Korte lijnen

Door: -Frenk- Reacties: 26 Hits: 4227
-Frenk- 15 April / 2005 / 08:20

Dudes:

ik wil ff het fijne weten over korte lijnen:

1) welke lengte neem je?

20-21-23-24 meter

2) waar haal je die shit, of maak je zelf?

www.sskiteboarding.com heeft 23m te koop, en een inkort setje. Hoe werkt dit inkorten? Heeft prolimit geen goedkopere setjes en hoeveel kg moet ik kopen?

3) Voor en nadelen?

-depower/ power

-upwind ability (met mooi woord)

-range van de kite

-stuursnelheid

-bardruk

4) Volgens mij zijn de kleinere kites veel beter op korte lijnen, omdat ze met die lange touwen teveel in de lucht schieten en naar verhouding je depower veelste slap hangt. Met korte lijnen staat alles wat strakker en beter in de lucht.

Klopt dit?

En dump maar wat ervaringen :):)

[we score at six beaufort]

jobsie 15 April / 2005 / 09:48

korte lijnen zijn egt 10 keer bruter. alles word veel directer. als je stuurt reageert je kite METEEN. de kite geeft hele stabiele power. je loopz worden veeeeeeel vetter. uhm. je hebt wel iets minder hangtime maar je gaat even hoog. (als je gewoon normale power hebt) ik vaar altijd 20m maar nu even 24m omdat ik me lijnen niet meer vertrouwde. is allebei erg lkkr maar je merkt wel degelijk verschil. hoogte lopen is geen probleem. ik lever met me slings egt niets in qua low end(24 m, met 20m misschien een paar knopen maar scheelt egt heel weinig). high end word wel een paar knopen meer.

ik heb laatst weer een keer met lange lijnen gevaren maar ik trok het totaal niet. vind het helemaal niets meer. k ga nooooit meer lange lijnen varen|:(|:(|:(

KORTE LIJNEN RULEN:*)!

-Frenk- 15 April / 2005 / 10:12

thx joppurt :)

Welke merk lijnen vaar je? en kort je ze in, of boek je een nieuw setje op je bar?

En wat is volgens jou ideale maat?

23m?

RobbyNitroz 15 April / 2005 / 10:31

ik heb 2 jr 20 meter lijnen gevaren...tot ruben en jop me 2 jr terug overhaalden met 27 meter lijnen te gaan varen...:X:X

naja 2 jaar geleden...boardoff-transitionscheiz...en nu poweredup wake hp gedoe...daarom zijn de aapies geswitched :)

heb een keer 15 meter lijnen erop gezet...das ieg te kort frenk streep dat maar door, meer stuurbewegingen in 30 minuten dan je normaal op een dag doet ;)

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

gert-jan 15 April / 2005 / 10:42

1) welke lengte neem je?

23 meter lijnen kom van 27 af en wil niet meer lang.

2) waar haal je die shit, of maak je zelf?

Gewoon kopen, by best prima lijnen en verschillende maten

3) Voor en nadelen?

-depower/ power --> geen verschil
-upwind ability (met mooi woord) -->  geen verschil
-range van de kite --> geen verschil al beweren veel van wel.
-stuursnelheid --> Korte lijnen reageren directer, worden meer gebruikt bij wave riding. anders zie je mensen met een lang lijnen naar pulley bars gaan of overpowered varen zodat ze de kite mindere hoeven te bewegen.  
-bardruk --> hetzelfde

Het belangrijkste verschil zit in stuursnelheid en reactie van de kite op bar veranderingen. met lange lijnen kan je een lange sweeper maken waarmee de kite een hoge snelheid kan generen (dus pull), met kortere lijnen zal je dezelfde pull genereren alleen zal je iets meer moeten sturen en de kite iets meer moeten laten werken.

4) Volgens mij zijn de kleinere kites veel beter op korte lijnen.......

Nee lange lijnen rekken gewoon meer dan korte.

De compensatie die een kleine kite geeft om lengete verschillen op te vangen is vele malen minder dan een Grote. Eigenlijk gaat de grote ietsjes meer uit model staan en je hebt het hier over 1 a 2 centimeters.

Gewicht factor zal minimaal van invloed zijn x00 gram tops .

Brrr koud in dit land....en dan is het nog niet eens winter

randy 15 April / 2005 / 11:23
ik vaar zelf 25m lijnen, ideaale combinatie voor hoog gaan en wakestyle varen. 27 zuigt echt.......... binnenkort nog 20m lijnen erbij kan je overigens gewoon kopen in elke (goede) surfshop. maar dat is meer ter variatie op mijn 25m lijnen en voor hard weer. je zal iets minder low end krijgen maar wel weer meer high end. Je moet meer sturen maar krijgt dan ook weer meer directe power.

Magic_Ed 15 April / 2005 / 11:34
OK. ik geloof geen barst van dat uitrekken. Het reageren van de kite gaat niet sneller, simpelweg omdat het gaat om de hoeveelheid ingehaalde lijn en die is afhankelijk van de breedte van je bar. Wel heeft de kite een kortere baan in t windvenster. Je kite is dus eerder rond bij een loop en met waveriden is het wel makkelijker om je kite "door" te sturen. Je ontwikkelt dan ook minder lang kracht, waardoor je makkelijker gebruik kan maken van de golf. Over depower etc. ben ik t helemaal eens met Gert-Jan.
w w w . v e r s u s s h o p . n l

randy 15 April / 2005 / 11:52
De kite reageerd sneller hoor ed... omdat de lijnen korter zijn krijgt de kite sneller contact, je moet het las een fiets route zien :): ... als je nou 20m moeten fietsen ben je er sneller dan 30m. Zodra je op je punt van bestemming bent kan je actie ondernemen. Is hier hetzelfde zodra jouw tik aan de bar de kite heeft bereik en de tip dus gaat vervormen zal hij reageren. met 20m als afstand zal hij dat dan dus ook sneller vervormen en dus sneller reageren. je hebt gewoon meer depower omdat je kite minder wind opvang en kortere banen maakt waardoor hij minder kracht produceerd...

SVDB 15 April / 2005 / 13:34
zijn binnekort ook 20m fifth elementh sestjes te koop als het goed is
Fly or Die

Emiel 15 April / 2005 / 13:46
iemand nog 1 23m lijn over??:X 27meter 5de lijn is beetje lang op 23 meter lijne namelijk, en wil me 16 ook met 23 meter kunnen varen:*)
Topsup.nl - Topsloep.nl

Magic_Ed 15 April / 2005 / 13:52

@Randy: theoretisch heb je gelijk, alleen geloof ik niet dat het verschil in rek (en rek-reaktie) zo groot is dat je dat kan merken. Ik denk zelfs dat het met uiterst nauwkeurige meetapparatuur nog best moeilijk is om dat verschil te meten. Als er helemaal geen spanning op de lijnen zou staan, dan zou het langer duren voor er spanning op staat, maar ik ga er van uit dat er wel enige spanning op staat (volgens mij zijn er geen 4 lijns vliegers meer die puur op de voorlijnen vliegen).

Nog even over die rek: die bedraagt toch niet meer dan enkele millimeters over de gehele lengte bij behoorlijk vliegertouw, een verschoven knoopje zorgt voor een grotere afwijking.

Mario 15 April / 2005 / 14:13

leuke discussie :)

de hogere high end ben ik het gedeeltelijk mee eens,

de kite zelf krijgt geen hogere high end,je depower haal je nog altijd uit hetzlefde stukje tussen je kite helemaal aangetrokken en  totdat je stuurlijnen slap hangen,daar veranderd lijnlengte niks aan.

Enigste waardoor het lijkt dat je meer wind kan houden is dat je kite iets sneller in de hoek schiet als je extra aankant bij een vlaag en je daardoor soepeler de vlagen opvangt

WWW.KITESTUFF.NL

Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

Magic_Ed 15 April / 2005 / 14:20
Dat is interessante kijk op de zaak en ik denk dan Mario gelijk heeft: doordat je sneller aan de rand van de powerzone zit heb je meer high-end.

SlingshotSjody 15 April / 2005 / 14:49
Hoe groot zijn de standaard lijnen op de SS bar 2004 eigenlijk? Ik heb m"n lijnen namenlijk nog nooit gemeten hoe lang ze zijn.
[3Mâ„¢]Kiteboarding

Magic_Ed 15 April / 2005 / 14:52
27 m

-Frenk- 15 April / 2005 / 14:54
27m sjood

-Frenk- 15 April / 2005 / 14:56

thx voor de reacties,

ik ga eens een setje testen (23m denk ik)

Jullie horen wel hoe / en wat ik er van vind

SlingshotSjody 15 April / 2005 / 15:40
Niemand van ons heeft 23 meter lijnen. Ik wil ook wel een keer met 23 meter lijnen varen. Maar als je 23 meter lijnen gaat varen op je kleine kite ( 7m fuel 2004 ). deze is al rete snel. Wordt de kite dan niet "TE" snel?
[3Mâ„¢]Kiteboarding

Emiel 15 April / 2005 / 15:43
ik heb 23meter lijnenB) alleen nog niet gebruikt omdat het de hele tijd te vlagerig is om met pulley te varen(daar zitten ze op)B)
Topsup.nl - Topsloep.nl

randy 15 April / 2005 / 18:19
heb nog nooit een kite gehad die te snel is!! :): kwestie van aanwennen... maar 23 meter is lekker maatje...

waveman 15 April / 2005 / 18:41
je kite wordt niet sneller, hij krijgt geen extra aandrijving. Wat er wel gebeurd is dat als je de hoek in het linker windvenster A noemt en die in het rechter windvenster B, dat de kite als ie van A naar B moet niet een half maal pi maal 54 maar een half maal pi maal 46 (bij 23 m. lijn) of 40 (bij 20 m. lijn) moet afleggen. Ergo de weg is minder lang dus lijkt het sneller te gaan.
NKV-lid worden? gewoon doen. Wie niets weet moet alles geloven. (Marie von Ebner-Essenbach)

waveman had een 4 sterren sessie in Ameland, Noordzee met maar liefst 14 - 20 knots op zijn North Vegas (2006)

Rens 15 April / 2005 / 19:45
  capt.waveman heeft er over nagedacht_/-\o_
www.ventanabaykiteboarding.com

-DAVE- 15 April / 2005 / 21:00
en nog helemaal gelijk ook :)
Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

jobsie 15 April / 2005 / 23:35
ik wil niets anders dan elke dag met 7 of 9 aan korte lijnen hakken. ben er verlieft op. alles reageert meteen. TOP. dus het is gewoon niet te snel. het is gewoon de shit:*) hoe sneller hoe beter8)8)8)

Roek 15 April / 2005 / 23:49

Is het zo dat je met kortere lijnen de kite ook langer kan houden??

of is dat bull..

Fly like a butterfly, Sting like a bee