlijk ben ik meer een voorstander van een 12m kite samen met een waveboard als je echt wilt varen met weinig wind. Met een quiver van 12/9/7 kan je dan bijna altijd varen. Wind onder de 11/12 knopen is toch geen fun meer. (eigenlijk onder de 15 al niet)

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

dapee2 02 April / 2010 / 09:24
wat ook zou kunnen als er dan toch te weinig wind staat, zoek een waterski/wakeboardbaan op, kan je je ook lekker op uitleven, en weinig wind = vlakker water dan

dapee2 had een 4 sterren sessie in Vrouwenpolder met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Naish Pivot (2021)

Rolfjes 02 April / 2010 / 09:42
@ Reflexx,

Ik raadt niks aan wat betreft de Psycho III, maar vertel alleen wat wij hebben als uitbreiding. Bovendien, financieen gezien is een Speed 3 niet echt goedkoop , zelfs second hand niet.

Zoals gezegd, gewoon lekker proberen
Core Riot XR³ 7m² // Core Riot XR² 10m² // Core Fusion

Rolfjes had een 3 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 14 - 20 knots op zijn Core Riot XR (2010)

Hollandkiter 02 April / 2010 / 10:51
Een koopje:
http://www.hanglos.nl/secondhand/224817/secondhandkite-flysurfer-speed-2---.html

De toming is goed te doen hoor, als de bar met lijnen er nog goed aan zitten.

TMK 02 April / 2010 / 10:57

Groter board, geen groter kite halen dan een 12 inderdaad.
Overigens moet je je wel bedenken of het wel leuk is om in de low-end te varen.

Overigens nog de Caution Zombie 9m2 getest. 17 knopen, en nog gedepowered ook, kon ik nog varen! Gewoon een iets grotere plank (133x41), dat hielp ENORM! (en smooth dat 't boardje kan landen )
Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

naishkiterbelgium 02 April / 2010 / 15:33
Quote: Lars91 - 1 april, 2010 (20:05)
Quote: naishkiterbelgium - 1 april, 2010 (20:55)Kiten met weinig wind is als op café gaan en enkel colaatjes drinken...bla bla bla.. Maar ik moet een uurtje rijden voordat ik bij de spot ben, niets is kutter dat als je er uiteindelijk bent de voorspellingen toch niet zo goed waren dan is het super relaxed om te kunnen kiten toch?

@ lars: je hebt idd gelijk - wanneer ik op het strand ben en er te weinig wind staat ga ik gwn landboarden met mn flexifoil Blade 4.9, ZALIG!

Kiten met een foilkite zou ik persoonlijk nooit doen, de wind kan plots wegvallen, je kite valt in het water en slorpt zich vol water en dan moet je jezelf maar zien te redden...

Rosti 02 April / 2010 / 15:41
Quote: naishkiterbelgium - 2 april, 2010 (17:33)
Kiten met een foilkite zou ik persoonlijk nooit doen, de wind kan plots wegvallen, je kite valt in het water en slorpt zich vol water en dan moet je jezelf maar zien te redden...

Voor echte lowend moet je toch echt kijken naar een speed2 of 3 (budget-wise een 2), in 15 of 19m². Die kite is echt onklopbaar !
Flysurfer - Versusshop.nl - Rein-Art.eu

Marc_87 02 April / 2010 / 15:59
Ik kite lekker met mijn Contra 14m voor de low-end wind. 12 knopen en dan kan ik prima varen.