Wat doe ik verkeerd?

Door: Jero85 Reacties: 29 Hits: 2930
Jero85 30 August / 2010 / 00:18
Ik heb in juli mijn eigen kitespullen gehaald. all incl. IK ben 100 kg en 1.95 lang. Ik heb gekozen om een RPM 12 te halen als beginner dat ik ben. Ik heb een volle dag priveles gehad om te leren kiten en ik he me iko pas gehaald. Besturen voel ik me wel vertrouwd in en ik het het graag gaan oefenen maar...

Ik ben nu vanaf dat ik me gear heb 6x naar spots gereden om te proberen te kiten. Mijn vrienden hebben geen kites dus ben ik best alleen. Ik ben op zoek gegaan naar bekende plekken zoals brouwersdam paal 17, bloemendaal, ijmuiden en wijk aan zee...
Ik heb geleerd om windguru in de gaten te houden en mij is verteld dat met een knoop van 15-16 het zal kunnen lukken om te varen.

Texel was 1 dag te weinig wind en de andere keer wel erg veel. Maar alsnog geen ene andere persoon gezien die ging kijken of het gekite kon worden. Toch vraag ik me af ik iets verkeerd bekijk. De wind stond langs het strand maar mogelijk de stroming verkeerd?

Omdat ik beginner ben wil ik niet alleen varen. En alleen iemand bij me die vanaf het strand toekijkt die geen ervaring heeft en zelf niet kan kiten is het moeilijk om daar hulp aan te vragen. 5x van de 6x dat ik eropuit getrokken ben was ik totaal alleen! op het strand. Waar zijn jullie allemaal? kies ik zulke slechte momenten uit of??

de ene keer was ik bij brouwershaven maar het was daar zooo druk dat ik geen tijd en plek had om rustig te oefenen en iemand klapte zijn kite gelijk in mijn lijnen zodra ik 1 voet in het water had gezet...

tot nu toe heb ik iets van 200 meter gevaren maar zodra ik instuur kom ik wel omhoog maar zak ik later weer weg. Wat mij is gezegt is dat ik in het begin meet downwind moet varen en niet gelijk tehard moet insturen. (ben dit gewend met wakeboarden) maar om te oefenen heb ik wind ruimte en medekiters nodig.

Waar kan ik jullie vinden. Om nou precies een ktiemaatje te vinden rondom almere is dan ook wel weer zo wat. Ik woon op mezelf en heb een auto dus ik kan alle kanten op en ik heb veel zin in om te kiten en anderen te ontmoeten.
Ik ben beginner en ik heb al gelezen dat sommige daar niet echt blij mee zijn maar goed iedereen is een keer begonnen.

Zouden jullie mij iets kunnen vertellen waar ik nog meer rekening moet houden of wat ik verkeerd doe?

Groeten Jeroen

Herrie 30 August / 2010 / 00:24
Hey Jero,

Je doet helemaal niks verkeerd door er voor te zorgen dat je vooral niet alleen het water op gaat! Jij bent op de goede weg!

Ik weet zeker dat je hier of op het strand vanzelf een goede kitemaat tegen komt. Veel succes en vooral veel plezier!
Cheers! Herrie

Herrie had een 5 sterren sessie in Prea met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Smoke (2012)

Jero85 30 August / 2010 / 00:28
hehe bedankt :) toch hoop ik snel vorderingen te maken. wil wel eens relax kunnen varen :)

Zo te zijn is er deze week weinig kans op kiten. En het is de laatste week van mijn vakantie!!! arg..

vrank 30 August / 2010 / 05:36
Tip : Ga naar autostrand oostvoorne, daar heb je het voordeel van de constante zeewind, en het redelijk vlakke water. Als je daar je eerste rakjes goed kan varen, ga dan pas de volle zee met branding op!

Ook is bijna altijd wel iemand op het autostrand, en zijn de mensen om elkaar heen van het beginner zijnde bewust.

(Niet te verwarren met het oostvoornse meer).

Suc6

Stuiver 30 August / 2010 / 06:07
uhm, dit topic 3x openen!

verder idd wijs om niet alleen het water op te gaan.

verder zou ik een tijdje naar één spot gaan. zo raak je bekend bij de locals en niet all over the place.

Jero85 30 August / 2010 / 07:37
thanks vrank oostvoorne is misschien een goed idee.

En sorry voor die topic 3x me muis bleef hange, hopleijk kan een admin 2 verwijderen, kon zelf niks vinden om het te verwijderen.

Maar zoals nu bijvoorbeeld, Ik zie de boven erg flink heen en weer klapperen, maar windguru geeft niet veel aan.... waar kan ik van uitgaan?

stefarius 30 August / 2010 / 07:40

Zoek de ondiepwaterplekken op, maakt het gemakkelijker en is veiliger met weinig kiters op het water: Oostvoorne (Z-H), Schellinkhout(N-H), Harderwijk (Gelderland, let op vlagen) , Enkhuizen(N-H), Edam (N-H), Mirns (Fr), Workum(Fr), Terschelling groene strand, Ameland, Schiermonnikoog.
kitemobile.nl * kitefinder.com

Vliegenaar 30 August / 2010 / 08:22
Ben het helemaal met Stefarius eens, zoek de vlakwater plekken op want dan ga je echt veel sneller leren varen
Ga je toch naar zee dan zou ik naar IJmuiden gaan omdat de golven naar meestal redelijk mild zijn en je ver naar buiten kan lopen.
Wat ook helpt is om gewoon een uurtje aan de waterlijn te gaan kijken hoe gevorderde kiters varen, daar leer je soms veel van.

richardkiter 30 August / 2010 / 08:28
Op onderstaande site kan je met iemand afspreken

Kitemaatje(s) gezocht (omgeving Utrecht

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=38502.0

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?board=26.0

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

wazzaah 30 August / 2010 / 09:19

miels
Level 1
Re: Wat doe ik verkeerd?

[#1] geplaatst op 30 augustus, 2010 (08:17)

0

Reg. datum: 6 Jul, 2008
Oke je bent al een eind opweg met de basis.

Goedzo!
Als je weg zakt tijdens het kiten komt het doordat je te weinig snelheid hebt.
In weinig wind kun je dit krijgen door eerst een goed stuk down wind te gaan varen waardoor je snelheid hebt en weer terug upwind kunt varen.
In veel wind moet je gewoon niet teveel aankanten en op een vast punt van de horizon richten.

Je komt van zelf wel wat mensen tegen die in de buurt van almere wonen.

succes met kiten :D
www.itoshop.nl Your product, your price.
havoc
Level 0
Re: Wat doe ik verkeerd?

[#2] geplaatst op 30 augustus, 2010 (09:21)

0
Reg. datum: 20 sep, 2007
Probeer Autostrand Oostvoorne als spot, er zijn hier bijna altijd wel een paar kiters als er wind staat.
Oostvoorne is een beginnersspot bij uitstek en de meeste zijn er behulpzaam mocht je vragen of een handje nodig hebben.
Staat er praktisch geen wind en je ziet geen enkele kiter, ga er dan maar van uit dat het geen kiteweer is.

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

BasB 30 August / 2010 / 09:26
gebruik ook www.vliegerweer.nl of http://live.actuelewaterdata.nl hier kan je zien wat de actuele windsnelheid is en nie alleen de voorspelling van windguru

BasB had een 3 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 10 - 12 knots op zijn Core GTS (2011)

larsdemo 30 August / 2010 / 09:38
Enige nadeel van ondiep water vind ik dat het eigelijk hetzelfde is als met een kite op de kant staan.
Als je tot net onder je knieen in ondiep water staat en je maakt een fout ga je meteen de lucht in.
Als je in zee ligt moet je eerst helemaal uit het water getrokken worden en dan is de kracht meestal al weg.
Als je kite crahed en je lijnen niet meer helemaal lekker zitten dan heb ook meer kans om hard achter je kite aan te gaan als hij bijvoorbeeld gaat loopen.
All We Do Is Kiteboarding

larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

spleene_benelux 30 August / 2010 / 09:42

Neem een keer contact op met kiteflight hier op het forum.
Hij woont zelf in A'dam maar is ook altijd alleen onderweg richting de kust.
Pieter hoe hij in het echt heet is ook nog beginnende maar gaat lekker hard vooruit waardoor hij
jou een boel tips kan geven.

misschien handig om een keer contact met hem op te nemen aangezien hij ook vaak onderweg is naar
oostvoorne, brouwersdam,wijk aan zee etc.

cheers.

ps: als je vaker naar bepaalde spot rijd kom je steeds weer de zelfde bekende mensen tegen.
vroeger of later worden er tel nummers uitgewisselt als het klikt en word er gebeld om te vragen of
je ook komt kiten ;)

dat is het mooie aan onze sport

josha 30 August / 2010 / 09:44
www.windmeting.nl voor de actuele windsnelheid (in katwijk)
Duotone Vegas 9m - Jaime Textreme - www.kitemana.nl

josha had een 4 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 12 - 17 knots op zijn SlingShot Fuel (2008)

Jero85 30 August / 2010 / 10:15
geweldige tips allemaal... die links zal ik zeker bekijken en kijken welke mkensen er in de omgeving zijn.

Toch kwam er nog iets bij me op wat ik ben vergeten te vragen. Aangezien dat ik waarschijnlijk iets verkleerd doe tijdens een waterstart maar kan het ook mogelijk iets te maken hebben met een nieuwe kite? Iets met de lijnen afstellen? Zoiets heb ik nog niet echt gedaan. Ze zijn mijn inziens evenlang en de kite in de lucht houden is geen probleem maar kan er meer kracht uitgehaald worden? of light het toch gewoon aan mijn onbekwaamde skills :)

Ben erg blij met jullie reacties en ook zo snel! top

Quazie 30 August / 2010 / 10:22
Heb je je kite nieuw gekocht of 2e hands? Ik neem aan dat je ook geleerd is hoe je je depower moet gebruiken?
Als je lijnen ed. goed afgesteld zijn is het gewoon een kwestie van oefenen. Die waterstart heb je op een gegeven moment wel onder de knie. Dan voel je ineens hoe het moet, dat kost wat tijd.
wh0000ii

Quazie had een 3 sterren sessie in Bergen aan Zee met maar liefst 22 - 34 knots op zijn North Rhino (2005)

Jero85 30 August / 2010 / 10:32
het een is een nieuwe rpm 12 kite van 2010. Depower is me uitgelegd idd. Ik heb wel het idee aangezien dat je nog net begint dan je veel aan je bar blijft trekken. Hierdoor wel meer power.... toch :)

swiftenaar 30 August / 2010 / 10:58
@Laatste post van Jero,

je bar aan blijven trekken zal uiteindelijk leiden tot backstallen van je kite, deze vliegt dan achteruit in het windvenster omdat je hem door je bar volledig aan te blijven trekken "leegtrekt" qua wind (=kracht). Probeer je bar niet constant aangetrokken te hebben tegen je chickenloop aan, maar een cm of wat ervanaf!

succes
Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

Stuiver 30 August / 2010 / 11:13
als je de kite naar beneden stuurt de bar aantrekken
wanneer je de kite weer omhoog sinust de bar van je af
wederom weer naar beneden en bar aantrekken.
en zo herhaal je dit circus tot je genoeg vaart hebt en kan je hem rond 10 of 2 uur parkeren. bar positie zoeken om genoeg voorwaartse kracht te houden.

wanneer je teveel vaart hebt bar van je af en aankanten,

veel succes!!!

larsdemo 30 August / 2010 / 11:52
De tip dat je je bar niet helemaal aan moet trekken tijdens het waterstarten is heel belangrijk.
Als je je bar helemaal aantrekt terwijl je op je board probeerd te komen lukt het niet.
Pas toen ik mn bar iets meer van mn af deed tijdens het waterstarten lukte het me meteen om een stukkie te varen.
All We Do Is Kiteboarding

larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

henkyboy 30 August / 2010 / 17:14
hey jero...

idd ben je al goed bezig door niet alleen het water op te gaan. 15-16 knopen is op sommige spots echt aan de weinige kant ivm vlagerege wind enz. bijvoorbeeld op strand horst/nulde maar aan zee moeten 16 knopen voldoende zijn.

wat betreft het inzakken na de waterstart,
hierboven staat al dat je het eerste stukje downwind moet varen! das alvast een goed begin! wat ook belangrijk is bij je start is, als je bijv. naar links vaart dat je met starten eerst je kite op 12 uur zet. vervolgens 1u aantikke en dan naar 10 uur maar niet te heftig insturen anders word je afgeschoten! het effect van 1 uur aantikken is dat je een langere powerzone creert zodat je meer gang krijgt uit je eerste insturing!
nadat je de de kite na 10 uur heb gestuurd meteen weer terug naar half 12 dit mag gerust iets agressiever en dan het insturen van 1 naar 10.
zorg altijd dat je kite in beweging blijft. als hij na de eerste keer insturen bij 10u stil valt zul je in het water zakken en opnieuw moeten starten.
wat betreft het aantrekken van de bar.
je vlieger bij het insturen eerst een klein beetje gepowerd en op het moment dat je uit het water getrokken word gedoseerd aantrekken en deze zo houden tot je weer terug ga sturen naar half 12, na het insturen van 10 na half 12 bar iets van je af zodat je vlieger even wind kan pakken en dan meteen weer aantrekken.
als je denk genoeg snelheid te hebben moet je extra druk op je achterste been zetten om je board makkelijk opwind te sturen.

ik hoop dat je je hiermee iets heb kunnen helpen!

succes ermee!

henk
................SlingShot RPM............mistic warrior.....brunotti onyx....oneill....

henkyboy had een 5 sterren sessie in Noordwijk Noord met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2010)

Jero85 30 August / 2010 / 21:29
bedankt allen voor die tips, vandaag met flinke wind geoefend bij horst. in het begin best pittig met een 12 maar de waterstart ging erg mooi, rechterkant op teminste. links ben ik wat trager en wordt ik soms over mijn board getrokken. Na een tijdje oefenen ging dat beter. Helaas kwam ik er toen achter dat ik voorbij het strand was, en dus wel upwind MOEST varen om weer terug te komen. dit lukte niet en al met al kwam ik in de jachthaven terrecht met de kite tegen een woning aan. wist niet dat ik daar kon staan dus wou me safety trekken maar dat ging niet goed, me leash was de bar gedraaid en ik werd mee getrokken terwijl me kite meer power kreeg. Wat resulteerde met een botsing van een woning. Ook dat weer mee gemaakt. Gelukkig niks beschadigt aan de woning/tuin danwel ikzelf of kite/board.

achteraf had ik em op 12 uur moeten zetten en terug lopen nu dat ik weer dat je daar kan staan. wijze les geleerd over noodsituaties. had heel anders kunnen aflopen.

Nu als een gek oefenen upwind varen. Nadat ik van mijn uitstapje terug kwam (2 uur later) kreeg ik ook daar de tip om druk op je achterste been te zetten om upwind te varen. Iets wat bij mij nog moet wennen aangezien dat je met wakeboarden vaak de dingen juist andersom werken dan met kitesurfen.

Toch nog een keer de kite in de lucht gelaten en weer paar meters gevaren. Gelukkig ging dat goed en toch kleine stukjes upwind gevaren maar kwam alsnog downwind op het strand terrecht...

gewelidge tip hier van iedereen en hebben me echt goed geholpen....

Toch snap ik dan 1 ding niet helemaal. Iedereen heeft het over sinussen en dat het belanrijk is dat je power blijft houden. snap ik en weet hoe maar als ik naar de anderen kijk die starten vaan ze bij en waterstart van (bv naar rechts) van 11 naar 2-3 en dan houden ze hem op de 2 zonder te sinussen en dan varen ze toch flinke stukken... hoe?

JiriBierie 30 August / 2010 / 21:40
die-hard!

even tegen een huis aan knallen en gewoon fanatiek doorgaan!
ik vaar! op een boot en op een nobile!moves bijna gemastered: Backrollvolgende: Backroll transition

JiriBierie had een 2 sterren sessie in Noordwijk Zuid met maar liefst 15 - 25 knots op zijn Naish Torch (2008)

Quazie 30 August / 2010 / 23:04

Sinussen doe je - hooguit 1 a 2 keer - bij de waterstart, tot je voldoende snelheid hebt opgebouwd. Tevens doe je het wanneer je te weinig wind/power hebt. Door je kite dan te sinussen genereer je toch voldoende power om te blijven varen.

Zo denk ik dat et vandaag echt niet nodig was te gaan sinussen met je 12m...wind zat naar mijn idee.
wh0000ii

Quazie had een 3 sterren sessie in Bergen aan Zee met maar liefst 22 - 34 knots op zijn North Rhino (2005)

Stuiver 31 August / 2010 / 13:00
de les geleerd moet eigenlijk zijn dat je je leash goed vastmaakt dat ie z'n werk kan doen wanneer die nodig is!!!

denk toch dat je één van de weinige bent die kan (na)vertellen dat je met een 12 m2 kite tegen een huis bent aangeklapt... ik denk dat je er goed aan gedaan hebt om te releasen. 't was fout dat je leash om je bar heen zat! dat controleer je nu wel 2x voordat je je kite oplaat.

teruglopen met je kite op 12 uur is ook géén goed idee!!! één flinke vlaag (wat vaak kan voorkomen door obstakels dicht bij de kust) en je wordt opgetild en neergekwakt!