Kiteongeluk Borsele

Door: Stoffel_KT Reacties: 32 Hits: 6451
Stoffel_KT 09 January / 2011 / 15:49
Hey.....

Ik wil lang deze weg even iedereen bedanken die er gisteren bij was in Borsele en zo ongelooflijk vlug gereageerd heeft.
Ik ben in het ziekenhuis onderworpen aan een volledige checkup en als bij wonder is er buiten de oppervlakkige schade niet verder gevonden. 12 hechtingen in men gezicht en 2 aan men heup en voor de rest enkele kneuzingen en veel schrammen en sneetjes is alles was ik er op zich aan over hou. Kon een heel pak slechter zijn...
Ze hebben me vannacht ter observatie nog in het ziekenhuis gehouden maar ben ondertussen net terug thuis in Antwerpen.
Stappen enzo gaat moeizaam ma vermoed na een paar daagjes volledig stijf te zijn en even afwachten tot de zwelling uit men gezicht is en alles is weer als nieuw min of meer ;)

Voor diegene die willen weten hoe dit juist gebeurde:
Ik was eigenlijk van plan eruit te gaan, had al van in het begin niets energie en was gewoon rustig heen en weer aant gaan, ik besloot toch nog een keer op en weer te gaan....
Met het terugkomen wilde ik nog een paar keer backroll doen om er toch iets aan gehad te hebben..... Bij men 2e of draaide ik door en viel daardoor, mijn kite is hierdoor ook op het water gestort en hierdoor is men kite binnenste buiten gedraaid. Ik lag toen nog dieper in het water ter hoogte van die geul waar het koelwater in de schelde komt. Ik leek me eerst nog terug richting strand te kunnen laten slepen maar uiteindelijk leek dit toch niet te werken. Opties overwogen en wilde net men safety trekken toen een golf men kite weer goed rolde..... bar zat wel enorm veel gedraaid en toen hij de lucht inging vloog hij direct helemaal naar links en viel hierbij op die rotsen. Een meisje dat met wat volk op het strandje stond zag dit en liep direct met haar gewoon kleren en schoenen in het water om men kite van de rotsen te halen.... Echt top!!! merci wie je ook was.... Men bar toen eerst terug goed gedraaid dus alles leek weer normaal.... Kite ging weer rustig de lucht in maar toen bleek die golf men kite niet te hebben terug gedraaid, maar doorgedraaid, waardoor men kite dus eigenlijk een keer door de lijnen was gedraaid. Kite bleef wel stabiel dus bracht hem gewoon onmiddelijk terug naar beneden te doen en probeerde teken te doen naar iemand op het strand om hem neer te leggen. Ik denk dat een jongen die toen heeft aangepakt en ongeveer op de moment dat hij die probeerde aanpakken kreeg ik een snok opzij richting golfbrekertje. Dit ging zo snel met een zekerheid op rotsen dat ik meer getracht heb de klap op te vangen en hopelijk er overheen te geraken. Tegen dat ik goed en wel door had wat er gebeurde lag ik stil op een rots en was er gelukkig ontzettend vlug volk bij. Zelf men safety lossen ging niet meer dus ben blij dan anderen dit gelukt is.

Iedereen die er vanaf de eerste moment bij was, suuuuuuuper hard bedankt!!!
Al de anderen die achteraf nog geholpen, ook echt nen dikke merci!!!!
sorry voor de vuile handdoeken, sorry voor het eind dat jullie me hebben gedragen op een surfplank, etc etc...

En most of all, sorry voor jullie dag hierdoor een beetje verziekt te hebben en de sport jammer genoeg mss weer in een slecht daglicht te hebben gesteld door een ongeluk....

By the way, aan het meisje dat nog naar het ziekenhuis gebeld heeft en achteraf naar één van degene met wie ik daar was.... merciekes voor de bezorgheid..... khoop dat je dit ook leest dus all is well ;)
" FinD YoUr SpOt On EaRTh & RiDe iT "

TORRO 09 January / 2011 / 15:57
Heel kut voor je dit.. Maar waarom trek je niet metteen je safty!!!

Hollandkiter 09 January / 2011 / 15:59
Top dat je hier uitleg komt geven, daar kan iedereen van leren. Helemaal een geluk dat je er weinig aan over hebt gehouden, want dit had echt een ramp kunnen zijn.
Weer een leer voor iedereen: Eerder je safety gebruiken, zeker als er opstakels downwind zijn.

Djee 09 January / 2011 / 16:05
Weet je zeker dat alles goed is?
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Stoffel_KT 09 January / 2011 / 16:34
Reden dat ik niet onmiddelijk men safety getrokken heb toen hij binnenste buiten gedraaid was is doordat ik ooit het gehad heb toen ik met een maat zen kite bezig was en die bleek fit te zijn, gezien deze toen af en toe dichtklapte heb ik toen safety getrokken maar om de een of anderer reden bleef de kite toen heel de tijd in een spin en bleef hij me vrij hard voortslepen, heb toen uiteindelijk ook 2nd safety moeten trekken..... indien dit nu ook gebeurde zat ik sowieso in problemen gezien ik dan los heel die geul werd doorgesleept. Toen toch safety trekken me echter al vrij vlug wel de best optie leek, kwam mijn kite schijnbaar terug goed....
maar toegegeven, ik had wel gewoon moeten trekken op het einde ipv men kite terug te laten neerleggen.... en eigenlijk had ik gewoon zelfs onmiddelijk van het water moeten komen toen ik merkte bij het erop gaan dat ik eignelijk geen greintje energie in me had....

Jammer en dom van me,, pech weet me altijd wel keer op keer te vinden, and I paid my price
khad zelfs sowieso al geen goed gevoel om naar borsele te gaan gisteren, maar de andere spot waar ik heen wilde was blijkbaar nog bevroren :)

nogmaals Thx en sorry

Djee wat bedoel je met ben je zeker dat je ok bent? :)
moet wel toegeven dat ik me ontzettend veel lijk te misschrijven terwijl ik dit hier poste.... mss is het idd toch nog beetje dooreen geschud

kobrin 09 January / 2011 / 17:16
Blij te lezen dat je er nog redelijk ok bent vanaf gekomen !

Herstellen - terug het water op !

Ik denk dat je je quickrelease wel iets sneller gaat trekken volgende keer..

Wat voor kites vaar je ?
www.aboards.eu

kobrin had een 3 sterren sessie in Oosterschelde - Oesterdam met maar liefst 17 - 21 knots op zijn Ozone Catalyst (2014)

Stoffel_KT 09 January / 2011 / 18:49
north evo 9 en 12 voornamelijk..... heb een 7 liggen ma vind die niet zo goed doordat hij slechts 3 struds heeft

Djee 09 January / 2011 / 18:54
Quote: Stoffel_KT - 9 januari, 2011 (17:34)
Djee wat bedoel je met ben je zeker dat je ok bent? :)moet wel toegeven dat ik me ontzettend veel lijk te misschrijven terwijl ik dit hier poste.... mss is het idd toch nog beetje dooreen geschud
Daar doelde ik idd op , maar goed om te lezen dat je er goed vanaf gekomen ben en zoals je zelf al aangaf volgende keer gewoon safety trekken werkt die ook niet? alles weg, is maar een kite moet je maar denken. Die is minder dan je leven waard.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

RefleXxx 09 January / 2011 / 19:24
Goed dat je er zo vanaf bent gekomen, het had veel erger kunnen aflopen. We zijn blij dat we je konden helpen.

Je maakt zelf al een aardig goede conclusie en daarvan kan iedereen leren. Het bewijst maar weer eens hoe gevaarlijk het is om vlakbij obstakels te varen en vooral springen. Wij als Kaloot locals zien maar al te vaak mensen stunten voor de uitlaat. Dit is echt niet slim.

Moet wel bij gezegd worden dat ik jou daar maar 1 keer heb zien varen dus dit is echt domme pech. Hopen je binnenkort weer op het water te zien

Hookipa18 09 January / 2011 / 19:31
Beterschap en leervan je "fouten" what doesn't kill you makes you stronger!

Hookipa18 had een 4 sterren sessie in El Gouna met maar liefst 20 - 28 knots op zijn Gin Cannibal (2014)

dapee2 09 January / 2011 / 20:42
blij te lezen dat het meevalt,
Kaloot blijft een spot met een verzameling min punten zoals je ze nergens anders ziet.
maar de 2 pluspunten blijven trekken (warm water en vaarbaar met Z en O)

dapee2 had een 3 sterren sessie in Domburg met maar liefst 24 - 26 knots op zijn Naish Pivot (2023)

eddyc 09 January / 2011 / 21:56
We zijn allemaal blij voor jou dat het goed afgelopen is en je het binnen een paar weken voorbij is.

Dus geen backrolls of andere stunten meer voor de monding van de centrale.
Ik surf daar netjes snel doorheen terwijl ik oppas voor rare golven die soms opgestuwd worden door de rotsen onder water.
Meestal is d'er niets - maar soms staat daar een rare water heuvel.
Er staan daar 2 stormingen die kruisen van de Schelde en van de uitstroom en dat geeft soms rare opstuwende golven.

eddyc

dr511 10 January / 2011 / 12:44
kijk een open sollicitatie voor kiteschool safety first
Ziki Ondergoed, schultenbrau

Best-flip 10 January / 2011 / 22:36
Behoorlijk jaa

Mijn reactie hierop:

Kom net thuis van dikke sessie,
Stond met 8 meter goed gepowerd.
Maar windkracht 7 Never nooit niet.
hooguit 6!.

Over het ongeluk:
Was degene die er heel snel bij was.
En mijn kite ter beschikking stelde zodat je uit de wind lag!.
Moest me kite bij thuiskomt wel 3x wassen maar geen probleem!!!.
Gelukkig dat je zelf niks had!.
Gene die gebeld heeft naar het ziekenhuis was Roland ze vriendin!!.

We waren net aan het filmen en foto's aan het schieten Toen er een jonge man zijn kite richting de strekdam kwam.
Naam: christof woonplaats Belgie.

Ik was toen nog lekker aan het kiten.
Ik paar keer erlang gevaren om te kijken of alles oke was.
Man probeerde zijn kite omhoog te krijgen en was niet opzoek naar hulp.
Op dit moment was zijn kite binnenste buiten.
Op gegeven moment was zijn kite omgedraaid.
En lauchnde zijn kite alles in orde..
Toen reageerde de kite niet goed en ging hij richting de mensen die stonden te filmen.
Roland maat van mij wou zijn kite pakken maar kon door de rotsen niet snel genoeg zijn kite helemaal pakken,inplaats daarvan pakte hij de kite vast bij de tip.
In de hoop dat die jonge man zijn Savety zou trekken om zo terug te zwemmen.
Wat doet hij:
Hij stuurd zijn kite in panniek naar boven waarna hij Met grote smak tegen de rotsen werd geslingerd.
Iedereen die erbij betrokken was om hem te hepen.
Gingen richting de kiter en de kite.
Helaas ging het zo snel dat de jongen nog een keer de hoogte in werd geslingerd waarna hij weer een keer tegen de rotsen werd geworpen.
Gelukkig waren de omstanders er snel bij om hem te helpen.
Helaas vloog de kite nog een keer door de powerzone maar werd zijn bar zijn lichaam vastgehouden.
Ik als kiter was natuurlijk ook in paniek.
En liet mijn kite zo snel als mogelijk omlaag gaan waar youri mijn kite gelukkig kon aanpakken.
Ik zijn kite aangepakt en snel naar die jongen gerend.
Er waren toen al paar mensen bezig deze jonge stabiel te houden en te zorgen dat hij niet teveel bewoog.
112 was al gebeld door mede kitesurfers die aan het kijken waren.
De jongen had last van zijn kaak en heup/been
Hij had behoorlijke jaap aan de rechterkant van zijn gezicht en verloor bloed.
In eerste instantie wouden we hem niet verplaatsen ivm botbreuken.
Maar na wat vragen was dat allemaal goed.
En konden we hem gelukkig van de rots afhalen.
Eenmaal op het strand rende iedereen heen er weer om handoeken en windjacks te halen om hem warm te houden,
Maar het werd hoogwater en we moesten hem vervoeren op 1 of andere manier.
Gelukkig was er een windsurfer die zijn board ter beschikking stelde.
En hebben we hem met een man op 8 tot boven aan de dijk gebracht.
Waar toevallig net de dokter aankwam.
Christof werd onderzocht en warm gehouden.
Waarna hij met de ambulance werd afgevoerd.
Iedereen is er van geschrokken.
Maar goed om te zien dat iedereen alles eraan deed om hem te helpen
ECHT Helemaal TOP!!.

Voor vrienden/familie Sterkte
Hoop dat alles is goed gekomen....?

Groetjes

Best-flip 10 January / 2011 / 22:39
Owjaa 1 of andere Maloott!!
Heeft ook nog foto's lopen maken van het ongeluk!!.
Diep en diep triest eigenlijk.
Mocht hij zelf de foto's nog willen bekijken heb ze van de site afgeplukt en al contact opgenomen met website beheerder zodat ze eraf worden gehaald!.

Stoffel_KT 11 January / 2011 / 00:10
Hey Best-Flip,

Bij deze nogmaals ontzettend bedankt, en sorry voor het bloed op je kite, moest er achteraf nog aan denken en hoopte dat die nu niet vol hing, dus ben blij dat je dit eraf hebt gekregen. Ik heb by the way nog contact gehad per mail met een vriendin van je denk ik (Linda), zij had me reeds wat meer informatie over hoe jullie er zo vlug bijwaren gegeven.... Ze had ook gezegd dat jullie er toen aan het filmen waren, sorry dus voor je filmdagje omzeep te helpen, hoop dat je toch al wat goede beelden had. jammer dat ik die 2 laatste rakjes toch besloot ook voorbij de geul te gaan waar plots de meesten bleken te zitten. Dit deed ik voorheen nooit, bleef er net uit veiligheidsoverweging van weg.
Door je beschrijving weet ik wie je was wss, jij had een soort van geel vestje over je wetsuite niet? Ik had je inderdaad in het begin, toen men kite binnenstebuiten lag en aan het bekijken was wat ik kon doen, geen teken gedaan. Een beetje de domme ik met de gedachte die ik had dat je toch niet zou omkijken om mij eventueel te helpen op die moment (is niet op jouw bedoeld hé! gewoon een gevoel dat ik in het algemeen jammer genoeg heb ma doet er niet toe, ik ben blij dat ik er ongelooflijk hard naast zat!!). Net toen ik men safety wilde trekken toen hij binnenste buite lag leek een golf hem terug goed te draaien. Toen je maat me even later probeerde te helpen bij men kite neerlaten schoot mijn kite zonder dat ik het wilde terug omhoog jammer genoeg. Maar zoals ik reeds had gezegd had ik toen gewoon al lang men safety moeten trekken, ook al leek hij stabiel op die moment, hij was het niet. Het was een domme en pijnlijke fout van me waaruit ik enkel kan leren.

Ik kan inderdaad enkel beamen dat er ontzettend snel en door velen op alle mogelijke manieren ter hulp is geschoten, jammer dat ik het op deze manier moest ontdekken maar kan enkel zeggen dat ik het echt TOP vind!!! Ik had in de ambulance trouwens nog gevraagd aan een van die dokters om jullie zeker te bedanken vanwege mij en sorry te zeggen, ik weet niet of dit is doorgekomen toen.

Ik weet niet of je men eerste bericht in dit topic had gelezen, maar alles is dus relatief gezien zeer goed met me, ben er goed vanaf gekomen door jullie hulp.

Ik had het gehoord dat er iemand foto's was aan het trekken, maar had niet gezien dat hij die op hanglos gepost had. Ach ja... denk niet dat ik daar veel op kan zeggen. Zou het inderdaad op zich wel leuk gevonden hebben moest ik die eerst te zien gekregen hebben voor ze gepost werden denk ik
Eén van degene met wie ik daar was had er toen ook nog wel aan gedacht om enkele foto's voor mijzelf te trekken maar wist niet goed of dit correct zou opgevat worden en heeft dit dus niet gedaan. Als je die foto's kan doorsturen naar me mag je dat altijd wel eens doen, weet ik tenminste bij wie ik allemaal in het krijt sta ;)

bummes 11 January / 2011 / 15:48
@ dapee: wat doe je daar dan nog?

en ga jij daar maar met oost varen ja...dan komt het goed
geen fanfare als euterpe

dapee2 11 January / 2011 / 16:50
naja zuidoost dan bummes,

dapee2 had een 3 sterren sessie in Domburg met maar liefst 24 - 26 knots op zijn Naish Pivot (2023)

wouter 11 January / 2011 / 17:50
oeps

RefleXxx 11 January / 2011 / 22:09
De persoon van de eerste ambu (rapid responder) heeft iedereen idd bedankt stoffel. Anyway morgen weer een mooie dag en nu hopen dat alles goed gaat

bummes 12 January / 2011 / 08:35
kaloot is ook definitief verboden..
geen fanfare als euterpe

RefleXxx 12 January / 2011 / 09:43
Quote: bummes - 12 januari, 2011 (09:35)
kaloot is ook definitief verboden..
De Kaloot is altijd al verboden geweest alleen word het gedoogd.

bummes 13 January / 2011 / 08:40
niet meer, mijn maat heeft laatst een bekeuring gehad..deze week nog
geen fanfare als euterpe

RefleXxx 13 January / 2011 / 11:34
Dan vraag ik je maat contact met mij op te nemen via penningmeester(at)nederlandsekitesurfvereniging.nl, de Kaloot is gewoon gedoogd. Wat wel kan is dat je maat in de vaargeul heeft gevaren. Dit is een maand of 3 geleden ook gebeurd en daardoor zijn er nog al wat negatieve reacties gekomen vanuit de handhaving.

kitesurfschoolpuntorg 14 January / 2011 / 20:41
Quote: dr511 - 10 januari, 2011 (13:44)
kijk een open sollicitatie voor kiteschool safety first

echt heel leerzaam om kitemares te lezen
in de luchtvaart wordt elk incident helemaal uitgeplozen, zo komen ze vooruit.
Jelle