Les geven bij 30 kts !

Door: Bomboora Reacties: 38 Hits: 2991
Bomboora 24 July / 2011 / 20:43
Gisteren in Brouwersdam gevaren, daar heb ik toen 31 kts gemeten.
En nog stonden ze les te geven. Het was onshore en iedereen moest er dus met een wijde boog omheen kiten om geen kite boven op z'n kopt te krijgen. Gewoon onverantwoord. Er zou een regel moeten komen dat er geen les mag gegeven worden aan beginners boven een bepaald aantal knopen, dan zullen er wat minder ongelukken gebeuren.

Nanou 24 July / 2011 / 20:53
Tja ik heb zelf ook met een kneiterharde wind gelest wat in mijn inzicht niet helemaal verantwoord is. Maar ja de show must go on for the money. Op dit forum en op Kitehigh wordt vaak zat een topic geopend over dit soort zaken. Maarja klagen op een forum helpt niet alleen dus er zal ergens anders meer actie van moeten komen. Dus wie weet er raad?
Dus het enige wat we kunnen doen is wachten tot er 1tje de pijp uit gaat (wat niet te hopen is) en misschien dat mensen dan een keer gaan beseffen dat veiligheid voor knaken gaan.

Nanou had een 4 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 16 - 24 knots op zijn North Neo (2010)

Mediator 24 July / 2011 / 21:18
als je het als lesgever onverantwoord vind kan je dat altijd zeggen aan de verantwoordelijke van je school hé, niemand verplicht je om les te geven dus je kan altijd weigeren... als ze dan op hun tenen getrapt zijn kan je altijd een andere school zoeken om les te geven, scholen genoeg !

zo'n problemen liggen vanuit mijn standpunt dus bij de instructor... niet de school, want het zijn uiteindelijk de instructoren die de les geven.
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

Icarus1984 24 July / 2011 / 21:19
mischien de des betreffende school aangeven bij NKV, mischien dat hun wat meer kunnen betekenen.
At the End of the day, life should ask us, 'Do you want to save the changes?'

Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)

Nanou 24 July / 2011 / 21:31
@Mediator

Ik ben geen instructor maar ik kreeg les met harde wind. Maarja als je er wat van zegt (toen ook gedaan), kreeg ik als antwoord bwaaa het kan wel mooi windje terwijl ik heet 3 kleuren in me wetsuit deed (was toch niet van mij).
Tja en dan komt de vraag als reactie op @Icarus wat kan de NKV doen? Zolang zijn geen "macht" of zeggenschap hebben kunnen zij ook niet veel doen? Of zit ik er nu een kitelengte naast?

Nanou had een 4 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 16 - 24 knots op zijn North Neo (2010)

larsdemo 25 July / 2011 / 07:41
Volgens IKO mag het gewoon
edit: las ik laatst hier tot mijn verbazing
All We Do Is Kiteboarding

larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

dr511 25 July / 2011 / 07:48
zo lang het goed gaat mag het allemaal van de verzekering van de school. Gaat het fout dan moet je als instructeur vertellen waarom je die keuze toen hebt gemaakt.
Ik zie zelf de meerwaarde er niet van om boven de 25 knopen les te geven omdat je cursist er geen lol aan heeft maar alleen angst en daarnaast het risico dat je materiaal gesloopt word ook nog eens heel groot is
Dus dat kun je beter zelf gaan varen
Ziki Ondergoed, schultenbrau

-DAVE- 25 July / 2011 / 07:56
@ "Het was onshore en iedereen moest er dus met een wijde boog omheen kiten om geen kite boven op z'n kopt te krijgen."

Waarom ga je onderlangs leerlingen varen dan? Dat is pas onverantwoord.
Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

nijntje 25 July / 2011 / 07:58
Quote: Bomboora - 24 juli, 2011 (22:43)
Gisteren in Brouwersdam gevaren, daar heb ik toen 31 kts gemeten.En nog stonden ze les te geven. Het was onshore en iedereen moest er dus met een wijde boog omheen kiten om geen kite boven op z'n kopt te krijgen. Gewoon onverantwoord. Er zou een regel moeten komen dat er geen les mag gegeven worden aan beginners boven een bepaald aantal knopen, dan zullen er wat minder ongelukken gebeuren.

Er zijn plekken in de wereld bijv. Tarifa waar les wordt gegeven met 40 knopen. Als je de juiste maat kite / lijnlengte gebruikt. Zie ik het probleem er niet van in.
Een algemene regel dat je bij een aantal knopen geen les meer mag geven is onzin. Het is een de leraar om in te schatten of het verantwoordelijk is ja of nee.

Alleen geschikt voor 16+ (knopen :o) )

nijntje had een 4 sterren sessie in Muiderberg met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Vegas (2006)

Thetheo 25 July / 2011 / 08:48
Quote: nijntje - 25 juli, 2011 (09:58)
Er zijn plekken in de wereld bijv. Tarifa waar les wordt gegeven met 40 knopen. Als je de juiste maat kite / lijnlengte gebruikt. Zie ik het probleem er niet van in.Een algemene regel dat je bij een aantal knopen geen les meer mag geven is onzin. Het is een de leraar om in te schatten of het verantwoordelijk is ja of nee.
wat een lekker gelul toch ....les geven bij 40 knopen is prima; volgens mij heb jij echt geen idee hoeveel dat eigenlijk is 40 knopen...........in Noordwijk vaart er niemand meer dan (ok soms Ruben nog).....m.a.w woorden Nijntje .........please do shut up!!

idefixe 25 July / 2011 / 09:07
Quote: nijntje - 25 juli, 2011 (09:58)
.Er zijn plekken in de wereld bijv. Tarifa waar les wordt gegeven met 40 knopen. Als je de juiste maat kite / lijnlengte gebruikt. Zie ik het probleem er niet van in.Een algemene regel dat je bij een aantal knopen geen les meer mag geven is onzin. Het is een de leraar om in te schatten of het verantwoordelijk is ja of nee.
Er zijn ook plekken in de wereld waar je je rijbewijs bij een pakkie boter krijgt. Er zijn ook plekken in de wereld waar niemand problemen heeft met het kitesurfen....... In NL is dat helaas niet het geval. Daarbij zijn 40 knp op de ene plek totaal anders dan 40 knp op de andere.
Als het in NL 30 knp waait hebben we in de regel te maken met een depressie met de daarbij behorende vlagerige wind. Daarbij zijn de meeste NL locaties overbevolkt en is er minder ruimte voor "ellende" .
Op m'n home spot heb ik de afgelopen 6 jaar veel ongelukken gezien: welgeteld 2 keer met een geoefende kitesurfer ( een beenbreuk na een lullige kitelooplanding en 1 of andere mafketel uit Groningen die ff per ongeluk tijdens een loopje uithaakte en het weiland invloog ) de rest , en dat zijn er een hele bak, beginners die veelal na hun lesjes tijdens knalharde wind de boel zwaar onderschatten.
Waar de locale NL kiteschool met 25 het water afkomt / er niet opgaat met cursisten, zie ik steeds vaker de commerciele machines zelfs als de locals aan de kant staan te twijfelen, met een hele bums beginners het water opgaan.......
Waanzin en slecht voor de sport.
Slingshot , Gibbon

mbetz01 25 July / 2011 / 10:17
Nijntje,
met 40 knopen wind zitten de meeste kiters aan wal, ook de Windsurfers en de zeilers...
Mijn dochters hebben kite
les gehad bij Peter Müller in de Soma Bay. Daar waait het ook vaak erg hard, Lessen gingen tot 25 knopen daarboven werd gestopt, hetgeen ook juist is.

Tevens: veel watersporters overdrijven de windkracht enorm. 20 KN word als 30Kn afgedaan, 30Kn als 40 enz enz.
Dus niet overdrijven.
Is de wind echt 40Kn dan zul je niet veel watersporters op het water zien, zeker geen beginners.......
Mike

kite_or_die 25 July / 2011 / 10:46
kiten is gewoon gevaarlijk dus gewoon niet gaan kiten !!!!!!!!!!!!
kite or die ......

kite_or_die had een 5 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 20 - 24 knots op zijn Duotone Dice (2019)

Mushroom 25 July / 2011 / 10:55
Er zijn gelukkig ook gewoon scholen die niet puur voor het geld gaan, en wel aande veiligheid van cursisten denken:)

Jelte 25 July / 2011 / 11:04
No way dat er kitescholen met 40 knopen het water op gaan inderdaad.
Nouja, zolang geen officiele instantie er zin in heeft regels te maken, heeft het ook geen zin om hierover te praten. Pas als ergens een officiele bron is die zegt: boven 25 knopen is niet verantwoord, dan heb je kans dat de scholen inderdaad door verzekeringen eruit geknald worden als het mis gaat.
Tot die tijd... andere kant op kijken maar. Er zit niets anders op. En natuurlijk even zeiken op de instructeur. Als die genoeg gezeik krijgen houden ze er ook wel mee op.

Overigens: het is een natuurlijk proces van eliminatie. Als er geen ongelukken gebeuren met 30 knopen waardoor ze problemen krijgen met de verzekering, dan gebeurt er ook niets. Maar dan betekent dat blijkbaar ook dat het ze lukt verantwoord les te geven met die wind...
www.h2ohostel.nl // Ocean Rodeo - Stormchaser.nl

roosje 25 July / 2011 / 11:05
Gistere les gehad op oostvoorne, en het was echt genieten!
We waren bezig met een 6, dan is het met de 'harde' wind nog hard werken om te varen.

Ik zeg hulde aan de instructeurs en instructrices die hun verantwoording nemen en de juiste kite en techniek kiezen. En daarmee ook de beginners (zoals ik) veilig!! leren varen ook bij hardere wind!

Hoe leren we het anders? Door ongelukken en frustaties te veroorzaken?

idefixe 25 July / 2011 / 11:37
Dus je kunt nu upwind boddydraggen en je hebt zelfstandig je vlieger gestart en hebt ook nog de safety van je vlieger daadwerkelijk gebruikt en daarna je vlieger weer gerelaunched?
Slingshot , Gibbon

roosje 25 July / 2011 / 11:44
Heb je helemaal goed!

Vergeet niet links en rechts waterstarten en varen.
En ook belangerijk: Eerst je kite wat depoweren mocht je te weinig hebben kan er altijd wat bij en heb je geen verrasingen!

Was m'n vierde keer. safety is les 1 !!

idefixe 25 July / 2011 / 12:34
Neem van mij aan dat het gebruik van je safety bij 6 Bft voor een beginner echt geen kattepis is...............
Maar goed dat heb je al in les 1 gehad
Slingshot , Gibbon

zeehond 25 July / 2011 / 13:17
Roosje, het probleem is dat je als beginner zelf niet weet hoe link het is. En ook nog eens dat veel beginners daarna denken dat het normaal is om met zukke wind te oefenen. Kijk eens naar een filmpje van Ruben en stel je dan voor je je 6m per ongeluk in een loopje trekt tijdens het oplaten / oefenen. Gebeurd bijna nooit maar die ene keer dat het gebeurd is ook gelijk je laatste.

Depoweren heeft dan ook totaal geen zin maar dat is een andere discussie.

Je kan er zelf ook wat aan doen; spreek kalm doch vastberaden de betreffende instructeur aan waar zijn leerlingen bij zijn, en hij is gelijk zijn geloofwaardigheid kwijt.

Anders is er altijd nog het mesje.

swiftenaar 25 July / 2011 / 13:19
Boven de 25 a 27 knopen vaste wind cancel ik mijn lesjes.. dan moet je met kleiner dan een 5m gaan staan en dan is de lol en het leren er wel vanaf. Naar mijn idee leer je boven die wind (en eigenlijk boven de 20 knopen al) vrij weinig meer wat te maken heeft met vliegercontrole, maar gaat het meer richting overleven voor beginners. 16 knoopjes met een 9m is ideaal naar mijn idee in Nederland.
Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

rolandpeelen 25 July / 2011 / 13:32
Quote: swiftenaar - 25 juli, 2011 (14:19)
Boven de 25 a 27 knopen vaste wind cancel ik mijn lesjes.. dan moet je met kleiner dan een 5m gaan staan en dan is de lol en het leren er wel vanaf. Naar mijn idee leer je boven die wind (en eigenlijk boven de 20 knopen al) vrij weinig meer wat te maken heeft met vliegercontrole, maar gaat het meer richting overleven voor beginners. 16 knoopjes met een 9m is ideaal naar mijn idee in Nederland.

Helemaal mee eens :).. Ik ga ook gewoon lekker zelf varen als de stoten harder zijn dan 25 / 30 knopen :)..
Je moet gewoon even kijken naar het niveau van je cursisten, of ze al dingen kunnen, en aan de hand daarvan een goede inschatting maken of het veilig is of niet. Een ongeluk zit in een klein hoekje, dus better safe then sorry zeg ik altijd :)

mocem 25 July / 2011 / 14:54
Aantal weken terug nog een lesser ze nek zien breken op et strand. De wind trok ff 10 minuten aan tot 28 a 30 knts. 1 stuurfout en het is gebeurd.

mocem had een 3 sterren sessie in Castricum aan Zee met maar liefst 18 - 27 knots op zijn Ozone C4 (2010)

roosje 25 July / 2011 / 15:16
Als ik jullie reacties lees is het heftiger dan ik ervaren heb.

Ik ben geen moment de controle over mijn kite kwijt geweest, achteraf misschien een beetje geluk gehad.
maar ik had eigenlijk het idee dat ik zelf met zo'n wind een 9m zou pakken. Hoef je tenminste geen halve achtjes te doen.

Ik heb nog steeds het volste vertrouwen in de kiteschool ik mee was, hun wisten wat ze deden. Ik was bewust bezig met veilig kiten. Dat is namelijk de reden dat ik lessen neem. Met de wind van gister was ik niet zonder professionele het water opgegaan. Dankzij hun weet ik waar ik opmoet letten om het zo veilig mogelijk te doen voor mij en de andere kiters op het water.

Wanneer zijn jullie zelf met harde wind gaan varen en wat was jullie voorbereiding daarop?

dennis-ss 25 July / 2011 / 15:20
@Bomboora

chill dat je een oogje in het zeil houdt! zoiezo pluspunt, alleen je kritiek snap ik niet want als je goed hebt opgeled zijn de desbetreffende instructeurs op tijd van het water gegaan toen de wind nog niet extreem hard was. Je bent als instructeur verantwoordleijk voor de cursisten, met een beetje gezond verstand wordt er dus niet gelest bij 30 knopen. En ik neem aan dat de instructeurs die verantwoording nemen en tijdig van het water afgaan!