Downwind IJsselmeer met véééél kiters

Door: Ductoontje Reacties: 37 Hits: 3426
Ductoontje 26 January / 2009 / 09:33
Hé luitjes,

Al mijmerend over watertemperaturen en komende lentes vroeg ik me af of het mogelijk zou zijn een activiteit los te trekken waarbij zo veel mogelijk enthousiastelingen het IJsselmeer over kiten. Natuurlijk wel met begeleidende bootjes en zo (het is best een eind en bij kramp, windstilte of honger moeten er wel voorzieningen zijn), en er moet vast ook nog wel het één en ander met vergunningen en dergelijke.

Is dat al eens gedaan? Hoe lang zou de oversteek uren? Is het haalbaar? Wat zou een goede start en landingsplaat zijn? Wat komt er allemaal bij kijken?

Het lijkt me geweldig om dit van de grond te krijgen maar wil het dan wel gelijk goed doen. Alle tips, suggesties en waarschuwingen zijn welkom!

Groet,
Ductoontje
Groetjes,Ductoontje(vanwege de Ducati, en, er is meer dan kitesurfen alleen, hoewel de Duc de l

Ductoontje had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 13 - 19 knots op zijn Ozone Catalyst (2010)

ArjanH 26 January / 2009 / 09:41
Lijkt me heel erg gaaf! Goed idee! Smiley
=ride on= *SPIN BOARDSPORTS Utrecht*

swiftenaar 26 January / 2009 / 09:58
hallow ducoontje,

wij (mn broertje, ik en een paar vrienden die kiten) waren dit al langere tijd van plan. we wilden deze zomer onder begeleiding van inderdaad bootjes en dergeljiken van Urk naar Enkhuizen gaan kiten zodra er een goede noorderwind staat. mocht de wind dan wegvallen of mocht er echt iets ernstigs gebeuren kan je altijd afvallen naar de dijk (enkhuizen-lelystad) en eventueel kunnen er naast bootjes ook auto's meerijden over de dijk.

natuurlijk zou dit bijvoorbeeld ook lelystad naar bijvoorbeeeld schellinkhout kunnen zijn, geen idee hoe ver het allemaal is. Urk enkhuizen was rond de 32-35 kilometer uit mn hoofd.

mocht je iets organiseren wil ik der graag bij helpen!

groetjes, Joost
Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

BasKoole 26 January / 2009 / 10:58
Urk - Mirns - Stavoren - Workum Smiley
Airush

BasKoole had een 3 sterren sessie in Big Bay met maar liefst 24 - 28 knots op zijn Airush Razor (2011)

blouwen 26 January / 2009 / 11:16
lijkt mij ook heel vet, als ik weer mag kiten(i.v.m knie operatie) ga ik zeker mee.
laat het tegen die tijd maar weten
zelf suport sponser

blouwen had een 3 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 20 - 24 knots op zijn Naish Torch (2008)

idefixe 26 January / 2009 / 11:49
Een leuk plan maar dat wordt echt heel lastig om te organiseren. Ten eerste moet je ontheffing BPR hebben. Het ligt in de verwachting dat je diverse vaargeulen tegenkomt. Een ontheffing BPR wordt dan "moeilijk". Daarnaast heb je te maken met NB wetgeving ( natuurbeheer) Voor Friesland houdt dat heel simpel in dat je NIET buiten de aangewezen gebieden mag varen. Vwb Natura 2000 wetgeving weten de beleidmakers ( Rijkswaterstaat ) zelf nog niet hoe ze met evenementen om moeten gaan. Natuubeheer wil eerst weten of er schadelijke effecten te verwachten zijn. Dit zal dus onderzocht moeten worden. De aanvrager van de activiteit krijgt hier de rekening van gepresenteerd...........
Op het gebied van kitesurfen leven we in een fijn landje Smiley

Slingshot , Gibbon

flyingtrunkie 26 January / 2009 / 12:40
pfff, wat een gedoe, Idefixe.....Smiley
Het lijkt mij wel een puik idee! ongeveer 21 kilometer hemelsbreed volgens google earth, van Enk naar Urk. Of misschien is Schellinkhout-Marken een optie?: 19 km. Schellinkhout-Edam: ruim 13 km. ..

idefixe 26 January / 2009 / 12:59
Quote: flyingtrunkie - Vandaag 12:40
pfff, wat een gedoe, Idefixe.....Het lijkt mij wel een puik idee! ongeveer 21 kilometer hemelsbreed volgens google earth, van Enk naar Urk. Of misschien is Schellinkhout-Marken een optie?: 19 km. Schellinkhout-Edam: ruim 13 km. ..

Is niet MIJN gedoe. Ikzelf houd mij ( vanuit de NKV) bezig met het behoud van de huidige locaties en creëren van eventuele nieuwe locaties. Hiervoor hebben we nu vooral in de provincie Noordholland een redelijk goede relatie met natuurbeheer. Ga je dit soort zaken ( illegaal) organiseren moet je naderhand niet gaan lopen miepen dat dat verkeerd "uitpakt" voor het kitesurfgebeuren.
Slingshot , Gibbon

BasKoole 26 January / 2009 / 13:03
Dit is toch niet nieuw wat Idefixe verteld hopelijk...

Voor downwinders kan je beter daan Brazilie gaan Smiley
Airush

BasKoole had een 3 sterren sessie in Big Bay met maar liefst 24 - 28 knots op zijn Airush Razor (2011)

-DAVE- 26 January / 2009 / 13:15
Ja Â voor ! Smiley    Downwind vanaf Wijk naar Brasil.  
Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

Woodmaster 26 January / 2009 / 13:16
Mocht het toch nog lukken op een legale route....Ben ik erbij!!!Smiley
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

flyingtrunkie 26 January / 2009 / 13:18
Quote: idefixe - Vandaag 12:59
Quote: flyingtrunkie - Vandaag 12:40 pfff, wat een gedoe, Idefixe.....Het lijkt mij wel een puik idee! ongeveer 21 kilometer hemelsbreed volgens google earth, van Enk naar Urk. Of misschien is Schellinkhout-Marken een optie?: 19 km. Schellinkhout-Edam: ruim 13 km. ..Is niet MIJN gedoe. Ikzelf houd mij ( vanuit de NKV) bezig met het behoud van de huidige locaties en creëren van eventuele nieuwe locaties. Hiervoor hebben we nu vooral in de provincie Noordholland een redelijk goede relatie met natuurbeheer. Ga je dit soort zaken ( illegaal) organiseren moet je naderhand niet gaan lopen miepen dat dat verkeerd "uitpakt" voor het kitesurfgebeuren.

Dat begreep ik, Idefixe.... Het is nu eenmaal zo, hier, al die regeltjes.
Het zal dan ook goed, op een legale manier, georganiseerd moeten worden door iemand en die de juiste wegen weet te vinden en te bewandelen...

Woodmaster 26 January / 2009 / 13:21
Kunnen we WIMLEX (Willem Alexander) niet kietelen om te gaan kiten??? Water is tenslotte ZIJN ding en als er iemand netwerken heeft en dingen voor elkaar kan krijgen is hij het wel!Smiley

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

Woodmaster 26 January / 2009 / 13:22
Doen we voor MAXIMA een leuke roze erbijSmiley

Vission 26 January / 2009 / 15:24
Ik doe mee..
Als het legaal isSmiley
Ozone..Spleene..

isomis 26 January / 2009 / 16:39
Ik doe mee, alleen als het illegaal is!
zucht...

Ductoontje 26 January / 2009 / 16:48
Beste mensen,

Even de reacties samenvatten: tof idee maar waarschijnlijk gaat het stranden op regels.

Jammer, maar als dit is wat er is valt hier in elk geval geen legaal evenement van te maken - ik neem aan dat los van het verliezen van goodwill er vast ook nog wel iets als aansprakelijkheid zal spelen... En illegaal is voor mij geen optie.

Toch wil ik het idee nog niet helemaal loslaten en anders formuleren:
- het zit er dik in dat veel mensen een georganiseerde downwinder zien zitten
- maar het moet dan wel allemaal kloppen, qua vergunningen, aansprakelijkheid/veiligheid, begeleiding en organisatie
- wat zou er qua downwind dan wél mogelijk zijn, al dan niet met wat lobbywerk hier en daar? Misschien iets minder ambitieus (Hoek van Holland - Kijkduin oid)? En kan bijvoorbeeld het NKW hier iets betekenen? (Ben ik overigens twee minuten geleden lid van geworden. Belangenbehartiging lijkt me een hartstikke goede zaak!)

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Ductoontje

Groetjes,Ductoontje(vanwege de Ducati, en, er is meer dan kitesurfen alleen, hoewel de Duc de l

Ductoontje had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 13 - 19 knots op zijn Ozone Catalyst (2010)

caas 26 January / 2009 / 17:03
Tijdens de O'neill downwinder moeten zo ook een vaargeul door. namelijk die bij het havenhoofd van Scheveningen.

Als je met groepjes een vaargeul oversteek moet het toch wel realiseren zijn? De Downwinder zou ik dan alleen niet in het hoogseizoen doen, maar ergens na de zomer vakantie...Het water is dan warmer en de wind is zekerder....
Wellicht is het een idee om contact op te nemen met de jongens die de donwinder van Hoek v. Holland --> Scheveningen organiseren en vragen hoe zij het geregeld hebben met de ontheffing.
wind is all we need!!!

caas had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 23 - 30 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Gypsy (2008)

idefixe 26 January / 2009 / 17:14
Op het binnenwater ( lees IJssel / Markermeer ) en de Waddenzee kun je dat sowieso voor dit jaar vergeten.
In de toekomst zou zoiets ( IJsselmeer) misschien in de zomermaanden te verwezenlijken zijn. Het klinkt vreemd maar in de zomer heb je gewoon minder last van Natuurbeheer of andersom: heeft de natuur minder last van de kitesurfers.
Daarnaast heb je aan de kust natuurlijk ook de O'NEILL DOWNWINDER Smiley . Je zou kunnen overwegen om zoiets aan de Noordhollandse Noordzeekust te organiseren. Vanaf Wijk bijv naar het noorden. Smiley
Op je vraag of de NKV hier iets in kan betekenen? Persoonlijk denk ik dat wel maar dan moet je toch echt even een mailtje richting de NKV sturen.
Ltrrzzzz

Slingshot , Gibbon

wietske1 26 January / 2009 / 18:18
Wel echt een super vet idee! Ik zou zeker meedoenSmiley

Mushroom 26 January / 2009 / 18:25
ik doe ook mee

e_surf 31 January / 2009 / 16:46
Het bestuur van WVM'96 (Windsurf Vereniging Makkum)
weet mischien iets meer omtrend de regelgeving en organisatie.
Zij waren betrokken bij de organisatie van een oversteek
over het IJsselmeer, (wel met surfboards).

http://www.wvm96.nl/pages-nl/start.html kijk direct onder nieuws.
www.kleinezonnepanelen.nl

Hollandkiter 31 January / 2009 / 17:34
Niet vragen gewoon doen met zijn alle! Van al dat gevraag .......word ik zo moe..........

Wel boten erbij voor als mensen in problemen komen.

idefixe 31 January / 2009 / 17:40
Quote: Hollandkiter - Vandaag 17:34
Niet vragen gewoon doen met zijn alle! Van al dat gevraag .......word ik zo moe.......... Wel boten erbij voor als mensen in problemen komen.

Lekker eigenwijs Smiley Smiley

Geef dan even een seintje want dan kan ik meteen stoppen met aanvragen van de ontheffingen op de diverse locaties die er dan toch niet meer komen. Dat is dan weer zonde van m'n tijd Smiley
Slingshot , Gibbon

Woodmaster 31 January / 2009 / 18:24
Volgens mij bedoeld Hollandkiter het niet serieus hoor FiFi.
Athans dat neem ik aan.
Btw Holland ben je toevallig familie van NL?

1 2 Next Page Last Page