Welk surfboard, welke maat?

Door: Nick87 Reacties: 38 Hits: 11183
Nick87 13 November / 2010 / 09:47
Hello Everyone,
Heb even rondgekeken met de zoekfunctie maar vond niet direct een relevant topic, daarom even een nieuw.
Na 5 jaar freeride (beetje freestyle) kiten zou ik me graag eens beginnen bezighouden met de waves.

Dus ik zoek een surfboardje, welke soort/maat kan ik best nemen?
Het zou vooral dienen voor de Noordzeegolven natuurlijk...

Het ideale advies is natuurlijk testen testen testen, maar weet op voorhand dat ik hier toch geen tijd voor ga hebben.
Enige tips voor een allround surfboardje, vooral dan qua maat?

Thanks

stompie 13 November / 2010 / 10:20
misschien is het handig om je gewicht te vermelden...en wil je strapless gaan varen?
Kan je nu wel mijn board aanraden, maar daar schiet je niets mee op als je 20kg minder weegt...

zoontje 13 November / 2010 / 11:36
Slingshot surfboards 2011 vanaf morgen op voorraad in de benelux

klikt en gij zult vinden

no balls no glory

dr511 13 November / 2010 / 15:22
voor de noordzee zoek je een board met iig een brede tail dit ivm de minder krachtige wat kleinere golven.
die brede tail zorgt er voor dat je snel snelheid maakt en veel druk van de golf krijgt.
vooral het volume is belangrijk mbt je gewicht en de shape vooral voor de golven die je wil bedwingen.
hoe kleiner de golven deste korter je boardje is ook een handige
verder heeft een wave board enorm veel variabelen zoals rocker, scoop, verdeling van het volume en de rail.
maar daar kun je jezelf vanzelf in verdiepen als je het leuk vind.
wil je puur het strapless varen uitproberen dan kun je ook een oud golfsurboardje van marktplaats plukken en er eventueel voor de stevigheid een matje op plakken dan ben je rond de 100 euro klaar om uit te proberen of het wat voor je is.
er staan er ook veel voor weinig bij bv noordzee boardstore in scheveningen die vooral in tweedehands shortboardjes doen.
daarnaast heb je natuurlijk ook nog tussen mogelijkheden zoals de flywave en de brunottie bumble bee. Dat is meer voor als je gewoon lekker wat bochtjes wil draaien maar nog wel de druk van je kite wil gebruiken.

Ziki Ondergoed, schultenbrau

Shooter 13 November / 2010 / 17:01
Voor boards met niet al te grote golven in NL. (dus niet Scheveningen of Texel, waar wel voor NL relatief hoge golven komen) cou ik zoeken naar:

- een fish model;
- niet al te spitse neus;
- quad vin model;

Bijvoorbeeld:
- Naish fish;
- Slingshot verve2;
- North WAM (al is dit geen fish model);

spoetnik 13 November / 2010 / 21:00
ik weet niet, maar qua shape ben ik een beetje verliefd geworden op deze:
http://www.resin8usa.com/tokoro_58_1_2.php
WWW.BYSLIS.NL :: WWW.VERSUSSHOP.NL

Morres 13 November / 2010 / 21:44
ziet er wel uit als een shape voor NL omstandigheden, zover mijn karige kennis rijkt

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

dr511 14 November / 2010 / 11:51
het is ook maar net wat je wil en wat je zoekt.
Wil je echt surfen en je kite alleen gebruiken om in de golf te komen dan moet je dus kijken wat golfsurfers gebruiken.
wil je een beetje een golf op en neer cruizen dan kun je voor de hippigheid een wave board kopen maar dan heb je meer aan mutant of een twintip met een zeer ronde outlinen zoals bv de tt sol van naish.

Slis 14 November / 2010 / 12:27

WH Gambler quad of truster setup 5.10 of 5.7
naar mijn mening ideaal voor Nederlandse golven...

Ook nog eens erg goed te gebruiken voor strapless, vanwege de bredere neus.
BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

dr511 14 November / 2010 / 15:30
hehe als je dan toch met boardjes gaat gooien

de kiteversie van het dominator het meest verkochte surfboard van Fire Wire.
Dus echt een surfboard om mee te kiten ipv een kiteboard om mee te surfen.
en je kunt zelf kiezen of je thruster of quad gaat varen.

Magic_Ed 14 November / 2010 / 17:58
Allebei (Wainman & Firewire) leuke boards en absoluut geschikt voor onze golven. Alleen die 5 finboxen doet mij altijd wantrouwen. Een goede quad heeft gewoon een andere shape dan een thruster en als shaper weet je dat. Keuze bieden die eigenlijk geen keuze is...
w w w . v e r s u s s h o p . n l

Simolo 14 November / 2010 / 18:29
@ Ed: Hoe weet je dan welke fin set-up je het best neemt bij deze boards? Of blijft het uiteindelijk vooral het gevoel die dit bepaald?
Sifakah! - Made In Belgium

dr511 14 November / 2010 / 18:58
Deze opties zitten er tegenwoordig op omdat of je nou thruster of qaud wil varen dit vaak een persoonlijk ding is. sommige mensen houden van qaud en andere van thruster
ook heb je nog de 2 vin setup waarmee je board heel erg los gaat voelen waardoor het wat meer het skate gevoel word.
deze boards kun je ook zelfs met 5 finnen varen dus zeg maar een 5/4/3 setup.
ook de shape en maat van je finnen is van invloed en je kunt eindeloos combineren.
vaak zetten mensen maar op hun board wat er bij geleverd word maar een fin combinatie kan het hele gevoel van je board veranderen.
voor wat zwaardere mensen heb je langere finnen nodig die ook wat stijver zijn bv de fcs pc 7 en voor mensen onder de 80 kg de pc 5
een qaud geeft je doorgaans meer grip en een thruster draait wat makkelijker dus je kunt ook je setup aanpassen op de golf condities.
zo kun je bv in snelle beachbreak voor een thruster gaan en op grotere steilere golven voor een qaud.
doorgaans word de truster setup standaard gevoerd bij board met een smalle tail met veel rocker en qaud of twin bij brede tails met een vlakkere rocker.
Met nieuwe technologie komen er ook steeds meer shape mogelijkheden want de waar vroeger de shapes werden bepaald door de bouwwijze zijn door alle nieuwe bouw methoden er ook steeds meer nieuwe shapes mogelijk.
dit is bv een plaatje van de diamond tail van de nieuwe spitfire

met een stepdown zeg maar scherpe rail
of de dubbele concaaf met ridge van de sweet patato

welke het board in 2 delen deelt wat er voor zorgt dat je op een breedt board met veel volume makkelijk aan peddelt maar waardoor je op 1 kant je bochten keihard in kan zetten en heel makkelijk van kant wisselt.
het volume van 6.6 in een 5.4
dus een breedt board met snappy turns voor golvjes van 50 cm

zoals ik al zei veel meer variabelen en dus enorm veel mogelijkheden die nog lange niet ontdekt zijn.

bunker 16 November / 2010 / 10:41
Quote: spoetnik - 13 november, 2010 (22:00)
ik weet niet, maar qua shape ben ik een beetje verliefd geworden op deze:http://www.resin8usa.com/tokoro_58_1_2.php

chris way ript daarmee
keep on punching

Kristoff 16 November / 2010 / 10:52
Cool, super info van jullie allen.

Mag ik hier uit afleiden dat als ik nog nooit op een surfboard gestaan heb, maar het wel wil proberen me best een quadfin aanschaf?

Dat ziet er wat stabieler uit.

Het is gewoon voor gebruik in onze Nederlandse golfjes en dan in het begin nog in 15 a 20 knopen wind.
Slingshot RPM 7-10,Xenon rayo 134, Aboards W-series 137, wie wind zaait, zal storm oogsten!

Stuiver 16 November / 2010 / 11:16
ik zeg koop een 2e hands klein golfsurfboardje.

hebben wij ook € 50,00 en werkt fantastisch om kennis te maken met waveriding. als het bevalt kun je altijd nog een turbo plank kopen...
ben gelijk strapless begonnen en dat is echt helemaal fantastisch...

lekker gijpen, haha! veel spartelplezier toegewenst :D

Magic_Ed 16 November / 2010 / 11:18
@Kristoff: je kan ook een goedkoop surfboardje aanschaffen en het is proberen.

Als je toch serieus aan de slag wil: wat zijn je maten (gewicht, lengte)?

Een quad is voor het kiten heel goed in nederland, nog beter als die quad onder een (retro) fish of egg of patato of bean zit. Waarom? Omdat deze shapes excelleren in langzame, schuimende, niet te steile en hoge golven. De boards zijn inderdaad ook wat stabieler (bredere tail, weinig rocker en 4 finnen) en kunnen beter met een wat hogere snelheid gevaren worden.

Dat gezegd hebbende, hebben thrusters ook zo hun voordelen: ze draaien sneller en makkelijker, dus speelser, beter met een beachbreak, beter met onshore wind en beter met hoge, snelle en of steile golven.

Het vervelende aan surfboards is dat je van te voren helemaal kan inschatten wat een board doet, maar dat dat in de praktijk toch weer anders is, bovenstaande (en zie ook vooral de opmerkingen van de anderen) zijn niet meer dan groffe indicaties. Een goede shaper kan iets fantastisch voor jou maken, terwijl ik het niet vind varen.

Wat ik je verder nog kan aanraden: neem niet te klein, want zonder voetbanden wil je kunnen surfen op de golf met een zo klein mogelijke vlieger
w w w . v e r s u s s h o p . n l

dr511 16 November / 2010 / 11:59
idd gewoon lekker een shortboardje ophalen voor weinig.
pas als je wil gaan springen met een strapless board ben je wat sterkers nodig.
ik heb zelf ook het eerste jaar op een gewoon glas boardje geknald zonder extra matje of wat dan ook.
zoals ik al zei tjek marktplaats of noordzee boardstore.
ook bij de surfshop op het FAST kun je voor 50 of 75 euries een boardje kopen.
veel plezier!

Kristoff 16 November / 2010 / 13:19
Ok bedankt, ik hou mijn ogen open.

Ik ga voor een shortboardje op marktplaats.

Staat nog cool ook bij de chickies
Slingshot RPM 7-10,Xenon rayo 134, Aboards W-series 137, wie wind zaait, zal storm oogsten!

dr511 16 November / 2010 / 16:00
Dat is eigenlijk de enige echte reden dat ik er mee rond loop

Nick87 16 November / 2010 / 21:56
Thx voor alle reply's.
Weeg een 78kg en strapless is niet echt de bedoeling. Misschien leuk op termijn maar voorlopig niet.
Ga dan een keer kijken naar wat quad fin en fish achtige modellen.

Greets

Stuiver 17 November / 2010 / 10:38
als je puur freeride doet en ook af en toe mutant wilt varen kun je ook kijken naar de Ocean Rodeo Mako 140 (2011) of 150 (2010 / 2011)
die kun je ook mutant varen en tevens straps omzetten als je lekker wilt freeriden.

good luck!

bart13 17 November / 2010 / 11:19
Ik wil ook grote golven bevaren maar het ijselmeer is kapot en harlingen klotst :(

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

Nick87 18 November / 2010 / 16:24
Heb een Naish Custom Fish 2010 gezien.
Welke maat past het beste voor mijn gewicht van 78kg volgens jullie?

5.4, 5.8 of 6.0 ?

martinAIR 18 November / 2010 / 17:26
5.8" met en zonder voetbandjes.
maar de 5,4' past weer makkelijker in een tas, en is meer: gooi,smijt&radicale hak werk! Hmz..
Blow Me Away!

martinAIR had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 35 - 47 knots op zijn Blade Trigger (2010)