Van langere vinnen ga je volgens mij juist NIET eerder planeren, je hebt immers meer weerstand. Langere vinnen beperkt je topsnelheid ook iets. Vinnnen zijn er om hoogte te lopen.
Je kunt ook alleen de vinnen van je tenenkant verkorten. Of het veel uit gaat maken hangt echt van je board af. Misschien kun je van eerst van iemand korte vinnetjes lenen voordat je koopt.
je kan het altijd aan Dow vragen, die vaart praktisch altijd zonder vinnen,
of halve vinnen: of 1 vin aan de kant van je hak en 1 aan de kant van je tenen8)7
bij windsurfen heeft de vin dan ook een andere functie dan bij kiten
bij windsurfen werkt de vin als een rechtopstaande vleugel,grote vin,veel lift naar boven is minder weerstand van je board dus sneller planeren
bij kiten gaat je board schuin door het water en geven ze geen lift naar boven dus grote vinnen remmen alleen maar
wat ze precies doen bij een kiteboard weet ik eigenlijk niet maar denk dat alf daar wel een antwoord op weet
Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)
Interessant!
'k heb een jaime Pro S met 6cm TFC vinnen en een SS Misty met 5cm TFC vinnen.
Ik heb ze verwisseld van board. Sinds een week. Dit omdat de 6cm vinnen op de JP ERG veel druk geven. Ik ben ook maar 70kg. Afgelopen 7 dagen al 4-5 keer gekite dus heb al een korte indruk:
Misty(van 2002) veranderd niet zoveel. 't was al een HELE verbetering van de originele SS vinnen naar de TFC's
De Jaime Pro S veranderde meer. Minder druk/grip van de vinnen.
Ik heb 't idee dat de 6cm vinnen zorgen dat het board verder UIT het water komt (en dus nog sneller is als met 5cm vinnen). Door de grip nog beter hoogte lopen. Met 6cm moet je het board bij 't "gijpen" echt omgooien. Van grip naar grip zeg maar. Vooralsnog bevalt 5cm beter.
Dus ja, ik verwacht dat je een merkbaar verschil zult voelen.
ok ff mijn vinnenervaring/logica erop los gooien. met grote vinnen kan je je boardje wat vlakker varen je hoeft dus minder te kanten je hebt dus meer dragend opp. dus je planeerd sneller klinkt in mijn oren best logisch:p.
verder is maatje 7 erg groot vind ik ik heb zelf ook 7 gevaren en je board ligt zo vast als een huis op t water niets speels gevoel dus vind t maar klote. 5 lijkt me een aardige gemiddelde maat . ik heb zelf net ook 4 maatje 5 tfc vinnetjes besteld.
Nou, dan nog ff my 2 cents: (voor twintips, directionals doen het ff anders, die varen vlakker)
1. Snel planeren met kiteboarden -> dunne vinnetjes om zo weinig mogelijk weerstand te hebben
2. veel grip (goed je rail in het water houden) -> diepe vinnen. Liefst assymetrisch zodat ze lift naar beneden hebben (rail grijpt extra in het water)
Dat is mijn ervaring tot nu toe, dunne assymetrische vinnen van 5 cm werken echt super voor het houden van je edge, en je bent er megasnel mee weg.
Denis had een 2 sterren sessie in Les Blanc Sablons met maar liefst 16 - 22 knots op zijn Takoon Scoop (2002)
Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)
ik heb mn vinnetjes besteld bij eurofun ik weet dat je ze ook kan bestellen op kiten.nl .
er is wel redelijk moeilijk aan te komen en ze zijn prijzig maar dan heb je wel wat_/-\o_
Ik dacht eerst ,die vinnetjes maken niets uit,daar zijn ze veel te klein voor.
Vergissing!
Mijn zoon heeft een RRD twintipje waar symetrische vinnen onder zaten van een cm of 8.
Zenuwachtig vaargedrag en snel overpowered,,nu zitten er asymetrische vinnen van pro limit onder van 5 cm en het ding vaart perfect,gladjes,snel en vast.
2 jaar terug heb ik een houten boardje (150/twin/ronde outline)gebouwd met houten vinnen,waardeloos varen, een spoor van turbulentie erachter en onstabiel vaargedrag.Nu snel ook die pro limit vinnen eronder en hoera perfect! Vaart nog beter dan die RRD.
Bij windsurfen is het zo dat als het profiel niet deugt ,je turbulentie krijgt,daarmee ventilatie en dus spinout.
Bij kitevinnetjes blijkt dat dus net zo te zijn,de langsstroming van het water langs de vin moet goed zijn,dus een symetrische vin kan nooit goed zijn,dus weg met de middenvin.Het water achter je boardje moet glad zijn,er mogen geen belletjes te zien zijn,indien wel?Andere vin!
Hierboven zie ik ook een vraag over de zin van vinnen,ik vraag mij dat ook af,zoe wel eens een theoretisch goed onderbouwd verhaal willen zien.
Of geen vin?
Wie heeft daar ervaring mee en zegt er iets over?
Ruud
Ruud, met assymetrisch bedoel ik het profiel van de vinnen, niet de outline. Een symmetrische outline is inderdaad helemaal uit den boze.
De zin van vinnen is de rail van je board in het water houden. Je kunt ook zonder vinnen varen, maar dan zal je wat sneller je edge verliezen.
Denis had een 2 sterren sessie in Les Blanc Sablons met maar liefst 16 - 22 knots op zijn Takoon Scoop (2002)
Een middenvin heeft een symetrische outline én een symetrisch profiel.M.i.z. kan dat dus nooit goed zijn(volgens mij is profiel trouwens belangrijker dan outline).
of hij moet super dun zijn dan misschien wel ? Perfect kan het in ieder geval niet zijn,het is altijd een compromis.
Over de zin van vinnen nog dit;de vinnetjes zijn zó klein dat de minste zijdelingse druk voor spinout zorgt(en dus functieverlies,herstel gaat natuurlijk net zo snel),dus de invloed op het houden van je edge op snelheid is maar heel klein(mijn idee hoor)
De eerste de beste volgende keer haal ik ze d'r af en laat ik het wel horen(voor wat het waard isB).
geen waar roy,tot een paar jaar terug dachten ze dat idd,toen kreeg je die boardjes waarmee je je lijnen kon doorsnijden of het vel van je schenen kon halen,toen kwamen ze er achter dat een iets rondere rails eigenlijk beter is,zeker in choppy condities
scherpe rails gaat te snel stuiteren over de golven,een rondere rails geeft een smoother vaargedrag
vinnen denk ik idd zo dun mogelijk,het liefst een asy profiel en lengte weet ik eigenlijk niet,denk dat dat het meeste aan je vaarstijl ligt
Registreerde: 14 July 2003
Heren ik heb even wat hulp en advies nodig.
Heb een Skywalker 128*37, prima boardje nog geen twee kilo voelt heerlijk aan. Echter er zitten vier vinnetjes op maatje 7. Dat is 7cm of 7 inch ik weet het niet, in ieder geval nogal wat langer dan gemiddeld (north Jaimie Pro heeft volgens mij maatje 5 en mijn oude slingshot had denk ik max maatje 3 (wel 6 stuks).
Ik weet het niet zeker maar hieronder mijn bevindingen:
Lange vinnen is super snel planeren en super makkelijk hoogte lopen, springen niet echt verschil. switch stance niet super makkelijk en moet helemaal los om board om te gooien. met het laatste kan ik allemaal nog wel leven het probleem is dat ik denk/vind dat je met zulke lange vinnen niet zo makkelijk en vooral kort en scherp een bocht kan draaien (board wil vooral strak harddoor voor mijn gevoel) en dus ook niet zo lekker kan golfrijden.
Ik ben erover aan het denken om een extra setje vinnen maatje vijf te kopen, GAAT DAT HET VERSCHIL MAKEN of moet ik gewoon harder douwen met de tenen??
ps vandaag vroeg in de middag wijk was perfect, gisteravond vanaf een uur of 7 wijk was perfect, heerlijke dagen!!!!!!!!!!!!11
Veel dank aan de gozer met de zwarte Best kite die mijn boardje een zware crash heeft opgehaald vanmiddag!!!!!!
gr
Pie