Terschelling of Texel

Door: KJH22 Reacties: 25 Hits: 2611
KJH22 13 August / 2009 / 18:21
Wij willen dit weekend richting de wadden, omdat het in zeeland maar slapjes waait en de voorspellingen voor wadden veel beter zijn.

We zitten nu te twijfelen tussen Terschelling en Texel. Wat is gezien de windrichting (za ZW, zo W) het beste?

Terschelling lijkt met ZW aflandig aan de Noordzeekant. En de waddenkant schijnt maar beperkt kitebaar te zijn?

Welke spots zijn komend weekend waarschijnlijk beter? de Texel spots of Terschelling?

Verder kan ik nergens vinden hoelaat de boot vaart van Harlingen naar Terschelling. Vaart die ook vrijdagavond? (met auto)

Highmen 13 August / 2009 / 18:25
http://www.rederij-doeksen.nl/

Boven aan staat "reisinformatie" daar kan je de boottijden voor Terschelling vinden.
Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

wazzaah 13 August / 2009 / 19:03
Texel is top Smiley
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

JePe 13 August / 2009 / 19:18
Gewoon naar Terschelling, al was't alleen om Wazzaah te pesten! Smiley
http://www.jepe.nl -- kite piccies... ;-)

wazzaah 13 August / 2009 / 19:57
JePe Smiley

Texel is echt beter hoor met ZW en W op de Noordzee Smiley

Mocht je toch Terschelling kiezen zorg dan dat je de spot regels goed kent voor t Groene Strand want anders wordt je kite ter plekke inbeslag genomen voor t vreugdevuur bij de WB Classic Smiley

Bovendien een oranje Naish en een oranje/zwarte Ocean Rodeo hebben daar altijd voorrang.

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

martin404 13 August / 2009 / 21:39
Ik kom uit de randstad en voel mezelf dus redelijk onpartijdig.
Ben de laatste tijd op Texel, Terschelling en Schiermonnikoog geweest.

Texel
- Duurt de boot maar 20 minuten (om het half uur heen en om het uur terug tot 21:00)
- Kost maar een paar euro (3 of 4 dacht ik retour), is lekker groot en de busaansluitingen (3 stuks) zijn prima.
- Echter de door meerdere sites aangeraden spot bij paal 17, vond ik eerlijk gezegt niet zo denderend.
Bij vloed is het maar een ondiep strandje met een hoop palen, kliko's, strandhuisjes, en onder water verstopte strekdammen. (met aanlandige wind niet echt relaxt)
- Wel goed toezicht door de reddingsmaatschapij. (hoewel iets minder betuttelend ook wel had gekunt. Blijkbaar mag je er officieel eigenlijk helemaal niks, maar laten ze het toe)

edit : Ik kom net terug van mijn 2de bezoek aan Texel bij paal 17 en op zich valt het wel mee ook. Zo gauw je rechts voorbij het einde van de strandhuisjes bent, is het best een relaxte spot. 100 meter verderop, is ook de laatste strekdam (zover ik zag). Daar zat ik, en ik heb daar de hele dag alleen gevaren. Bij de huisjes waren ongeveer 10 kiters op het water en dat terwijl vandaag echt een super lekkere dag was, met dikke wind.

Terschelling
- duurt de snelle boot dienst 45 minuten en de normale bijna ruim 1.5 uur
- retourtje kost 25 euro!!! en als ze je kiteboard zien komt daar 10 euro bij. (dus die moet je verstoppen in een boardbag)
- maar 1 bus geloof ik
- laatste boot is de langzame en gaat al om 17:30 ofzo
- strand is prima, lekker veel ruimte

Schiermonnikoog
- de boot duurt 45 minuten vaart maar om de 2 uur en de laatste terug gaat om 18:30
- retourtje is 10 euro
- meerdere bussen, maar wel een beetje een duwpartij
- strand is heel lang en groot zonder obstakels en het is er erg rustig
- met vloed loopt een groot deel van het strand onder water (nog steeds een huge stuk strand over), wat een super relaxte vlakwaterplas creeert. Als je de zee op wil vaar je gewoon het strand af en kun je in de golven spelen. Zelf heb ik constand tussen de 2 opties afgewisselt.

Mijn advies is absoluut Schiermonnikoog!!!
Ik kan me geen betere kitesurfspot voorstellen. Jammer dat het zo ver weg is, anders zou ik er elke keer heen gaan als het een beetje vanuit Noord waait.
No kite related brand affiliations

kay 13 August / 2009 / 22:27
vreugdevuur? Smiley Ik heb nog wel wat verassingen voor het vuurtje Smiley

ronald777 13 August / 2009 / 22:57
@ wazaaah ik ga dit weekend ook naar terschelling toe...
Zou je mij je tel. nummer kunnen sturen voor wat info enz enz.? minnemuus(apenstaarjen) hotmail.com
Alvast bedankt!Smiley

Groeten,

Ronald
13 bullaroo 9m waroo 3e boards, spleene, dakine

Magic_Ed 14 August / 2009 / 07:20
Nou Ronald, kan je nu al wat info geven:

1. bij aankomst op Terschelling zie je links van de haven (westelijk van de haven) een waddenstrandje liggen. Dat is het groene strand. Je kan daar van 3 uu rvoor tot 3 uur na hoogwater kiten tussen de twee gele boeien. De vaargeul over gaan is ten strengste verboden. Richtingen: tussen Oost en Zuid-West.

2. Aan de Noordzee kant kan je bijna overal varen, mits je een vergunning hebt (aanvragen bij de gemeente of lid worden van de surfvereniging, zit namelijk bij het abo in). Rond de strandopgangen zijn er zwemmerzones. Hier mag je uiteraard niet kiten.

3. Pas op voor locals. Ze bijten, krabben en in het uiterste geval schieten ze ook. Gelukkig missen ze meestal wel.

4. Verdovende druchs worden sinds kort niet meer getolereerd (tenminste, als het de illegale parallel import betreft). Pas op de hondjes!
w w w . v e r s u s s h o p . n l

wazzaah 14 August / 2009 / 08:26
Know it all Magic Ed Smiley

5. Bovendien een oranje Naish en een oranje/zwarte Ocean Rodeo hebben daar altijd voorrang.

En niet iedereen met een wetsuit hier op t strand weet hoe die een kite moet oplaten hoor Smiley

richardkiter 14 August / 2009 / 09:55
Ik zou voor Texel gaan ben er vorig jaar 2 weken geweest Smiley

Bijna elke dag gevaren dus je hoeft echt niet ver te gaan om te kiten.

Heb zelfs een paar pauze dagen ingelast omdat ik kapot was

aardige gasten en nooit meer dan 10 kiters op het water Smiley

Gr Richard en een prettig weekend

http://www.vimeo.com/3956444

http://www.youtube.com/user/richardkiter

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

richardkiter 14 August / 2009 / 10:02
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

dr511 14 August / 2009 / 17:46
terschelling helemaal top
en als het niet waait lekker lam zuipen en iemands voortuin volkotsen
tentje hoeft niet mee want er is altijd wel een breezer sletje te vinden met een warme slaapzak
Ziki Ondergoed, schultenbrau

ErwinF 16 August / 2009 / 20:50
helgoland

KJH22 16 August / 2009 / 21:55
bedankt voor de aanbevelingen.

toch maar texel geworden, terschelling ging vrijdagavond geen boot meer en is nogal duur, en we wilden vroeg beginnen zaterdag.

Zaterdag was erg goed, zondag wat minder maar toch nog ff lekker gevaren met 12m. In ieder geval stukken beter dan Zeeland want daar was het helemaal niks en de rest van het land was ook niet veel

Smiley

Vission 17 August / 2009 / 07:07
Terschelling was dit weekend bruut!
Ozone..Spleene..

Jelte 17 August / 2009 / 11:37
Even aanvullinkje op Wazzaah: alle Terschellingers hebben voorrang. Dit vloeit vanzelfsprekend voort uit de omstandigheden. Aangezien je hier het grootste gedeelte van het jaar moet zoeken naar mensen om mee te kiten en dan met z'n tweeen op het strand staat, zijn de voorrangsregels vrij simpel: je vaart waar je heen wilt en als je iemand tegenkomt heb je de verkeerde dag uitgekozen.
Ohja: en we doen het hier ouderwets: als je op het strand zit en iemand wil zijn vlieger landen dan help je. Anders ben je gewoon een enorme lul en word je met pek en veren op de boot terug gezet!
www.h2ohostel.nl // Ocean Rodeo - Stormchaser.nl

piraat 17 August / 2009 / 11:55
hmmmm oh ja Wazzaah ?? ik jou voorrang geven ???

1) afgelopen maand wist je niet hoe snel je uit mijn vaarwater moest bodydraggen !
2) heb je zogenaamde venturtiflapjes nog geen 1 keer open zien klappen vanwege overdruk !!Smiley
3) met 30-35 knopen stond je in die lekkerbektoko WTF ???????>

Terschelling is top !! zorg dat je de regels weet !! prima voor ondiepwaterprutsers (groene strand )
MOOI aan de noordkant !!!SmileySmiley

En Snurken doe je op de Kooi !! heel chill !!SmileySmiley ( als je 's nachts wil kloten ga je maar naar de appeltjeshof !)
Jolly Roger

martin404 17 August / 2009 / 12:05
Quote: Jelte - 17 augustus, 2009 (12:37)
Ohja: en we doen het hier ouderwets: als je op het strand zit en iemand wil zijn vlieger landen dan help je. Anders ben je gewoon een enorme lul en word je met pek en veren op de boot terug gezet!

Ow, was dat daarom. Vond het al zo raar dat ik de enige was die er op de boot zo bij stond.
No kite related brand affiliations

wazzaah 17 August / 2009 / 19:00
Haha piraat, jij staat meer aan de kant dan dat er gebeuld wordt Smiley

en als ik dan t water inloop met mn camera vlucht je t water af of schiet ik alleen maar plaatjes waarvan je denk das nou zonde van de ruimte op me kaartje Smiley

ronald777 17 August / 2009 / 19:13
de piraat deed een mooie deadman! Smiley

De volgende keer zal ik wat sneller uit je vaarwater verdwenen zijn!
Terschelling is idd. TOP!

Groeten,

Ronald
13 bullaroo 9m waroo 3e boards, spleene, dakine

piraat 17 August / 2009 / 21:50
elke dag dat het harder was dan 12 knopen lag ik onder de kite Waazaaaaaaaaahhahahahahahah had niet eens de tijd om die lekkerbek van je af te nemen , als ik naar de wal ga voor vertrek kom ik een portie scoren Smiley
Jolly Roger

saalkie 18 August / 2009 / 11:41
of amelandSmiley

Slis 18 August / 2009 / 12:26
Of gewoon allemaal!

Texel, Vlieland, Terschelling & Ameland gehad
allemaal bijzonder goed bevallen!

nu nog een keer schiermonnikoog... nog nooit geweest
BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

Spoon 18 August / 2009 / 13:27
ga donderdag de 27e tot de 2e of 3e naar de kooi.
altijd leuk!

There is a spoon