West Australia - tips gezocht

Door: Creem Reacties: 34 Hits: 2417
Creem 24 May / 2010 / 19:42

November van dit jaar gaan we naar West-Australia, 4 weken van Perth naar het Noord Westen tot in Exmouth en vervolgens terug naar het zuid Westen, voobij Perth naar Augusta en Albany . Kitespul gaat mee. Iemand goede tips, ervaringen, sites waar ik alle spots kan vinden?

Thx!
Stijl als mokersteen

wazzaah 24 May / 2010 / 21:01
Flinke pot zonnebrandcreme en lycra met lange mouwen.

Onder Perth schijn je ook goed te kunnen kiten, zal s kijken of ik de naam van die stad nog kan vinden.
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

twindip 25 May / 2010 / 07:01
ben er 3 jaar geleden geweest.
ik zou deze plaatsen even bekijken als ik jou was als je van Darwin naar Perh rijdt:

Exmouth (ningaloo reef) wel heel veel grote vissen..
Gnaraloo (wel 60 km off road weggetje ,gang is alles als je geen 4wd hebt...)
coral bay
geraldton
lancelin

en onder perth:
margareth river (3,5 uur onder perth) hoge golven!
albany (waves en vlakwater)
lucky bay

december en januari meeste wind, hoe noordelijker hoe meer wind en hoe warmer het water.

wil zelf graag weer in januari, echt een toplocatie.
zou zelf boven exmouth niet graag varen ivm kwalletjes die niet goed voor je zijn...

succes met je trip!

groet erik
make dust, or eat dust!

Egtved 26 May / 2010 / 16:07
LUCKY BAY!!!
Zeker bezoeken!

Ben zelf eigenlijk pas terug uit australie...
Onderstaand links naar fotos van repectievelijk week 1, week2 en week 3

http://home.tiscali.nl/koen.wouda/kite53.html

http://home.tiscali.nl/koen.wouda/kite54.html

http://home.tiscali.nl/koen.wouda/kite55.html
Flysurfers: Speed3 19m DLX/Speed 4 10m DLX/Flyboards Radcial4 M/Spleene Door 164 ´06

Egtved 26 May / 2010 / 16:13
Enneuh...
Whyalla, False Bay vond ik ook geweldig!!
Whyalla video

Lucky Bay video

Flysurfers: Speed3 19m DLX/Speed 4 10m DLX/Flyboards Radcial4 M/Spleene Door 164 ´06

Mauro 27 May / 2010 / 08:18
Leuke foto's om even bij weg te dromen
Sportzeker, O'neill

strekke 27 May / 2010 / 09:25
^^^ Vette trip!

Creem 31 May / 2010 / 19:57

Egtved of anderen: Hoe zit 't met bereikbaarheid? Kan ik met een gewone camper dicht aan het strand komen?
Stijl als mokersteen

Egtved 31 May / 2010 / 20:29
Regel 1: als je niet over gravel roads kan, zie je niet zo veel in australie... vaak zijn de laatste kilometers naar een plek niet geasfalteerd.
Ik durf zelfs te zeggen dat de meest mooie plekken alleen te bereiken zijn via de gravel roads of zogenaamde corrugated roads.
De kwaliteit van de gravel roads is erg afhankelijk van omstadigheden zoals het weer, maar vaak hoef je er niet perce een 4x4 voor te hebben. 2WD gaat ook, veel locals crossen er ook met een 2WD overheen...

De camping bij Lucky bay is toevallig zeer goed bereikbaar: er zit een camping naast de parkeerplaats van lucky bay!
En zo lang is die gravel road er naartoe niet. We hebben erger gehad. Met een camper lukt dat wel (wij hadden een mitsubihi L300 campertje)

Whyalla, false bay is gratis. Er is ook niets verder, geen toiletgebouw, nix.
Maar je campeert meteen aan de baai.´s ochtends opstaan en kiten maar.
De vliegen bij Whyalla waren dan wel weer meer dan annoying! Tegen de middag werd dat gelukkig iets minder...
ze kruipen in je oren, neusgaten zwaar irritant. Ook wat kagaroos gezien aan die baai in Whyalla.
en veel stingrays dus.

Peaceful bay had ook een goede camping direct om de hoek zitten bij de baai.
Pas wel op met het rif in peaceful bay, de bodem is daar zeer grillig.

Als je toch naar Perth gaat, kom je langs een van de bekendste kitesurfplekken van west aussie:
Safety Bay alias "The pond", vanwege het mooie vlakke water...
Super spot... als er wind staat. Toen wij er waren was er natuurlijk geen wind
En dit is direct bereikbaar via asfalt.

De lonely planet was voor ons niet altijd even duidelijk, qua campings...
er zijn beter camping gidsen verkrijgbaar. Wij hadden een dikke pil (zo dik als de lonely planet)
die zich alleen toespitste op campings. Daar haalden we de beste campings uit.

Wij vonden het prettig om in de national parks te camperen. vaak betaal je 7 of 9 doller per persoon per nacht.
je hebt er vaak geen douches, alleen een poepdoos. (zonder stortbak dus)
Maar in de steden betaal je de ene keer 14 dollar pp dan weer 28 dollar en wij konden niet echt een verband vinden tussen
de hoogte van het bedrag en de kwaliteit van de camping...
de natuurparken zijn schoon, rustig, mooi en goedkoop.

Egtved 31 May / 2010 / 20:35
Quote: Mauro - 27 mei, 2010 (10:18)
Leuke foto's om even bij weg te dromen
Ja zoals onderstaande fotos. Echt heel naar.

Creem 31 May / 2010 / 20:44

Woehoee, mooie pica's!!!! Thx voor de info!

Ja, dat is beetje het dilemma. Ik heb een wat grotere camper nodig en die zijn er niet in 4x4. Echter ik wil wel lekker bij het strand kunnen komen en moet dus over dirt tracks. Maar de verhuurders sluiten dit uit, melden dat dit niet is toegestaan. Denk dat ik maar als recht geaarde hollander me eigenwijs en pragmatisch opstel....
Stijl als mokersteen

Diezel 01 June / 2010 / 06:38
Zelf ook voor 2 maand langs west australie gereist.
En dit ging ook prima met een 2*2 camper. Ook op de dirt roads geen problemen gehad.
Je moet natuurlijk wel droog weer hebben, anders worden ook de dirt roads wel link

En voor het inleveren van de camper, hem gewoon ff goed wassen

koen-tjeee 01 June / 2010 / 10:50
Punt 1. ) Iemand meenemen voor gezelschap.
Ik bied me bij deze aan!

vanbo 01 June / 2010 / 11:21
@ Egtved : mooie fotoreportage

Ik vertrek begin november met 2 vrienden naar Melbourne om dan een trip met campervan te maken van 3 maanden via de zuidkust over Adelaide naar Perth.
vanbo

aman 01 June / 2010 / 11:46
http://www.australiascoralcoast.com/en/Pages/Attraction.aspx?n=Coronation_Beach&pid=9010705

Coronation Beach net ten N van Geraldton. Kamperen ah water en top omstandigheden zeker met wat swel
Waves waves waves

Rikkediedoo 19 August / 2010 / 19:52
Goede tip Lancelin. Niet vel te beleven maar wel leuk kiten daar. Vraag of je bij de Lancelin Lodge in de tuin mag staan met je camper. Campings zijn vreselijk. Tokkies die in het weekend zuipen voor hun stacaravan en je aan zitten te staren wanneer ze je mogen vermoorden.
Lancelin Lodge is een hostel voor kitesurfers en windsurfers. Leuke sfeer en eigen pizza houtoven.

Margaret river. Grote golven dus fijn voor een sessie waveriding. Pas op voor de Witte haai, die zit daar namelijk echt.

Heel veel plezier daar,

www.dewereldkiters@wordpress.com
/Users/Rik/Desktop/kite.jpg

Herrie 19 August / 2010 / 23:49
Geheimpje: Vlieg vanuit Perth naar Cocos of Keeling Islands. Meest prachtige plek op aarde!

Niet met kite over de landingsbaan heen lopen
Cheers! Herrie

Herrie had een 5 sterren sessie in Prea met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Smoke (2012)

Shizzle 20 August / 2010 / 06:38
Quote: Egtved - 26 mei, 2010 (18:07)
LUCKY BAY!!!Zeker bezoeken!Ben zelf eigenlijk pas terug uit australie...Onderstaand links naar fotos van repectievelijk week 1, week2 en week 3http://home.tiscali.nl/koen.wouda/kite53.htmlhttp://home.tiscali.nl/koen.wouda/kite54.htmlhttp://home.tiscali.nl/koen.wouda/kite55.html

De wreede backpacker campervan!!!! IK WIL TERUGGGGGGGGGGGG!!!

Kitesmurf

Woodmaster 20 August / 2010 / 12:00
Hoe zit dat met al die gevaarlijke giftige beesten daaro.
Aussie huisvest de top 10 van alle gevaarlijkste diersoorten.
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

thom 20 August / 2010 / 12:21
http://www.nu.nl/buitenland/2313936/haai-bijt-surfer-dood-in-australie.html

Blijf nou maar gewoon veilig thuiszitten achter de geraniums.

dom 23 September / 2010 / 06:30
Lekker topic hier heb ik zeker wat aan:)
Nog mensen langs de westcoast van 10 dec tm 15 januari?
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

Freij 23 September / 2010 / 09:00
Ik zou zoooo terug willen!!!!!!

Wij zijn gereden van Augusta tot Coral Bay.

Foto's

http://wind.reismee.nl/fotos/13838/australie/

Stukje reisverslag toen wij er waren in Maart 2009:

En nu………………ja nu…. hebben we weer een ander huisje, waar we alweer zo’n 3500 km mee gereden hebben. Aangekomen in Perth dachten we even opgelicht te zijn omdat de kamper niet geboekt bleek te zijn (en wij al wel hadden betaald) , maar het is dezelfde dag gelukkig nog goed gekomen met een kamper bij een andere maatschappij.

Waar we in Singapore in de ‘red light’ verbleven, verblijven we hier tussen de kangoeroes, dolfijnen, emus, papagaaien, haaien etc… Er lopen meer dieren rond dan mensen. Ja, we zitten echt Down Under! En wat een gek land is het eigenlijk!

Zo ongelooflijk uitgestrekt dat als je een atoombom laat ontploffen niemand het merk (waar gebeurd in de Victoria desert 1996 en pas ontdekt 4 jaar later). Bovendien is het ook nog het gevaarlijkste land ter wereld door al die dodelijke dieren, de sterke stromingen van de zee en dan hebben we het nog niet over de bosbranden, de woestijn, de overstromingen en… de roadtrains (50 meter lange vrachtwagens)

De eerste dagen zijn we naar het zuiden geweest van WA (Western Australia, zo heet de provincie); de wijnregio met zijn mooie kustlijn waar veel mooie golven binnen komen rollen. We hebben hier een mooie grot bezocht.

In Augusta waren we aan het kiten op de rivieruitmonding toen Kristin Boese (wereldkampioen freestyle bij vrouwen) opdook. Helaas in het echt niet zo inspirerend als in de movies, maar kiten kan ze wel! Super vlak water spot trouwens, wel beetje gusty en fris zonder wetsuit, daarom besloten we richting het noorden te vertrekken. Surfboardje gekocht, een kar vol met eten ingeslagen, klaar voor de roadtrip.

Hoe noordelijker we komen, hoe meer we lastig worden gevallen door de vliegen waar we behoorlijk chagrijnig van werden. Dus maar ‘n hoedje met gaas gekocht; “het beste idee van Aussie”.

Hoe noordelijker we komen, hoe warmer het ook wordt, inmiddels 45 graden! En ten slotte, hoe noordelijker, hoe meer verlaten, saaiere wegen en meer Aboriginals. Maar de mensen zijn nog steeds allemaal ongelooflijk vriendelijk, iedereen maakt een praatje met je.

Maar wat hebben we gedaan behalve auto rijden????

- bezoek world heritage centrum, shell beach, oude schaap boerderij, oceanium en wilde dolfijnen gespot in “Shark Bay”

- de dolfijnen niet zo wild bleken omdat Mart ze kon voeren

- veel vogels op de foto genomen! Helaas die hele grote arend die op ons af kwam vliegen gemist… het gaf wel een adrenaline stoot!

- bij Ningaloo reef zijn we wezen snorkelen in coral bay, heeeeeeeeeel erg mooi

- doordat er zo weinig wind was we maar een soort ‘bitch avond’ hebben gehouden met veel drank, vet eten en spelletjes doen.

- op het ultieme saaie moment kwamen er andere kiters bbq-en zodat we mooi even konden socializen….

- vliegen gevangen zodat we de reptielen konden voeden die hier in de bosjes rondlopen…

- eindelijk weer even gekite op de Munchon Rivier met de pelicanen in Kalbarri National Park

- gewandeld en gezweten in 45 graden, mooie cliffen & gorges bewonderd

en ten slotte geduimd voor wat wind…

Zoals gezegd zakken we nu langzaam weer af richting Perth en nemen de tijd om alles te zien.

--Powerd by Xwatersport.com--

Magic_Ed 23 September / 2010 / 09:24

Peaceful bay is zeker een aanrader!

Voor de vliegen verkopen ze overal van die hoedjes met netjes (echt fijn!).

Over de camper vans:
gewoon over de gravel roads mee rijden. Als er iets kapot gaat: zelf (lokaal laten) vervangen, nooit via de verhuurder, die draait je een poot uit en het duurt langer. Voor het terugbrengen even goed schoonmaken en mond houden.

Belangrijk: zorg dat je altijd voldoende water bij je hebt en als je met 1 auto bent en een wat minder druk gebied bezoekt: zorg dat iemand anders weet waar je heen bent. Bij pech nooit je auto verlaten en gaan lopen. En zorg dat je van te voren weet waar je kan tanken, je wilt niet gokken met de inhoud van je tank...

Ook belangrijk: koop een mooie koelbox, elke ochtend kan je dan in de liquor barn bier halen met een paar zakken ijs (kost bijna niets). Aan het einde van de dag heb je dan heerlijk koud bier! IJs kan je ook bij elk tankstation kopen.

Verder staan er overal vrij te gebruiken barbies. Geen open vuur (want vaak brandgevaar), maar meestal door gas verhitte platen. Soms gratis, soms tegen een kleine vergoeding. Altijd leuk en geregeld komt er ook nog wel iemand aanschuiven. Wel schoonmaken na afloop!

Wat mij tegenviel in WA: de windzekerheid. Er is vaak wind, maar de wind is er niet zo zeker en constant als soms beweerd wordt. De variatie in windkracht is erg groot, zeker als je vanaf Perth naar het noorden gaat, is het niet raar als er op een mooie dag 36 knopen staat., terwijl het de volgende dag afgenomen is tot 10 knopen.

Over beesten: die zijn er, zeker in het water. Als je roggen ziet, geef ze de ruimte om weg te zwemmen, dan is er geen probleem. Toen ik er was wel wat roggen en dolfijnen gezien, maar niets anders. Wel bleek uit de kranten dat er in de gebieden waar we net weggetrokken waren, er vaak haaien gesignaleerd waren. Één van m'n reisgenoten is in het zuiden over zo'n 4 m grote haai gevaren. Daarna had ze tijdelijk minder behoefte aan water :-)

Voor de natuur moet je echt in het zuidwesten zijn. Mooie bossen en wijnvelden. Noordelijk van Perth is eigenlijk een sem woestijn (helemaal woestijn als je meer dan 20 km van de kust bent).

w w w . v e r s u s s h o p . n l

Magic_Ed 23 September / 2010 / 09:28
Nog een kleine aanvulling over de vliegen: als je zo vroeg gaat heb je daar waarschijnlijk weinig last van, toen wij er waren begon de echte overlast pas net voor kerst (toen werd het duidelijk warmer).
w w w . v e r s u s s h o p . n l

Creem 13 November / 2010 / 21:13
Thx allen, vertrek morgen en neem alle adviezen mee. Top !
Stijl als mokersteen