bularoo had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 30 - 42 knots op zijn North Dice (2015)
larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)
larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)
MarkVP had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 23 - 29 knots op zijn SlingShot TD2 (2007)
Registreerde: 11 August 2005
Meerdere malen beleefd dat ik de boel echt niet meer onder controle had en op m'n kont erachteraan. Op zich niet zo'n probleem want als je met 30 man tegelijk op het water stond was het toen echt heel druk. Ruimte zat . Helaas heb je op de meeste spots door de enorme groei van de sport deze ruimte nu niet meer.....
Langzaam maar zeker groei je dan in de sport. Je krijgt meer vliegerervaring, maakt wat "oeps dat ging net goed" momenten mee , harde crashes en je kunt steeds beter met harde wind omgaan. Dat is iets wat je door veel varen leert en niet bij een cursus. Een goede kitecursus leert je om op een veilige manier het water op te gaan. Echt leren varen ( d'r zijn zelfs idioten die voor een cursus "vaargarantie" geven) dat ga je na je lessen pas echt leren.
Ik heb al eerder gepost over het gebruik van je safety. Tijdens een les je safety trekken / de boel weer inelkaar zetten is 1. In een noodsituatie ( vaak in knalharde wind ) je safety gebruiken en ook dan weer in elkaar zetten is vooral voor beginners vaak een behoorlijke klus. Niemand in de buurt die je even in je rug vasthoudt. De wind die konstant aan je loopt te zeulen zodra je de boel op spanning brengt..... Dat soort zaken worden een heel ander verhaal als je in je uppie in die dikke bui op het water staat.
Wind en water zijn de basis ingrediënten voor het kitesurfen. Kitescholen / instructeurs hebben daarbij een voorbeeld functie. Helaas krijgt de commerciele kant van het hele verhaal steeds vaker de overhand. Het ziet er voor de toeschouwer allemaal reuze simpel uit totdat je zelf op het water staat. Dan wordt het ander verhaal.
Vooral onder de omstandigehden van gisteren is kitesurfen een extreme sport. Alhoewel ik geen extreme tricks uithaal beschouw ik mijzelf toch als een redelijk ervaren kitesurfer. Ik heb gisteren heel lang gewacht voordat ik het water opging. In de avond werd het wat minder en heb m'n 2 uurtjes op het water gepakt.
En dat je het minder heftig ervaren hebt: Helaas kom je er bij het kitesurfen pas achter "hoe heftig het is" op het moment dat het fout gaat.
Neemt niet weg dat je door het nemen van les al een goede start gemaakt hebt
Veel plezier op het water!