korte lijnen zijn egt 10 keer bruter. alles word veel directer. als je stuurt reageert je kite METEEN. de kite geeft hele stabiele power. je loopz worden veeeeeeel vetter. uhm. je hebt wel iets minder hangtime maar je gaat even hoog. (als je gewoon normale power hebt) ik vaar altijd 20m maar nu even 24m omdat ik me lijnen niet meer vertrouwde. is allebei erg lkkr maar je merkt wel degelijk verschil. hoogte lopen is geen probleem. ik lever met me slings egt niets in qua low end(24 m, met 20m misschien een paar knopen maar scheelt egt heel weinig). high end word wel een paar knopen meer.
ik heb laatst weer een keer met lange lijnen gevaren maar ik trok het totaal niet. vind het helemaal niets meer. k ga nooooit meer lange lijnen varen|:(|:(|:(
KORTE LIJNEN RULEN:*)!
thx joppurt :)
Welke merk lijnen vaar je? en kort je ze in, of boek je een nieuw setje op je bar?
En wat is volgens jou ideale maat?
23m?
ik heb 2 jr 20 meter lijnen gevaren...tot ruben en jop me 2 jr terug overhaalden met 27 meter lijnen te gaan varen...:X:X
naja 2 jaar geleden...boardoff-transitionscheiz...en nu poweredup wake hp gedoe...daarom zijn de aapies geswitched :)
heb een keer 15 meter lijnen erop gezet...das ieg te kort frenk streep dat maar door, meer stuurbewegingen in 30 minuten dan je normaal op een dag doet ;)
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
1) welke lengte neem je?
23 meter lijnen kom van 27 af en wil niet meer lang.
2) waar haal je die shit, of maak je zelf?
Gewoon kopen, by best prima lijnen en verschillende maten
3) Voor en nadelen?
-depower/ power --> geen verschil
-upwind ability (met mooi woord) --> geen verschil
-range van de kite --> geen verschil al beweren veel van wel.
-stuursnelheid --> Korte lijnen reageren directer, worden meer gebruikt bij wave riding. anders zie je mensen met een lang lijnen naar pulley bars gaan of overpowered varen zodat ze de kite mindere hoeven te bewegen.
-bardruk --> hetzelfde
Het belangrijkste verschil zit in stuursnelheid en reactie van de kite op bar veranderingen. met lange lijnen kan je een lange sweeper maken waarmee de kite een hoge snelheid kan generen (dus pull), met kortere lijnen zal je dezelfde pull genereren alleen zal je iets meer moeten sturen en de kite iets meer moeten laten werken.
4) Volgens mij zijn de kleinere kites veel beter op korte lijnen.......
Nee lange lijnen rekken gewoon meer dan korte.
De compensatie die een kleine kite geeft om lengete verschillen op te vangen is vele malen minder dan een Grote. Eigenlijk gaat de grote ietsjes meer uit model staan en je hebt het hier over 1 a 2 centimeters.
Gewicht factor zal minimaal van invloed zijn x00 gram tops .
@Randy: theoretisch heb je gelijk, alleen geloof ik niet dat het verschil in rek (en rek-reaktie) zo groot is dat je dat kan merken. Ik denk zelfs dat het met uiterst nauwkeurige meetapparatuur nog best moeilijk is om dat verschil te meten. Als er helemaal geen spanning op de lijnen zou staan, dan zou het langer duren voor er spanning op staat, maar ik ga er van uit dat er wel enige spanning op staat (volgens mij zijn er geen 4 lijns vliegers meer die puur op de voorlijnen vliegen).
Nog even over die rek: die bedraagt toch niet meer dan enkele millimeters over de gehele lengte bij behoorlijk vliegertouw, een verschoven knoopje zorgt voor een grotere afwijking.
leuke discussie :)
de hogere high end ben ik het gedeeltelijk mee eens,
de kite zelf krijgt geen hogere high end,je depower haal je nog altijd uit hetzlefde stukje tussen je kite helemaal aangetrokken en totdat je stuurlijnen slap hangen,daar veranderd lijnlengte niks aan.
Enigste waardoor het lijkt dat je meer wind kan houden is dat je kite iets sneller in de hoek schiet als je extra aankant bij een vlaag en je daardoor soepeler de vlagen opvangt
Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)
thx voor de reacties,
ik ga eens een setje testen (23m denk ik)
Jullie horen wel hoe / en wat ik er van vind
waveman had een 4 sterren sessie in Ameland, Noordzee met maar liefst 14 - 20 knots op zijn North Vegas (2006)
-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)
Is het zo dat je met kortere lijnen de kite ook langer kan houden??
of is dat bull..
Registreerde: 22 December 2003
Dudes:
ik wil ff het fijne weten over korte lijnen:
1) welke lengte neem je?
20-21-23-24 meter
2) waar haal je die shit, of maak je zelf?
www.sskiteboarding.com heeft 23m te koop, en een inkort setje. Hoe werkt dit inkorten? Heeft prolimit geen goedkopere setjes en hoeveel kg moet ik kopen?
3) Voor en nadelen?
-depower/ power
-upwind ability (met mooi woord)
-range van de kite
-stuursnelheid
-bardruk
4) Volgens mij zijn de kleinere kites veel beter op korte lijnen, omdat ze met die lange touwen teveel in de lucht schieten en naar verhouding je depower veelste slap hangt. Met korte lijnen staat alles wat strakker en beter in de lucht.
Klopt dit?
En dump maar wat ervaringen :):)