ongeluk Schellinkhout 11-8

Door: Stuiver Reacties: 26 Hits: 5431
Stuiver 12 August / 2014 / 08:18

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article27146945.ece/Kitesurfer-gewond-bij-Schellinkhout?lref=L9

Na windagen als gisteren kijk ik altijd een dag later weer naar de kranten in de hoop niets te vinden over de kitesport. Helaas vandaag toch weer een berichtje.

hoop dat het goed afloopt!

bas meerwijk 12 August / 2014 / 10:24

Aiii

www.kite-freaks.nl

lidewij 12 August / 2014 / 20:19

Mocht de ongelukkige of zijn vriendin en/of broer dit lezen, dan zou ik heel graag willen weten of het "goed" is afgelopen. Wat een naar ongeluk, heel veel sterkte met het herstel! Daarnaast ben ik blij dat iedereen zo alert en behulpzaam reageerde. Laten we alsjeblieft goed op elkaar letten op dit soort dagen.

Last edit by: LIDEWIJ

Lars_023 12 August / 2014 / 22:14

Wat is er gebeurt dan?

Lars_023 had een 3 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 18 - 28 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

lidewij 12 August / 2014 / 23:13

In a nut shell: harde wind, (waarschijnlijk) een fout bij het oplaten waardoor hij een stukje achter zijn kite aan moest rennen, iemand probeerde nog te corrigeren, de kite schiet door over twaalf uur, jongen wordt 2-3 meter de lucht ingetrokken, komt daarna met volle vaart op het gras terecht (mist net de skeg van een windsurfplank en de picknicktafel), ik vermoed een gebroken heup of dergelijk letsel. Kortom: vervelende samenloop van omstandigheden, op z'n zachts uitgedrukt. 

richardkiter 12 August / 2014 / 23:42

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=23361.45275

Persoonlijk bericht (Offline) Offline
Geen avatar

Antwoord #45288 Augustus 11, 2014, 19:36:42
 Quote edit2Rapporteer  
Was mijn broertje die bij het naar het water lopen een stuk werd meegetrokken en zijn kite in een reflex te snel naar 12 uur stuurde. Hij werd een meter of 4 omhoog getrokken en kwam vervelend neer op zijn heup. Hij heeft zijn heup en elleboog gebroken en wacht nu in het ziekenhuis om geopereerd te worden aan zijn heup. Erg balen allemaal. Wel iedereen bedankt die meteen te hulp schoot! Vlak daarna vlogen er 2 kites de boom in boven de dijk.
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

frank82 13 August / 2014 / 00:03

Het echte probleem is dat in de zomer iedereen denkt te kunnen kiten, ook complete beginners in vlagen van 30+. Ik was gister op Schellinkhout en zo'n lading prutsers bij elkaar zie je zelden. Wacht gewoon af tot het maximaal 25 knopen waait en ga dan oefenen.

Woodmaster 13 August / 2014 / 08:26

Altijd gezellig daar op Schellinkhout!

En prutsers zie je daar meer als regel dan als zeldzaamheid. Althans da's mijn ervaring ook al ben ik er een hele poos niet meer geweest.

Moet zeggen dat op IJmuiden het de laatstse tijd goed gaat alhoewel daar ook vaak genoeg wordt geprutst.

Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

Djee 13 August / 2014 / 08:49

Daarom kom ik al nooit op Schellinkhout, sowieso probeer ik binnenwater te vermijden, naar mijn gevoel veel meer kamikaze piloten en gevaarlijke obstakels.

Slechte reflexen om je kite naar 12h te sturen (en waarschijnlijk nog de bar aangetrokken ook), beter ros je deze door de grond het liefst (in een noodgeval).

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

richardkiter 13 August / 2014 / 09:17

Ik was er gister en binnen een half uur had ik al bijn 5 ongelukken gezien die net aan goed af liepen {#emotions_dlg.bonk.gif} 

Tja het is zomer en lekker weer en dan gaat iedereen naar Schelli toe om het te leren {#emotions_dlg.bonk.gif} en of het dan 25 knopen of minder waait dat maakt niks uit. 

De beginners en dat zijn wij ook geweest maken makkelijker  en vaker fouten omdat ze ervaring niet hebben en missen. 

Toen ik  begon in de vorige eeuw maakt ik dezelfde fouten als ik nu zie, Alleeen waren we toen met 10 man op het grasveld en nu zijn het er 100 derden.  

Tja de op lossing ???? voor dit probleem ???? Wie het weet mag het zeggen ???

Last edit by: RICHARDKITER
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Djee 13 August / 2014 / 09:51

Oplossing is meer spots openen/maken = meer ruimte op de spots.

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Lars_023 13 August / 2014 / 10:04

Om meer spots open te krijgen moeten wij eerst is minder zeuren over prutsers en gevaar. Een ambtenaar zal na het lezen van een gemiddeld kitesurfforum alleen maar denken aan verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid.

Laten diegene met ervaring en vaardigheden de verantwoordelijkheid nemen om de beginners te ontzien ipv de beginner en kitesurftoerist bashen. Ik zie in het buitenland veel meer ongelukken dan hier en toch wordt daar op het strand er anders mee omgegaan dan hier.

Gisteren en eergisteren ook zelf stevig aan de noodrem moeten hangen om uit te wijken voor enkele minder bedreven kiters maar zoals Richard zegt, we hebben het allemaal een keer moeten leren. Het voordeel voor menig een van ons was dat er toen veel minder kiters waren dan nu.

Nevertheless sterkte gewenst, een gebroken heup is een ernstige blessure.

Lars_023 had een 3 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 18 - 28 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

frank82 13 August / 2014 / 11:28

Het probleem is gewoon dat beginners nu zoveel mensen op het water zien die wel kunnen kiten dat ze denken 'oh, dan kan ik het ook proberen'. Wanneer beginners wat meer respect voor de wind zouden hebben en niet zouden oefenen bij 25kn+ dan is er niks aan de hand. Toen ik 4,5 jaar geleden begon met kiten ging ik ook niet oefenen in 25kn+, ik heb mijn eerste 10-20 sessies gedaan bij minder dan 25kn.

Stuiver 13 August / 2014 / 13:12

sterkte met het herstel!!!

offtopic:
ik snap het sowieso niet zo goed dat ervaren mensen daar dan gaan varen.
er wordt veel les gegeven, er zitten veel beginners.
als je dan de middelen hebt zou ik ervoor kiezen om ergens te gaan kiten langs de kust. met westen wind kun je daar altijd uit de voeten.

Het is vrijwel van Wijk aan Zee tot Den Helder Kilometers aan kust vrij waar je niet dicht op elkaar hoeft te varen. en vanaf Egmond ergens komen er wat strekdammen om de hoek waar je voor moet uitkijken. voor de rest zijn er mijn inziens genoeg plaatsen met weste wind waar je naar kan uitwijken.

als je er dan voor kiest om op een drukke spot te gaan varen moet je ook niet gaan lopen zeuren over beginners en drukte en weet ik wat.

soms is het voor de sport, spot en veiligheid beter om te herkennen dat daar teveel kites in de lucht hangen. dat zouden ervaren mensen toch snel kunnen opmaken...
het wordt soms een beetje te makkelijk wijzen naar beginners vind ik.

Met oost moet ik ook een klere eind rijden om te kunnen kiten. dat hoort er nou eenmaal bij.

Woodmaster 13 August / 2014 / 14:53

@ Haringhapper Volgens mij begon jij 2 eeuwen geleden. {#emotions_dlg.loveys.gif}

Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

LKleuver 13 August / 2014 / 21:22

Ik was gisteren op horst, en daar waren een paar oosterburen ook zonder ook ooit maar een kite te hebben gezien aan het kiten. Nadat deze een aantal maal op een ander gecrashed was hebben hun ook maar besloten om te stoppen.... Ik baal zo van dit soort volk, laat ze aub gewoon les nemen  zucht...

richardkiter 13 August / 2014 / 21:49

Haringhapper Volgens mij begon jij 2 eeuwen geleden.

En zo is dat !!!! {#emotions_dlg.clown.gif}

als je dan de middelen hebt zou ik ervoor kiezen om ergens te gaan kiten langs de kust. met westen wind kun je daar altijd uit de voeten.

Een hoop mensen wonen daar vlakbij de spot en zijn er in 10 minuten, die gaan echt geen 2 uur rijden om naar de kust te rijden. Ze nemen dan wel het risico voor het bovenstaande 

Altijd gezellig daar op Schellinkhout!

En prutsers zie je daar meer als regel dan als zeldzaamheid. Althans da's mijn ervaring ook al ben ik er een hele poos niet meer geweest.

Wat zijn prutsers ??? We zijn allemaal prutsers geweest in het begin. {#emotions_dlg.clown.gif} en als frank 82  zegt dat je respect moet hebben voor de wind ben ik dat met hem eens Maar of er dan met minder ongelukken met min 25 knopen geloof ik dat niet.

Het gaat met kite surfen om de ervaring en het veel te doen en als het dan 20 knopen waait gebeuren er evengoed ongelukken.

HkerkMarthijn 13 August / 2014 / 23:53

Me ouders hebben een strandhuisje op wijk aan zee helemaal aan de linkerkant. wat buurmannen en buurvrouwen kiten ook maar meer dan 5 man staat er bij ons niet voor de deur, tenzij er even een paar downwinders langskomen. Kijk dan wel eens naar de pier en dan ben ik mega blij dat ik daar niet ind e drukte bezig ben :P.

verder was ik maandag bij schellie en heb het andere ongeluk waarvoor de ambulance kwam en het artikel het over heeft deels gezien.

Het andere ongeluk was een vrouw die ik dacht bij het neerlaten de controle verloor over haar kite en over het gras heuveltje/dijkje viel waarbij ze misschien wel een windsurfboard raakte of op haar hoofd/nek terecht kwam en haar kite tegen de auto's waarna deze snel werd beetgepakt.. wat ik van andere hoorde was ze slecht aanspreekbaar en is uiteindelijk afgevoerd met een ziekenwagen.
(ik weet niet of dit ook klopt hoor)

Ik was ook bij schellie. zag toch nog wat mensen die met 11 en 10 gingen varen waar het duidelijk te hard voor waaide. denk toch wel dat 9 de max was voor vandaag tenzij je echt skills heb. omdat ik het te druk vond ben ik maar aan de kant gebleven. ga liever naar me strandhuusie :P

ik zag ook de 2 kites de boom ingaan. de gele best rende loopend achter zijn kite aan toe de kite tegen de dijk aankwam releasde hij deze.
De 11 bandit was gewoon te groot en bij het oplaten rende de man achter zijn kite aan en toen lag er voor zijn neus een kite waar hij niet overheen wilde springen en dus de kite releasde. Hij heeft hem nog heel uit de boom gekregen en is erna nog gaan kiten....

Stuiver 14 August / 2014 / 09:53

als je dan de middelen hebt zou ik ervoor kiezen om ergens te gaan kiten langs de kust. met westen wind kun je daar altijd uit de voeten.

Een hoop mensen wonen daar vlakbij de spot en zijn er in 10 minuten, die gaan echt geen 2 uur rijden om naar de kust te rijden. Ze nemen dan wel het risico voor het bovenstaande 

niet zo aanstellen Richard. 35 min. normale snelheden van den helder naar hoorn.
van Hoorn naar Alkmaar is ook ca. 30 min. dus dan nog hooguit 10 min. om bij egmond of castricum te komen.
zelf zou ik noordelijker gaan. nog rustiger en geen parkeerkosten.

Zie geregeld volk uit Hoorn vanuit Den Helder richting de razende bol gaan om lekker te kiten. en gelijk hebben ze!

Arwan 14 August / 2014 / 10:06

De gouden tip!!!!!

Koop een wind meter en hou je de wind range van je kite in de gaten!!!!

richardkiter 14 August / 2014 / 10:35

Zie geregeld volk uit Hoorn vanuit Den Helder richting de razende bol gaan om lekker te kiten. en gelijk hebben ze!

Ik ken die jongens en ze hebben mij ook mee gevraagd om mee te gaan al een paar keer.  Lijkt me erg leuk en ga wel een keertje mee. Maar dat zijn er maar een paar die dat doen en die staan niet in verhouding voor de mensen die op Schellinkhout komen

niet zo aanstellen Richard. 35 min. normale snelheden van den helder naar hoorn. 
van Hoorn naar Alkmaar is ook ca. 30 min. dus dan nog hooguit 10 min. om bij egmond of castricum te komen.

Als ik naar me zelf kijk dan ben ik binnen gemiddeld 35 minuten zowel aan de kust als Schellinkhout, dus voor mij zelf maken deze afstanden niet uit..

Alleen en nu praat ik voor me zelf moet je bij Egmond en Castricum parkeer geld betalen. komt gemiddeld op 6 to 8 euro per keer. Ik heb soms dagen als het waait dat ik 3 a 4 keer per week ga, kom ik op 30 tot 40 euro parkeergeld. Ik werk onregelmatig en kan daarom veel kiten. Ik koop voor dat parkeergeld liever een nieuwe kite.

Enigste plek in Noord Holland op dit moment waar vrij parkeren is is Wijk aan zee (nog wel). Probleem bij Wijk is dat het daar ook behoorlijk druk kan zijn.

Schellinkhout is mijn home spot omdat ik door mijn onregelmatige diensten veel door de week kan kiten en zo de aller ergste drukte kan mijden in de weekeinden. In de winter zijn er altijd wel mensen op het water te vinden en dat is op Zee niet het geval

Persoonlijk vaar ik trouwens het liefste op Zee omdat daar een veel grotere uitdaging bij zit.

Maar praktischer en makkelijker en sneller geeft Schelinkhout dan weer de voorkeur. {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Ook de gezelligheid op Schellinkhout is niet te versmaden omdat je in de loop van de tijd er diverse mensen heb leren kennen {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Djee 14 August / 2014 / 12:44

Ga je naar petten toe, is sneller en geen parkeergeld.

richardkiter 14 August / 2014 / 20:21

Petten zit je met strekdammen, stukkie lopen met je spullen in vergelijking met Schellinkhout.  Komen bijna geen kiters. 

Is geen gezellige spot wat ik ook erg belangrijk vind het gehele sociale gezellige gebeuren 

Was trouwens vanmiddag op Schellinkhout om mijn dochter les te geven en op een gegeven momnent was ik de enigste kiter op het water, ongelofelijk

richardkiter 15 August / 2014 / 17:12

Ga je naar petten toe, is sneller en geen parkeergeld.

Ik was vanmiddag op Petten en er was een lekker windje maar er was geen een kiter, hoe ken dat ???? strekdammen ??

richardkiter 15 August / 2014 / 17:13

En dan wil jij alle kiters naar Petten sturen ??? Heb je een hekel aan Kiters ???