Waveboard - welke en maat?

Door: RKreber Reacties: 43 Hits: 9945
RKreber 02 January / 2012 / 11:12
Medekiters....
Na jaren op twintip gevaren te hebben op Y-muiden, is het tijd om een waveboard aan te schaffen (wel met straps).
Hoor veel mensen die beide hebben en eigenlijk altijd op waveboard staan en meer fun hebben.

Mogelijk kunnen jullie advies geven:
1) welk boardje past best bij mij stijl?
2) welk merk maakt kwalitatief mooi spul (hoorde dat North en F-one goed werk verricht)
3) welke maat? 5.9 - 6.0 feet?
4) in hoeverre breken boardjes als je er ook iets mee wil doen kwa springen?

Ben niet op zoek naar pure waveboard, daar golven in NL niet altijd je van het zijn.
Wil dus eigenlijk een combi board die ook goed rechtdoor gaat met hogere snelheid (= niet mega veel rocker erin) zodat ik lol van golfrijden kan beleven, maar ook andere dingen kan doen...
Zal varen met een Bandit V, 8m2, kleiner heb ik nog niet, maar dan moet op golfboardje wel goed komen.
Heb ook nog een 11m2 maar minder handzaam!

Hoor graag jullie mening.

RKreber 02 January / 2012 / 11:25
pffff...tuurlijk ook even mijn gewicht/lengte: 80 KG/1.85

joystick 02 January / 2012 / 12:12
Je kunt natuurlijk op marktplaats kijken voor bepaalde boardjes voor een zachte prijs. Of een paar keer wat lenen van jongens op Y-Muiden. Dan heb je snel door wat je wel en niet wilt.

Het is immers ook geen rocket science, je hebt grote logge planken en snelle high end modellen. Als je iets uit het midden sigment koopt en je begint het erop te leren pas je je stijl toch aan. Met jou gewicht denk ik da 5.9 of 6.0 beide goed kan.
Zelf ben ik na bovenstaande uitgekomen bij de North WAM 6.0 (82kg|) die ik voor een mooie prijs heb kunnen kopen. En waar ik onwijs veel plezier mee heb.

Het is een beetje een all round wave board waarmee je ook goed hoog kan springen en ik maak er ook backrolls etc mee. Weet alleen en niet of ie heel blijft als je hem echt een keer verrot land .

Afgelopen maand is er op het forum ook over de WAM gesproken. Over andere merken zijn er vast anderen die je info kunnen geven.....

joystick had een 5 sterren sessie in Lemmer met maar liefst 30 - 35 knots op zijn Ozone Instinct Sport II (2008)

Magic_Ed 02 January / 2012 / 12:37
Als ik je wensenlijst zie denk ik: die wil helemaal geen waveboard, die wil een OR Mako of een Brunotti Bumlebee: iets wat tussen een waveboard en twintip in zit. Ook de Versus shop is bezig met zo'n soort board.

Over nederlandse golven: http://www.maartenhuisman.com/album/zandmotor#4
w w w . v e r s u s s h o p . n l

jur 02 January / 2012 / 12:58
underground pohutu 6.0
Poehiej

eddyc 02 January / 2012 / 14:09
@Magic_Ed de Brunotti Bumblebee is een radicaal wave board. Klein en snel draaiend - dat is niet wat hij zoekt.
(Ik vaar die zonder neusvinnen - na een Brunotti Bumblebee verveel je je op een Wam.)
Mogelijk is een Wam iets voor RKreber - alsook vele andere boards want hij zoekt niet iets dat radikaals draait.
Een 5.9 of 6.0 vind ik persoonlijk te lang - ik krijg daar een surfboot gevoel mee.
eddyc

luukie 02 January / 2012 / 14:45
shinn heeft toch zo'n nieuw boardje. Een combo tussen wave/skim/TT.

Magic_Ed 02 January / 2012 / 14:51
Lengte op zich is niet zo belangrijk (tenzij je radicale golven gaat pakken), alle andere gegevens zijn wat belangrijker:
- tail
- tailrocker
- noserocker
- width
- width 1 ft off
- fin setup en positie

Als je inderdaad wilt gaan golfracen, dan een board met weinig of geen tail rocker, weinig nose rocker, smal (max 18 breed) en een quad fin setup (thrusters willen liever langzamer varen). Tail: squash, maar een kleine fish (swallow) kan ook heel goed.

De meeste productieboards kunnen wel een tikje hebben, maar de merken geven je geen garantie op landingsbreuken, daar zijn de boards niet voor gemaakt. Als je er voor zorgt dat je goed land (zie windsurfers), dan kan je gewoon hoog springen. Maar houd er rekening mee dat waveboards na misbruik wat sneller kapot gaan dan twintips!

Tukker 02 January / 2012 / 15:37
Wavetool van Fly Boards maakt down THE line golflijnen mogelijk en mega springen. Blijft altijd compromis, tussen het beste van beide werelden. Voor hard rechtuit gaan zou ik geen surf board kopen. Zie veel gasten met surfboard gaan terwijl het flat is.... Begrijp ik niet zo goed.
Tukker(ik)

Magic_Ed 02 January / 2012 / 15:41
Ik wel, dat is de tijd om weer eens wat truukjes te proberen

RKreber 02 January / 2012 / 15:51
Thanks, zie al wat meer tussen de bomen!
Had al in overige topics gelezen dat Magic_Ed mogelijk de expert zou zijn:) en wederom een directe response.
Allen dank!

Na wat pluiswerk zie ik dat er een F-One Fish 5.4" te koop staat....
Had begrepen dat dit boardje mogelijk aan mijn wensen gaat voldoen:
- Goede surf pakken, wat springen met juiste landing (no problemo na mijn windsurf achtergrond), hoogte pakken en het vrije gevoel op zee krijgen.

Enige punt, had begrepen dat FISH enkel lichtweer board is? Tuurlijk wil wel varen tussen 16-28 knopen, daarna pak ik mijn twintippie wel.
Is die FISH 5.4 wat voor ook hardere wind en mijn postuur?

Of moet ik toch gaan voor de North WAM 5.10, staat nu in aanbieding voor 30% off, 2011 model.

alvast dank

RKreber 02 January / 2012 / 16:07

UNDERGROUND POHUTU.....is dat een soort bulletproof waveboard dat je ''gewoon'' plat kan landen zonder dat ie breekt....??
Wat is het voordeel van dit board dan Jur?

Underground 2010 Pohutu SurfboardIt's all about the wave for you. Morning surf, then kiting when the wind kicks - now possible on one board!

Soul-surfers everywhere appreciate the classic lines and insane rail to rail carving performance of this power-stick, which works fine as a crossover paddle-in surfboard when required.

Unlike a regular surfboard however, the Pohutu will take big wave punishment, constructed with a 50mm EPS core, bulletproof epoxy sandwich and wood veneer top and bottom. The proven single to double to V base compliment the lively thruster fin set-up and allow fully committed bottom turns and floaty aerials on your most epic waves. Enjoy!
SIZES - 5'8", 6'2"

$1,249.00

Magic_Ed 02 January / 2012 / 16:08
Denk dat de Fone 5.4 fish aan de brede kant is om het gehele windbereik aan te kunnen, maar het kan wel. Aan de hand van de commentaren van DR511 denk ik dat de WAM wat moeilijker draait, maar als ik de specs zie, denk ik (toch) dat het board beter geschikt is voor wat jij wilt. Let op! Ik heb zelf geen ervaring met deze boards.

Tip: voorste voetband helemaal naar voren plaatsen!

mr_vin 02 January / 2012 / 16:27
ik heb zelf een F one 6.0 en heb er heerlijk mee gevaren, kon heerlijk op de golf staan,

Ik ga alleen weer terug naar twintip heb het 4 mnd geprobeerd en sta niet chill, Heb men hamstring er een keer mee gescheurd,

Ik doe hem dus helaas weg,

Neem even contact op als je intresse heb,

Ronr 02 January / 2012 / 16:34
Neem in ieder geval een boardje dat breder is als 18" Lengte is onbelangrijk. Vorig jaar had ik een Cabrinha S-Quad. erg fijn board. Nu een North Wam ook prima geschikt voor op de Noordzee.

eddyc 02 January / 2012 / 17:10
@Ronr - ik vind alles boven de 18 inch te breed. Hangt ook samen met mijn laag gewicht (66kg)
eddyc

stijnlangenaken 02 January / 2012 / 17:57
@RKreber.
Hoi gezien je gewicht en grootte lijkt de firewire KQF6.00S misschien iets voor jouw.
je kan het zowel in quad als truster varen.
Staan twee testreports op hanglos eentje van mij en eentje van Magic ED
Is een board met een redelijk vlakke rocker en tamelijk breed met een fishtailtje.
Planeert heel snel aan, genereert behoorlijk wat snelheid, is stabiel, makkelijk dus om te leren gijpen en confortabel door de flex.
Maar het groot voordeel is dat het ook een echt performance board is zodanig dat als je niveau stijgt je er ook nog heel veel plezier aan kan beleven, terwijl andere boardjes met diezelfde dimensies en een gemakkelijke opstap later wat lomp gaan aanvoelen.
Is waarschijnlijk niet de goedkoopste oplossing maar wel een echt doorgroeiboard.

RKreber 02 January / 2012 / 21:47
@stijnlangenaken, thanks voor suggestie, ga je verslag eens goed doornemen.
Begrijp dat Versus eventueel zou kunnen leveren, danwel firewire board kan laten zien.
Bestellen 7-8 weken rond 750 eu had ik al gezien via internet.
Board ze!

RKreber 02 January / 2012 / 22:04
Kreeg nog een tipje door van Eddy Lansinks boardje:

Flywave
De Flywave is een cross-over waveboard met een twintip constructie. Ideaal voor de vaak rommelige, korte Nederlandse golven. In 2011 is het board lichter geworden en is het vaarcomfort verhoogd. Ook is de footpad zachter en hebben de straps een nieuw verstelsysteem gekregen
Het board vaart met een duidelijke nose en tail, maar gijpen hoeft niet meer!
Golfrijden gaat als vanzelf en door de fliptips behoren nosedives tot het verleden.
De volledig houten kern is niet alleen erg chique, maar maakt het board ook bombproof dus kiteloop gerust!
De 20 inserts zorgen ervoor dat je je optimale stance niet kunt missen.
Al met al een bijzonder board wat erom vraagt om serieus getest te worden!
Ontwikkeld in samenwerking met Ruud Overwater, Nederlands golfguru!
Het board wordt compleet geleverd met pad, straps en 5 vinnen.

Is dat wat, heeft iemand ervaring??
ZIt nu te dubben tussen FireWire KQF, North WAM, Flywave,......
Lichte voorsprong WAM, daar dit denk beste aansluit, Flywave lijkt mij toch teveel twintip gevoel te geven

Thanks

dr511 03 January / 2012 / 05:52
wave boards breken door hun lengte. Het maakt niet uit welk merk je neemt zolang je maar niet met 2 voeten naast elkaar in het midden land. Wat je het meeste ziet gebeuren is dat de neus er af breekt als je het board laat aanspoelen in de beachbreak. Het board word dan met de neus in het zand gepland door een golf en tja dan ligt je neus eraf.
UIt je verhaal lees ik dat je nog niet helemaal om bent maar geloof me zodra je de smaak te pakken hebt dan zet je die twintip op marktplaats. Zeker als ex windsurfer. Laat die voetbanden lekker achterwege zeker in het begin. Het lijkt makkelijker maar je moet eerst je balans vinden op je board. Als je dan je voetbanden er niet goed op hebt gezet krijg je het gevoel dat je op een onhandig grote twintip staat te wiebelen. Je voet positie verandert ook als je aan het varen bent. Wil je hoogte lopen sta je meer naar voren en zodra je turn wil maken ga je breder staan en zet je je achterste voet meer naar achteren. Ook met gijpen is het in het begin makkelijker zonder voetbanden omdat je lekker heen en weer kunt stappen. Eigenlijk iets wat je nog weet van het beginnen met windsurfen. Voetbanden gebruik ikzelf alleen als de golven boven de 7 m uitpieken en je anders niet over het schuim heen komt ( daar hoef je in Nederland dus niet bang voor te zijn)
tja en als je dan over je opties praat kun je jezelf deze vragen stellen.
WIl ik een twintip waarmeen ik in de golven kan draaien? flywave
wil ik een kiteboard waarmee ik kan surfen.? wam
of wil ik een surfboard waarmee ik kan kiten? FireWire KQF 600

Ziki Ondergoed, schultenbrau

Kamo 03 January / 2012 / 09:40
Kom eens langs in Scheveningen, wij hebben de Firewire KQF 600, de Flywave en ook de Surf en Signature van F-one staan.
Kun je de boards eens goed bekijken en een beter beeld krijgen van de producten in relatie tot elkaar.

De Flywave en F-one boards zijn tevens te testen!
Shop | Gear | Kiterepair >> WWW.VERSUSSHOP.NL / TEN-KITEBOARDING.COM

eddyc 03 January / 2012 / 10:00
Hoe korter je board - hoe minder kans op breken: kleinere moment krachten
Hoe korter je board - hoe minder energie het vergt in de bocht te leggen
Hoe lichter het board - hoe minder energie het vergt in de bocht te leggen
Hoe dikker het board - hoe meer het in de gijp gaat stampen op de zijkant (tussenliggende stuitergolven heb je altijd in Nederland)
Hoe dikker en breder de achterkant - hoe meer druk je moet uitoefenen om hem in de bocht te leggen en rond te krijgen
Hoe vlakker het board hoe sneller hij zal planeren en hogere snelheid halen

De kite die je gebruikt maakt ook een verschil: heftige boost, speed en spring kites vind ik minder geschikt om in de golven mee te gaan omdat je daar steeds moet opletten om niet van je board afgetrokken te worden of omhoog trekken om te jumpen terwijl het doel is op de golf te blijven.
eddyc

Ronr 03 January / 2012 / 10:18
Het gaat er inderdaad om wil je een kiteboard waarmee je kunt surfen of wil je echt leren surfen. Breedte heb je niet snel last van maar te smal is niet fijn. Buiten dat de transitions lastiger zijn moet je constand je kite gebruiken om gang te blijven houden. DR511 heeft gelijk, weg met de mentale bariere en laat die voetbanden thuis. Het is makkelijker dan je denkt.

RKreber 03 January / 2012 / 11:18
De keuze type board is gemaakt: wil een kiteboard om op te surfen en zeker niet een surfboard om op te kiten.
Verder wil ik niet een board (zoals Brunotti bumblebee of Eddy's Flywave), deze zijn teveel bedoeld om beste ''compromis'' tussen twin en surf te krijgen.

Dus laatste stand........
1) North WAM 5'10
2) F-one Fish 5'4
3) F-one signature 5'10

Moet gezegd worden dat Firewire en ook MOOK boards er gelikt uitzien, maar teveel surfboard om op te kiten!!
Leuke rapportage in ACCESS, foto's te zien op Versusshop.nl

Heb het gevoel op basis van specs dat WAM en Signature ongeveer zelfde board zijn, waarbij FISH uiteraard ander type board is, kort en breed.
Op basis van argumenten, niet breken, speels, snel planeren, hoogte lopen, enz.....denk ik dat FISH best aansluit....
Welke van deze 3 boards zouden jullie aanbeleven en waarom.
Alle boards kan ik nu kopen tegen 400-450 euro....
Let op, zal toch meer een strap vaarder zijn dan strapless, maar neem opmerking van DR511 zeker in achterhoofd mee en begin stapless!

thanks voor alle opmerkingen/info...forum is top medium!

eddyc 03 January / 2012 / 12:41
test Wam:
http://www.kiteworldmag.com/2010-board-tests/northwam60q/
The Wam has some assuring weight to it and definitely feels very resilient because of that.
It's thick too and initial impressions are that it has a lot of volume alongside soft, chunky rails.
The back end is quite full, making it very easy for cruisy turns and carves, but when push comes to shove and you really want to make a super-powered turn or smack a serious section, you'd want something a bit more focussed. It's more suited to hacking around the ocean in average conditions, using the kite to make big turns rather than relying on the wave's power and board to really drive off-the bottom, which is how most people ride.

Als je minder dan 75kg weegt zou ik het niet doen - je gaat vechten met / tegen die dikke rails en dikke achterkant.
"cruisy turns and carves" : dat is er meestal niet op de Noordzee
eddyc