Snap ik allemaal, leuke teksten, maar gaat het morgen om 15.00 uur op IJmuiden nu 12, 15 of 16 knopen waaien? En zie ook eens verschillen op zaterdag ...
Dus die kan je wat mij betreft achterwege laten Gjxl ....
Tja, wat het verschil is weet ik ook niet, maar op je vraag welke ik volg: ik kijk al jaren allĆĀ©ĆĀ©n naar de bovenste. Die zit meestal aardig in de richting (in combi met andere weer prognose sites, radio, webcam en actuele weerdata vlak voordat ik vertrek...)
Mijn advies, vergeet dat daaronder nog meer data staat.
ik heb de gok eens genomen bij windguru om eens betaald lid te worden... kost iets van 6 euro voor 3 mnd dus ach...
Vor morgen voorspellen ze veel wind in workum iig... en dat het hele weekend door.. ik moet zeggen dat de afgelopen 2 wken hij redelijk gelijk had met zn voorspelling....
Alex, ik zie voor morgen bij Workum 16 noten, of :
- kijk je MM5 9 ofzo??
- op het lidmaatschap gedeelte??
@creem, ik kijk bij de m5 9 km... en idd bij het lidmaatschap gedeelte...
Maar als je het snapt, dan weet je toch wel bij welke tabel je moet kijken?
GFS = 55 km resolutie (laagst)
MM5 wordt gevoegd vanuit het GFS model
MM5 9km = hoge resolutie model (tsjechie & noordzee)
MM5 27km = medium resolutie model
Denis had een 2 sterren sessie in Les Blanc Sablons met maar liefst 16 - 22 knots op zijn Takoon Scoop (2002)
Krijg je als lid alleen het M5 9km gedeelte te zien dan of ook die GFS???
(Mijn ervaring is dat het normale GFS gedeelte (eerste tabel dat je krijgt te zien) accurater is dan die andere twee.)
En????? Wat is je ervaring?????
- Mijn ervaring is dat als ik GFS pak en er een paar noten bij pak (voor de kustplaatsen) ik goed zit.
- Die anderen heb ik nooit naar gekeken maar ik eet een schoen als het morgen 20 kloten (mm5 9km)waait in Workum ipv een soepele 15 nots
@Creem: dan laat ik morgen weten of je je schoen op kan eten of niet.. en daar zien we dan graag een fotootje van he!!! hahahaha
Mn ervaring is de laatste 2 wken(sinds ik lid ben) goed daarmee....9KM komt meestal uit
yeah baby yeah , goed nieuws, wordt mooi dage morgen!!
@alex: dat betekent dus zaterdagmorgen om 11 uur maar liefst 21 knopen op IJmuiden .... ik ben benieuwd.
@Denis, ga jij mij nu een beetje lopen dollen " snap al die teksten" .... er is dus blijkbaar niemand die mij een antwoord kan geven .... (en het beste advies is natuurlijk: "kijk naar buiten als je weggaat, check alle sites ... maar dat is nu net wat ik iedere keer wil voorkomen als je vervolgens vergeefs weer die snelweg boekt naar schellinkhout/wijk of whatever spot you like ...
@ Alex: Grappig, mensen die dus naar de eerste tabel kijken (GFS) gaan morgen om 20.00 uur naar huis in IJmuiden (slechts 12 knopen), terwijl de mensen die de MM5-9km aanhouden dan pas komen, want die hebben 19 knopen gereserveerd via windguru
Conclusie: snap er nog steeds geen reet van
jorush had een 3 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 20 knots op zijn SlingShot Fuel (2011)
Maar jouw vraag was "gaat het in IJmuiden nu 12, 15 of 16 knopen waaien vrijdag om 15:00 uur. Ik bedoel, dat kan Piet Paulusma niet eens beantwoorden.
Het is heel simpel (helaas) :
Model 1 voorspelt 15 knopen
Model 2 voorspelde 12 uur geleden 16 knopen
Model 3 voorspelde 12 uur geleden 12 knopen
En dat is precies wat het is. Modellen zijn niet exact hetzelfde / hebben meer of minder punten waarop gerekend wordt. Maar uiteindelijk blijft het slechts een model van de werkelijkheid.
Denis had een 2 sterren sessie in Les Blanc Sablons met maar liefst 16 - 22 knots op zijn Takoon Scoop (2002)
eerste model kijk ik voor de langere verwachtingen,maar die klopt zelden
2de model kijk ik voor de dag zelf,je kan er in combinatie met bijvoorbeeld knmi of awz.be redelijk op zien om hoe laat de wind dan wel toe of afneemt
Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)
Het gaat morgen 18 knopen waaien
@Gjxl: dat is pas achteraf bekend. Het zijn en blijven voorspellingen en gezien de complexiteit van weersystemen zijn de huidige voorspellingen over het weer in het algemeen al een wonder, laat staan de voorspelling over de windkracht in knopen nauwkeurig.
Leer leven met de onzekerheid en geniet van de momenten die goed zijn.
Windguru zuigt
Alhoewel deed t dat maar dan stond er nog ergens wind. Is alleen redelijk met voorspelling van de swell.
Oh ja net als Piet Paulusma, die snapt er ook geen reet van.
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
Registreerde: 15 August 2003
Wie kan mij uitleggen wat de verschillende tabellen zijn die je op windguru kijkt:
Voorbeeld, morgen IJmuiden
Ik zie in de eerste tabel (GFS) om 15.00 uur totaal 15 knopen
Ga ik naar beneden, tweede tabel (MM5-9km), dan zie ik om 15.00 uur totaal 12 knopen
En tot slot derde tabel, MM5-27km, geeft om 15.00 uur weer 16 knopen.
Wat volgen jullie, en wie kan mij de verschillen uitleggen? GFS is toch het meest nauwkeurig, heeft toch te maken met de bandbreedte van de meting ofzo (zal wel dom zijn