Wat doe ik verkeerd?

Door: Jero85 Reacties: 29 Hits: 2931
Jero85 31 August / 2010 / 17:27
@quazie
Het ligt dus aan de snelheid die je behaadl :) oefenen dus. denk dat het me wel een keer gaat lukken :). het ziet er alleen zo vreemd uit dat ik zovaak moet sinussen en anderen gewoon relax zie staan varen met kite op 10 of 2 uur :D

@stuiver
Die kans dat ik was opgetild was idd ook aanwezig. Ik was op dat moment erg verrast met de kracht die ene kite kan hebben als is ineens wind vangt op verkeerde momenten. Gelukkig waren de huiseigenaren niet thuis en heb ik geen schade gemaakt. Maar verdomd dat ik nu weet hoe het niet moet!

hampi 31 August / 2010 / 20:36
Jero85,

Ik herken het gevoel. Ben zelf dit jaar begonnen. Woon in Utrecht. Ik heb geoefend bij Jelle. Die ging meestal naar Schellinkhout en naar Muiderberg. Daar kun je goed staan, zonder dat het te ondiep is. Om te oefenen met waterstart, varen vind ik die plekken prima. Ik ben nog te bang om bij Ijmuiden en Wijk aan Zee verder te gaan dan de eerste zandbank, omdat ik merk dat mijn board - na een val - vaak best snel van me af beweegt. Het upwind bodydraggen en board recovery is dan best lastig. Het zijn goede trainingen, maar IJsselmeer gaat wel lekker snel met oefenen. Val je, heb je gelijk je board weer en je kunt weer starten.

Ik ben een week of 6 geleden voor het eerst 'alleen' op pad gegaan. Naar Schellinkhout. Hopend dat iemand zou helpen. Aangekomen op Schellinkhout heb ik eerst een half uur staan kijken omdat er zoveel kiters waren dat je denkt: wat moet ik hier als beginner. Je komt dan snel vrij snel in gesprek met anderen. Mij valt op dat bijna elke kiter graag met je praat en je graag helpt. Dat geldt voor Schellinkhout, maar ook op alle andere spots waar ik sindsdien was. Uiteindelijk ben ik gegaan en dan merk je dat er - als je een beetje uit de kust loopt - er toch genoeg plek is. Anderen, die het beter kunnen, zien direct dat je net begonnen bent en je kite veel op 12 uur hebt. Ze houden goed rekening met je. Op Schellinkhout en Muiderberg vind je volgens mij altijd iemand. Daar is het eerder te druk dan dat je er niemand vindt. Vanuit Almere lijkt me dat goede plekken voor je.

Wat de wind betreft: ik begin het actuele beeld. Ik begin met www.vliegerweer.nl als ik naar IJmuiden of Schellinkhout wil. Voor een compleet beeld vind ik www.knmi.nl-actueel goed. Voor Muiderberg gebruik ik ook webcam www.sail-today.nl. Ik moet zeggen dat ik de webcam van Wijk aan Zee op www.vliegerweer.nl vaak bekijk. Gewoon om te kijken hoe groot de golven zijn en of er kiters aan het werk zijn. De webcam van www.beachcam.nl bij IJmuiden was ook een favoriet, maar ik krijg hem sinds het begin Sail niet meer aan het werk.

Mediator 31 August / 2010 / 21:12
als er niemand op het water is wil dat waarschijnlijk zeggen dat je op de verkeerde moment probeert te kiten... op een goeie winddag zal er WEL volk op het water zijn... dat doe je waarschijnlijk verkeerd...
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

BobwK 31 August / 2010 / 21:18
Hé Jeroen

Ik kan je bijna een hand geven. Ik woon in Almere, ben net begonnen, heb een 11,5 Kahoona (en ervaar dezelfde problemen).
Gisteren in Muiderzand mijn eerste 250 meters gevaren. Wat een kick!

Bij Muiderzand (voor ons lekker dichtbij) ben ik gisteren Top geholpen door een paar locals! Ze wisten mij allemaal te vertellen wat ik niet goed deed. Echt aardige gasten daar!

Als de wind goed is, is het daar wel druk. Vooral in het weekend. Door de week is het voor ons als beginners daar prima (dus beter) te doen.
Bij aflandige wind zie je daar (bijna) niemand. Niet verstandig om dan te kiten.

Verder heb ik Schellinkhout verkend, Hardwerwijk, Hindelopen. Allemaal spots waar je kan staan. Schellinkhout en Harderwijk ben ik ook goed op weg geholpen. Hindelopen heb ik les gehad.

Als je wil spreken we een keer af. 2 weten meer dan 1.
Als het waait ben ik van de partij.

Cheers

Bob

Quazie 31 August / 2010 / 21:38
Quote: Jero85 - 31 augustus, 2010 (19:27)
@quazieHet ligt dus aan de snelheid die je behaadl :) oefenen dus. denk dat het me wel een keer gaat lukken :). het ziet er alleen zo vreemd uit dat ik zovaak moet sinussen en anderen gewoon relax zie staan varen met kite op 10 of 2 uur :D@stuiverDie kans dat ik was opgetild was idd ook aanwezig. Ik was op dat moment erg verrast met de kracht die ene kite kan hebben als is ineens wind vangt op verkeerde momenten. Gelukkig waren de huiseigenaren niet thuis en heb ik geen schade gemaakt. Maar verdomd dat ik nu weet hoe het niet moet!

Waarschijnlijk moet jij zoveel sinussen omdat je a. je board niet voldoende downwind richt, waardoor je niet voldoende snelheid haalt om te blijven varen met je kite op 2/10uur. Of b. je je bar aangetrokken houdt wanneer je de kite terug naar 12uur stuurt om 'm vervolgens nog een keer in te sturen. Hierdoor genereert je kite ook onvoldoende power en dus voor jou te weinig snelheid om te blijven varen met je kite op 2/10uur.

Een combinatie van de 2 bovenstaande punten kan natuurlijk ook. ;)
wh0000ii

Quazie had een 3 sterren sessie in Bergen aan Zee met maar liefst 22 - 34 knots op zijn North Rhino (2005)