Les geven bij 30 kts !

Door: Bomboora Reacties: 38 Hits: 2993
idefixe 25 July / 2011 / 15:50
Ikzelf heb nu zo'n 6 jaar geleden m'n eerste les gehad. Meteen na deze cursus m'n eigen setje aangeschaft. 25 knp was toch echt de limit dat ik überhaupt nog het water op durfde. Dat had ook een beetje te maken met het beschikbare materiaal. Het was toen nog echt kitesurfen: Vlagen in de wind haalde je er niet met je bar / depower van je vlieger , uit. Je moest flink je rail van het boardje in het water trappen om de boel onder controle te houden.

Meerdere malen beleefd dat ik de boel echt niet meer onder controle had en op m'n kont erachteraan. Op zich niet zo'n probleem want als je met 30 man tegelijk op het water stond was het toen echt heel druk. Ruimte zat . Helaas heb je op de meeste spots door de enorme groei van de sport deze ruimte nu niet meer.....

Langzaam maar zeker groei je dan in de sport. Je krijgt meer vliegerervaring, maakt wat "oeps dat ging net goed" momenten mee , harde crashes en je kunt steeds beter met harde wind omgaan. Dat is iets wat je door veel varen leert en niet bij een cursus. Een goede kitecursus leert je om op een veilige manier het water op te gaan. Echt leren varen ( d'r zijn zelfs idioten die voor een cursus "vaargarantie" geven) dat ga je na je lessen pas echt leren.

Ik heb al eerder gepost over het gebruik van je safety. Tijdens een les je safety trekken / de boel weer inelkaar zetten is 1. In een noodsituatie ( vaak in knalharde wind ) je safety gebruiken en ook dan weer in elkaar zetten is vooral voor beginners vaak een behoorlijke klus. Niemand in de buurt die je even in je rug vasthoudt. De wind die konstant aan je loopt te zeulen zodra je de boel op spanning brengt..... Dat soort zaken worden een heel ander verhaal als je in je uppie in die dikke bui op het water staat.

Wind en water zijn de basis ingrediënten voor het kitesurfen. Kitescholen / instructeurs hebben daarbij een voorbeeld functie. Helaas krijgt de commerciele kant van het hele verhaal steeds vaker de overhand. Het ziet er voor de toeschouwer allemaal reuze simpel uit totdat je zelf op het water staat. Dan wordt het ander verhaal.
Vooral onder de omstandigehden van gisteren is kitesurfen een extreme sport. Alhoewel ik geen extreme tricks uithaal beschouw ik mijzelf toch als een redelijk ervaren kitesurfer. Ik heb gisteren heel lang gewacht voordat ik het water opging. In de avond werd het wat minder en heb m'n 2 uurtjes op het water gepakt.

En dat je het minder heftig ervaren hebt: Helaas kom je er bij het kitesurfen pas achter "hoe heftig het is" op het moment dat het fout gaat.
Neemt niet weg dat je door het nemen van les al een goede start gemaakt hebt
Veel plezier op het water!

Slingshot , Gibbon

roosje 25 July / 2011 / 16:07
@Idefixe: thanks voor je verhaal en tips!

Ik ga snel op zoek naar geschikt materiaal en het water op!

rolandpeelen 25 July / 2011 / 16:21
Quote: roosje - 25 juli, 2011 (16:16)
Als ik jullie reacties lees is het heftiger dan ik ervaren heb.Ik ben geen moment de controle over mijn kite kwijt geweest, achteraf misschien een beetje geluk gehad. maar ik had eigenlijk het idee dat ik zelf met zo'n wind een 9m zou pakken. Hoef je tenminste geen halve achtjes te doen.Ik heb nog steeds het volste vertrouwen in de kiteschool ik mee was, hun wisten wat ze deden. Ik was bewust bezig met veilig kiten. Dat is namelijk de reden dat ik lessen neem. Met de wind van gister was ik niet zonder professionele het water opgegaan. Dankzij hun weet ik waar ik opmoet letten om het zo veilig mogelijk te doen voor mij en de andere kiters op het water.Wanneer zijn jullie zelf met harde wind gaan varen en wat was jullie voorbereiding daarop?

Ter vergelijk. Ik was gisteren aan het varen met een 7m en was stevig gepowered. 9m was vol overpowered geweest. Waarschijnlijk was de kite waaraan je hing kleiner en gedepowerd. :)

roosje 25 July / 2011 / 16:51
@Ronald Peelen: Ik was bezig met een 6m gisteren.

De 9m in het stukje dat jij aan haalt, had ik het over mijn eigen gevoel over de wind. Een 6m had wat power te weinig voor mij om lekker rustig te varen. Staat een beetje verwarrend geschreven.

Joy-rider 25 July / 2011 / 17:22
Bij de meeste scholen wordt tot max. 25 gehanteerd om de kwaliteit en veiligheid van de les te kunnen garanderen. (lees Idefix verhaal over knp verschil in andere landen).

het betekent niet dat een les in 25 knopen per se onveilig is, dit is volledig afhankelijk van het gekozen materiaal, het lesplan van de instructeur en van de omgeving. De vraag is wat de cursisten allemaal kunnen doen en leren. In een volledige kite cursus komt immers veel theorie, practische uitleg en oefening aan bod verspreid over meerdere dagen. Een instructeur kan er voor kiezen met harde wind wel met zijn cursisten het water in te gaan maar de cursisten de kite niet volledig zelfstandig laten besturen.

mijn punt: meestal cancel ik mijn lessen bij 25 en de meeste scholen die ik ken doen dit ook. Maar Er kan wel veilig les gegeven worden met harde wind, dat is niet het probleem (natuurlijk geen storm). Het heeft vooral te maken met de kwaliteit en ervaring van de instructeur in hoe hij zijn cursisten kan begeleiden tijdens de les.

Natuurlijk leren cursisten meer tijdens zwakkere wind. Het is erg afhankelijk hoe graag de cursisten het water in willen! Als zij dit willen in harde wind moeten zij dus fix inleveren op wat zij tijdens normale wind zouden kunnen doen, leren, beleven en voelen!

Waarom zeg ik dit: ik zou een les verbod bij maximale wind niet goed voor onze sport vinden! Voor die beslissingen hebben we (over het algemeen) zeer kwalitatieve kitesurfscholen!

Ps. Ik reageer niet direct op situatie waarvoor dit topic gestart is maar op de reacties dat er een maximum gesteld moet worden!
www.bladekites.com / www.corenmore.nl

bularoo 25 July / 2011 / 17:34
afgelopen zaterdag stond ik zelf les te geven op de brouwersdam. Ik was om 17:00 uur klaar met de les. Had de hele dag dezelfde groep omdat zeeen 2 daagse cursus op een dag wilde doen. 's ochtends in 17 knopen en zon begonnen met vlieger controle en een 8m.
Daarna heel dedag met de 8m les gegeven. Andere instructeurs stonden met een 6m te lessen, die hadden dan wel beginners lessen in demiddag toen er regen bij kwam.

Je zegt dat er 31 kn gemeten is. Weet niet hoelaat dat was. Maar ik heb zelfs soms even gevaren tussen het lessen.(upwind komen). Om zo dieper de zee in te gaan waar het dus dieper is en waar het rustiger is. Bij laagwater sta ik dan ook zeker 100 meter van de kust vandaan.
Maar toen ik dus zelf vaarde had ik de 8 vol gepowered. En moest soms zelfs even sinussen. Ik weeg zelf maar 60 kilo ook. Dus 31 knopen was het zeker niet constant.
In de buien waaide het wel hard en geloof ik ook best dat er soms even 31 knopen gemeten kan zijn, Soms de 8 even gedepowered. Dan was het zeer goed te doen.

Kortom. Ik snap zeer goed dat er frustraties zijn bij het lesgeven in harde wind. had zelf eerst ook een Limiet van 25 knopen ingesteld. Het begon dus rustig en ging wel steeds harder, maar het is niet te hard geweest dat er geen controle meer was. Anders zou ik zeker stoppen.
Ik heb dus aan 3 mannen les staan geven die een leuke dag hebben gehad. Ze hebben veel gelachen om elkaar en gaan zeker nog een keer terugkomen om de 3e dag van de cursus af te maken.

bularoo had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 30 - 42 knots op zijn North Dice (2015)

larsdemo 25 July / 2011 / 20:35
Ben benieuwd hoeveel er nog over dit onderwerp valt te zeggen.
Begint een beetje herhaling te worden elke week.
All We Do Is Kiteboarding

larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

Affligem 26 July / 2011 / 07:22
Hmm, lesgeven vanaf een knoop op 15 tot 30 knopen.
Hoeveel lesgeefbare dagen zijn dat jaarlijks? Is dat voldoende voor een fulltime kiteschool?
Diversiteit is continuiteit van werk en hoef je als school minder de windgrenzen op te zoeken.

Je zult dan denk ik ook wat moeten omzetten met verkoop materiaal, verhuur oid.
Of boven de 30 knopen windsurfles gaan geven. Onder de 15 knopen, barbequen, instuctie films kijken
oefeneningen op de trampoline of aan de Winch, wees creatief

2 lijns Wipika Classis 6.5 / Jinne Brunotti 2.30 mtr

idefixe 26 July / 2011 / 07:56
Quote: Affligem - 26 juli, 2011 (09:22)
Diversiteit is continuiteit van werk en hoef je als school minder de windgrenzen op te zoeken.Je zult dan denk ik ook wat moeten omzetten met verkoop materiaal, verhuur oid.Of boven de 30 knopen windsurfles gaan geven. Onder de 15 knopen, barbequen, instuctie films kijken oefeneningen op de trampoline of aan de Winch, wees creatief
Ik denk dat daar voor veel scholen nog veel winst te behalen is. Winst zowel op financiëel als sportief gebied. Van wind alleen kun je niet leven zei men vroeger wel eens.........
Slingshot , Gibbon

larsdemo 26 July / 2011 / 12:47
Ik kan mij toch niet beheersen om nog even te reageren sorry.
Een instructeur verteld hier dat het prima lesgeven was, hier wordt eigenlijk niet op gereageerd.
Een perspoon die les had zegt het prima naar de zin te hebben gehad, deze wordt min of meer belachelijk gemaakt.
Kritiek leveren met goed gekozen woorden op een situatie waar je zelf niet bij bent lijt me beetje makkelijk of ligt het nou echt aan mij ?

All We Do Is Kiteboarding

larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

Fonezzz 26 July / 2011 / 14:18
kitesurfing is a extreme sport ? alles meegezegd, dont forget it
niet lullen, maar pompen

MarkVP 26 July / 2011 / 14:47
Ik heb zaterdag heel de middag met m'n 10 gevaren en op begin van de middag was het vol gepowerd sinussen (dus voor "normaal formaat mens" die geen 100kg wegen is dan een 6-8m mooi).
Dit was op Vrouwenpolder maar zoveel scheelt dat niet, had die dag ook op de metingen van RWS gekeken maar nog niet eens een vlaag boven de 30 gemeten op OS4 of Brouwershavense gat 2.
Lichtelijk overdreven naar mijn mening.

MarkVP had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 23 - 29 knots op zijn SlingShot TD2 (2007)

karel79 26 July / 2011 / 15:22
ik was zaterdagmiddag ook op de brouwersdam van 14:00 tot 16:00 met een 7.5m bandit 1 gewoon vol gepowered (alsin dus niet gedepowered) en dat was prima te doen (weeg 75kg).. het was zeker geen 31 knopen, eerder rond de 21 plus en min een paar knoopjes schat ik zo.
Prima weer om les te geven! Alleen maar les krijgen in een slappe 12-15 knopen is ook niet goed.

Gooi die windmeter maar in de prullenbak dus.

Stel je voor dat je als kite instructeur steeds commentaar krijgt van gasten die het onverantwoord vinden omdat iemands brakke meter zegt dat het 31 knopen waait..

Patrick-Skyriders 26 July / 2011 / 16:40
ik sluit me compleet bij bularoo en joyrider aan, ik denk dat ervaren kitesurfleraren de enige zijn die hier een goeie mening over hebben en weten wat werkt en wat niet, en niet een handje vol recreatie kiters,

over 30 knopen kan lesgegeven worden mits:
- ervaren instructeur
- goed gekozen materiaal
- volwassen cursisten (ik zou zeggen minimaal 70 kg)
- 1 instructor - 1 kite
- walkie talkie helm

verder is het natuurlijk ook handig om het les onderwerp bij de wind aan te passen, niks nieuws doen maar beter hetgene van de laatste les herhalen, bv geen eerste waterstarts, maar nog goed upwind bodydrag oefenen.