Zandmotor Kijkduin

Door: Rolfjes Reacties: 99 Hits: 16237
Rolfjes 01 June / 2011 / 14:29
Hee Allemaal,

Sinds ik in Delft woon is mijn homespot nu Kijkduin, nu wordt er op dit moment een groot project, genaamd, de zandmotor, gerealiseerd.

Mijn vraag is of hier al mag worden gekitesurft? Een kitesurfer ter plekke wist te vertellen van niet en dat daar een boete van €160,- aan kan hangen.
Dacht, even navraag doen...

Idefixe, weet jij misschien hoe of wat??
Core Riot XR³ 7m² // Core Riot XR² 10m² // Core Fusion

Rolfjes had een 3 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 14 - 20 knots op zijn Core Riot XR (2010)

jaapd 01 June / 2011 / 14:42
Misschien heeft deze site meer informatie...
edit:
(Kite)surfen is toegestaan vanaf 150m vanaf de laagwaterlijn in de periode van 15 mei - 15 september. Tussen 15 september en 15 mei is (kite)surfen ook binnen de 150m zone toegestaan. Rond de Zandmotor zijn formeel twee locatie vastgesteld waar je als surfer aan land mag of de zee in kan. lees verder

send it!

jatochofniet 01 June / 2011 / 15:07
Het is verboden om er geloof ik binnen een straal van 500m bij in de buurt te komen, ik kite ook vaak op kijkduin en het afgelopen weekend waren er weer tientallen die er gewoon schijt aan hadden... Verpesten het voor in de toekomst want het kan wellicht een mooie vlakwaterspot worden... Het zal wel tijdelijk zijn aangezien het de bedoeling is dat dat zand zicht over heel de kustlijn gaat verspreiden.

Zie topic kitehigh: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=40036;boardseen

jatochofniet had een 4 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 18 - 30 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

idefixe 02 June / 2011 / 06:28
Slingshot , Gibbon

stork 11 June / 2011 / 08:17
Ik was er laatst varen. Heel duidelijk is het niet.
De hekjes staan er wel daar kan je ook niet voorbij.

Maar hoe dichtbij je mag komen????

Die zandmotor ligt 500 mtr ten zuiden van de kite club. Dus er waren mensen aan het varen.
Komt die boot en die gaat vlakvoor de club lopen spuiten????
Maakt het er allemaal niet duidelijker op.

Verder maakten ze allemaal foto's van ons vanaf de zandmotor?
Naar mijn idee deed niemand daar gevaarlijk of probeerde iets illegaals te doen.....

dom 11 June / 2011 / 08:38
Ik woon praktisch op Kijkduin en jongens ga er astjeblieft niet lopen kutten bij de zandmotor zolang ze nog bezig zijn met opspuiten. Iedere dag dat ik er aan het kiten ben zijn er weer een paar eigenwijze eikeltjes die het verzieken voor de rest.
Het feit dat er fotos genomen worden door de beheerders e.d. zou toch voldoende belletjes moeten gaan rinkelen? Niet gesproken hebbende over boetes die uitgedeeld worden e.d.

Dus verziek het astjeblieft niet voor de rest en heb een beetje geduld...
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

Ann 11 June / 2011 / 09:19
Hey Dom,
Zoals je kunt lezen is het voor die eikeltjes zeer onduidelijk of je daar mag kiten of niet. Als je niet WEET dat je het voor anderen VERZIEKT, kun je ook weinig aandoen.Tja die foto's, ja dan moet een belletje gaan rinkelen, misschien kunnen die mensen die foto's maken ook tegen die lui "schreeuwen" dat het niet mag.
Als jij die eikeltjes ziet, gewoon zeggen dat ze daar niet mogen kiten...als ze dan idd het gewoon blijven doen...zijn het gewoon LULLEN en geen eikeltjes meer!!

AvO 11 June / 2011 / 11:34
Het staat toch aangegeven met boeien, bij mijn homespot Ter Heijde in iedergeval wel...Gewoon niet voorbij de zwart-gele boei komen.

AvO had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Liquid-Force HiFi Competition (2011)

stork 11 June / 2011 / 11:39
Nou ja zo dom zijn deze eikeltjes dus niet. Want ze kijken dus wel goed. En gaan ook weg als er wat aan de hand is. Geen enkel probleem.

Maar als de boot opeens vlak voor de kite club gaat lopen spuiten is dat wel heeeel onduidelijk echt op 50 mtr uit de kust. Want daar vaart dus iedereen. Gaat ver voorbij zijn gele boei. als die grote boei al de scheidslijn is.
of mag je ook niet bij de kiteclub kiten??? Dan wordt het dus echt onduidelijk.

Verder waren anders wel een stuk of 20 eikeltjes dan en dat was dus iedereen die daar voer.

Dus even nadenken voordat je iemand een eikel noemt.

Thijsvr 13 June / 2011 / 19:07
Hmm ik was daar vandaag. Ik vroeg me inderdaad nog af wat de Zandmotor in hield (zag het op zo'n witte loods staan). Omdat het er heerlijk kiten was dacht ik hier even te kijken.
Ik zag dat kiteschool gebeuren en ben daar wat in de buurt gebleven. Op een gegeven moment had ik wel het idee dat die boot wat dichtbij kwam, dus ben weer stuk naar boven gevaren. Niemand heeft er verder iets van gezegd ofzo. Ben ook geen hekjes tegengekomen of mensen die foto's maakten.
De meeste kiters zaten wel wat meer naar het zuiden, in die baai, maar aangezien ik nog wat aanmodder ben ik maar een beetje op wat meer afstand gebleven.

Is het mogelijk dat iemand op Google Maps aangeeft om welk stuk het gaat? Wil geen boze collega's uiteraard ;)

Edit, even wat verder gelezen. Ik ben niet voorbij boeien gekomen oid. Ben ook gewoon gestart waar iedereen startte, dus het zal waarschijnlijk wel goed zijn. Reddingsbrigade etc. zei er ook niets van, en ik had m'n spullen letterlijk voor hun hutje liggen.

Thijsvr 13 June / 2011 / 19:20
Foto zandmotor

Voor de duidelijkheid. Ik bevond mij dus rechtsboven van het penisvormig aanhangsel van Nederland. Een goed stuk ook, maar er zat daar wel een boot te spuiten, een half uurtje ofzo, toen ging die er weer vandoor.

wazzaah 13 June / 2011 / 19:53
camera's en kiters

dat werkt dus niet op kiters weg te houden
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Thijsvr 13 June / 2011 / 20:14
Quote: wazzaah - 13 juni, 2011 (20:53)
camera's en kiters dat werkt dus niet op kiters weg te houden

Gaan ze allemaal kunstjes doen omdat ze denken publiek te hebben ;) If anything trekt het ze juist aan :P

stork 13 June / 2011 / 22:28
heb even gezocht.
op jumpteam lagen folders over de zandmotor.

Er schijnen boeien te liggen en daar moet je 150 meter vandaan te blijven.
volgens mij ligt er dus maar 1 maar als je er 150 meter vandaan moet blijven zou je zelfs niet vanaf de club mogen starten.

Zandmotorlive 14 June / 2011 / 06:06
Dit is dus het voer voor het Vaarbewijs Issue!

Mensen, ga er gewoon vanuit dat de locals echt wel weten wat mag en niet mag. Heb dus een beetje respect voor elkaar op de spot als iemand zegt dat het er verboden is hoeft die niet altijd een Politiepak aan te hebben toch? In deze sport is....of was het heel sociaal om jezelf effe aan te melden als je bij een nieuwe spot aankomt!

Als je op vakantie gaat zoek je toch ook de plek waar gekite mag worden....of niet dan!

Ga je er toch varen moet je niet zeuren als je een bekeuring krijgt en zeiken dat het niet goed staat aangegeven.

Het folderstapeltje bij Jumpteam is een mooi verhaal! De meeste overlast ontstaat door de Downwinders en die gaan toch voornamelijk van of naar Scheveningen!!!!!! Tussen de werkzaamheden en de zandmotor door knallen is vragen om problemen.

Wil niet gelijk met modder gaan gooien maar diverse NKV veiligheidsclinics docenten hebben er op zijn hollands gezegd
SCHIJT AAN!!!!

Ik ben me bewust van de risico's en gevaren! Kan zelf ook niet altijd wachten tot het af is......denk alleen dat we er niet vanuit kunnen gaan dat er straks wel gesurfd mag worden.

De organisatie achter de Zandmotor heeft al meerdere uitspraken gedaan en komen achteraf gewoon met heel andere maatregelen!

Dus denk gewoon een beetje na....... en wees lief voor elkaar!
Bad Boys Ride Hard

Zandmotorlive 14 June / 2011 / 06:06
Dit is dus het voer voor het Vaarbewijs Issue!

Mensen, ga er gewoon vanuit dat de locals echt wel weten wat mag en niet mag. Heb dus een beetje respect voor elkaar op de spot als iemand zegt dat het er verboden is hoeft die niet altijd een Politiepak aan te hebben toch? In deze sport is....of was het heel sociaal om jezelf effe aan te melden als je bij een nieuwe spot aankomt!

Als je op vakantie gaat zoek je toch ook de plek waar gekite mag worden....of niet dan!

Ga je er toch varen moet je niet zeuren als je een bekeuring krijgt en zeiken dat het niet goed staat aangegeven.

Het folderstapeltje bij Jumpteam is een mooi verhaal! De meeste overlast ontstaat door de Downwinders en die gaan toch voornamelijk van of naar Scheveningen!!!!!! Tussen de werkzaamheden en de zandmotor door knallen is vragen om problemen.

Wil niet gelijk met modder gaan gooien maar diverse NKV veiligheidsclinics docenten hebben er op zijn hollands gezegd
SCHIJT AAN!!!!

Ik ben me bewust van de risico's en gevaren! Kan zelf ook niet altijd wachten tot het af is......denk alleen dat we er niet vanuit kunnen gaan dat er straks wel gesurfd mag worden.

De organisatie achter de Zandmotor heeft al meerdere uitspraken gedaan en komen achteraf gewoon met heel andere maatregelen!

Dus denk gewoon een beetje na....... en wees lief voor elkaar!
Bad Boys Ride Hard

WIMPIV 14 June / 2011 / 07:43
Ok, ik als local dan maar even. Ga op Kijkduin niet ten zuiden van de gele boei varen. Als je dit als vuistregel gebruikt dan zit je goed. Kijkduin heeft al jaren een spot waar men brandingsport mag beoefenen. Hier zit dan ook een vereniging van meer dan 150 watersporters(Kitesurfers, golfsurfers, zeilers, brandingkayakers,enz). Dit is de enige spot in NL waar alle brandingsporten(ongemotoriseerd) toegestaan zijn. Uniek dus. Het is dan ook aan hen te danken dat Den Haag een tweede spot heeft. Als er iets gebeurt komt deze prachtige plaats onder druk te staan.
Show some respect, hou je aan de regels. Kite oplaten, gelijk het water op.

Alvast bedankt,
Wim,
local Kijkduin en lid van de vereniging aldaar.

link van hanglos kitearea:
http://www.hanglos.nl/kitespot/153279/kitesurfspot-kijkduin.html
De boeien liggen iets ten zuiden van dit gebied. Moet nu duidelijk zijn lijkt me

dom 14 June / 2011 / 14:12
Blijft opvallend dat sommige mensen zich aangesproken voelen als ik het heb over "een paar eigenwijze eikeltjes".
Ik begrijp best dat het niet voor iedereen even duidelijk is welke boei wat betekend maar ik kan binnen 10 seconden meerdere oplossingen verzinnen voor dit zogenaamde vraagstuk.

1. Spreek eens iemand aan als die fotos van je aan het maken is en je hebt een vermoeden dat je mogelijk niet mag kiten op de desbetreffende spot.
2. Wandel eens langs het informatiepunt over de zandmotor.
3. Lees je eens in via de verschillende media.
4. Wandel eens langs de politiepost/reddingsbrigade
5. Gebruik je gezond verstand, als je vlakbij een boot vaart (ongeacht waar die boot aan het werk is) dan mag je er vanuit gaan dat die boot daar niet vaart om jou te pesten. Wees de verstandigste en pest niet terug want je wint het niet. (ofwel geef ze gewoon goed de ruimte).
6. Ga niet als een schaap achter de kudde aan.
7. Doe navraag bij de surfclub en/of locale scholen in de regio
8. BELANGRIJKSTE TIP: Neem initiatief.

Ik hoor iedereen hier maar zeggen, ja en niemand roept naar ons dat we niet mogen kiten, waar staan de borden? Wat betekenen de boeien? Etc etc. In plaats van gewoon maar te gaan kiten in afwachting van commentaar (ja dan krijg je een boete en nee dan mag je niet klagen) kan je ook zelf proberen te achterhalen wat de regels zijn.

De overheid verwacht van zijn burgers de wet te kennen. (een beetje krom i know). Wel is het dan verstandig en slim om in ieder geval die regels te bestuderen waar je zelf regelmatig mee te maken krijgt. Rij je auto dan weet je wat een wit rond bord met een rode lijn betekend. Kitesurf je? Misschien is het dan wel interessant om de regels op het water en de actualiteiten op dit zelfde water in de gaten te houden?
Of zitten we allemaal nog op de basisschool waar alles hapklaar naar binnen geduwd wordt:)?

jatochofniet 14 June / 2011 / 15:25
Quote: dom - 14 juni, 2011 (15:12)
Blijft opvallend dat sommige mensen zich aangesproken voelen als ik het heb over "een paar eigenwijze eikeltjes". Ik begrijp best dat het niet voor iedereen even duidelijk is welke boei wat betekend maar ik kan binnen 10 seconden meerdere oplossingen verzinnen voor dit zogenaamde vraagstuk.1. Spreek eens iemand aan als die fotos van je aan het maken is en je hebt een vermoeden dat je mogelijk niet mag kiten op de desbetreffende spot.2. Wandel eens langs het informatiepunt over de zandmotor.3. Lees je eens in via de verschillende media.4. Wandel eens langs de politiepost/reddingsbrigade5. Gebruik je gezond verstand, als je vlakbij een boot vaart (ongeacht waar die boot aan het werk is) dan mag je er vanuit gaan dat die boot daar niet vaart om jou te pesten. Wees de verstandigste en pest niet terug want je wint het niet. (ofwel geef ze gewoon goed de ruimte).6. Ga niet als een schaap achter de kudde aan.7. Doe navraag bij de surfclub en/of locale scholen in de regio8. BELANGRIJKSTE TIP: Neem initiatief.Ik hoor iedereen hier maar zeggen, ja en niemand roept naar ons dat we niet mogen kiten, waar staan de borden? Wat betekenen de boeien? Etc etc. In plaats van gewoon maar te gaan kiten in afwachting van commentaar (ja dan krijg je een boete en nee dan mag je niet klagen) kan je ook zelf proberen te achterhalen wat de regels zijn.De overheid verwacht van zijn burgers de wet te kennen. (een beetje krom i know). Wel is het dan verstandig en slim om in ieder geval die regels te bestuderen waar je zelf regelmatig mee te maken krijgt. Rij je auto dan weet je wat een wit rond bord met een rode lijn betekend. Kitesurf je? Misschien is het dan wel interessant om de regels op het water en de actualiteiten op dit zelfde water in de gaten te houden?Of zitten we allemaal nog op de basisschool waar alles hapklaar naar binnen geduwd wordt:)?

heeeelemaal mee eens... het ontbreekt bij sommige mensen nog wel eens aan initiatief nemen. Voor mij was het ook helemaal duidelijk dus moet het voor anderen mensen ook helemaal duidelijk kunnen zijn mits ze zelf het inititief nemen om achter de juiste informatie te komen.

jatochofniet had een 4 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 18 - 30 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

Ann 14 June / 2011 / 19:49
sorry hoor jongens..maar dit is een FORUM!!!
iemand vraagt!!!! om duidelijkheid aan zijn mede kiters over een plek...en sommige mensen verwijzen hun naar googles en andere sites..en het enige wat jullie kunnen zeggen is "zoek het zelf uit, vraag die mensen daar, doe niet zo dom, respecteer de regels"
Wat is het nut van een forum als je niet eens iets kan vragen zonder afgezeikt te worden...
Als iemand advies vraag over kiten in het buitenland krijgt ie ook allemaal tips en advies...waarom kon het hier niet???
Vind het raar hoor....maar ik begrijp duidelijk niet het nut van een FORUM!!

Rolfjes 14 June / 2011 / 19:57
Het is voor mij al duidelijk hoor , en dat afzeiken, je hebt helemaal gelijk maar kan er niet echt wakker van liggen, eerste paar reacties waren serieus en heb ik wat aan gehad. Ik weet waar ik nu wel en niet mag kiten en als het veranderd horen/zien we dat wel voorbij komen.

Dank voor de reacties
Core Riot XR³ 7m² // Core Riot XR² 10m² // Core Fusion

Rolfjes had een 3 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 14 - 20 knots op zijn Core Riot XR (2010)

dom 15 June / 2011 / 09:09
Ehm volgens mij zeik ik enkel de mensen af die er WEL gaan kiten zonder op een forum o.i.d. advies te vragen en de mensen die het argument "ik weet van niets" gebruiken op het moment dat ze een boete krijgen.
Vragen op het forum is juist TOP zie ook punt 3 van de vele wegen die naar Rome leiden.
Ook vragen op een forum is initiatief nemen. Ik geef alleen aan dat het nogal dom is om te beweren dat je er niet achter kan komen. Rolfjes twijfelt terecht en vraagt terecht en krijgt dan ook terecht een prima antwoord.

Mensen zoals Ann verwachten dat de locale fotograaf die ingehuurd is om fotos te maken van de huidige situatie hem gaat vertellen dat hij daar niet mag kiten. Daar stoor ik me aan. Je moet de verantwoordelijkheid niet afschuiven op anderen maar zelf die verantwoordelijkheid pakken. Neem eens een voorbeeld aan Rolfjes;)

Ann 15 June / 2011 / 13:56
ik praat duidelijk CHINEES ...ik zal het ff proberen expliciet te maken..misschien volg je het DAN..zie schuine tekst

1)het gaat me niet om boetes en regels...als je die regels niet kent en je wordt beboet dan leer je het maar op de harde manier.
als ik een boete krijg voor fout parkeren in Dom-city (iets dat ik niet wist) dan ga ik echt niet bellen van "ik wist het niet mijnheer de agent, mag ik aub geen boete"..dus NEE zo zijn mensen als ANN niet. ik ben een BIG GIRL ik neem mijn eigen verantwoordelijkheid!

2)ALS jij vindt dat er eikeltjes zijn die het voor JOU verpesten ter plekke spreekt ze ZELF DAN aan DAAR! IK HEB OOK GEZEGD...dat ze het misschien gewoon weg niet weten...is toch behulpzaam om dingen aan nieuwe mensen uit te leggen?!
als ik fout geparkeerd sta voor jouw huis in Dom-city (ik weet het niet), en jij loopt te ergeren ...zal ik het ECHT niet erg vinden als je tegen me zegt "joh girl, je mag daar niet parkeren, wil je jouw auto weghalen"
Ik zal denken
wow aardige gast, behulpzaam, goed dat ie je het ff meldt, ben erg dankbaar, scheelt me een boete en verstoor ik het ook niet voor mijn ander mede-kiters.
Mijn reactie is meer uit verbazing dat iemand netjes HIER iets vraagt ...en dan wordt hij uitgemaakt voor eikel....
ik zet mijn auto neer, zie je naar me kijken.begrijp niet waarom (sorry maar niet iedereen is even assertief en loop op de man af, niet iedereen is in DOM-city geboren)
kom terug geen boete. toch zit het me thuis niet lekker. stuur jouw een brief met de vraag, joh mag ik daar eigenlijk parkeren, ik wil niet voor problemen zorg en zeker geen boete, want ik wil daar wel vaker komen..en jouw reactie "domme doos, dat zie je toch, ga toch ergens anders"

DAAR stoor ik me nou aan!!
hebben we beide geluk we storen aan ELKAAR jippe....
yours truely..ANN

Nr1Fun 15 June / 2011 / 14:29
Waar je je allemaal niet aan kan storen......pas op meis, is nie goed voor je hart.

Rolfjes ; voelde je nou echt aangesproken toen Dom het had over eigenwijze eikeltjes?

Indien ja ; FOEI Dom...das nie zo slim

btw ; Ann ; jij vindt die eigenwijze eikeltjes zelfs lullen.

Ik vind het wel goed dat je in een forum op weg wordt geholpen met links naar verschillende sites waar je het antwoord kan vinden. Het gaat er toch om dat we elkaar helpen??

Oh ja pas op met inparkeren, er kan nml al een andere auto staan.

iig als je een boete ; gewoon accepteren en betalen!!
All we do is kiteboarding

jatochofniet 15 June / 2011 / 14:48
Ann,

Zoals ik het interpreteerde bedoelde dom het niet als een aanval tegen degene die het topic opende aangezien hij wel gewoon initiatief neemt om achter informatie te komen. Hij bedoelde het meer in het algemeen. Rolfjes wordt dus zeker niet uitgemaakt voor eikel omdat hij juist wel het goede voorbeeld geeft. Het gaat juist om de mensen die; of wel weten dat je niet mag kiten bij de zandmotor en het toch gewoon doen, of de mensen die blijkbaar geen gezond verstand hebben en geen inititief tonen en daardoor niet weten dat ze iets fout doen. Ik vind dat het duidelijk genoeg moet zijn voor iedereen die in die omgeving kite dat je bij de zandmotor uit de buurt moet blijven. Als je auto rijd heb je dus ook de verantwoordelijkheid dat je weet waar je wel en niet mag parkeren toch? Zo is dat met kiten ook, het is je eigen verantwoordelijkheid dat je weet waar je wel en niet mag kiten.