Ongeval Knokke ?

Door: nsboarder Reacties: 47 Hits: 5179
frank82 05 July / 2010 / 18:10

Ik vind een 12m bij een vrouw in 5-6 bft overigens veels te groot. De gemiddelde sportieve vrouw weegt tussen de 50 en 70kg en dan is een 9m groot genoeg.

Hier blijkt dus wel zeker dat ze gewoon les had moeten nemen bij een school. Overpowered en les gaan niet samen, tijdens lessen kan je beter een beetje underpowered zijn dan overpowered. Pas als mensen de boel een beetje onder controle hebben en gaan waterstarten moet je ze aan een grotere kite hangen.

johndoe 05 July / 2010 / 18:32
Quote: frank82 - 5 juli, 2010 (20:10)
Ik vind een 12m bij een vrouw in 5-6 bft overigens veels te groot. De gemiddelde sportieve vrouw weegt tussen de 50 en 70kg en dan is een 9m groot genoeg.Hier blijkt dus wel zeker dat ze gewoon les had moeten nemen bij een school. Overpowered en les gaan niet samen, tijdens lessen kan je beter een beetje underpowered zijn dan overpowered. Pas als mensen de boel een beetje onder controle hebben en gaan waterstarten moet je ze aan een grotere kite hangen.
idd
was te groot
ik was aan het kiten met een 9 en had meer dan genoeg
weeg - 75 kg
dus was beetje onverantwoord van de man

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

BjornD 05 July / 2010 / 18:41

Heb zelf les genomen in Oostduinkerke vorige week nog, en is echt goed en verantwoord.... daar zal het dus niet aan liggen.
Ik heb al andere lessen gezien... Egypte, Spanje...
Ik heb dus nog niet te veel ervaring dus kan er voor de rest niet veel over zeggen.... ongevallen zullen nu wel altijd gebeuren... wat je ook doet....
Denk nog maar eens terug toen snowboarden bij het grote publiek populair werd.... ook direct de ongevallen in de verf zetten, was zogezegd ook onveilig etc....
Ik was vrijdag nog daar, geen wind, zaterdag ook niet, als het dan zondag waait, ga je mss toch even je kite oplaten, ook al heb je enkel een 12.... zoals ik dus... en in 99 procent van de gevallen komt dat goed...

Hopelijk komt het voor ieder slachtoffer ook goed ..... ik neem alvast nog wat lessen :)
hang los..... voorlopig ga ik alleen nog maar op mijn kl.... :)

wesley007 05 July / 2010 / 18:43
gohja, 12m veel te groot... ik heb gisterenavond ook gekite in knokke, het was heel de namiddag heel weinig wind en toen kwam die plots op... rond 18u30 ben ik begonnen met men kiten en er was amper genoeg wind met mijn 10.5, 15min later had ik meer dan genoeg!

kheb de seaking ook zien overvliegen en blijkbaar waren er redders ook mee bezig...

BT17 05 July / 2010 / 18:56
kiten is absoluut niet perse gevaarlijk.
Er is alleen heel weinig ruimte voor fouten wanneer de wind boven de 20kn uitkomt. Fouten worden dan hard afgestraft. Voor gevorderden valt het wel mee, maar een beginner kan zich dan behoorlijk tegenkomen.

Thomas, wat heeft de windvoorspelling ermee te maken? Omdat er 4/5 voorspeld wordt, kan het dan niet te hard waaien?

Gister ging de wind flink aan rond 6 uur. Kan me voorstellen dat dat in belgie eerder het geval was.
Ziet er allemaal prachtig uit met dat mooie weer en de zon, maar ik weet zeker dat er gisteren genoeg kiters bezig waren met een verhoogd risico op ongelukken. Ik sta er niet van te kijken dat er iets gebeurt.
Neemt niet weg dat het verschrikkelijk is dat deze dingen gebeuren. Ik wens de betrokkenen dan ook veel sterkte.

Mijn tip aan beginnende kiters: Steek meer tijd in leren vliegeren. Kleine vliegers > powerkites > surf kites. Vergeet het board nog even, controle over de vlieger is het belangrijkste aspect in kitesurfen. Je bent veiliger bezig en boekt ook nog meer progressie.

Al waait het zo hard dat je tussen de flats doorvliegt, je kunt ook gecontroleerd tussen de flats doorvliegen...

mixter 05 July / 2010 / 19:06
Quote: nsboarder - 4 juli, 2010 (20:20)
Vandaag was ik aan het kiten te Knokke-Heist op een moment zag ik eens een kite liggen in het water uit het niets. Maar 1 min later reden er al ambulances op de dijk. Daarna de brandweer met 2 boten en 1 boot reddersboot vn Duinbergen op het water allemaal richtig die kite. Iets later kwam een verkenningshelikopter en daarna ook de seaking en een grote politieboot...IK vroeg me af als iemand wist wat er precies is gebeurd ? En wat er met de Kiter is gebeurd ?grts

Ik heb gisteren tegen 18h30 een inverted kite gehad 100 m in zee en heb alles na een tijd losgegooid en naar de kant gezwommen.
toen ik halfweg terug aan het wandelen was naar de surfclub om te melden dat ik mijn kite had gelost en op zee dreef zag ik ook de helicopters en dergelijke. Daarna kwam er een man naar me toe die het had zien gebeuren vanuit zijn appartement en de hulpdiensten had gewaarschuwd.
ik was wel verbaasd hoe over de samenwerking tussen de diverse reddingsinstanties. heb er met hen over na gepraat en geef hen een dikke schouderklop. het was dus loos alarm... gelukkig.

litewave 05 July / 2010 / 19:44
Quote: Morres - 5 juli, 2010 (17:55)
wat doen al die belgen eigenlijk op hanglos.NL

Belgen, Nederlanders,Duitsers, zolang ze kiten zijn het kiters, en voila daar is je link met Hanglos.

O.T. Hoop dat ze volledig hersteld
me, myself and i

Tom-TX 05 July / 2010 / 19:58
Kiter in Knokke had zijn been gebroken! het was in RBSC in Duinberegen! Ik had het opgevangen na de sessie toen ik een biertje aan het drinken was!
niets te erg dus!
IKO No. 8323

Magic_Ed 05 July / 2010 / 19:59
1. Belgen op hanglos
2. voor de vrouw (en familie) echt heel vervelend. Hopelijk hersteld ze snel. Wel goed dat ze een helm op had!
3. de combi 12 m2, vermoedelijk gewicht en leren bij deze voorspellingen (en aanwezige wind) is niet verstandig. Misschien dat anderen hier van leren.
4. fouten zullen altijd blijven bestaan, probeer van andermans fouten te leren, maar laat die ander wel in z'n waarde...
w w w . v e r s u s s h o p . n l

Stevie 05 July / 2010 / 20:09
F#$k die regels. Als iedereen nou eens gewoon zijn verantwoordelijkheid opneemt. Regelnichten.
Planetextreme.eu - kitesurf winkel in Antwerpen

idefixe 05 July / 2010 / 20:25
Ik vergelijk het kitesurfen wel eens met motor rijden. Je kunt lekker zondagochtend met mooi weer een eindje rustig gaan touren. Je kunt de TT in Assen gaan rijden of je pakt een gigantische crossbaan ergens in Brabant.
Met kitesurfen is dit ook terug te vinden. Echter wanneer je op zondagmorgen lekker rustig aan het touren bent kan het zijn dat de wind ineens echt aangaat en dan sta je zomaar even op de TT in Assen of die idiote crossbaan in Brabant.
Een aantal jaren terug liet je het als beginner wel uit je hoofd om overpowered het water op te gaan. Je had ( en hebt nu nog steeds) respect voor wind en water. Vooral als het aangaat. Daar heb je, als je begrijpt waar je mee bezig bent, geen regels voor nodig.
Op de één of andere manier is dat "respect hebben voor... " bij veel beginners niet meer aanwezig.
Da's jammer en slecht voor de sport.
Slingshot , Gibbon

Th0mas 05 July / 2010 / 20:26
ja fuck de regels. allemaal goed en wel, ze ligt er toch maar he stevie...
bjornD: voor alle duidelijkheid, lees eens de topic, ze nam GEEN les bij de kiteschool

BELGIUM

Th0mas had een 5 sterren sessie in Oostende met maar liefst 49 - 50 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

Stevie 05 July / 2010 / 20:50
ThOmas dat is iets anders. Maar vind jij het goed? Ik denk van ni...
Planetextreme.eu - kitesurf winkel in Antwerpen

njitram 05 July / 2010 / 21:32

dit soort ongevallen moet je eigenlijk promoten op duitse sites, dan word het ook wat rustiger op onze wateren!

nsboarder 05 July / 2010 / 22:47
Het is bijna overal op tv gekomen en dat er regels moeten en zullen komen dus ik hou mijn hart vast dat ik niet vnf volgende week met een reddingsvest, alarmpistool, opblaasbare boot en weet ik nog wat allemaal het water op moet....
www.serhie.net

Mediator 05 July / 2010 / 23:07
heb die helicopter ook zien passeren, voor de rest niks van gemerkt (in Knokke)... was te hard bezig met KITEN

Ik kan wel goed snappen hoe dat ongeval in ODK gebeurt is... in het begin van de middag was het echt bijna niks... ik kwam er zelf slecht van omdat er meer voorspeld was... dus in het begin van de middag zat die vrouw mss perfect met die 12m.

tis gewoon een feit dat de wind plots heel snel omhoog gegaan is... helaas zullen die vrouw en haar man die les gaf dat daar in ODK iets te laat beseft hebben... Het was trouwens maar een klein uurtje of zo dat ie even omhoog ging, daarna zakte de wind weer snel.

& wij belgen hier op hanglos? dat is gewoon omdat de Vlaamse Fora niet zo actief zijn, hanglos.nl is een zeer actief forum. We hebben de zelfde taal & zelfde hobby dus why not e :)
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

eddyc 06 July / 2010 / 08:21
@martin404 - Die Seaking piloot moet geen gevaar zoeken door op 80m hoogte (of was het lager ?) te vliegen: mijn kite hangt op 25m 10m hoogte bij sprongen = 35m - de turbulenties van de wentelwieken gaat zeer ver.

Ik ben al 27 jaar zomer en winter op het water (meestal in Nederland) en nog nooit hulp nodig gehad (en al veel meegemaakt).

Bovendien : rukken zij uit in de winter bij 5 graden lucht en water bij 8Bft ? Dan heb je hen nodig als het fout gaat.
Ik hoor van Seaking interventies alleen tijdens de zomer maanden - vooral als het aflandige wind is.
eddyc

martin404 06 July / 2010 / 08:47
Quote: eddyc - 6 juli, 2010 (09:21)
Ik ben al 27 jaar zomer en winter op het water (meestal in Nederland) en nog nooit hulp nodig gehad (en al veel meegemaakt).

Dan zou je toch onderhand beter moeten weten.
Tenzij jouw superman skills ongelimiteerd zijn, moet je toch in kunnen zien dat ook jij ze ooit nodig zou kunnen gaan hebben.

Als je het echt zulke "idioten" vind, moet je ook consequent te zijn.
Stel je ligt toch ooit een keer te verzuipen en ze komen er aan, moet je dan ook gewoon aangeven dat je niks met ze te maken wilt hebben.
Dan ben je een echte kerel, maar hou tot die tijd je geklaag maar voor je.
Ze zullen vast wel wat te laag hebben gevlogen, maar toon een beetje respect.
Hoeveel keer per jaar waag jij eigenlijk je leven voor een ander?
No kite related brand affiliations

Magic_Ed 06 July / 2010 / 08:50

Als de macho argumenten op zijn dan kunnen we concluderen dat het misschien uit veiligheidsoverwegingen handig is als de Seakings (of eigenlijk alle heli's en vliegtuigen) niet lager dan 100 m vliegen.

Nou, ga dat maar eens overleggen met de betreffende instanties
w w w . v e r s u s s h o p . n l

Decock 06 July / 2010 / 10:05
Zowel in Windekind als Heist en Duinbergen zijn alle lesgevers in bezit van een brevet. Meestal van de VTS(Vlaamse Trainer School).
Geef zelf ook les in Heist en heb 4 weekends moeten vrijmaken om dit brevet te behalen. Nadien ook nog 1 weekend voor het examen.
Ik denk dus wel dat de lesgevers aan de kust van belgië en meerbepaald Heist en Windekind bekwaam zijn en weten wat ze doen.
Icarus kitesurfshop ===> HTTP://WWW.ICARUSSURFCLUB.BE/

ostendlocal 06 July / 2010 / 11:31

't is gewoon veel te kut dat zo iets gebeurt is. De precieze condities waarin het gebeurt is weten we niet.
Kiten is gevaarlijk en je kan er volgens mij niet al te veel regeltjes aan verbinden, maar het is volgens mij wel goed dat er tips gegeven worden aan mensen die er niets van weten.
Gisteren werd ik door een lokale tv zender geinterviewd met m'n broer(die een kite-accident gehad heeft).
Je kan het op de volgende link zien. 't Is wat kort, maar toch beter dit dan niets denk ik.
http://www.focus-wtv.tv/programma/focus/vrouw-gewond-bij-kitesurfen

ostendlocal had een 2 sterren sessie in Oostende met maar liefst 16 - 18 knots op zijn SlingShot Fuel (2012)

Morres 06 July / 2010 / 12:57
Quote: Th0mas - 5 juli, 2010 (19:28)
Morres, ga je nu eindelijk eens je stomme mond houden mongool. ga ergens anders zeiken ofzo, maar laat bij serieuze onderwerpen even je kinderachtige manieren achterwege gast.kom maar even hier in belgie stoer doen tegen de familieleden en vrienden klootzak.even ontopic: het is onterecht te zeggen dat de vrouw maar moest bij een kiteschool ofzo les nemen. de windvoorspellingen waren 4-5/6 en ik zat ook een hele middag met mijn 12 op het water. de vrouw kreeg wat hulp van haar ervaren man in het kitesurfen. ook was ze bewust van de gevaren waardoor ze dus een helm droeg en de veiligheid kende.jammer voorval, maar kon ook mij (als lesgever) overkomen. ik weet hoe beginnende kiters reageren bij een windstoot of een verhoging van druk in de kite.ik wens d'r veel sterkte

oh doed, wat frustie. Staan jullie allemaal ook zo op het water? Zou maar 200mtr uit de kant blijven als ik jou was!

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

johndoe 06 July / 2010 / 15:25
Quote: Mediator - 6 juli, 2010 (01:07)
heb die helicopter ook zien passeren, voor de rest niks van gemerkt (in Knokke)... was te hard bezig met KITEN Ik kan wel goed snappen hoe dat ongeval in ODK gebeurt is... in het begin van de middag was het echt bijna niks... ik kwam er zelf slecht van omdat er meer voorspeld was... dus in het begin van de middag zat die vrouw mss perfect met die 12m.tis gewoon een feit dat de wind plots heel snel omhoog gegaan is... helaas zullen die vrouw en haar man die les gaf dat daar in ODK iets te laat beseft hebben... Het was trouwens maar een klein uurtje of zo dat ie even omhoog ging, daarna zakte de wind weer snel.& wij belgen hier op hanglos? dat is gewoon omdat de Vlaamse Fora niet zo actief zijn, hanglos.nl is een zeer actief forum. We hebben de zelfde taal & zelfde hobby dus why not e :)

het is inderdaad redelijk snel gegaan
maar heb gelezen dat het over een ervaren kiter ging (haar man )
vind het dan vreemd als je ervaren bent dat je iemand met een 12 laat kiten als je ziet dat de wind sterk is aangenomen.
en dat de wind snel weer heefd gedaald klopt niet want heb s aonds nog met 7 gekite

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)